세계의 합성 연료 시장
Synthetic Fuels
상품코드 : 1777610
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문 378 Pages
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한글목차

세계의 합성 연료 시장은 2030년까지 617억 달러에 이를 전망

2024년에 495억 달러로 추정되는 합성연료 세계 시장은 2024-2030년간 CAGR 3.7%로 성장하여 2030년에는 617억 달러에 이를 것으로 예측됩니다. 본 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 메탄올에서 액체 연료로의 변환은 CAGR 2.5%를 나타내고, 분석 기간 종료시에는 237억 달러에 이를 것으로 예측됩니다. 전력에서 액체 연료로의 변환 부문은 분석 기간 중에 CAGR 4.9%의 성장이 전망됩니다.

미국 시장은 추정 135억 달러, 중국은 CAGR6.7%로 성장 예측

미국의 합성 연료 시장은 2024년에 135억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제대국인 중국은 2030년까지 123억 달러 규모에 이를 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 6.7%로 추정됩니다. 기타 주목해야 할 지역별 시장으로서는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간중 CAGR은 각각 1.6%와 2.8%를 보일 것으로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 2.1%를 나타낼 전망입니다.

세계의 합성 연료 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

합성 연료가 탈탄소화하기 어려운 부문의 게임 체인저로 부상하는 이유는 무엇일까?

합성연료(e-Fuels 또는 electrofuels라고도 함)는 저탄소 에너지 시스템으로의 전환을 위한 중요한 솔루션으로, 특히 전기화가 어려운 분야에서 그 중요성이 더욱 커지고 있습니다. 이러한 연료는 수소(보통 전기분해로 얻은 그린수소)를 회수한 이산화탄소와 합성하여 제조되며, 그 결과 기존 인프라에서 기존 화석연료를 직접 대체할 수 있는 액체 탄화수소를 얻을 수 있습니다. 이 연료가 가장 기대되는 분야는 항공, 해운, 장거리 트럭 운송, 산업용 난방 등 에너지 밀도, 연소 엔진과의 호환성, 저장 문제로 인해 직접 전기화가 어려운 용도입니다. 바이오연료와 달리 합성 연료는 농업용 원료를 사용하지 않고 생산할 수 있기 때문에 토지 이용, 식량 경쟁, 생물 다양성에 대한 우려를 줄일 수 있습니다. 넷제로 목표를 달성하기 위한 전 세계의 노력이 강화되는 가운데, 합성 연료는 기술적 전면 재검토 없이도 기존 시스템을 탈탄소화할 수 있는 설득력 있는 경로를 제공합니다. 합성 연료는 기존 파이프라인, 엔진, 주유소와 호환이 가능하기 때문에 보다 원활한 전환이 가능합니다. 그 결과, 합성연료는 단순한 가교기술이 아닌 떠오르는 청정에너지 경제의 기초가 되는 기둥으로 점점 더 주목받고 있습니다.

기술 혁신은 합성연료 제조의 실행 가능성과 확장성을 어떻게 견인하고 있는가?

합성연료의 실현 가능성은 전해조 기술, 탄소 포집 시스템, 촉매 합성 공정의 발전으로 빠르게 가속화되고 있습니다. 고효율 양성자교환막(PEM) 및 고체산화물 전해조는 합성연료 합성에 필수적인 그린수소 생산 비용을 절감하고 확장성을 높이고 있습니다. 동시에, 직접 공기 회수(DAC)와 점원 CO2 포집의 개발로 탄소 원료를 상업적 규모로 확보할 수 있는 가능성이 높아지고 있습니다. 수소와 CO2를 사용할 수 있게 되면, 피셔-트로프쉬 합성, 메탄올에서 가솔린으로의 공정, 새로운 촉매 경로가 더 높은 변환 효율, 더 낮은 에너지 요구 사항, 모듈화된 플랜트 설계를 위해 최적화됩니다. 이러한 시스템을 재생에너지와 통합하면 카본뉴트럴 또는 카본 마이너스 연료를 생산할 수 있습니다. 공정 통합, 폐열 회수, AI 기반 운영 최적화에 대한 혁신은 합성 연료 플랜트의 경제성과 환경 발자국을 더욱 개선하고 있습니다. 유럽, 북미, 중동의 파일럿 프로젝트에서 합성 등유, 디젤, 가솔린의 확장 가능한 생산이 이미 입증되어 상업적 실현 가능성이 더 이상 먼 미래의 꿈이 아닌 가까운 미래의 현실임을 보여주고 있습니다. 기반기술이 성숙해짐에 따라 합성연료의 생산은 화석연료 및 첨단 바이오연료와의 원가경쟁력이 높아질 것으로 예측됩니다.

합성연료의 조기 도입과 전략적 투자는 어디에서 볼 수 있을까?

