트럼프 2.0 정책의 전략 분석과 세계 자동차 산업에 대한 잠재적 영향(2025년)
Strategic Analysis of Trump 2.0 Policies and their Potential Impact on the Global Automotive Industry, 2025
상품코드 : 1811984
리서치사 : Frost & Sullivan
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 57 Pages
 라이선스 & 가격 (부가세 별도)
US $ 2,450 ₩ 3,518,000
Web Access (Regional License) help
Frost & Sullivan의 웹사이트 로그인 패스워드가 발행되며, PDF를 다운로드 받는 형태로 제공될 예정입니다. PDF 보고서를 동일 사업장에서 모든 분들이 이용할 수 있는 라이선스입니다. 인쇄 가능하며 인쇄물의 이용 범위는 PDF 이용 범위와 동일합니다


한글목차

기존 공급망에 잠재적 혼란이 발생하여 자동차 OEM은 조달 및 제조 전략을 재검토해야 하므로 중기적으로 비용 압박이 예상

도널드 트럼프 미국 대통령은 2025년 3월 26일 승용차, 소형 트럭, 특정 자동차 부품(엔진, 변속기, 파워트레인 부품, 전기 부품 등) 수입에 25%의 관세를 부과했습니다. 또한, 보다 종합적인 "상호 관세"를 발표하여 대부분의 국가의 거의 모든 상품에 대해 10%부터 시작합니다.

이후 트럼프 대통령은 수입차 및 부품에 대한 핵심 25% 관세는 유지하되, 일부 추가 보복관세를 일시적으로 중단하고, 미국-멕시코-캐나다 협정(USMCA)에 따른 자동차 제조업체 및 상품에 대한 관세 부과를 연기했습니다. 이는 주로 누적된 관세 부담을 피하고, 이러한 조치로 인한 경제 및 공급망 영향에 대해 미국 자동차 제조업체를 안심시키기 위한 조치입니다.

전기자동차 우대정책 종료, 충전 인프라에 대한 자금 지원 중단, 전기자동차 의무화 철회 등 정부 정책으로 인해 미국에서는 향후 5년간 전기자동차 성장이 둔화될 것으로 예상됩니다. 미국 전기자동차 제조업체들은 리튬이온 배터리와 희토류의 대부분을 중국 및 아시아 공급업체로부터 수입에 의존하고 있기 때문에 비용 상승으로 인해 점점 더 어려운 상황에 처하게 될 것으로 보입니다.

불확실성 속에서 고도로 얽히고설킨 초세계화된 자동차 산업이 어떤 영향을 받을지 의문이 제기되고 있습니다. 국내외 자동차 제조사, 생산량, 부품 공급업체, 공급망, 그리고 소비자는 앞으로 어떻게 될까요?

이러한 인플레이션 효과는 EV 인센티브의 후퇴와 맞물려 단기적으로는 인위적으로 ICE의 우위를 인위적으로 확대할 수 있지만, 장기적으로는 국제 경쟁력을 약화시킬 것으로 보입니다. 전반적으로 자동차 제조사들이 조사개발보다 관세 완화 및 공급망 재구축에 자본을 투입함에 따라 전동화를 포함한 혁신적 기술 혁신은 사라질 것으로 보입니다.

소비자들은 아직 자동차 부품 관세 인상의 영향을 가격 상승의 형태로 체감하지 못하고 있습니다. 이는 경쟁 압력과 자동차 제조업체의 전략적 결정에 따른 것이기도 합니다. 그러나 경쟁 압력이 약화되고 각사가 수익성을 유지하려고 노력함에 따라 이 시나리오는 변화할 것으로 보입니다.

미래 로드맵을 그리는 과정에서 완성차 업체들은 자동차 부품 조달 전략과 생산기지를 재검토할 태세입니다. 관세의 영향을 최소화하고 장기적인 비용 경쟁력을 유지하기 위해 많은 기업들이 지역화된 생산 및 공급망으로 눈을 돌리고 있습니다.

분석 범위

목차

조사 범위

전략적 필수 사항

성장 환경

트럼프 2.0 정책과 거시경제에 미치는 영향 개요

자동차 산업에 영향을 미치는 정책 분석

미국 관세가 멕시코 자동차 산업에 미치는 영향

미국 관세가 캐나다 자동차 산업에 미치는 영향

미국 관세가 중국 자동차 산업에 미치는 영향

미국의 관세가 독일 자동차 산업에 미치는 영향

미국 관세가 한국 자동차 산업에 미치는 영향

미국 관세가 일본 자동차 산업에 미치는 영향

성장의 기회

부록 및 다음 단계

KSM
영문 목차

영문목차

Cost Pressures Expected in the Medium Term as Potential Disruptions to Established Supply Networks Prompt Automotive OEMs to Recalibrate Sourcing and Manufacturing Strategies

US President Donald Trump imposed a 25% tariff on imports of passenger vehicles, light trucks, and certain automotive parts (engines, transmissions, powertrain parts, and electrical components, among them) on March 26, 2025. He also announced a more comprehensive set of "reciprocal tariffs," starting at 10% on almost all goods from most countries.

Subsequently, although the core 25% tariffs on imported vehicles and parts were retained, President Trump temporarily suspended several additional retaliatory tariffs and delayed tariff implementation on United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA)-compliant automakers and goods. This was done mainly to avoid cumulative tariff burdens and assuage US automakers about the economic and supply chain fallout of these measures.

Government policies, including the termination of EV incentives, the pause on charging infrastructure funding, and the rollback of EV mandates, are projected to slow the growth of EVs in the United States over the next 5 years. US EV manufacturers will find the going increasingly challenging as the reliance on imported lithium-ion batteries and rare earth elements, most of which come from China and other Asian suppliers, will mean higher costs.

As uncertainty continues to swirl, questions loom about how the highly intertwined, hyper-globalized automotive industry will be affected. What will the future hold for both domestic and foreign automakers, manufacturing output, component suppliers, supply chains, and consumers?

This inflationary effect, coupled with the dial back on EV incentives, may artificially extend ICE dominance in the short term but will weaken their global competitiveness over the long term. Overall, as automakers divert capital toward tariff mitigation and supply chain restructuring, rather than R&D, innovation in transformative technologies, including electrification, will lose out.

Consumers have yet to feel the impact of tariff increases on auto parts in terms of higher prices. This is due in part to competitive pressures and strategic decisions taken by automakers. However, this scenario is poised to change as competitive pressures diminish and companies seek to maintain profitability.

In drawing up roadmaps for the future, automakers are poised to reassess their auto parts sourcing strategies and manufacturing footprint. Many are turning to regionalized production and supply chains in a bid to minimize tariff exposure and maintain cost competitiveness in the long term.

Scope of Analysis

Research Scope

Content Present in Points

Table of Contents

Research Scope

Strategic Imperatives

Growth Environment

Overview of Trump 2.0 Policies and Their Macroeconomic Impact

Analysis of Policies Impacting the Automotive Sector

The Impact of US Tariffs on Mexico's Automotive Industry

The Impact of US Tariffs on Canada's Automotive Industry

The Impact of US Tariffs on China's Automotive Industry

The Impact of US Tariffs on Germany's Automotive Industry

The Impact of US Tariffs on South Korea's Automotive Industry

The Impact of US Tariffs on Japan's Automotive Industry

Growth Opportunity Universe

Appendix & Next Steps

(주)글로벌인포메이션 02-2025-2992 kr-info@giikorea.co.kr
ⓒ Copyright Global Information, Inc. All rights reserved.
PC버전 보기