Strategic Analysis of Trump 2.0 Policies and their Potential Impact on the Global Automotive Industry, 2025
상품코드:1811984
리서치사:Frost & Sullivan
발행일:2025년 08월
페이지 정보:영문 57 Pages
라이선스 & 가격 (부가세 별도)
한글목차
기존 공급망에 잠재적 혼란이 발생하여 자동차 OEM은 조달 및 제조 전략을 재검토해야 하므로 중기적으로 비용 압박이 예상
도널드 트럼프 미국 대통령은 2025년 3월 26일 승용차, 소형 트럭, 특정 자동차 부품(엔진, 변속기, 파워트레인 부품, 전기 부품 등) 수입에 25%의 관세를 부과했습니다. 또한, 보다 종합적인 "상호 관세"를 발표하여 대부분의 국가의 거의 모든 상품에 대해 10%부터 시작합니다.
이후 트럼프 대통령은 수입차 및 부품에 대한 핵심 25% 관세는 유지하되, 일부 추가 보복관세를 일시적으로 중단하고, 미국-멕시코-캐나다 협정(USMCA)에 따른 자동차 제조업체 및 상품에 대한 관세 부과를 연기했습니다. 이는 주로 누적된 관세 부담을 피하고, 이러한 조치로 인한 경제 및 공급망 영향에 대해 미국 자동차 제조업체를 안심시키기 위한 조치입니다.
전기자동차 우대정책 종료, 충전 인프라에 대한 자금 지원 중단, 전기자동차 의무화 철회 등 정부 정책으로 인해 미국에서는 향후 5년간 전기자동차 성장이 둔화될 것으로 예상됩니다. 미국 전기자동차 제조업체들은 리튬이온 배터리와 희토류의 대부분을 중국 및 아시아 공급업체로부터 수입에 의존하고 있기 때문에 비용 상승으로 인해 점점 더 어려운 상황에 처하게 될 것으로 보입니다.
불확실성 속에서 고도로 얽히고설킨 초세계화된 자동차 산업이 어떤 영향을 받을지 의문이 제기되고 있습니다. 국내외 자동차 제조사, 생산량, 부품 공급업체, 공급망, 그리고 소비자는 앞으로 어떻게 될까요?
이러한 인플레이션 효과는 EV 인센티브의 후퇴와 맞물려 단기적으로는 인위적으로 ICE의 우위를 인위적으로 확대할 수 있지만, 장기적으로는 국제 경쟁력을 약화시킬 것으로 보입니다. 전반적으로 자동차 제조사들이 조사개발보다 관세 완화 및 공급망 재구축에 자본을 투입함에 따라 전동화를 포함한 혁신적 기술 혁신은 사라질 것으로 보입니다.
소비자들은 아직 자동차 부품 관세 인상의 영향을 가격 상승의 형태로 체감하지 못하고 있습니다. 이는 경쟁 압력과 자동차 제조업체의 전략적 결정에 따른 것이기도 합니다. 그러나 경쟁 압력이 약화되고 각사가 수익성을 유지하려고 노력함에 따라 이 시나리오는 변화할 것으로 보입니다.
미래 로드맵을 그리는 과정에서 완성차 업체들은 자동차 부품 조달 전략과 생산기지를 재검토할 태세입니다. 관세의 영향을 최소화하고 장기적인 비용 경쟁력을 유지하기 위해 많은 기업들이 지역화된 생산 및 공급망으로 눈을 돌리고 있습니다.
분석 범위
2025년 세계 무역과 경제 성장의 모멘텀은 미국의 제2기 트럼프 행정부의 정치, 무역, 정책적 움직임이 복합적으로 작용할 것으로 예상됩니다.
2024년 실질 GDP 성장률 3.2%에 이어 세계 경제는 2028년까지 연평균 3.2%-3.3%의 성장 모멘텀을 유지할 것이며, 신흥국(EMs)은 경제 성장률에서 선도적 지위를 유지할 가능성이 높습니다.
우리의 기준 시나리오는 트럼프 대통령이 멕시코와 캐나다의 모든 수입품에 25%의 관세를 부과하고, 중국 수입품에 10%의 관세를 부과하며, 멕시코와 캐나다의 비례 보복관세도 고려합니다.
