자동차 엔진 관리 시스템 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 컴포넌트별, 엔진 유형별, 차량 유형별, 지역별, 부문 예측(2025-2030년)
Automotive Engine Management System Market Size, Share & Trends Analysis Report By Component (Electronic Control Unit, Sensors), By Engine Type (Gasoline, Diesel, Hybrid, Electric), By Vehicle Type, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2030
상품코드 : 1771505
리서치사 : Grand View Research
발행일 : 2025년 06월
페이지 정보 : 영문 130 Pages
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한글목차

자동차 엔진 관리 시스템 시장 요약

세계의 자동차 엔진 관리 시스템 시장 규모는 2024년에 655억 4,000만 달러로 평가되었고 2030년에는 802억 5,000만 달러에 달할 것으로 예측되며, 2025-2030년에 걸쳐 CAGR 3.6%로 성장할 전망입니다. 현대 엔진 관리 시스템은 온실 가스 배출량과 화석 연료에 대한 의존도를 줄여야 하는 필요성에 의해 촉진된 변화에 발맞춰 재생 가능 및 대체 연료를 수용할 수 있도록 점점 더 설계되고 있으며, 이는 시장 성장을 촉진하고 있습니다.

미국 에너지부는 내연 기관(ICE)이 기존 인프라를 크게 수정하지 않고도 천연 가스, 프로판, 바이오 디젤, 에탄올과 같은 연료로 작동할 수 있다고 강조합니다.

예를 들어, 수소 연소 엔진은 중요한 혁신을 대표하며, 샌디아 국립 연구소는 수소 연료 ICE가 연료 대 전기 효율 50%를 달성하면서 질소 산화물(NOx) 배출을 거의 제로로 줄일 수 있음을 입증했습니다. 이러한 능력 덕분에 수소는 하이브리드 차량 및 고정식 전력 응용 분야의 실용적인 과도기적 연료로 자리매김하고 있습니다. EMS가 다양한 연료 화학 물질에 적응할 수 있는 능력은 탄소 중립의 미래를 실현하는 데 매우 중요합니다. 고급 연소 엔진 하위 프로그램의 연구는 엔진 설계와 연료 특성을 동시에 최적화하여 전통적 및 대체 연료 모두에서 최적의 연소 동력을 확보하는 데 초점을 맞추고 있습니다. 예를 들어, 에탄올의 높은 옥탄가는 스파크 점화 엔진에서 압축 비율을 높일 수 있어 가솔린 대비 열 효율을 10-15% 향상시킵니다. 이러한 진전은 EMS가 기존 ICE 아키텍처와 미래 재생 가능 연료 생태계 사이의 격차를 메우는 역할을 강조합니다.

하이브리드 전기 파워트레인과 첨단 EMS의 통합은 연비 개선 및 배기 가스 감축을 위한 핵심 전략으로 부상하고 있습니다. DOE의 연구에 따르면, 내연 기관과 하이브리드 전기 시스템을 결합하면 차량 등급 및 주행 조건에 따라 연비가 25-50% 향상될 수 있습니다. 주목할 만한 사례로 플러그인 하이브리드 전기자동차(PHEV) 이니셔티브가 있습니다. 오크 리지 국립 연구소는 하이브리드 시스템의 지속적인 과제인 냉시동 배기 가스를 최소화하기 위한 엔진 제어 전략을 개발했습니다.

엔진 효율성 향상의 추구는 시장 성장을 촉진했으며, 이는 극한의 온도와 압력을 견딜 수 있는 재료가 필수적입니다. 미국 에너지부(DOE)의 차량 기술 사무소(VTO)는 경량 합금과 고급 세라믹을 차세대 엔진의 핵심 기술로 지목했으며, 이 기술이 2030년까지 미국 차량의 25%에 적용될 경우 연간 50억 갤런의 연료 절감 효과를 기대할 수 있습니다. 예를 들어, 피스톤 크라운과 실린더 라이너에 적용된 실리콘 카바이드(SiC) 코팅은 열 손실을 줄여 1,500°C를 초과하는 연소 온도를 가능하게 하며, 이는 전통적인 알루미늄 부품보다 열 효율이 15% 향상됩니다. 중장비 엔진도 피로 저항성이 향상된 철 기반 주조 합금의 이점을 활용하여 디젤 엔진의 최고 실린더 압력을 높일 수 있습니다. 재료 게놈 이니셔티브는 컴퓨터 모델링을 통해 이러한 재료의 개발을 가속화하여 프로토타입 제작 주기를 40% 단축했습니다. 이러한 혁신은 현재 45%인 중장비 엔진의 제동 열 효율을 2030년까지 55%로 높이는 DOE의 목표를 달성하는 데 필수적입니다.