합성연료의 가장 초기 단계의 채택은 탈탄소화가 가장 강력하게 요구되고 있음에도 불구하고 전기나 수소로 직접 전환할 수 있는 능력이 가장 낮은 분야에서 이루어지고 있습니다. 항공 분야는 그 최전선에 있으며, 합성 케로신이 기존 제트 연료와 혼합하여 사용하는 것이 시험되고 인증되었습니다. 항공사, 공항, 항공우주업체들은 장기적인 합성연료 공급 계약을 확보하기 위해 연료업체와 파트너쉽을 맺고 있습니다. 해운업계에서는 합성 메탄올과 암모니아가 국제해사기구의 탈탄소화 목표를 달성할 수 있는 대체 연료로 검토되고 있습니다. 대형 운송 및 물류 사업자들은 엔진 오버홀과 인프라 투자를 피할 수 있는 친환경 드롭인(drop-in) 대체 연료로 합성디젤에 대한 관심이 높아지고 있습니다. 특히 철강, 시멘트, 화학 제조 등의 산업계에서는 전기화가 비용적으로 어려운 고온 공정용 합성 연료를 평가했습니다. 각국 정부와 EU와 같은 초국가적 기관은 자금 지원, 정책 지원, 오프 테이크 보증을 제공하고, 에너지 메이저와 그린수소 메이저는 종합 합성 연료 밸류 체인에 투자하고 있습니다. 이러한 투자는 단순한 실험이 아니라 기후 변화 대응, 에너지 안보, 전략적 탈탄소화에 대한 장기적인 약속입니다.

합성 연료 시장 성장 가속화의 원동력은?

합성 연료 시장의 성장은 정책적 지원, 기술적 성숙도, 탈탄소화의 시급성, 인프라 적합성의 수렴에 의해 이루어지고 있습니다. EU의 재생에너지 지침(RED III), 독일의 국가 수소 전략, 미국의 인플레이션 억제법 등의 정책수단은 세액공제, 보조금, 혼합의무 등을 통해 저탄소 연료 생산에 인센티브를 부여하고 있습니다. 재생에너지로 인한 전력비용의 급격한 하락으로 인해, 그린수소, 나아가 합성 연료는 경제적인 측면에서 훨씬 더 실행 가능한 연료가 되었습니다. 동시에, 운송, 항공, 중공업의 라이프사이클 배출량을 줄이기 위한 전 세계적인 노력은 정부와 기업이 확장 가능한 저탄소 연료를 선택하도록 유도하고 있습니다. 합성 연료는 현재의 물류, 연료 공급 인프라, 엔진 기술에 적합하기 때문에 다른 대안에 비해 분명한 우위를 가지고 있으며, 빠른 시장 진입과 전환 비용 절감을 가능하게 합니다. 특히 운송 및 중공업 분야에서 기업의 지속가능성 목표도 강력한 수요 신호와 장기 인수 계약을 창출하고 있습니다. 한편, 탄소 포집, 전해조, 모듈식 연료 합성 설비에 대한 민간-공공 투자 증가는 생산 장벽을 낮추고 상용화를 가속화하고 있습니다. 이러한 요인들이 복합적으로 작용하여 합성연료는 기술적 개념에서 세계 청정에너지 전환의 핵심으로 급부상하고 있습니다.

부문

연료 유형(Methanol to Liquid Fuel, Power to Liquid Fuel, Gas to Liquid Fuel, 기타 연료 유형), 용도(디젤 용도, 가솔린 용도, 등유 용도), 최종 용도(운송 최종 용도, 산업 최종 용도, 화학 최종 용도, 기타 최종 용도)

조사 대상 기업 예

AI 통합

Global Industry Analysts는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI툴에 의해서, 시장 정보와 경쟁 정보를 변혁하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 일반적인 LLM나 업계별 SLM 쿼리에 따르는 대신에, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 대량 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사의 국가, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기반으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수익원가(COGS) 증가, 수익성 감소, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

LSH
영문 목차

영문목차

Global Synthetic Fuels Market to Reach US$61.7 Billion by 2030

The global market for Synthetic Fuels estimated at US$49.5 Billion in the year 2024, is expected to reach US$61.7 Billion by 2030, growing at a CAGR of 3.7% over the analysis period 2024-2030. Methanol to Liquid Fuel, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 2.5% CAGR and reach US$23.7 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Power to Liquid Fuel segment is estimated at 4.9% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$13.5 Billion While China is Forecast to Grow at 6.7% CAGR

The Synthetic Fuels market in the U.S. is estimated at US$13.5 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$12.3 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 6.7% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.6% and 2.8% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 2.1% CAGR.

Global Synthetic Fuels Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Are Synthetic Fuels Emerging as a Game-Changer in Decarbonizing Hard-to-Abate Sectors?