우리의 보수적인 시나리오에서는 캐나다와 멕시코 수입품에 25%-35%의 관세, 중국 수입품에 60% 이상의 관세, 모든 수입품에 10%-20%의 포괄 관세, 멕시코에서 수입되는 자동차에 200% 이상의 관세를 부과하는 것을 가정하고 있습니다. 미국의 주요 수출품에는 약 50%-60%의 관세를, 캐나다, 멕시코, EU에는 10%-25%의 관세를 보복 조치의 일환으로 예상하고 있습니다.
2025년부터 2028년까지의 베이스 케이스에서는 아시아 주요 신흥국들이 세계 수요와 경제 성장을 견인할 것이기 때문에 GDP에 미치는 영향은 미미할 것으로 예상됩니다. 그러나 보수적인 시나리오에서는 무역전쟁이 장기화될 경우 2028년 세계 GDP 성장률이 1.5% 하락하고, 세계 인플레이션이 6.0%를 넘어 미국, 캐나다, 콜롬비아, 멕시코, 독일, 한국 등의 경제가 몇 분기 동안 경기침체에 빠질 수 있습니다.
목차
조사 범위
전략적 필수 사항
성장이 점점 더 어려워지는 이유
전략적 과제
전략적 과제
성장 환경
중요 포인트
트럼프 2.0이 가져올 세계 거시경제 리스크와 기회, 2025-2028년
트럼프 2.0 관세가 자동차 산업에 미치는 영향
주요 자동차 제조업체의 미국 판매 수입 의존도
관세가 자동차 제조업체 희망소비자가격에 미치는 영향 - Ford F-150 모델 분석
철강 및 알루미늄에 대한 관세의 영향 - Toyota Camry 분석
미국 관세에 대한 주요 OEM의 반응
트럼프 2.0 정책과 거시경제에 미치는 영향 개요
미국 대통령이 취임 후 100일 만에 발표한 대통령령
도널드 트럼프 대통령이 발표한 주요 대통령령 리스트
기준 관세 시나리오에서 세계 경제 성장률은 2024년 3.2%에서 2025년 2.8%로 둔화될 것으로 예상
관세 전쟁은 공급망 전략의 다양화 및 분산화로 이어질 전망
세계 경제는 2025년 경기침체를 피하고 2.8%로 둔화 전망, 중국 경제 둔화로 아시아태평양 성장률 하락 압박
자동차 산업에 영향을 미치는 정책 분석
자동차 산업에 영향을 미칠 수 있는 대통령령
차량 수입에 관한 특수한 정책
트럼프 2.0 정책이 미국 전기자동차 시장에 미치는 영향
미국 관세가 멕시코 자동차 산업에 미치는 영향
멕시코에서 미국으로 승용차 및 부품 수입
멕시코에서 미국으로 경차 수출
멕시코에서 생산되는 주요 자동차 부품
멕시코의 주요 변속기 및 조립 공장
멕시코에 대한 관세와 자동차 산업에 미치는 영향 - 주요 요점
미국 관세가 캐나다 자동차 산업에 미치는 영향
캐나다에서 미국으로 승용차 및 부품 수입
캐나다 자동차 생산 현황
캐나다에 의존하는 OEM 모델
캐나다에서 생산되는 주요 자동차 부품
캐나다에 대한 관세와 자동차 산업에 미치는 영향 - 주요 요점
미국 관세가 중국 자동차 산업에 미치는 영향
중국에서 미국으로 승용차 및 부품 수입
중국 자동차 생산 상황
중국 의존형 OEM 모델
중국에서 생산되는 주요 자동차 부품
주요 OEM의 중국 시장 영향 분석
중국 관세와 자동차 산업에 미치는 영향 - 주요 요점
미국의 관세가 독일 자동차 산업에 미치는 영향
독일에서 미국으로 승용차 및 부품 수입
독일 자동차 생산 현황
독일에 의존하는 OEM 모델
독일에서 생산되는 주요 자동차 부품
주요 OEM이 독일에 미치는 영향 분석
독일에 대한 관세와 자동차 산업에 미치는 영향 - 주요 요점
미국 관세가 한국 자동차 산업에 미치는 영향
한국에서 미국으로의 승용차 및 부품 수입
한국 자동차 생산 현황
한국에서 생산되는 주요 자동차 부품
한국 의존형 OEM 모델
대 한국 관세와 자동차 산업에 미치는 영향 - 주요 내용
미국 관세가 일본 자동차 산업에 미치는 영향
일본에서 미국으로 승용차 및 부품 수입
일본산 주요 자동차 부품
일본 자동차 생산 상황
일본 의존형 OEM 모델
일본 관세와 자동차 산업에 미치는 영향 - 주요 포인트
성장의 기회
성장 기회 1 : 공급망 재조정
성장 기회 2 : 미국용 파워트레인 전략 재검토
성장 기회 3 : 비용 절감을 위한 혁신에 집중
부록 및 다음 단계
KSM
영문 목차
영문목차
Cost Pressures Expected in the Medium Term as Potential Disruptions to Established Supply Networks Prompt Automotive OEMs to Recalibrate Sourcing and Manufacturing Strategies
US President Donald Trump imposed a 25% tariff on imports of passenger vehicles, light trucks, and certain automotive parts (engines, transmissions, powertrain parts, and electrical components, among them) on March 26, 2025. He also announced a more comprehensive set of "reciprocal tariffs," starting at 10% on almost all goods from most countries.
Subsequently, although the core 25% tariffs on imported vehicles and parts were retained, President Trump temporarily suspended several additional retaliatory tariffs and delayed tariff implementation on United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA)-compliant automakers and goods. This was done mainly to avoid cumulative tariff burdens and assuage US automakers about the economic and supply chain fallout of these measures.
