<2024> 리튬이차전지 Si-Anode 기술 현황 및 주요 업체 개발 동향
<2024> LIB Si-Anode Technology Status and Outlook (~2035)
상품코드 : 1443437
리서치사 : SNE Research
발행일 : 2024년 02월
페이지 정보 : 영문 또는 국문 - 539 Pages
 라이선스 & 가격 (부가세 별도)
₩ 7,500,000 ₩ 7,500,000
PDF (Corporate License) help
PDF 보고서를 동일 기업의 모든 분이 이용할 수 있는 라이선스입니다. 텍스트의 Copy & Paste 가능합니다. 인쇄 가능하며 인쇄물의 이용 범위는 PDF 이용 범위와 동일합니다.


한글목차

리튬이차전지의 음극활물질은 현재까지 주로 탄소재가 사용되고 있으며, 초기에는 비정질 탄소계를 많이 사용하였으나 지금은 천연흑연과 인조흑연을 주로 사용하고 있습니다. 최근에는 흑연 재료의 이론용량 한계를 극복하고 전기화학적 반응 전위 및 수명이 우수한 재료를 개발하기 위하여 Si계 음극소재를 중심으로 한 새로운 음극 재료들이 적극적으로 고려되고 있습니다. 전기자동차용 및 ESS용 중대형 배터리 시장에서 고용량 음극 소재의 필요성이 더욱 증가하면서 기존에 쓰이던 탄소계, 흑연계 음극재 중심에서 최근에는 특히 금속복합계인 실리콘(Si)계 음극재가 업계의 주목을 받고있으며, 이 소재를 확보려는 경쟁이 치열해지고 있습니다. 이와 관련하여 실리콘 음극재를 개발하고 양산하려는 신규 진입 업체들도 계속해서 증가하고 있습니다.

Si계 고용량 소재는 2020년 초에는 10-20개 업체에서만 주로 개발하고 있었으나, 현재는 60여개 이상 업체들이 개발 및 양산 준비를 하고 있습니다. Si계 소재는 향후 전기차의 주행거리 극복을 위한 고용량 전지개발 및 급속충전 요구사항을 만족하기 위해서는 필수적으로 개발되어야만 하는 소재이며, 전기차 OEM 및 배터리 업체들은 실리콘 음극재는 2035년까지 연평균 30%의 성장률이 예상됩니다. 전체 음극재 시장에서 실리콘 음극재의 비중은 2019년 1%에서 2030년 7%, 2035년 10%까지 확대할 전망입니다.

탄소계, 흑연계 외에 리튬 이차전지 고용량 음극 소재로 Si-C composite, Si-alloy, SiOx 가 대표적입니다. 그 중 SiOx 와 Si-alloy 는 가장 상품화에 근접되어 있으며, 일부 전지 메이커에서 전지에 적용하여 고용량 전지를 개발 중에 있으나, 아직까지 수명, 부피팽창(Swelling) 등의 문제가 있어 이를 개선하기 위한 노력을 진행 중입니다. 실리콘(Si)계 음극 관련하여 최근 업계와 학계의 관련 기술 개발 발표가 잇따르고 있고, 음극 소재 업체들도 신규기술 개발에 집중하며 머지 않아 상용화가 기대되고 있습니다.

본 보고서는 최근 이슈가 되고 있는 xEV, ESS, IT용 리튬이차전지의 음극재 시장 뿐 아니라 고용량 전지개발을 위한 Si계 음극개발 동향 및 성능향상에 대한 기술적 보고서로, 특히, Si계 고용량 음극[Si-alloy, SiOx, Si-C composite]소재의 업체와 학계의 최신 개발 현황과 이를 적용한 전지의 상황 및 문제점 그리고 이를 개선할 수 있는 idea를 제공함으로 향후 고용량/고출력 전지 개발에 도움을 드리고자 합니다.

