세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장 : 예측 - 컴포넌트별, 충전 유형별, 차량 유형별, 용도별, 지역별 분석(-2032년)
Vehicle-To-Grid Technology Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Component, Charging Type, Vehicle Type, Application and By Geography
상품코드 : 1776705
리서치사 : Stratistics Market Research Consulting
발행일 : 2025년 07월
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한글목차

Stratistics MRC에 따르면 세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장은 2025년에 44억 8,000만 달러로 추정되고, 예측 기간 동안 CAGR 40%로 성장할 전망이며, 2032년에는 472억 2,000만 달러에 이를 것으로 예측되고 있습니다.

전기자동차(EV)와 송전망은 Vehicle-to-Grid(V2G)로 알려진 기술을 통해 양방향으로 에너지를 교환할 수 있습니다. V2G는 EV가 여분의 전력을 저장해 수요가 많은 시간대에 다시 계통에 공급할 수 있도록 함으로써 계통 안정성과 에너지 효율을 향상시킵니다. V2G는 신재생 에너지원 통합을 촉진해 전력 비용을 낮추고 부하 균형을 맞춥니다. V2G를 탑재한 EV는 이동 가능한 에너지 저장 장치로 기능하며 에너지 생태계의 회복력과 지속 가능성을 높이기 위해 스마트 그리드 및 청정 에너지 프로젝트에 필수적인 요소입니다.

워릭 대학의 조사에 의하면, 전기자동차 배터리의 충방전에 Vehicle-to-Grid(V2G)를 이용해도, 배터리의 성능이나 용량이 장기적으로 손상되는 것은 아니고, 반대로 수명이 연장될 가능성도 있습니다.

송전망의 안정성 및 재생에너지의 통합

피크시에는 V2G 시스템이 EV의 축전 에너지를 송전망으로 되돌려 전력 수급의 균형을 맞추는 데 도움이 됩니다. 이 기능은 풍력이나 태양광과 같은 산발적인 재생 에너지 도입을 촉진함으로써 시스템 안정화에 도움이 됩니다. 분산형 에너지 자원인 EV는 기존 송전망 인프라를 손볼 필요성을 줄입니다. 전압 변동이나 주파수 조정을 제어하기 위해 전력회사 및 계통 운용자는 V2G 시스템의 이용을 늘리고 있습니다. V2G 기술의 요구는 신재생 에너지의 이용과 함께 높아지고 있습니다.

배터리 열화 우려

V2G 시스템의 수명은 충전 및 방전의 빈번한 사이클로 인해 짧아지고 배터리의 마모를 가속화합니다. 배터리의 너무 빠른 교체를 걱정하는 EV 소유자에게 이것은 경제적인 문제를 일으킵니다. 보증이나 성능에 영향을 미칠 수 있기 때문에 제조사들은 V2G 통합을 완전히 가능하게 하는 것에 소극적입니다. 장기적인 배터리가 건강에 미치는 영향이 명확하지 않기 때문에 잠재적인 사용자는 더욱 낙담합니다. 이러한 우려가 소비자의 저항으로 이어져 시장 도입 속도가 느려집니다.

어그리게이터 및 전력 회사의 수입원

수요가 높은 시기에 어그리게이터는 EV로부터의 에너지를 조합하여 그리드에 판매함으로써 수익을 올립니다. 전력 회사에 있어서는 송전망의 혼잡이 완화되고 고가의 인프라 갱신이 연기됩니다. 이 수익 잠재력으로 인프라 투자와 EV의 통합이 촉진됩니다. 또한 EV 사용자는 사용 시간대별 요금제를 통해 지능형 충방전에서 이익을 얻을 수 있습니다. 일반적으로 시장 도입과 및 V2G 도입은 이해관계자의 수익성에 따라 가속화됩니다.

대체 스토리지와의 충돌

그리드 서비스에 전기자동차를 채용하는 매력은 수명이 길고 에너지 효율이 뛰어나는 대체품에 의해 저하됩니다. 게다가 통합과 제어가 용이하기 때문에 전력회사나 계통운용자에게는 집중형의 축전 솔루션이 선호될지도 모릅니다. V2G 경쟁은 고액의 초기 투자와 인프라가 필요하기 때문에 더욱 제한됩니다. 또한 기술적 우려와 기존 EV와의 상호 운용성 문제도 보급을 방해하고 있습니다. 그 결과, V2G 산업의 확대는 확립된 대체 수단의 존재에 의해 둔화되고 있습니다.

