Stratistics MRC의 조사에 따르면 세계의 자전거 공유 시장은 2025년 45억 달러 규모로, 2032년까지 81억 달러 규모로 성장할 것으로 예측됩니다.
예측 기간 동안 CAGR은 8.6%로 예상됩니다. 자전거 공유 시장은 역 또는 도크리스 시스템을 통해 단거리 도시 이동을 위한 자전거를 제공합니다. 이를 통해 활발한 이동 수단을 가속화하고, 자동차 이용을 줄이고, 퍼스트 및 라스트 마일 연결성을 향상시킬 수 있습니다. 사업자는 자전거 플릿의 관리, 유지보수, 가격 설정을 담당하고, 지자체는 규제나 자전거 전용 레인 및 주륜장 등의 인프라를 감독합니다.
도시화의 진전과 교통 정체의 심각화
도시 지역의 인구 밀도가 높아짐에 따라 교통 정체가 심각해지고 통근자의 상당한 지연과 불만이 발생하고 있습니다. 이러한 환경 하에서 자전거 공유는 퍼스트 및 라스트 마일 연결을 위한 매력적이고 효율적이며 비용 효율적인 솔루션입니다. 또한 자전거는 정체를 피할 수 있기 때문에 예측 가능한 이동 시간이 제공되어 도시 주민들로부터 점점 높게 평가되고 있습니다. 그 결과, 도시 거주자는 정체에 휘말리는 대신 실용적인 대체 수단으로서 공유 사이클을 적극적으로 채용하고 있으며, 이것이 시장 확대를 직접 뒷받침하고 있습니다.
규제 제약 및 자전거 관리 문제
지자체는 공공 질서 유지를 위해 차량 대수에 엄격한 상한을 마련하거나 영업 구역을 제한하거나 하는 경우가 많아 서비스의 제공 범위를 좁히는 요인이 됩니다. 게다가 무질서한 주륜에 의한 보도의 난잡화가 시민의 반발을 초래해 사업자에게는 고액의 벌금이 부과되는 경우도 발생하고 있습니다. 이러한 주륜 관리의 문제는 부정적인 이미지를 양성할 뿐만 아니라 지오펜싱 기술에 많은 투자를 필요로 하고 이익률을 압박하는 요인이 되기 때문에 원활한 운영에 있어서 현저한 장벽이 되고 있습니다.
도시인구가 증가하는 신흥 시장 진출
아시아, 아프리카, 라틴아메리카의 신흥 경제권 진출에는 크게 미개척의 기회가 숨어 있습니다. 이 지역에서는 도시 인구가 급속히 증가하고 있는 반면 종합적인 대중교통 인프라가 정비되지 않은 경우가 많습니다. 이 갭은 자전거 공유 시스템이 기반이 되는 이동 수단으로 정착하는 절호의 시나리오입니다. 또한 이러한 지역에서는 자동차 소유율이 낮기 때문에 저렴한 교통수단에 대한 수요가 이미 존재하고 있습니다. 현지의 경제적 및 문화적 배경에 맞춘 서비스를 성공적으로 제공할 수 있다면 선구적인 기업에 있어서 대규모이고 장기적인 이용자 증가의 열쇠가 될 것입니다.
다른 마이크로모빌리티 서비스와의 경쟁
시장은 경쟁 플랫폼이 제공하는 전기 스쿠터 및 전기 자전거와 같은 대체 마이크로모빌리티 서비스의 급증으로 인한 심각한 위협에 직면하고 있습니다. 이러한 대안은 신속한 단거리 이동을 요구하는 동일한 고객층을 획득하는 경우가 많으며 사용자의 분산을 초래합니다. 게다가 이러한 경쟁업체에 대한 끊임없는 혁신과 벤처캐피탈의 자금 유입으로 자전거 공유 사업자들은 경쟁력을 유지하기 위해 기술과 전기 차량에 대한 많은 투자를 촉구하고 있습니다. 이 치열한 경쟁은 가격 설정에 압력을 가하고 시장 점유율을 유지하기 위해 지속적인 차별화가 필요합니다.