Synthetic fuels-also known as e-fuels or electrofuels-are gaining momentum as a critical solution in the transition to a low-carbon energy system, particularly for sectors that are difficult to electrify. These fuels are produced by synthesizing hydrogen (typically green hydrogen derived from electrolysis) with captured carbon dioxide, resulting in liquid hydrocarbons that can directly substitute conventional fossil fuels in existing infrastructure. Their greatest promise lies in applications such as aviation, shipping, long-haul trucking, and industrial heating, where energy density, compatibility with combustion engines, and storage considerations make direct electrification challenging. Unlike biofuels, synthetic fuels can be produced without agricultural feedstocks, reducing concerns over land use, food competition, and biodiversity. As global efforts intensify to meet net-zero targets, synthetic fuels offer a compelling pathway to decarbonize legacy systems without complete technological overhauls. Their compatibility with existing pipelines, engines, and refueling stations allows for a smoother transition, which is particularly attractive to industries with long capital lifecycles and high regulatory exposure. As a result, synthetic fuels are increasingly seen not just as a bridge technology-but as a foundational pillar in the emerging clean energy economy.

How Are Technological Breakthroughs Driving the Viability and Scalability of Synthetic Fuel Production?

The viability of synthetic fuels is being rapidly accelerated by advances in electrolyzer technology, carbon capture systems, and catalytic synthesis processes. High-efficiency proton exchange membrane (PEM) and solid oxide electrolyzers are reducing the cost and increasing the scalability of green hydrogen production-a crucial input for synthetic fuel synthesis. At the same time, developments in direct air capture (DAC) and point-source CO2 capture are improving the feasibility of obtaining carbon feedstock at a commercial scale. Once hydrogen and CO2 are available, Fischer-Tropsch synthesis, methanol-to-gasoline processes, and novel catalytic pathways are being optimized for higher conversion efficiencies, lower energy requirements, and modular plant designs. Integrating these systems with renewable energy sources enables the production of carbon-neutral or even carbon-negative fuels. Innovations in process integration, waste heat recovery, and AI-driven operational optimization are further improving the economics and environmental footprint of synthetic fuel plants. Pilot projects in Europe, North America, and the Middle East are already demonstrating scalable production of synthetic kerosene, diesel, and gasoline, signaling that commercial viability is no longer a distant aspiration but a near-term reality. As the underlying technologies continue to mature, synthetic fuel production is expected to become increasingly cost-competitive with both fossil fuels and advanced biofuels.

Where Are Synthetic Fuels Finding Early Adoption and Strategic Investment?

The earliest adoption of synthetic fuels is occurring in sectors under the greatest pressure to decarbonize yet least capable of switching to electricity or hydrogen directly. The aviation sector stands at the forefront, with synthetic kerosene being tested and certified for use in blending with conventional jet fuel. Airlines, airports, and aerospace manufacturers are forming partnerships with fuel producers to secure long-term synthetic fuel supply agreements. In maritime shipping, synthetic methanol and ammonia are being explored as alternative fuels capable of meeting the International Maritime Organization’s decarbonization goals. Heavy-duty transport and logistics operators are showing rising interest in synthetic diesel as a clean, drop-in replacement that avoids engine overhauls and infrastructure investment. Industrial players, particularly in steel, cement, and chemical manufacturing, are evaluating synthetic fuels for high-temperature processes where electrification remains cost-prohibitive. National governments and supranational bodies like the EU are stepping in with funding, policy support, and offtake guarantees, while energy majors and green hydrogen producers are investing in integrated synthetic fuel value chains. These investments are not just about experimentation-they represent long-term commitments to climate compliance, energy security, and strategic decarbonization.

What’s Powering the Accelerated Growth of the Synthetic Fuels Market?

The growth in the synthetic fuels market is driven by a convergence of policy support, technological maturity, decarbonization urgency, and infrastructure compatibility. Policy instruments such as the EU’s Renewable Energy Directive (RED III), Germany’s National Hydrogen Strategy, and the U.S. Inflation Reduction Act are incentivizing low-carbon fuel production through tax credits, subsidies, and blending mandates. The dramatic decline in renewable electricity costs is making green hydrogen-and by extension, synthetic fuels-far more viable from an economic standpoint. At the same time, global efforts to reduce lifecycle emissions in transport, aviation, and heavy industry are pushing governments and corporations toward scalable, low-carbon fuel options. The compatibility of synthetic fuels with current logistics, fueling infrastructure, and engine technologies provides a distinct advantage over other alternatives, enabling faster market entry and lower transition costs. Corporate sustainability targets, particularly in transport and heavy industry, are also generating strong demand signals and long-term offtake agreements. Meanwhile, increased private and public investment in carbon capture, electrolyzers, and modular fuel synthesis facilities is reducing production barriers and accelerating commercialization. Collectively, these drivers are transforming synthetic fuels from a technical concept into a fast-emerging cornerstone of the global clean energy transition.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Synthetic Fuels market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Fuel Type (Methanol to Liquid Fuel, Power to Liquid Fuel, Gas to Liquid Fuel, Other Fuel Types); Application (Diesel Application, Gasoline Application, Kerosene Application); End-Use (Transportation End-Use, Industrial End-Use, Chemical End-Use, Other End-Uses)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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