Government policies, including the termination of EV incentives, the pause on charging infrastructure funding, and the rollback of EV mandates, are projected to slow the growth of EVs in the United States over the next 5 years. US EV manufacturers will find the going increasingly challenging as the reliance on imported lithium-ion batteries and rare earth elements, most of which come from China and other Asian suppliers, will mean higher costs.
As uncertainty continues to swirl, questions loom about how the highly intertwined, hyper-globalized automotive industry will be affected. What will the future hold for both domestic and foreign automakers, manufacturing output, component suppliers, supply chains, and consumers?
This inflationary effect, coupled with the dial back on EV incentives, may artificially extend ICE dominance in the short term but will weaken their global competitiveness over the long term. Overall, as automakers divert capital toward tariff mitigation and supply chain restructuring, rather than R&D, innovation in transformative technologies, including electrification, will lose out.
Consumers have yet to feel the impact of tariff increases on auto parts in terms of higher prices. This is due in part to competitive pressures and strategic decisions taken by automakers. However, this scenario is poised to change as competitive pressures diminish and companies seek to maintain profitability.
In drawing up roadmaps for the future, automakers are poised to reassess their auto parts sourcing strategies and manufacturing footprint. Many are turning to regionalized production and supply chains in a bid to minimize tariff exposure and maintain cost competitiveness in the long term.
Scope of Analysis
In 2025, the global trade and economic growth momentum is forecast to be a complex function of political, trade, and policy moves made under the second Trump administration in the United States.
Following 3.2% real GDP growth in 2024, the global economy will likely maintain 3.2% to 3.3% annual growth momentum through to 2028, with emerging markets (EMs) retaining their leaderboard positions in terms of economic growth.
Our baseline scenario considers President Trump's 25% tariff on all Mexican and Canadian imports and a 10% tariff on Chinese imports, alongside proportional retaliatory tariffs from Mexico and Canada.
Our conservative scenario assumes between 25% and 35% tariffs on Canadian and Mexican imports, 60%+ tariffs on Chinese imports, 10% to 20% blanket tariffs on all imports, and 200%+ tariffs on car imports from Mexico. Approximately 50% to 60% tariffs on key US exports and 10% to 25% tariffs from Canada, Mexico, and the EU are assumed as part of retaliatory moves.
