가상 이벤트 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 이벤트 유형별, 구성요소별, 시설 규모별, 최종 용도별, 용도 사례별, 산업 분야별, 지역별, 부문별 예측(2025-2030년)
Virtual Events Market Size, Share & Trends Analysis Report By Event Type, By Component, By Establishment Size, By End Use, By Application, By Industry Vertical, By Use Case, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2030
상품코드:1633782
리서치사:Grand View Research
발행일:2024년 12월
페이지 정보:영문 150 Pages
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가상 이벤트 시장 성장과 동향:
Grand View Research, Inc.의 최신 보고서에 따르면, 세계 가상 이벤트 시장 규모는 2025년부터 2030년까지 20.0%의 CAGR을 기록하여 2030년에는 2,971억 6,000만 달러에 달할 것으로 예상됩니다.
시장의 발전은 일상적인 비즈니스 활동의 일환으로 화상 통화, 라이브 채팅, 화상 회의, 온라인 회의와 같은 가상 이벤트를 개최하고 실시간으로 데이터를 공유하는 것에 대한 선호도가 높아진 데 기인합니다. 특히 COVID-19 사태와 이후 봉쇄 조치 이후 원격 근무가 강화되면서 조직 전체에서 가상 이벤트 및 협업 도구에 대한 수요가 크게 증가했습니다. 다양한 기업들이 직원들 간의 효과적인 가상 참여를 촉진하기 위해 협업 솔루션을 도입하고 있습니다.
예를 들어, Zoom Video Communications, Inc.는 2023년 6월 AI를 탑재한 스마트 컴패니언 Zoom IQ에 회의 요약 기능을 도입했습니다. 이 회사는 또한 화상 회의 플랫폼에 팀 채팅 생성 기능을 추가하여 사용자가 Zoom Team Chat에서 녹음이나 초안 작성 없이 Zoom Meetings를 빠르게 요약할 수 있게 되었습니다. 통합 커뮤니케이션(UC), 협업, 컨텐츠 전송 기술의 발전으로 다양한 산업과 업종의 기존 기업들이 대면 회의에서 온라인 이벤트로 전환하고 있는 것도 시장 성장의 호재로 작용하고 있습니다. 기업들은 직원, 고객, 파트너, 이해관계자 간의 커뮤니케이션을 개선하고 협업을 촉진하는 데 있어 가상 이벤트 플랫폼이 매우 역동적이고 매력적이라고 생각하고 있습니다.
기업 간 경쟁이 치열해지면서 브랜드 구축과 고객에 대한 효율적인 서비스는 가장 중요한 과제입니다. 대기업은 브랜드 구축과 효율적인 고객 서비스에 충분한 재원을 가지고 있지만, 중소기업(SME)의 경우는 다릅니다. 이러한 상황에서 중소기업은 특히 실제 세미나, 컨퍼런스, 미팅을 개최하는 것보다 훨씬 저렴한 비용으로 가상 이벤트를 개최할 수 있는 가상 이벤트 플랫폼을 채택하고 있습니다. 클라우드 기반의 가상 이벤트 플랫폼은 비용을 절감하면서 지리적 위치에 관계없이 타깃 청중을 끌어들일 수 있기 때문에 특히 선호되고 있습니다. 이 시장에서 사업을 전개하는 기업들은 가상 이벤트에 대한 수요가 증가함에 따라 자본 조달과 전략적 M&A에 집중하며 기술 개발에 힘쓰고 있습니다.
예를 들어, AI 기반 클라우드 커뮤니케이션 및 컨택센터 솔루션 제공업체로 잘 알려진 RingCentral, Inc.는 2023년 8월 온라인 시청자 참여 기술 제공업체인 Hopin의 주요 Events 플랫폼과 Session 제품을 포함한 일부 자산을 인수했습니다. Hopin Events는 올인원 이벤트 관리 플랫폼으로 가상 및 하이브리드 이벤트 기획 및 제작이 가능한 올인원 이벤트 관리 플랫폼이며, Hopin Session은 고도로 개인화된 참여형 솔루션입니다. 고도로 개인화된 인게이지먼트 솔루션입니다. 다양한 산업과 업종의 기업, 법인, 교육기관, 기타 조직들 사이에서 서비스형 통합 커뮤니케이션(UCaaS)에 대한 선호도가 높아지고 있는 것도 시장 성장에 결정적인 역할을 하고 있습니다.
예를 들어, 미국에 본사를 두고 여러 데이터베이스를 관리하는 비영리 단체인 ICANN(Internet Corporation for Assigned Names and Numbers)은 팬데믹으로 인한 업무 중단에 따라 업무의 연속성을 유지하기 위해 대면 회의에서 가상 회의로 전환했습니다.에서 가상 이벤트로 전환하였습니다. 헬스케어 업계의 기존 기업들은 일반적으로 세미나 및 교육 세션을 개최하기 위해 가상 이벤트 플랫폼을 채택하고 있습니다. 팬데믹 이후 정부 관계자, 공중보건 기관, 상장기업이 개최한 세미나 및 회의는 가상 이벤트 도구에 대한 큰 수요를 창출하고 있습니다.
