세계의 LGC 및 VLGC LPG 운반선 시장
LGC and VLGC LPG Shipyard Carriers
상품코드 : 1797356
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 370 Pages
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한글목차

LGC 및 VLGC LPG 운반선 세계 시장은 2030년까지 35억 달러에 달할 전망

2024년에 30억 달러로 추정되는 LGC 및 VLGC LPG 운반선 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 2.8%로 성장하여 2030년에는 35억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 대형 가스 운반선은 CAGR 2.1%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 23억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 초대형 가스 운반선 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 4.2%로 추정됩니다.

미국 시장은 8억 620만 달러로 추정, 중국은 CAGR 5.2%로 성장 예측

미국의 LGC 및 VLGC LPG 운반선 시장은 2024년에 8억 620만 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 분석 기간인 2024-2030년 CAGR 5.2%로 2030년까지 6억 7,390만 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 1.1%와 2.1%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 1.5%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 LGC 및 VLGC LPG 운반선 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

세계 해상운송에서 LGC 및 VLGC LPG 운반선의 수요 급증의 원동력은?

대형 가스운반선(LGC) 및 초대형 가스운반선(VLGC) 시장은 세계 액화석유가스(LPG) 교역량의 급증, 새로운 수요 지역, 북미와 중동의 장거리 수출 증가 등에 힘입어 새로운 모멘텀을 보이고 있습니다. VLGC는 일반적으로 7만-9만5,000 입방미터의 용량을 가지고 있으며, LPG의 대양 횡단 운송을 위해 설계된 반면, LGC는 작지만 4만-7만 입방미터로 여전히 크며, 지역 및 아시아 지역 내 무역에 이상적인 중거리 유연성을 제공합니다. 전 세계 에너지 전환 노력이 석탄과 석유로부터의 전환을 촉진하는 가운데, LPG는 청정 연소 전환 연료로 등장하여 해상 물류 및 장거리 운송 능력의 강화에 기여하고 있습니다.

셰일가스 처리를 통한 북미의 LPG 생산량은 국내 수요를 크게 상회하고 있으며, 주로 중국, 인도, 한국 등 아시아태평양 국가를 중심으로 강력한 수출 시장을 형성하고 있습니다. VLGC는 이러한 항로에서 주로 사용되며, 대륙간 거리에서 규모의 경제를 제공합니다. 이와 함께 파이프라인 인프라나 LNG 수입 터미널이 없는 아시아의 소규모 경제권이나 섬나라들은 보다 유연한 LPG 공급을 위해 LGC에 대한 의존도를 높이고 있습니다. 이처럼 장거리 수요와 지역 수요가 양극화되면서 두 선종 모두 높은 가동률이 유지되고 있으며, 전 세계적으로 조선소에 새로운 수주 물량이 쏟아지고 있습니다.

조선소의 혁신과 설계 트렌드가 선대의 효율성과 지속가능성을 어떻게 향상시키고 있는가?

최신 LGC 및 VLGC 선박은 진화하는 환경 규제, 연료 효율 목표, 운항 유연성을 충족하기 위해 차세대 기능으로 설계되었습니다. LPG, 저유황 연료유(LSFO), 선박용 가스유(MGO)를 연료로 하는 이중 연료 추진 시스템이 표준이 되고 있으며, 선주들은 국제해사기구(IMO)의 온실가스 배출 및 황 규제에 대응할 수 있게 되었습니다. LPG를 연료로 사용하는 엔진은 배기가스 배출을 줄일 수 있을 뿐만 아니라, LPG를 화물의 일부로 사용할 수 있는 경우가 많아 비용 효율적인 선내 연료로 사용할 수 있어 운항 비용도 절감할 수 있습니다.

선체 설계는 전산유체역학(CFD)을 통해 최적화되어 항력을 줄이고 유체역학적 성능을 향상시켰습니다. 현대중공업, 대우조선해양, 강한국 등 한국, 중국, 일본 조선사들은 개선된 화물창 소재, 보일러 오프 가스 관리 시스템, 하역 효율을 향상시킨 신형 VLGC를 선도적으로 공급하고 있습니다. Type A, Type B, 멤브레인 탱크를 포함한 첨단 단열 및 봉쇄 시스템은 화물의 유연성 향상, 처리 시간 단축, 냉동 에너지 요구량 감소를 가능하게 합니다.

