세계의 VR 노출 치료 시장 예측 : 구성요소별, 치료 유형별, 기술별, 용도별, 최종 사용자별, 지역별 분석(-2032년)
VR Exposure Therapy Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Component, Therapy Type, Technology, Application, End User and By Geography
상품코드 : 1802938
리서치사 : Stratistics Market Research Consulting
발행일 : 2025년 09월
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한글목차

Stratistics MRC에 따르면 세계 VR 노출 치료 시장은 2025년 4억 766만 달러, CAGR은 26.8%를 나타내고, 2032년까지는 21억 4,849만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.

VR 노출 치료(VRET)는 심리요법의 일종으로 몰입형 가상환경을 이용하여 안전하고 제어된 환경에서 공포와 불안, 외상 기억과 마주하고 통제하는 것을 지원합니다. 상상력과 현실 상황에 의존하는 기존의 노출 요법과는 대조적으로, VRET에서 치료사는 비행, 사람 앞의 연설, 전투 환경과 같은 특정 시나리오를 높은 유연성과 현장감으로 재현 할 수 있습니다. VRET는 공포증, 외상 후 스트레스 장애(PTSD), 사교 불안증과 같은 질병에 특히 효과적입니다.

Frontiers in Virtual Reality에 게재된 연구에 따르면, VR을 이용한 과다 노출 요법의 30분의 세션 1회로, 청소년들의 대중 연설 불안이 크게 감소했습니다. 참가자들은 자신감과 즐거움 향상을 보고하고 몰입형 환경이 사회 불안 장애를 치료할 가능성을 보여주었습니다.

매력적이고 비침습적인 치료에 대한 요구 증가

세계적으로 정신질환의 유병률은 증가하고 있으며 창조적이고 비침습적이고 효과적인 치료방법에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 이 요구에 부응하는 것이 VR 노출 치료이며, 안전하고 몰입감 있는 설정을 제공함으로써 환자는 면밀한 감시를 받으면서 외상과 공포와 서서히 마주할 수 있습니다. 가상현실(VR)은 주로 상상력과 부작용이 있는 약물 요법에 의존하는 전통적인 토크 테라피와는 대조적으로, 정량화 가능한 진보와 함께 능동적인 치료 과정을 제공합니다. VR은 양방향성을 통해 환자의 참여를 향상시킬 수 있기 때문에 청소년과 전통적인 치료를 시도하는 것을 망설이는 사람들에게 특히 유용합니다.

고액의 초기 비용과 제한된 가격

소프트웨어 및 장비의 초기 비용이 높은 것은 VR 노출 치료 시장을 제한하는 주요 요인 중 하나입니다. 첨단 VR 헤드셋, 모션 센서, 특수 치료 소프트웨어 비용이 높기 때문에 독립적인 치료사, 소규모 클리닉 및 신흥 건강 관리 시스템을 위한 도입은 어렵습니다. 하드웨어 외에도 기타 비용에는 시스템 유지 보수, 시술자 교육, 치료 모듈 사용자 정의 등이 포함됩니다. 게다가 많은 보험사들이 여전히 지불에 긍정적이기 때문에 VR 기반 개입에 드는 비용은 환자와 의료 제공업체가 부담하게 됩니다. VR 요법이 효과적임이 밝혀졌음에도 불구하고 이러한 경제적 격차로 인해 민주화가 늦어지고 특히 건강 관리 예산이 적은 지역에서는 보급이 제한됩니다.

직장 정신 건강 및 기업 웰빙 성장

특히 직장에서의 스트레스, 불타기, 불안이 증가하고 있기 때문에 VR 노출 치료는 기업의 웰니스 프로그램에 많은 가능성을 갖고 있습니다. 기업은 작업 만족도, 정착률 및 생산성을 높이기 위해 직원 정신 건강 프로그램에 더 많은 자금을 투자합니다. VR 솔루션은 직원들이 스트레스를 관리하고, 집중력을 높이고, 사람 앞에서 말하는 것과 같은 성능 불안 문제를 극복하는 데 도움이 됩니다. 원격으로 제공하거나 기업의 웰빙 센터에 통합할 수 있습니다. 기존의 상담에 비해 게임화된 가상현실 세션은 웰니스 프로그램에 참여하는 의욕을 높입니다. 기업이 적극적인 정신건강 관리를 향해 가면서 가상현실요법은 참신하고 확장 가능한 솔루션을 제시하고 공급자는 수익성이 높은 기업건강과 인사시장을 활용할 수 있는 입장에 있습니다.