본 보고서의 Strong Point

- Contents -

리포트 개요

Chapter Ⅰ. 리튬이차전지 개요

Chapter Ⅱ. 리튬이차전지 음극소재 종류 및 특징

Chapter Ⅲ. 고용량 리튬이차전지용 Si계 음극소재 기술개발 현황

Chapter Ⅳ. 고출력 Si계 음극소재 기술개발 현황

Chapter Ⅴ. LiB 음극재 시장 동향 및 전망

Chapter Ⅵ. 리튬이차전지 음극소재 생산업체 현황

Chapter Ⅶ. 참고 문헌

영문 목차

영문목차

The anode material for lithium-ion batteries has predominantly been carbon-based to date. In the early stages, amorphous carbon materials were widely used, but presently, natural and synthetic graphite are the primary choices. Recently, there has been active consideration of new anode materials, particularly those centered around silicon (Si), to overcome the theoretical capacity limits of graphite materials and develop materials with excellent electrochemical reaction potential and extended lifespan. The demand for high-capacity anode materials has been increasing, particularly in the market for large-scale batteries used in electric vehicles and energy storage systems. While carbon and graphite-based anode materials were traditionally prevalent, there is a growing focus, especially within the industry, on silicon-based anode materials, which are metal composites. The competition to secure these materials has intensified as the need for high-capacity anode rises. In this context, there is a continual increase in new entrants developing and manufacturing silicon-based anode materials.

As of early 2020, silicon-based high-capacity materials were primarily developed by only 10-20 companies. However, the current landscape shows that over 60 companies are actively engaged in the development and preparation for mass production of silicon-based materials. Silicon-based materials are essential for the development of high-capacity batteries to address the range limitations of electric vehicles and meet the demand for fast-charging capabilities. Electric vehicle OEMs and battery companies anticipate a projected annual growth rate of 30% for silicon anode materials until 2035. The market share of silicon anode materials in the overall anode material market is expected to expand from 1% in 2019 to 7% in 2030 and further to 10% by 2035.

In addition to carbon-based and graphite-based materials, Si-C composite, Si-alloy, and SiOx are representative high-capacity anode materials for lithium-ion batteries. Among these, SiOx and Si-alloy are the closest to commercialization, with some battery manufacturers actively developing high-capacity batteries by incorporating them. However, challenges such as lifespan and volume expansion (swelling) persist, prompting ongoing efforts to address these issues. In the realm of silicon (Si)-based anodes, recent announcements of related technological developments have been made by both industry and academia. Anode material companies are also concentrating on new technology development, fostering expectations for imminent commercialization.

This report serves as a technical document focusing on recent developments in the anode material market for lithium-ion batteries used in xEV (electric vehicles), ESS (energy storage systems), and IT applications. Specifically, it delves into the technological advancements and performance enhancements in Si-based anode development for high-capacity batteries. The report provides an overview of the latest developments in Si-based high-capacity anode materials (Si-alloy, SiOx, Si-C composite) by both industry and academia. It also examines the current status and challenges associated with batteries incorporating these materials, aiming to offer insights and potential solutions for future developments in high-capacity/high-output battery technologies.


Strong Point of this report:

>

Table of Contents

Report Overview

Chapter I. Overview of LIBs

Chapter II. Types and Characteristics of LIB Anode Materials

Chapter III. Current Status of Technological Development for High-Capacity Si-Based Anode Materials for Lithium-ion Batteries

Chapter IV. Current Status of High-Output Si-Based Anode Material Technology Development

Chapter V. Trends and Outlook in the LIB Anode Material Market

Chapter VI. Current Status of LIB Anode Material Manufacturers

Graphite/Carbon-Based Anode Material Manufacturers

Si-based Anode Material Manufacturers (Korean/Asian)

Si-Based Anode Material Manufacturers (Chinese)

Si-based Anode Material Manufacturers (North America, Europe)

Chapter VII. References

(주)글로벌인포메이션 02-2025-2992 kr-info@giikorea.co.kr
ⓒ Copyright Global Information, Inc. All rights reserved.
PC버전 보기