또 다른 중요한 기술 혁신은 선단 운영의 디지털화입니다. 조선소는 원격 모니터링, 예지보전, 항해 최적화 소프트웨어를 선박에 통합하여 엔진 성능, 화물 온도, 항로 효율을 실시간으로 가시화할 수 있도록 하고 있습니다. 이 디지털 오버레이는 선사가 더 나은 선대 경제성을 달성하고, 체선 위험을 최소화하며, IMO의 탄소당량지수(CII) 및 에너지 효율 기존선박지수(EEXI) 의무를 준수하는 데 도움이 됩니다. 이러한 개선으로 인해 노후화된 톤수 개조보다 최신형 LGC/VLGC 건조에 대한 발주 선호도가 높아지고 있습니다.

어떤 무역 패턴, 지역 투자, 이해관계자의 전략이 시장 성장을 형성하고 있는가?

LGC/VLGC 선박 시장은 지정학적 재편, 에너지 안보 전략, 석유화학 원료 수요에 따라 진화하고 있는 LPG 수출입 통로와 밀접하게 연관되어 있습니다. Enterprise Products, Targa Resources, Energy Transfer와 같은 미국 멕시코만 연안의 터미널은 기록적인 양의 LPG를 아시아로 수출하고 있으며, VLGC의 강력한 장거리 수요를 뒷받침하고 있습니다. 이러한 물량은 종종 아시아 바이어와의 다년간의 인수 계약과 연계되어 장기 용선 계약으로 이어져 신조선 건조에 대한 인센티브를 더욱 높여주고 있습니다.

중동에서는 사우디아라비아, 카타르, UAE가 여전히 주요 LPG 공급국으로 남아 있으며, 주로 남아시아와 동아시아로 배송하고 있습니다. 라스 타눌라 항과 르와이스 항과 같은 확장 프로젝트는 더 큰 선박과 더 높은 적재율을 수용하도록 설계되었습니다. 수입 측면에서는 프로판 탈수소(PDH) 장치, 난방용 연료, 자동차용 LPG의 국내 수요 증가에 따라 중국이 연해 지역에서 LPG 터미널의 용량을 적극적으로 확대하고 있습니다. 인도와 동남아시아 국가들도 가정용 소비 증가와 농촌의 전기화 계획에 따라 등유나 바이오매스보다 LPG를 선호하는 전략적 수입시장으로 부상하고 있습니다.

해운회사들은 선대 재편을 통해 이러한 성장에 발맞춰 선대를 재편하고 있습니다. BW LPG, Dorian LPG, Avance Gas 등의 기업들은 친환경 설계 선체와 LPG 이중연료 추진을 갖춘 신조 선박에 투자하고 있으며, 일본과 한국의 선주들은 용선자와 합작회사를 설립하여 수송능력을 확보하고 있습니다. 이와 병행하여, 비상장 회사 및 리스 회사들도 유리한 정기 용선료, 선대 갱신 주기, 자산 가치 상승 - 특히 탄소 규제가 강화되고 오래된 선박이 부적합해짐에 따라 - 을 활용하기 위해 이 분야에 진출하고 있습니다.

LGC 및 VLGC LPG 운반선 시장의 성장 원동력은?

세계 LPG 및 VLGC LPG 운반선 시장의 성장은 세계 LPG 생산량 증가, 신흥 경제국의 인프라 개발, 과도기적 연료로서의 LPG 경쟁 심화 등 여러 요인에 의해 이루어지고 있습니다. 미국산 셰일가스 수출의 급증은 세계 무역 루트를 재정의하고, 대용량, 고연비 VLGC의 지속적인 선단을 필요로 하는 장거리 수요 회랑을 구축했습니다. 동시에 아시아, 아프리카, 지중해에 걸친 지역 내 LPG 무역은 항구에서 항구로 유연하게 대응할 수 있는 경쾌한 중형 LPG에 대한 수요를 자극하고 있습니다.

엄격한 환경 규제가 선박 설계의 세대교체를 촉진하고, 신조선 발주에 대한 강력한 인센티브를 창출하고 있습니다. IMO의 탈탄소화 목표와 배출규제구역(ECA) 규정은 노후하고 비효율적인 선박의 퇴출을 가속화하고 있습니다. 선주들은 이중 연료 추진, 유체역학적 최적화, 디지털 항해 관리 도구를 갖춘 신조선에 투자하여 세계 규제에 부합하면서 총소유비용을 절감하고 있습니다. 이는 아시아 주요 조선소들의 견조한 수주 잔고와 에너지 다운스트림 기업들과의 탄탄한 다년 용선 계약으로 이어지고 있습니다.