Between 2025 and 2028, within the base case, the impact on GDP will remain muted with key Asian EMs buoying global demand and economic growth. However, in the conservative scenario, adverse and protracted trade wars can potentially shave off 1.5% from global GDP growth in 2028, push global inflation beyond 6.0%, and induce a multiquarter recession in economies such as the United States, Canada, Colombia, Mexico, Germany, and South Korea.
Research Scope
Content Present in Points
Companies to Action
Best Practices
Frost Radar
Growth Opportunities
Growth Generator
Transformation
Ecosystem
Table of Contents
Research Scope
Scope of Analysis
Strategic Imperatives
Why is it Increasingly Difficult to Grow?
The Strategic Imperative
Strategic Imperatives
Growth Environment
Key Takeaways
Global Macroeconomic Risks and Opportunities Emerging from Trump 2.0, 2025-2028
Impact of Trump 2.0 Tariffs on the Automotive Industry
Dependence of Key Automakers' US Sales on Imports
Tariff Impact on Vehicle MSRP-Analysis of Ford F-150 Model
Impact of Tariffs on Steel and Aluminium-Analysis of Toyota Camry
Reaction of Key OEMs to US Tariffs
Overview of Trump 2.0 Policies and Their Macroeconomic Impact
Executive Orders Issued by US Presidents in the First 100 Days
List of Key Executive Orders Issued by Donald Trump
Global Growth to Slow from 3.2% in 2024 to 2.8% in 2025 Under the Baseline Tariff Scenario
Tariff Wars to Further Diversify and Decentralize Supply Chain Strategies
Global Growth to Slow to 2.8%, Avoiding a Recession in 2025; Weaker China to Weigh on APAC Growth
Analysis of Policies Impacting the Automotive Sector
Executive Orders with Possible Implications for the Automotive Sector
Policies Specific to Vehicle Imports
Impact of Trump 2.0 Policies on the US EV Market
The Impact of US Tariffs on Mexico's Automotive Industry
Passenger Vehicle and Component Imports from Mexico to the United States
Light Vehicle Exports into the United States from Mexico
Key Automotive Components Manufactured in Mexico
Key Transmission and Assembly Plants in Mexico
Tariffs on Mexico and Impact on the Automotive Industry-Key Takeaways
The Impact of US Tariffs on Canada's Automotive Industry
Passenger Vehicle and Component Imports from Canada to the United States
Canada's Automotive Production Landscape
OEM Models Dependent on Canada
Key Automotive Components Manufactured in Canada
Tariffs on Canada and Impact on the Automotive Sector-Key Takeaways
The Impact of US Tariffs on China's Automotive Industry
Passenger Vehicle and Component Imports from China to the United States
China's Automotive Production Landscape
OEM Models Dependent on China
Key Automotive Components Manufactured in China
Key OEMs' China Impact Analysis
Tariffs on China and Impact on the Automotive Industry-Key Takeaways
The Impact of US Tariffs on Germany's Automotive Industry
Passenger Vehicle and Component Imports from Germany to the United States
Germany's Automotive Production Landscape
OEM Models Dependent on Germany
Key Automotive Components Manufactured in Germany
Key OEMs' Germany Impact Analysis
Tariffs on Germany and Impact on the Automotive Industry-Key Takeaways
The Impact of US Tariffs on South Korea's Automotive Industry
Passenger Vehicle and Component Imports from South Korea to the United States
South Korea's Automotive Production Landscape
Key Automotive Components Manufactured in South Korea
OEM Models Dependent on South Korea
Tariffs on South Korea and Impact on the Automotive Industry-Key Takeaways
The Impact of US Tariffs on Japan's Automotive Industry
Passenger Vehicle and Component Imports from Japan to the United States
Key Automotive Components Manufactured in Japan
Japan's Automotive Production Landscape
OEM Models Dependent on Japan
Tariffs on Japan and Impact on the Automotive Industry-Key Takeaways
Growth Opportunity Universe
Growth Opportunity 1: Recalibrate the Supply Chain
Growth Opportunity 2: Reassess the Powertrain Strategy for the United States
Growth Opportunity 3: Focus on Innovation to Save Costs