대체 의료와의 경쟁

VR 노출 치료는 특별한 이점을 가지고 있지만 새로운 디지털 솔루션과 기존 디지털 솔루션과의 경쟁은 치열합니다. 약물 요법, 인지 행동 치료(CBT), 전통적인 노출 요법은 상환 경로가 확립되고 강력한 임상 증거가 있기 때문에 지금도 일반적으로 사용되고 있습니다. 증강현실 요법, 모바일 정신 건강 앱, AI 주도 인지 개입 등 대체 디지털 도구도 보급되고 있습니다. 이러한 대안을 VR과 비교하면 저렴하고 사용하기 쉽고 필요한 장비도 적습니다. 또한 VR 솔루션이 더 나은 결과와 확장성으로 차별화할 수 없는 경우 장기적인 시장 침투가 제한적일 수 있습니다.

COVID-19의 영향 :

VR 노출 치료 시장은 COVID-19의 유행에 의해 큰 영향을 받았고 기회와 어려움 모두를 가져왔습니다. 대면에서 치료 세션이 제한된 락 다운이나 사회적 거리를 두는 조치의 결과, VR 기반의 개입 등 원격지나 디지털에 의한 정신건강 솔루션에 대한 수요가 높아졌습니다. 환자와 임상의는 집에서 안전하게 노출 치료를 계속하기 위해 몰입형 VR 플랫폼에 의존하여 원격 의료 통합형 VR 솔루션의 사용이 증가했습니다. 동시에 공급망 중단 및 하드웨어 액세스 제한으로 인해 배포가 일시적으로 제한되었습니다. 팬데믹은 원격으로 확장 가능하고 기술적으로 고급 치료 접근법의 중요성을 입증하고 VR 노출 치료을 현대 정신 건강 관리의 중요한 수단으로 확립했습니다.

예측 기간 동안 VR 헤드셋 분야가 최대가 될 전망

VR 헤드셋 분야는 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이 헤드셋은 3차원 몰입형 치료 경험을 제공하는 데 필수적이며 불안 장애, 공포증, PTSD 치료의 중요한 요소가 되었습니다. 독립형, 무선 및 스마트폰 지원 헤드셋 개발은 가상현실 기술의 발전으로 접근성과 사용자의 편안함을 향상시켰습니다. 게다가, VR 노출 치료의 확대는 임상 현장에서 장치의 광범위한 사용에 의해 촉진되며, 이는 합리적인 가격과 사용 용이성에 기인합니다. VR 헤드셋은 최첨단 정신 건강 치료에 대한 요구가 증가함에 따라 시장을 선도하는 지위를 유지할 것으로 예측됩니다.

예측 기간 동안 원격 의료 플랫폼 및 디지털 치료 제공업체 분야의 CAGR이 가장 높을 것으로 예측됩니다.

예측 기간 동안 원격 의료 플랫폼 및 디지털 치료 제공업체 분야가 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. 특히 축복받지 않는 지역과 농촌 지역에서 쉽게 접근 할 수있는 원격 정신 건강의 개입에 대한 요구가 커짐에 따라 이 확대의 원동력이 되었습니다. 대기 시간 및 이동 제한과 같은 장애를 제거함으로써 원격 의료 플랫폼은 환자가 집에 있는 동안 VR 기반 노출 요법에 참여할 수 있습니다. 개별화된 연구 기반 치료 컨텐츠를 제공하고 실시간 피드백과 적응 치료 계획을 위해 AI를 자주 통합함으로써 디지털 치료 제공업체는 이러한 경험을 개선합니다.

최대 점유율을 차지하는 지역

예측 기간 동안 북미가 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되며 주로 캐나다와 미국이 견인 역할을 합니다. 이 지역은 디지털 치료제와 정신 건강 연구에 대한 많은 투자, 디지털 건강 기술의 광범위한 사용, 정교한 건강 관리 인프라로부터 이익을 얻고 있습니다. 불안증, PTSD 및 공포증의 유병률 증가는 정신 건강 문제에 대한 의식 증가와 함께 클리닉, 병원 및 민간 요법의 장에서 VR 기반 노출 요법의 채택을 가속화하고 있습니다. 게다가 북미가 세계에서 가장 수익성이 높고 급속히 발전하고 있는 VR 노출 치료 시장으로서 북미가 우세한 지위를 차지하고 있는 것은 정부의 강력한 이니셔티브, 유리한 상환 정책, 톱 클래스의 VR 기술 제공업체의 존재에 의한 것입니다.

CAGR이 가장 높은 지역 :

예측 기간 동안 아시아태평양(APAC) 지역이 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 이 확장은 건강 관리의 신속한 디지털화, 정신 건강 의식 증가, 최첨단 치료 기술의 활용 확대로 추진되고 있습니다. VR 기반 정신건강 솔루션에 대한 투자는 중국, 일본, 인도, 한국 등의 국가와 텔레헬스, 헬스케어 인프라에 대한 투자가 증가하고 있습니다. 또한 대규모 환자 기반, 스트레스와 불안 수준 증가, 디지털 건강의 혁신을 장려하는 정부 프로그램으로 시장이 확대되고 있습니다.