세계 에너지 전환 전략에서 LPG의 장기적인 역할(특히 수소 및 재생에너지로의 가교 연료로서의 역할)도 수요를 뒷받침하고 있습니다. 정부의 지원으로 인한 청정 조리 노력, 석유화학 산업의 성장, 신흥 시장에서의 중산층 증가는 LPG의 소비 기반을 확대하고 해상 물류의 수요를 촉진하고 있습니다. 전략적 선대 확장, 새로운 액화 프로젝트, 정부 펀드 및 세계 선박 금융사의 투자로 인해 이 모멘텀이 더욱 강화되고 있습니다. 이러한 힘들이 합쳐져 LGC와 VLGC 조선 부문은 세계 관련성을 유지하기 위해 새로운 단계로 나아가고 있습니다.

부문

선 형(대형 가스 캐리어, 초대형 가스 캐리어), 건조(신조 건조, 개조 프로젝트), 용량(50000입방미터 미만, 50000-100000입방미터, 100000입방미터 이상)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

우리는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장과 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global LGC and VLGC LPG Shipyard Carriers Market to Reach US$3.5 Billion by 2030

The global market for LGC and VLGC LPG Shipyard Carriers estimated at US$3.0 Billion in the year 2024, is expected to reach US$3.5 Billion by 2030, growing at a CAGR of 2.8% over the analysis period 2024-2030. Large Gas Carriers, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 2.1% CAGR and reach US$2.3 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Very Large Gas Carriers segment is estimated at 4.2% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$806.2 Million While China is Forecast to Grow at 5.2% CAGR

The LGC and VLGC LPG Shipyard Carriers market in the U.S. is estimated at US$806.2 Million in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$673.9 Million by the year 2030 trailing a CAGR of 5.2% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.1% and 2.1% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 1.5% CAGR.

Global LGC And VLGC LPG Shipyard Carriers Market - Key Trends & Drivers Summarized

What Is Driving the Demand Surge for LGC and VLGC LPG Carriers in Global Maritime Transport?

The market for Large Gas Carriers (LGC) and Very Large Gas Carriers (VLGC) is witnessing renewed momentum, fueled by the sharp rise in global liquefied petroleum gas (LPG) trade volumes, new demand geographies, and increasing long-haul exports from North America and the Middle East. VLGCs, typically with capacities between 70,000 to 95,000 cubic meters, are designed for transoceanic transport of LPG, while LGCs-smaller but still substantial at 40,000 to 70,000 cubic meters-offer mid-range flexibility ideal for regional and intra-Asia trade. As global energy transition efforts prompt diversification away from coal and oil, LPG has emerged as a cleaner-burning transitional fuel, triggering a buildout in maritime logistics and long-distance shipping capacity.

North American LPG production from shale gas processing has significantly outpaced domestic demand, creating a strong export market primarily to Asia-Pacific countries like China, India, and South Korea. VLGCs are the primary vessels employed for these routes, offering economies of scale over intercontinental distances. In parallel, smaller Asian economies and island nations, which lack pipeline infrastructure or LNG import terminals, are increasingly relying on LGCs for more flexible LPG supply. This bifurcated growth in long-haul and regional demand is sustaining high utilization rates across both vessel classes and triggering a new wave of shipyard orders globally.

How Are Shipyard Innovations and Design Trends Enhancing Fleet Efficiency and Sustainability?

Modern LGC and VLGC carriers are being designed with next-generation features to meet evolving environmental regulations, fuel efficiency targets, and operational flexibility. Dual-fuel propulsion systems capable of operating on LPG, low-sulfur fuel oil (LSFO), and marine gas oil (MGO) are becoming standard, allowing shipowners to align with International Maritime Organization (IMO) regulations on greenhouse gas emissions and sulfur limits. LPG-fueled engines not only reduce emissions but also lower operating costs, since LPG is often available as part of the cargo and can be used as a cost-effective onboard fuel.

Hull designs are being optimized through computational fluid dynamics (CFD) to reduce drag and improve hydrodynamic performance. Shipbuilders in South Korea, China, and Japan-such as Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, and Jiangnan Shipyard-are leading in delivering new VLGCs with enhanced cargo tank materials, boil-off gas management systems, and increased cargo-handling efficiency. Advanced insulation and containment systems, including Type A, Type B, and membrane tanks, are enabling greater cargo flexibility, faster turnaround times, and reduced refrigeration energy requirements.