보다 높은 엔진 효율을 추구하면 시장 성장을 뒷받침하고 있으며 극단적인 온도와 압력을 견디는 재료가 필요합니다. Office(VTO)는 경량 합금과 첨단 세라믹을 차세대 엔진을 위한 중요한 인에이블러로 식별하고 있으며, 미국 차량의 25%에 도입되면 2030년까지 연간 50억 갤런의 연료를 절약할 수 있습니다. 예를 들어, 피스톤 크라운과 실린더 라이너에 적용된 탄화 규소(SiC) 코팅은 열 손실을 줄이고 1,500 ℃를 초과하는 연소 온도를 가능하게합니다. 이와 같이, 내피로성이 향상된 철 기반의 주조 합금의 혜택을 받고 있어, 디젤 엔진에 있어서의 실린더 압력의 피크치를 높일 수가 있습니다. 이러한 재료의 개발을 가속화하고 프로토타입 사이클을 40% 단축했습니다.

DOE의 공동 최적화 이니셔티브는 연료 배합과 엔진 구조를 동시에 개발하는 EMS 설계의 패러다임 전환을 상징합니다. 이 접근 방식은 연료 화학 및 연소 동역학 간의 상호작용을 활용해 효율성을 극대화합니다. 예를 들어, 아르곤 국립연구소가 중점 연구 중인 가솔린 압축 점화(GCI) 엔진은 저옥탄 연료를 사용해 희박 연소 연소를 가능하게 하여 전통적인 스파크 점화 엔진보다 35% 높은 연비 효율을 달성합니다.

샌디아 국립연구소의 연소 연구 시설은 디메틸 에테르(DME)와 디젤을 혼합한 맞춤형 연료 블렌드가 점화 안정성을 유지하면서 분진 형성을 90% 감소시킨다는 것을 입증했습니다. 이러한 혁신은 다양한 연료 혼합물에서 최적의 연소 단계를 보장하기 위해 EMS의 실시간 연료 분사 타이밍 및 압력 조정 능력을 기반으로 합니다. DOE는 공동 최적화를 통해 2030년까지 경량 차량의 효율을 10% 향상시킬 수 있으며, 이는 첨단 엔진 연구만으로는 달성할 수 있는 25%의 개선을 보완할 것이라고 추정합니다.

목차

제1장 조사 방법과 범위

제2장 주요 요약

제3장 자동차 엔진 관리 시스템 시장의 변수, 동향, 범위

제4장 자동차 엔진 관리 시스템 시장 : 컴포넌트별 추정 및 동향 분석

제5장 자동차 엔진 관리 시스템 시장 : 엔진 유형별 추정 및 동향 분석

제6장 자동차 엔진 관리 시스템 시장 : 차량 유형별 추정 및 동향 분석

제7장 자동차 엔진 관리 시스템 시장 : 지역별 추정 및 동향 분석

제8장 경쟁 구도

HBR
영문 목차

영문목차

Automotive Engine Management System Market Summary

The global automotive engine management system market size was estimated at USD 65.54 billion in 2024 and is projected to reach USD 80.25 billion by 2030, growing at a CAGR of 3.6% from 2025 to 2030. Modern engine management systems are increasingly designed to accommodate renewable and alternative fuels, a shift driven by the need to reduce greenhouse gas emissions and dependence on fossil fuels, which boosts the market growth.

The U.S. Department of Energy emphasizes that internal combustion engines (ICEs) can operate on fuels such as natural gas, propane, biodiesel, and ethanol without significant modifications to existing infrastructure.

