아유르베다 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 형태별, 용도별, 적응증별, 유통 채널별, 최종 용도별, 지역별, 부문 예측(2025-2033년)
Ayurveda Market Size, Share & Trends Analysis Report By Form (Herbal, Mineral), By Application (Personal, Medical/Therapy), By Indication (Skin/Hair, GI Tract), By Distribution Channel, By End Use, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2033
상품코드:1869797
리서치사:Grand View Research
발행일:2025년 10월
페이지 정보:영문 150 Pages
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한글목차
아유르베다 시장 요약
세계의 아유르베다 시장 규모는 2024년 171억 5,000만 달러로 평가되었고, 2033년까지 858억 3,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.
2025년부터 2033년까지는 CAGR 19.66%를 나타낼 것으로 전망됩니다. 이 성장은 주로 만성 질환 증가, 아유르베다 제품의 효능에 대한 인지도의 향상, 그리고 아유르베다의 높은 채용률과 수용도에 의해 견인될 것으로 예측됩니다.
또한, 님, 심황, 샌들우드 등의 아유르베다 원료를 비롯한 유기농 및 내츄럴한 퍼스널케어 제품에 대한 수요 증가가 업계 성장을 견인하고 있습니다. 시장은 아유르베다 보충제의 건강 효과를 입증하는 임상 연구라는 주요 동향에 의해 형성되고 있습니다. 이 추세는 과학적 검증의 급증을 가져오고 고객의 신뢰를 높이고 시장 성장을 가속했습니다. 아유르베다 의약품 및 치료법은 알로파시 의약품에 비해 부작용이 적은 것으로 알려져 있습니다.
예를 들면, 심황(심황)은 항염증 작용을 가지기 때문에 다양한 보충제에 널리 사용되고 있으며, 그 효과는 조사에 의해 입증되고 있습니다. COVID-19 팬데믹기간 동안, 예방의료 및 면역력 향상 제품에 대한 소비자의 관심이 높아짐에 따라 시장에서 수요의 급증이 보였습니다. 락다운과 사회적 거리 확보 등의 조치에 의해 소비자의 행동은 아유르베다 보충제와 의약품을 포함한 자연파·유기 제품으로 이행했습니다. 게다가, 스트레스와 불안 수준 관리에서 아유르베다의 효능에 대한 인식 증가도 COVID-19 기간 동안 시장 성장에 기여했습니다. 세계 각국의 정부는 아유르베다의 잠재적인 효능을 인식하고 그 이용을 규제·촉진하는 조치를 강구하고 있습니다.
예를 들어 인도에서는 전통의료 및 대체의료체계의 촉진을 목적으로 AYUSH(아유르베다, 요가·자연요법, 우나니, 시다, 동종요법)성이 설치되어 있습니다. 상업정보통계총국(DGCI&S)에 따르면, 인도의 아유르베다 및 허브 제품 수출액은 2021 회계연도 4억 7,960만 달러(3,967억 4,000루피)에서 2023 회계연도 6억 620만 달러(5,014억 3,000루피)로 증가했습니다. 한편, 인도의 아유르베다 및 허브 제품 수입도 2021 회계연도 7,140만 달러(590억 7,000루피)에서 2023 회계연도 9,110만 달러(753억 8,000 루피)로 증가했으며, 연평균 성장률은 13%를 기록했습니다. 그 결과, 인도의 아유르베다 및 허브 제품 무역 흑자는 2021 회계연도 4억 820만 달러(337억 6,700만 루피)에서 2023 회계연도 5억 1,510만 달러(426억 500만 루피)로 증가했습니다.
목차
제1장 조사 방법과 범위
제2장 주요 요약
제3장 아유르베다 시장의 변수, 동향, 범위
시장 계통 전망
상위 시장 전망
관련/부수 시장 전망
시장 역학
시장 성장 촉진요인 분석
시장 성장 억제요인 분석
아유르베다 시장 분석 도구
업계 분석 - Porter's Five Forces 분석
PESTEL 분석
제4장 아유르베다 시장 : 시장 추정 및 동향 분석
시장 점유율(2024-2033년)
부문 대시보드
아유르베다 시장 전망
시장 규모와 예측 및 동향 분석(2021-2033년)
허브
미네랄
허브미네랄
제5장 아유르베다 시장 : 용도 추정 및 동향 분석
용도 시장 점유율(2024-2033년)
부문 대시보드
용도별 아유르베다 시장 전망
시장 규모와 예측 및 동향 분석(2021-2033년)
의료/치료
개인
제6장 아유르베다 시장 : 적응증의 추정 및 동향 분석
적응증 시장 점유율(2024-2033년)
부문 대시보드
아유르베다 시장의 적응증별 전망
시장 규모와 예측 및 동향 분석(2021-2033년)
위장관
감염성 질환
피부/모발
호흡기계
신경계
심혈관계
생식계
기타
제7장 아유르베다 시장 : 유통 채널의 추정 및 동향 분석
유통 채널 시장 점유율(2024-2033년)
부문 대시보드
유통 채널별 아유르베다 시장 전망
시장 규모와 예측 및 동향 분석(2021-2033년)
직접 판매
전자 판매
개인 및 법인 판매
제8장 아유르베다 시장 : 최종 용도의 추정 및 동향 분석
최종 용도 시장 점유율(2024-2033년)
부문 대시보드
최종 용도별 아유르베다 시장 전망
시장 규모와 예측 및 동향 분석(2021-2033년)
병원 및 클리닉
재택환경
제9장 아유르베다 시장 : 지역 분석
아유르베다 : 시장 점유율 분석(2024-2033년)
지역별
북미
유럽
아시아태평양
라틴아메리카
중동 및 아프리카
제10장 경쟁 구도
주요 시장 진출기업에 의한 최근의 동향과 영향 분석
기업/경쟁의 분류
벤더 상황
주요 유통업체 및 채널 파트너 목록
주요 고객
주요 기업 히트맵 분석(2023년)
기업 프로파일
Kerala Ayurveda Ltd.