가상 이벤트 시장 보고서의 주요 내용
유형별로는 기업들이 외부와의 소통을 위해 가상 이벤트 툴을 도입하는 사례가 증가함에 따라 외부 이벤트 분야가 2024년 40%에 가까운 매출 점유율을 차지했습니다.
사업장 규모별로는 대기업 부문이 2024년 약 48.6%의 점유율을 차지했으며, 여러 지리적 위치에 걸쳐 원활한 워크플로우를 보장하기 위한 가상 커뮤니케이션 툴에 대한 수요가 증가하고 있습니다.
서비스별로는 교육 분야가 2025년부터 2030년까지 상당한 CAGR을 기록할 것으로 예상됩니다. 조직 내 직원의 기술 개발의 중요성이 증가함에 따라 이 부문의 성장을 뒷받침하고 있습니다.
용도별로는 전시회/박람회 분야가 2024년 약 30.6%로 가장 큰 비중을 차지했습니다. 이는 경쟁사 평가, 제품 및 서비스 마케팅, 업계 내 최신 동향 및 전망 파악에 대한 비즈니스 니즈가 높아졌기 때문입니다.
엔터프라이즈 최종사용자 부문은 2024년 매출 점유율이 약 54.7%를 차지하며 예측 기간 동안 큰 성장률을 기록할 것으로 예상됩니다.
산업별로는 BFSI 부문이 안전한 거래와 편리한 은행 서비스를 촉진하기 위한 가상 플랫폼의 높은 채택률로 인해 2025년부터 2030년까지 약 22.1%의 성장률을 기록할 것으로 추정됩니다.
사용 사례별로는 대규모 마케팅 이벤트 및 신제품 소개를 기획하고 개최하며, 전 세계 광범위한 청중에게 다가갈 수 있는 온라인 플랫폼에 대한 수요가 증가함에 따라 대규모 이벤트 분야는 2025년부터 2030년까지 CAGR 19.6% 이상의 성장을 기록할 것으로 추정됩니다.
북미는 첨단 네트워크 인프라의 가용성, 최신 기술의 조기 도입, 디지털 시뮬레이션 플랫폼에 대한 높은 수요로 인해 2024년 가장 큰 매출 점유율을 차지했습니다.
목차
제1장 조사 방법과 범위
제2장 주요 요약
제3장 가상 이벤트 시장 - 업계 전망
시장 계통 전망
업계 밸류체인 분석
시장 역학
업계 분석 툴
테크놀러지 동향
제4장 가상 이벤트 시장 : 이벤트 유형 추정·동향 분석
이벤트 유형 변동 분석과 시장 점유율, 2024년과 2030년
유형별
내부
외부
확장
제5장 가상 이벤트 시장 : 구성요소 추정·동향 분석
부문 대시보드
가상 이벤트 시장 : 설립 규모 변동 분석, 2024년 및 2030년
플랫폼
웹 기반
XR
서비스
커뮤니케이션
인사 채용
세일즈 및 마케팅
트레이닝
제6장 가상 이벤트 시장 : 시설 규모 추정·동향 분석
부문 대시보드
가상 이벤트 시장 : 시설 규모 변동 분석, 2024년 및 2030년
중소기업
대기업
제7장 가상 이벤트 시장 : 최종 용도 추정·동향 분석
부문 대시보드
가상 이벤트 시장 : 최종 용도 변동 분석, 2024년 및 2030년
교육기관
기업
정부
기타
제8장 가상 이벤트 시장 : 용도 사례 추정·동향 분석
부문 대시보드
가상 이벤트 시장 : 용도 사례 변동 분석, 2024년 및 2030년
회의와 컨벤션
전시회와 박람회
세미나와 워크숍
기업 회의 및 연수
기타
제9장 가상 이벤트 시장 : 산업 분야 추정·동향 분석
부문 대시보드
가상 이벤트 시장 : 산업 분야 수직적 변동 분석, 2024년 및 2030년
은행, 금융 서비스, 보험(BFSI)
가전
헬스케어
IT
제조업
미디어와 엔터테인먼트
통신
기타
제10장 가상 이벤트 시장 : 사용 사례 추정·동향 분석
부문 대시보드
가상 이벤트 시장 : 사용 사례 변동 분석, 2024년 및 2030년
정기 이벤트
대규모 이벤트
제11장 가상 이벤트 시장 : 지역 추정·동향 분석
지역별 가상 이벤트 시장, 2024년 및 2030년
북미
미국
캐나다
멕시코
유럽
영국
독일
프랑스
이탈리아
아시아태평양
중국
일본
인도
한국
호주
라틴아메리카
브라질
중동 및 아프리카
아랍에미리트
사우디아라비아
남아프리카공화국
제12장 가상 이벤트 시장 - 경쟁 구도
기업 분류
기업의 시장 포지셔닝
기업 히트맵 분석
기업 개요/상장 기업
Vosmos
Hubilo
6Connex
ALIVE
Avaya LLC
ALE International
NTT Limited
Cisco Systems Inc.