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목차

제1장 주요 요약

제2장 서문

제3장 시장 동향 분석

제4장 Porter's Five Forces 분석

제5장 세계의 VR 노출 치료 시장 : 구성요소별

제6장 세계의 VR 노출 치료 시장 : 요법 유형별

제7장 세계의 VR 노출 치료 시장 : 기술별

제8장 세계의 VR 노출 치료 시장 : 용도별

제9장 세계의 VR 노출 치료 시장 : 최종 사용자별

제10장 세계의 VR 노출 치료 시장 : 지역별

제11장 주요 발전

제12장 기업 프로파일링

SHW
영문 목차

영문목차

According to Stratistics MRC, the Global VR Exposure Therapy Market is accounted for $407.66 million in 2025 and is expected to reach $2148.49 million by 2032 growing at a CAGR of 26.8% during the forecast period. Virtual Reality Exposure Therapy (VRET) is a type of psychological treatment that helps people face and control their fears, anxieties, or traumatic memories in a safe and controlled environment by using immersive virtual environments. In contrast to conventional exposure therapy, which depends on imagination or real-world circumstances, VRET enables therapists to replicate particular scenarios-like flying, public speaking, or combat environments-with a high level of flexibility and realism. It is particularly useful for disorders like phobias, post-traumatic stress disorder (PTSD), and social anxiety because it allows patients to gradually become less sensitive to their triggers while still feeling safe.

According to a study published in Frontiers in Virtual Reality, a single 30-minute session of VR-based overexposure therapy significantly reduced public speaking anxiety among adolescents. Participants reported improved confidence and enjoyment, demonstrating the potential of immersive environments to treat social anxiety disorders.

Market Dynamics:

Driver:

Growing need for engaging, non-invasive therapies

Globally, the prevalence of mental health disorders is rising, which has increased demand for creative, non-invasive, and effective treatment approaches. This need is met by VR exposure therapy, which provides safe, immersive settings in which patients can progressively face traumas or fears while being closely monitored. Virtual reality (VR) offers an active therapeutic process with quantifiable progress, in contrast to traditional talk therapy that mainly relies on imagination or medications that may have negative side effects. It is particularly useful for younger populations or those who are hesitant to try conventional therapy because of its interactive nature, which guarantees higher patient engagement.

Restraint:

Expensive initial outlay and restricted affordability

The high initial cost of software and equipment is one of the main factors limiting the market for VR exposure therapy. Adoption is challenging for independent therapists, small clinics, and emerging healthcare systems due to the high cost of advanced VR headsets, motion sensors, and specialized therapeutic software. In addition to hardware, other expenses include maintaining systems, training practitioners, and customizing therapy modules. Moreover, the cost of VR-based interventions is still borne by patients or providers because many insurers are still reluctant to pay for them. Even though VR therapy has been shown to be effective, its democratization is being slowed down by this affordability gap, which restricts its widespread adoption, particularly in areas with low healthcare budgets.

Opportunity:

Growth in workplace mental health and corporate wellness

VR exposure therapy has a lot of potential for corporate wellness programs, especially since workplace stress, burnout, and anxiety are on the rise. Businesses are spending more money on employee mental health programs in an effort to increase job satisfaction, retention, and productivity. VR solutions can help employees manage stress, increase focus, and get over performance anxiety issues like public speaking. They can be offered remotely or integrated into corporate wellness centers. Compared to traditional counseling, gamified virtual reality sessions enhance the engagement of wellness programs. As businesses move toward proactive mental health management, virtual reality therapy presents a novel, scalable solution that puts providers in a position to take advantage of the profitable corporate healthcare and human resources markets.

Threat:

Competition from alternative medical practices

Even though VR exposure therapy has special advantages, it is fiercely competitive with both new and traditional digital solutions. Medication, cognitive behavioral therapy (CBT), and traditional exposure therapy are still commonly used because they have established reimbursement pathways and strong clinical evidence. Alternative digital tools are also becoming more popular, including augmented reality therapies, mobile mental health apps, and AI-driven cognitive interventions. Comparing these alternatives to VR, they are frequently less expensive, more accessible, and require less equipment. Additionally, long-term market penetration may be limited if VR solutions are unable to set themselves apart with better results and scalability, as they run the risk of losing market share to these rival therapeutic modalities.

