<2024> 나트륨이온배터리(SIBs) 기술개발 동향 및 시장 전망 (-2035)
<2024> SIBs Technology Development Trends and Market Forecast (~2035)
상품코드 : 1419615
리서치사 : SNE Research
발행일 : 2024년 01월
페이지 정보 : 영문 또는 국문 - 201 Pages
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한글목차

2022년, 탄산리튬 가격은 최고 톤 당 60만 위안(한화 약 1억 1100만원)에 거래되었습니다. 전년도 평균 리튬 판매 가격이 약 11만 위안(한화 약 2천만원)이었음을 감안하면 엄청난 가격 상승이었습니다.

이와 같이 가격 불안정성이 높은 리튬 가격의 급등은 나트륨이온배터리(Sodium-ion Batteries, SIBs)의 등장에 더욱 무게를 실어주었습니다. 나트륨이온배터리는 앞서 2021년, 중국의 최대 배터리 기업 CATL이 차세대 배터리로 개발과 생산을 발표했습니다.

나트륨이온배터리는 현재 리튬이온배터리(LIBs)가 주류인 이차전지 시장에서 가격 경쟁력을 무기로 상업화를 시도하고 있는 차세대 배터리입니다. 리튬 대신 나트륨을 원재료로 사용한 배터리로 LIB 대비 에너지 밀도는 낮지만, 전기화학적 안정성이 높고 저온에서의 용량 유지율과 충방전 성능이 높다는 특징을 가지고 있습니다.

나트륨은 리튬과 함께 원소 주기율표 1족에 위치한 금속으로 화학적/전기화학적 특성이 유사합니다. 따라서 나트륨 이차전지의 제조 공정은 리튬이온 배터리 제조로 전환이 가능하게 설계할 수 있다는 장점을 가지고 있습니다. 이처럼 SIBs 산업 진출은 이차전지 기업들의 본원적 활동 (운영, 마케팅, 서비스) 및 지원 활동(기술개발, 인력)의 일치를 보여주며 매력적인 산업으로 성장하고 있으며 현재 중국시장을 시작으로 본격적인 시장 침투를 준비하고 있습니다.

중국은 이미 나트륨이온배터리를 이용한 이륜차와 전기차의 출시가 시작되었습니다. 중국의 대표 전기 오토바이 업체인 Yadi(雅迪)는 자회사 Huayu(?宇)를 설립해 2023년 말 전기 오토바이 ‘Ji Na No.1” (??S9)’ 모델을 출시하였고, 2024년 1월, 중국 전기차 브랜드인 JAC(江淮汽?)는 Hina Battery(中科海?)의 32140 원통형 나트륨이온배터리를 사용한 Huaxianzi(花仙子) 전기차를 판매하기 시작하였습니다.

하지만 2023년 전기차 시장이 캐즘구간에 본격적으로 돌입하면서 2024년 1월 기준 톤 당 8.6만 위안까지 하락하게 되었습니다. 원재료 가격의 하락은 나트륨이온 배터리의 저가 경쟁력을 무의미하게 했고, 2022년 CATL에 이어 양산을 계획했던 많은 나트륨이온배터리 업체들의 고민을 가중시켰습니다.

본 리포트에서는 원자재 가격이 저점을 찍은 2023년 배터리 시장을 기준으로 나트륨이온배터리의 현황과 전망에 대해 살펴보는 내용을 담았습니다.

먼저, 기술 파트로는 기업들의 4대 소재(양극재, 음극재, 전해질, 분리막) 개발 방향, 합성방법, 핵심 특허를 다루었고 SNE리서치의 Insight를 통해 향후 기술의 방향을 예측해보았습니다.

시장 분석은 가장 중요한 부분인 가격에 대한 전망을 LFP와 비교하여 향후 경쟁력을 분석하였고, SNE 리서치의 핵심 데이터인 배터리 산업 전망을 침투 산업에 대입해 제품별 수요와 시장규모를 파악하였습니다.