Cvent Inc.
EventX Limited
George P.Johnson
GES
Kestone
Martiz Holdings Inc.
Microsoft Corporation
Pathable
uBivent GmbH
Veritas Events
vFairs
Zoom Video Communications, Inc.
KSM
영문 목차
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Virtual Events Market Growth & Trends:
The global virtual events market size is estimated to reach USD 297.16 billion by 2030, registering a CAGR of 20.0% from 2025 to 2030, according to a new report by Grand View Research, Inc. The development of the market can be attributed to the growing preference for convening virtual events, such as video calls, live chats, video conferences, and online meetings, as part of the day-to-day business activities to share data in real time. The growing trend of remote working, especially after the pandemic and subsequent lockdown restrictions has led to a considerable rise in the demand for virtual events and collaborative tools across the organizations. Various businesses have deployed collaborative solutions to facilitate effective virtual engagement among employees.
For instance, in June 2023, Zoom Video Communications, Inc. introduced the meeting summary feature to its AI-powered smart companion- Zoom IQ. The company also added the Team Chat compose feature to the video conferencing platform, which will allow users to summarize Zoom Meetings quickly without recording and drafting content in Zoom Team Chat. Advances in unified communication, collaboration, and content delivery techniques, which have allowed incumbents of various industries and industry verticals to migrate from in-person meetings to online events, also bode well for market growth. Enterprises find virtual events platforms highly dynamic and engaging when improving communication and encouraging collaboration between employees, clients, partners, and stakeholders.
Building brands and serving clients efficiently is paramount amid the intensifying competition for enterprises. While large enterprises have adequate financial resources for brand building and efficient client servicing, it is different for small and medium enterprises (SMEs). At this juncture, SMEs are particularly adopting virtual events platforms to host virtual events, which can be convened at significantly lower costs than those incurred for hosting actual seminars, conferences, and meetings. Cloud-based virtual events platforms are particularly preferred to engage the target audience irrespective of geographical location while saving costs. The companies operating in the market are focusing on raising capital and pursuing strategic mergers & acquisitions to develop their respective technologies in the wake of the rising demand for virtual events.
For instance, in August 2023, RingCentral, Inc. a renowned AI-powered cloud communications, and contact center solutions provider acquired select assets, including the flagship Events platform and Session product from Hopin, an online audience engagement technology provider. Hopin Events is an all-in-one event management platform that enables planning and producing virtual and hybrid events. Hopin Session is a highly personalized engagement solution. The growing preference for Unified Communication as a Service (UCaaS) among businesses, corporations, educational institutions, and other organizations across various industries and industry verticals also plays a decisive role in driving market growth.
For instance, the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), a non-profit organization based in the U.S. that manages several databases, switched from in-person interactions to virtual events to maintain continuity of operations in the wake of the operational disruptions stemming from the pandemic. The healthcare industry incumbents typically adopt virtual events platforms to convene seminars and training sessions. Seminars and conferences convened by government officials, public health bodies, and healthcare companies in the wake of the pandemic have created a significant demand for virtual event tools.
Virtual Events Market Report Highlights:
In terms of type, the external events segment captured a revenue share of nearly 40% in 2024 due to the increased adoption of virtual event tools by businesses to communicate with external entities
In terms of establishment size, the large enterprise segment accounted for around 48.6% share in 2024 with increasing demand for virtual communication tools to ensure smooth workflow across multiple geographic locations
In terms of service, the training segment is expected to register a considerable CAGR from 2025 to 2030. The increasing significance of skill development for the employees within organizations supports segment growth
In terms of application, the exhibitions/trade shows segment captured a significant share of nearly 30.6% in 2024 owing to growing business needs to evaluate the competition, market their products and services, and track the latest trends and prospects within the industry
The enterprise end-user segment accounted for around 54.7% of revenue share in 2024 and is expected to record a significant growth rate over the forecast period
In terms of industry vertical, the BFSI segment is estimated to record a growth rate of nearly 22.1% from 2025 to 2030 due to the high adoption of virtual platforms to facilitate secure transactions and convenient banking services
Based on use-case, the large-scale events segment is estimated to grow at a CAGR of over 19.6% from 2025 to 2030 due to increasing demand for online platforms to plan and host massive marketing events and new product introductions to reach a broad audience worldwide
North America accounted for the largest revenue share in 2024 due to the availability of advanced networking infrastructure, early adoption of the latest technologies, and higher demand for digitally simulated platforms