Covid-19 Impact:

The market for VR exposure therapy was significantly impacted by the COVID-19 pandemic, which presented both opportunities and difficulties. Demand for remote and digital mental health solutions, such as VR-based interventions, increased as a result of lockdowns and social distancing measures that limited in-person therapy sessions. The use of telehealth-integrated VR solutions has increased as patients and clinicians have resorted to immersive VR platforms to safely continue exposure therapy from home. At the same time, deployment was momentarily limited by supply chain interruptions and restricted hardware access. All things considered, the pandemic demonstrated the importance of remote, scalable, and technologically advanced therapeutic approaches, establishing VR exposure therapy as a vital instrument in contemporary mental health care.

The VR headset segment is expected to be the largest during the forecast period

The VR headset segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. These headsets are essential for providing three-dimensional, immersive therapeutic experiences, which makes them a key component of treatments for anxiety disorders, phobias, and PTSD. The development of standalone, wireless, and smartphone-compatible headsets has improved accessibility and user comfort as a result of advancements in virtual reality technology. Moreover, the expansion of VR exposure therapy has been fueled by the devices' widespread use in clinical settings, which can be attributed to their affordability and ease of use. VR headsets are anticipated to maintain their market-leading position as the need for cutting-edge mental health treatments increases.

The telehealth platforms & digital therapeutics providers segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the telehealth platforms & digital therapeutics providers segment is predicted to witness the highest growth rate. The growing need for easily accessible, remote mental health interventions-particularly in underprivileged or rural areas-is what is driving this expansion. By removing obstacles like wait times and travel restrictions, telehealth platforms allow patients to participate in VR-based exposure therapy from the convenience of their homes. By providing individualized, research-based therapeutic content and frequently incorporating AI for real-time feedback and adaptive treatment plans, digital therapeutics providers improve these experiences.

Region with largest share:

During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share, primarily propelled by Canada and the United States. The area gains from substantial investments in digital therapeutics and mental health research, as well as from the extensive use of digital health technologies and sophisticated healthcare infrastructure. The growing prevalence of anxiety, PTSD, and phobias, along with increased awareness of mental health issues, has sped up the adoption of VR-based exposure therapy in clinics, hospitals, and private therapy settings. Furthermore, North America's dominant position as the most profitable and quickly developing market for VR exposure therapy worldwide is a result of robust government initiatives, advantageous reimbursement policies, and the presence of top VR technology providers.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the Asia-Pacific (APAC) region is anticipated to exhibit the highest CAGR. This expansion is being propelled by the quick digitization of healthcare, rising mental health awareness, and expanding use of cutting-edge therapeutic technologies. Growing investments in VR-based mental health solutions are being seen in nations like China, Japan, India, and South Korea, as well as in telehealth and healthcare infrastructure. Furthermore, the market is expanding due to a sizable patient base, increased stress and anxiety levels, and government programs that encourage innovation in digital health.

Key players in the market

Some of the key players in VR Exposure Therapy Market include Google, Accelerated Care Plus Corporation, Microsoft, ImmersiveTouch Inc, Oculus VR Inc, Atheer, Mindmaze Inc, BehaVR Inc, Limbix Inc., AppliedVR Inc, Samsung Electronics, Virtually Better, Inc., Echopixel Inc, XRHealth Inc, Truevision Inc, Vivid Vision and Oxford VR Inc.

Key Developments:

In February 2025, Microsoft Corp. and Anduril Industries announced an expanded partnership to drive the next phase of the U.S. Army's Integrated Visual Augmentation System (IVAS) program. Through this partnership agreement, and pending Department of Defense approval, Anduril will assume oversight of production, future development of hardware and software, and delivery timelines.

In February 2025, XRHealth and extended reality (XR) solutions, announces that they acquired the immersive, digital therapeutics company RealizedCare, further advancing AI-powered, value-based care in healthcare. With this acquisition, XRHealth solidifies its position as the largest AI-driven therapeutic XR platform worldwide.

In December 2024, Google is teaming up with Samsung to take on Meta and Apple in the resurgent market for smart glasses and virtual-reality headsets, almost a decade after suspending consumer sales of its controversial Google Glass device. Samsung will release the first device based on a new version of Google's Android smartphone operating system that has been customised for headsets and glasses, which the Alphabet-owned internet group described as the next generation of computing.

Components Covered:

Therapy Types Covered:

Technologies Covered:

Applications Covered:

End Users Covered:

Regions Covered:

What our report offers:

Free Customization Offerings:

All the customers of this report will be entitled to receive one of the following free customization options:

Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

3 Market Trend Analysis

4 Porters Five Force Analysis

5 Global VR Exposure Therapy Market, By Component

6 Global VR Exposure Therapy Market, By Therapy Type

7 Global VR Exposure Therapy Market, By Technology

8 Global VR Exposure Therapy Market, By Application

9 Global VR Exposure Therapy Market, By End User

10 Global VR Exposure Therapy Market, By Geography

11 Key Developments

12 Company Profiling

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