For instance, hydrogen combustion engines represent a pivotal innovation, with Sandia National Laboratories demonstrating that hydrogen-powered ICEs achieve 50% fuel-to-electricity efficiency while producing near-zero nitrogen oxide (NOx) emissions. This capability positions hydrogen as a viable transitional fuel for hybrid vehicles and stationary power applications. The adaptability of EMS to diverse fuel chemistries is critical for enabling a carbon-neutral future. Research under the Advanced Combustion Engines subprogram focuses on co-optimizing engine designs with fuel properties, ensuring optimal combustion dynamics for both conventional and alternative fuels. For example, ethanol's high octane rating allows for higher compression ratios in spark-ignition engines, improving thermal efficiency by 10-15% compared to gasoline. Such advancements underscore the EMS's role in bridging the gap between existing ICE architectures and future renewable fuel ecosystems.

The integration of hybrid electric powertrains with advanced EMS has emerged as a cornerstone strategy for improving fuel economy and reducing emissions. DOE studies reveal that combining internal combustion engines with hybrid electric systems can enhance fuel efficiency by 25-50%, depending on vehicle class and driving conditions. A notable instance is the Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) initiative, where Oak Ridge National Laboratory developed engine control strategies to minimize cold-start emissions, a persistent challenge in hybrid systems.

By decoupling engine operation from immediate driver demand, series hybrid configurations enable optimized warm-up cycles, reducing hydrocarbon emissions by 45% during cold starts. Furthermore, the application of synergistic technologies, such as engine downsizing and turbocharging, allows manufacturers to maintain performance while reducing displacement. Ricardo's roadmap for gasoline engine efficiency highlights that downsizing a 2.0L engine to 1.4L, coupled with direct injection and variable valve timing, can improve fuel economy by 20% without sacrificing power output. These advancements rely on EMS algorithms that dynamically adjust air-fuel ratios, ignition timing, and boost pressure to balance efficiency and drivability.

The pursuit of higher engine efficiencies propelled the market growth, which necessitates materials capable of withstanding extreme temperatures and pressures. DOE's Vehicle Technologies Office (VTO) identifies lightweight alloys and advanced ceramics as critical enablers for next-generation engines, with the potential to save 5 billion gallons of fuel annually by 2030 if deployed across 25% of the U.S. fleet. For instance, silicon carbide (SiC) coatings on piston crowns and cylinder liners reduce heat loss, enabling combustion temperatures exceeding 1,500°C, a 15% improvement in thermal efficiency over conventional aluminum components. Heavy-duty engines benefit similarly from iron-based cast alloys with enhanced fatigue resistance, allowing higher peak cylinder pressures in diesel engines. The Materials Genome Initiative has accelerated the development of these materials through computational modeling, reducing prototyping cycles by 40%. Such innovations are integral to achieving the DOE's target of 55% brake thermal efficiency for heavy-duty engines by 2030, up from the current 45% baseline.

The DOE's co-optimization initiative represents a paradigm shift in EMS design, where fuel formulations and engine architectures are developed in tandem. This approach leverages the interplay between fuel chemistry and combustion dynamics to maximize efficiency. For example, gasoline compression ignition (GCI) engines, a focus of Argonne National Laboratory, utilize low-octane fuels to enable lean-burn combustion, achieving 35% higher fuel economy compared to conventional spark-ignition engines.

Similarly, the Combustion Research Facility at Sandia National Laboratories has demonstrated that tailored fuel blends, such as di-methyl ether (DME) mixed with diesel, reduce soot formation by 90% while maintaining ignition stability. These breakthroughs rely on EMS capabilities to adjust injection timing and pressure in real-time, ensuring optimal combustion phasing across diverse fuel mixtures. The DOE estimates that co-optimization could yield a 10% efficiency gain in light-duty vehicles by 2030, complementing the 25% improvement expected from advanced engine research alone.

Global Automotive Engine Management System Market Report Segmentation

This report forecasts revenue growth at the global, regional, and country levels and provides an analysis of the latest industry trends in each of the sub-segments from 2018 to 2030. For this study, Grand View Research has segmented the global automotive engine management system market report based on component, engine type, vehicle type, and region:

Table of Contents

Chapter 1. Methodology and Scope

Chapter 2. Executive Summary

Chapter 3. Automotive Engine Management System Market Variables, Trends, & Scope

Chapter 4. Automotive Engine Management System Market: Component Estimates & Trend Analysis

Chapter 5. Automotive Engine Management System Market: Engine Type Estimates & Trend Analysis

Chapter 6. Automotive Engine Management System Market: Vehicle Type Estimates & Trend Analysis

Chapter 7. Automotive Engine Management System Market: Regional Estimates & Trend Analysis

Chapter 8. Competitive Landscape

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