해당 리포트를 통해 나트륨이온배터리의 최신 흐름을 살펴보고, 향후 배터리시장에서 제조사들의 제품 포지셔닝 확대에 또 하나의 레이아웃이 될 수 있는 투자가치가 있는지 확인해 볼 수 있습니다.

본 리포트의 Strong point는 다음과 같습니다.

1. Technology

2. Market

위의 내용을 총 10개 장으로 나누어 내용을 기술하였으며, 각 항목별 대략적인 내용은 아래의 목차와 같다. (Total 201 page)

1 서론

2 나트륨이온배터리 (SIBs)

3 나트륨이온배터리 양극재

4 나트륨이온배터리 음극재

5 나트륨이온배터리 전해질

6 나트륨이온배터리 분리막

7 SNE insight_ Technology

8 나트륨이온배터리 가격 전망

9 SIBs 시장 현황 및 전망

10 나트륨이온배터리 기업개발 현황

영문 목차

영문목차

In 2022, the price of lithium carbonate was traded at 600,000 yuan (about 111 million won) per ton. Considering that the average lithium sales price in the previous year was about 110,000 yuan (about 20 million won), it was a huge increase of price.

As such, the surge in lithium prices with high price instability has added weight to the emergence of sodium-ion batteries. SIBs were announced for development and production as the next-generation battery by China's largest battery company, CATL, back in 2021.

SIBs are the next-generation batteries that are currently trying to commercialize their price competitiveness as weapons in the secondary battery market, where lithium-ion batteries (LIBs) are the mainstream. It is a battery using sodium as a raw material instead of lithium. Although its energy density is lower than that of LIB, it has high electrochemical stability, high capacity retention rate at low temperature and high charging / discharging performance.

Sodium is a metal located in Group 1 of the Periodic Table with lithium and has similar chemical / electrochemical properties. Therefore, the manufacturing process of SIBs has the advantage of being designed to be convertible into LIBs manufacturing. As such, the entry into the SIBs industry shows the unity of the fundamental activities (operation, marketing, service) and support activities (technology development, manpower). So it is growing into an attractive industry and is preparing for full-scale market penetration starting with Chinese market.

China has already begun the launch of two-wheeled vehicles and electric vehicles using SIBs. Yadi, China's leading electric motorcycle company, established its subsidiary company Huayu and launched the electric motorcycle model 'Ji Na No.1' in late 2023. And in January 2024, the Chinese electric vehicle brand JAC began selling Huaxianzi electric vehicles using 32140 cylindrical sodium ion battery of Hina Battery.

However, as EV market entered the chasm section in earnest in 2023, it fell to 86,000 yuan per ton as of January 2024. The drop in raw material prices has made the low-cost competitiveness of sodium-ion batteries meaningless, adding to the concerns of many sodium-ion battery suppliers who planned to mass-produce them following CATL in 2022.

This report covers the current status and prospects of sodium-ion batteries based on 2023 battery market, where raw material prices have bottomed out.

First, the technology part deals with a development direction, synthesis method, and core patents of the four major materials (Cathode, Anode, Electrolyte, Separator) of companies and predicts future technology direction through insight of SNE Research.

In the market analysis, the forecast of price, which is the most important part, was compared with LFP to analyze future competitiveness, and the battery industry forecast, which is the core data of SNE research, was applied to the penetration industry to understand the demand and market size of each product.

Through this report, you can look at the latest trends in sodium-ion batteries and see if there is any investment value that can be another layout for manufacturers to expand product positioning in the future battery market.

The strong point of this report:

1. Technology

2. Market

The above contents are divided into 10 chapters, and the approximate contents of each item are as shown in the table of contents below. (201 page in total)

Table of Contents

1. Introduction

2. Sodium-ion Batteries (SIBs)

3. Cathode Materials of SIBs

4. Anode Materials of SIBs

5. Electrolytes of SIBs

6. Separators of SIBs

7. SNE Insight-Technology

8. Price Forecast of SIBs

9. SIBs Market Status and Forecast

10. SIBs Development Status of Companies

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