시장은 경쟁 플랫폼이 제공하는 전기 스쿠터 및 전기 자전거와 같은 대체 마이크로모빌리티 서비스의 급증으로 인한 심각한 위협에 직면하고 있습니다. 이러한 대안은 신속한 단거리 이동을 요구하는 동일한 고객층을 획득하는 경우가 많으며 사용자의 분산을 초래합니다. 또한 이러한 경쟁업체에 대한 끊임없는 혁신과 벤처캐피탈 자금의 유입으로 자전거 공유 사업자는 관련성을 유지하기 위해 자사의 기술과 전동 차량에 많은 투자를 촉구하고 있습니다. 이 치열한 경쟁은 가격에 압력을 가하고 시장 점유율을 유지하기 위해 지속적인 차별화가 필요합니다.
예측 기간 동안 기존 자전거 부문이 최대 시장 규모를 차지할 것으로 예상
기존 자전거 부문은 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 주요 요인은 도입·유지 비용이 낮게 억제되기 때문에 사업자에게 대규모 차량 배치가 경제적으로 실현 가능하다는 점입니다. 기계적인 단순성은 전동 자전거에 비해 높은 내구성과 낮은 수리 비용을 보장합니다. 또한, 많은 밀집하고 평평한 도시 지역에서는 기존 자전거가 단거리 이동과 운동을 목적으로 한 통근 수요에 완벽하게 대응하고 있습니다. 이러한 확립된 신뢰성과 비용 효과로 전 세계의 많은 도시형 자전거 공유 프로그램에서 기존 자전거는 여전히 기본 옵션이 되었습니다.
예측 기간 동안 종량 과금형 부문이 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예상
예측 기간 동안 종량 과금형 부문이 가장 성장할 것으로 예측됩니다. 이는 특히 캐주얼 사용자와 관광객 등 현대 소비자가 요구하는 유연성을 제공하기 때문입니다. 이 모델에서는 정기 계약이나 장기적인 헌신이 불필요해, 이용한 만큼만 지불할 수 있습니다. 또한 스마트폰 앱과 디지털 지갑과의 원활한 연계로 사용자 경험을 간소화합니다. 다양한 업계에서 온디맨드 서비스의 인기가 높아지는 가운데, 이용한 만큼 지불하는 이 간편한 결제 시스템을 이용하는 사람이 증가하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이 주도적 지위는 중국과 인도의 거대하고 확립된 시장에 지지되고 있으며, 매우 높은 도시 인구 밀도와 비자동차 교통을 촉진하는 정부 주도의 대처가 널리 전개되고 있는 것이 배경에 있습니다. 또한, 이 지역에는 세계 유수의 자전거 쉐어링 사업자가 존재하고, 대규모 도크리스 시스템의 관리를 확립하고 있습니다. 이 성숙한 에코시스템과 주요 이동수단으로서의 자전거 이용에 대한 문화적 수용성이 함께 아시아태평양은 업계의 수익 거점으로서의 지위를 확고하게 하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 이러한 가속 성장은 기술 도입의 지속과 주요 도시 지역에서 신흥 지방 도시로의 서비스 확대를 위한 대규모 투자에 의해 견인됩니다. 정부는 오염과 정체 대책으로 자전거 인프라에 적극적으로 투자하고 있으며 사업 환경을 더욱 선호합니다. 게다가 동남아시아 국가에서 확대되는 중산계급은 저렴한 가격의 이동수단을 요구하는 방대한 신규 고객층을 구성하여 시장의 역동적인 확대를 보장하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Bike-Sharing Market is accounted for $4.5 billion in 2025 and is expected to reach $8.1 billion by 2032, growing at a CAGR of 8.6% during the forecast period. The bike-sharing market provides public access to bicycles through station-based or dockless systems for short urban trips. It promotes active mobility, reduces car use, and enhances first-/last-mile connectivity. Operators manage bike fleets, maintenance, and pricing while cities oversee regulations and infrastructure such as bike lanes and parking zones.
Growing urbanization and traffic congestion
As cities become more densely populated, traffic congestion intensifies, leading to significant commuter delays and frustration. This environment makes bike-sharing an attractive, efficient, and cost-effective solution for first- and last-mile connectivity. Furthermore, bicycles bypass gridlocked traffic, offering a predictable travel time that is increasingly valued by urban residents. Consequently, city dwellers are actively adopting shared bikes as a practical alternative to sitting in traffic, directly fueling market expansion.
Regulatory restrictions and parking management issues
Municipalities often impose strict caps on fleet sizes or designate restrictive operating zones to maintain public order, which can limit service availability. Additionally, the problem of cluttered sidewalks from indiscriminate bike parking has led to public backlash and costly fines for operators. These parking management issues not only generate negative publicity but also necessitate significant investment in geo-fencing technology, thereby squeezing profit margins and acting as a notable barrier to seamless operations.