Another critical innovation is the digitalization of fleet operations. Shipyards are integrating remote monitoring, predictive maintenance, and voyage optimization software into the vessels, allowing real-time visibility into engine performance, cargo temperatures, and route efficiency. This digital overlay is helping operators achieve better fleet economics, minimize demurrage risks, and comply with IMO’s Carbon Intensity Indicator (CII) and Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) mandates. These improvements are driving higher ordering preferences for modern LGC/VLGC builds over retrofitting older tonnage.

Which Trade Patterns, Regional Investments, and Stakeholder Strategies Are Shaping Market Growth?

The LGC and VLGC carrier market is closely tied to LPG export-import corridors, which are evolving due to geopolitical realignments, energy security strategies, and petrochemical feedstock demand. U.S. Gulf Coast terminals like Enterprise Products, Targa Resources, and Energy Transfer are exporting record volumes of LPG to Asia, sustaining strong long-haul demand for VLGCs. These volumes are often linked to multi-year offtake agreements with Asian buyers, leading to long-term chartering contracts and further incentivizing new vessel builds.

In the Middle East, Saudi Arabia, Qatar, and the UAE remain key LPG suppliers, shipping primarily to South and East Asia. Expansion projects at ports like Ras Tanura and Ruwais are designed to accommodate larger vessels and higher loading rates. On the import side, China is aggressively expanding its LPG terminal capacity along its coastal provinces, as domestic demand for propane dehydrogenation (PDH) units, heating fuel, and automotive LPG increases. India and Southeast Asian countries are also emerging as strategic import markets with rising household consumption and rural electrification programs favoring LPG over kerosene and biomass.

Shipping companies are aligning with this growth by restructuring their fleets. Firms like BW LPG, Dorian LPG, and Avance Gas are investing in newbuilds with eco-design hulls and LPG dual-fuel propulsion, while Japanese and Korean shipowners are forming joint ventures with charterers to lock in freight capacity. In parallel, private equity and leasing companies are entering the segment to capitalize on favorable time charter rates, fleet renewal cycles, and asset value appreciation-especially as carbon regulations tighten and older tonnage becomes non-compliant.

What Is Fueling Growth in the LGC and VLGC LPG Shipyard Carrier Market?

The growth in the global LGC and VLGC LPG shipyard carrier market is driven by several factors, including rising global LPG production, infrastructure development in emerging economies, and the increasing competitiveness of LPG as a transitional fuel. The surge in shale-derived LPG exports from the United States has redefined global trade routes, establishing long-haul demand corridors that require a continuous fleet of high-capacity, fuel-efficient VLGCs. At the same time, intra-regional LPG trade across Asia, Africa, and the Mediterranean is stimulating demand for nimble, mid-sized LGCs capable of port-to-port flexibility.

Stringent environmental regulations are prompting a generational shift in vessel design, creating strong incentives for newbuild orders. IMO decarbonization goals and emission control area (ECA) rules are accelerating the retirement of older, less efficient carriers. Shipowners are responding by investing in new ships with dual-fuel propulsion, hydrodynamic optimization, and digital voyage management tools that reduce total cost of ownership while ensuring compliance with global mandates. This is translating into a healthy order book at major Asian shipyards and robust multi-year charter agreements with downstream energy players.

The long-term role of LPG in global energy transition strategies-especially as a bridge fuel to hydrogen or renewables-is also anchoring demand. Government-backed clean cooking initiatives, petrochemical industry growth, and the rising middle class in emerging markets are expanding the LPG consumption base, thus driving maritime logistics needs. Strategic fleet expansions, new liquefaction projects, and investment by sovereign wealth funds and global ship financiers are reinforcing this momentum. Combined, these forces are propelling the LGC and VLGC shipbuilding segment into a new phase of sustained global relevance.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the LGC and VLGC LPG Shipyard Carriers market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Vessel Type (Large Gas Carriers, Very Large Gas Carriers); Construction (New Build Construction, Retrofit Projects); Capacity (Below 50000 Cubic Meters Capacity, 50000 - 100000 Cubic Meters Capacity, Above 100000 Cubic Meters Capacity)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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III. MARKET ANALYSIS

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