Patanjali Ayurved Limited
Dabur Ltd.
Kerry Group(Natreon Inc.)
Vicco Laboratories
Himalaya Wellness Company
Emami Group of Companies Pvt Ltd.
Bio Veda Action Research Co.
Amrutanjan Health Care Limited
Baidyanath
KTH
영문 목차
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Ayurveda Market Summary
The global ayurveda market size was estimated at USD 17.15 billion in 2024 and is expected to reach USD 85.83 billion by 2033, growing at a CAGR of 19.66% from 2025 to 2033. This growth is majorly anticipated due to the rising prevalence of chronic diseases, increasing awareness of the benefits of Ayurvedic products, and high adoption & acceptance of Ayurveda.
Moreover, rising demand for organic and natural personal care products, including Ayurvedic ingredients such as neem, turmeric, and sandalwood, is driving industry growth. The market is being shaped by a primary trend of clinical studies demonstrating the health benefits of Ayurvedic supplements. This trend has led to a spike in scientific validation, which has increased customer trust and fueled market growth. Ayurvedic medicines and treatments are known to have fewer side effects compared to allopathic medicines.
For instance, Turmeric is widely used in various supplements due to its anti-inflammatory properties, which have been validated by research. The market witnessed a surge in demand due to the increasing consumer focus on preventive healthcare and immunity-boosting products during the COVID-19 pandemic. The lockdowns and social distancing measures led to a shift in consumer behavior towards natural and organic products, including Ayurvedic supplements and medicines. Moreover, the growing awareness about the benefits of Ayurveda in managing stress and anxiety levels also contributed to the market growth during COVID-19. Governments worldwide recognize the potential benefits of Ayurveda and are taking steps to regulate and promote its use.
For instance, in India, the Ministry of AYUSH (Ayurveda, Yoga & Naturopathy, Unani, Siddha, and Homeopathy) has been established to promote traditional medicine and alternative medicine systems. According to the Directorate General of Commercial Intelligence and Statistics (DGCI&S), India's exports of Ayurvedic and herbal products have increased from USD 479.6 million (3,967.4 crores INR) in FY21 to USD 606.2 million (5,014.3 crores INR) in FY23. On the other hand, the import of Ayurvedic and herbal products in India has also increased from USD 71.4 million (590.7 crores INR) in FY21 to USD 91.1 million (753.8 crores INR) in FY23, with a compound annual growth rate of 13 %. As a result, India's trade surplus in Ayurvedic and herbal products increased from 408.2 million (3,376.7 crore INR in FY21 to USD 515.1 million (4,260.5 crore INR) in FY23.
Global Ayurveda Market Report Segmentation
This report forecasts revenue growth at global, regional, and country levels and provides an analysis of the latest trends in each of the sub-segments from 2021 to 2033. For this study, Grand View Research has segmented the global Ayurveda market report based on form, application, indications, distribution channel, end use, and region:
Form Outlook (Revenue, USD Million, 2021 - 2033)
Herbal
Mineral
Herbomineral
Application Outlook (Revenue, USD Million, 2021 - 2033)
Medical/Therapy
Personal
Indications Outlook (Revenue, USD Million, 2021 - 2033)
GI Tract
Infectious Diseases
Skin/Hair
Respiratory System
Nervous System
Cardiovascular System
Reproductive System
Others
Distribution Channel Outlook (Revenue, USD Million, 2021 - 2033)
Direct Sales
E-sales
Retail & Institutional Sales
End Use Outlook (Revenue, USD Million, 2021 - 2033)
Hospitals & Clinics
Home Settings
Regional Outlook (Revenue, USD Billion, 2021 - 2033)