Expansion into emerging markets with growing urban populations
A significant and largely untapped opportunity lies in expanding into emerging economies across Asia, Africa, and Latin America. These regions are experiencing rapid urban population growth, often without the legacy of comprehensive public transport infrastructure. This gap presents a perfect scenario for bike-sharing systems to establish themselves as a foundational mobility solution. Moreover, the lower car ownership rates in these areas create a ready market for affordable transit. Successfully tailoring services to local economic and cultural contexts could unlock massive, long-term subscriber growth for pioneering companies.
Competition from other micro-mobility options
The market faces an intense threat from the proliferation of alternative micro-mobility services, particularly electric scooters and e-bikes offered by competing platforms. These alternatives often capture the same customer base seeking quick, short-distance trips, leading to fragmented ridership. Additionally, the constant innovation and venture capital funding flowing to these rivals force bike-sharing operators to heavily invest in their technology and electric fleets to remain relevant. This fierce competition pressures pricing and demands continuous differentiation to maintain market share.
The market faces an intense threat from the proliferation of alternative micro-mobility services, particularly electric scooters and e-bikes offered by competing platforms. These alternatives often capture the same customer base seeking quick, short-distance trips, leading to fragmented ridership. Additionally, the constant innovation and venture capital funding flowing to these rivals force bike-sharing operators to heavily invest in their technology and electric fleets to remain relevant. This fierce competition pressures pricing and demands continuous differentiation to maintain market share.
The traditional/conventional bikes segment is expected to be the largest during the forecast period
The traditional/conventional bikes segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, primarily due to its lower acquisition and maintenance costs, which make large-scale fleet deployments economically viable for operators. Their mechanical simplicity ensures higher durability and lower repair costs compared to e-bikes. Furthermore, in many dense, flat urban areas, conventional bikes perfectly meet the commuter demand for short-distance travel and exercise. This established reliability and cost-effectiveness continue to make them the default choice for many city-wide bike-sharing programs globally.
The pay-as-you-go segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
During the forecast period, the pay-as-you-go option is expected to grow the most because it offers flexibility that matches what today's consumers want, especially casual users and tourists. This model eliminates the need for subscriptions or long-term commitments, allowing users to pay only for the rides they take. Moreover, it seamlessly integrates with smartphone apps and digital wallets, simplifying the user experience. The increasing popularity of on-demand services in various industries is driving more people to use this easy payment system that charges only for the rides they take.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share. This leadership is anchored by the massive, well-established markets in China and India, supported by incredibly high urban population densities and widespread government initiatives promoting non-motorized transport. Additionally, the region is home to the world's leading bike-sharing operators, who have perfected large-scale, dockless system management. This mature ecosystem, combined with a cultural acceptance of cycling as a primary mode of transport, solidifies Asia Pacific's position as the industry's revenue hub.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is also anticipated to exhibit the highest CAGR. This accelerated growth will be driven by continued technological adoption and significant investments in expanding services beyond first-tier cities into emerging secondary urban centers. Governments are actively investing in cycling infrastructure to combat pollution and congestion, creating a more favorable operating environment. Furthermore, the growing middle class in Southeast Asian nations represents a vast, new customer base eager for affordable mobility solutions, ensuring dynamic market expansion.
Key players in the market
Some of the key players in Bike-Sharing Market include Lime, Bird Rides, Inc., Voi Technology, TIER Mobility, Donkey Republic, PBSC Urban Solutions, Beryl, Mobike, Lyft, Uber Technologies, Inc., Yulu Bikes Pvt. Ltd., Fifteen, Hellobike, JCDecaux, Youon Technology Co., Ltd., and Anywheel Pte Ltd.
In June 2025, Bird unveiled an enhanced fleet of scooters and e-bikes with improved safety and performance.
In March 2025, Swedish-founded Voi Technology, one of Europe's leading micromobility companies, is expanding its fleet with the launch of three new vehicles in Q1 2025: the Voiager 8 (e-scooter), Explorer 4 (e-bike), and Explorer Light 1 (new light e-bike).
In November 2024, Donkey Republic and Mastercard announced a partnership to enable tap-to-rent bike access in Copenhagen.