COVID-19의 영향

COVID-19의 유행은 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장에 다양한 영향을 미쳤습니다. 자동차 생산의 초기 혼란, 공급망 고장, 경제 불안으로 인한 전기자동차(EV) 도입 감소가 시장 성장을 둔화시켰습니다. 그러나 팬데믹은 디지털 전환을 가속화시켜 강인한 에너지 인프라의 필요성을 부각시켰습니다. 각국 정부는 녹색기술과 지속가능한 이동성에 대한 투자를 늘리고 V2G 이니셔티브를 간접적으로 지원했습니다. 팬대믹 이후의 회복은 EV와 에너지 관리에 대한 관심을 다시 높여 V2G 시장의 궤도에 긍정적인 영향을 미쳤습니다.

예측 기간 동안 충전소 분야가 최대화될 전망

충전소 분야는 양방향 에너지 흐름에 필수적인 인프라이므로 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이러한 스테이션은 전기자동차(EV)가 전력을 받을 뿐만 아니라 잉여 에너지를 그리드에 공급하는 것도 가능하게 합니다. 급속 충전 및 스마트 충전 네트워크의 확대로 도시 지역과 주택지로의 V2G 통합이 가속화되고 있습니다. 정부의 인센티브와 EV 인프라에 대한 민간 투자는 V2G 지원 충전소의 전개를 더욱 촉진합니다. 이 성장은 송전망의 안정성과 에너지 효율을 지원하고, V2G 기술을 소비자에게도 전력회사에게도 보다 현실적이고 매력적인 것으로 만들고 있습니다.

예측 기간 동안 비상 백업 전원 분야의 CAGR이 가장 높아질 전망

예측 기간 동안 계통 정전 시 신뢰할 수 있는 에너지를 제공하는 비상 백업 전원 분야가 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. V2G 기능을 탑재한 전기자동차(EV)는, 필요할 때에 가정, 기업, 또는 중요한 인프라에 축전된 전력을 공급할 수 있습니다. 이 양용 기능은 EV의 가치 제안을 강화하고 보다 넓은 보급을 촉진합니다. 자연재해의 증가 및 송전망의 불안정화에 의해, 분산형 백업 솔루션으로서 V2G에 대한 수요가 한층 더 높아지고 있습니다. 그 결과 에너지 회복력이 이 분야 시장 성장의 중요한 원동력이 되고 있습니다.

최대 공유 지역 :

예측 기간 동안 아시아태평양은 중국, 일본, 한국 등의 국가에서 왕성한 EV 도입, 정부 보조금, 송전망 근대화의 노력으로 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이러한 나라들에서는, 신재생 에너지를 스마트 그리드 시스템과 통합해, 전력 수요와 축전의 밸런스를 취하는 데 있어서 V2G의 역할을 강화하고 있습니다. 일본은, V2G 대응 EV와 가정용 충전 시스템의 조기 도입으로 리더적 존재로 계속되고 있습니다. 자동차 제조사 및 전력회사 간 협력, 양방향 충전에 대한 지원 정책이 이 지역의 시장 성장과 인프라 개발을 더욱 뒷받침하고 있습니다.

CAGR이 가장 높은 지역 :

예측 기간 동안 북미 지역은 규제상의 과제, 세분화된 유틸리티 구조, 한정적인 인프라 정비에 의해 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 미국과 캐나다에서는 관심이 높아지고 있지만 도입의 대부분은 파일럿 단계에 그치고 있습니다. 청정 에너지법에 따른 연방 정부의 우대조치 및 자금지원은 보급을 뒷받침하는 것을 목적으로 하고 있지만, 상업적 확장성은 아직 달성되지 않았습니다. 전력회사와 포드나 GM과 같은 자동차 회사와의 파트너십은 특히 캘리포니아와 뉴욕에서 파일럿 프로그램을 시작하고 있지만 V2G의 광범위한 도입은 표준화와 소비자 인지의 장애물에 직면해 있습니다.

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목차

제1장 주요 요약

제2장 서문

제3장 시장 동향 분석

제4장 Porter's Five Forces 분석

제5장 세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장 : 컴포넌트별

제6장 세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장 : 충전 유형별

제7장 세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장 : 차량 유형별

제8장 세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장 : 용도별

제9장 세계의 V2G(Vehicle to Grid) 기술 시장 : 지역별

제10장 주요 발전

제11장 기업 프로파일링

AJY
영문 목차

영문목차

According to Stratistics MRC, the Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market is accounted for $4.48 billion in 2025 and is expected to reach $47.22 billion by 2032 growing at a CAGR of 40% during the forecast period. Electric vehicles (EVs) and the power grid may exchange energy in both directions thanks to technology known as vehicle-to-grid (V2G). It improves grid stability and energy efficiency by enabling EVs to store extra electricity and feed it back into the system during times of high demand. V2G promotes the integration of renewable energy sources, lowers power costs, and balances load. EVs with V2G are an essential part of smart grid and clean energy projects because they serve as mobile energy storage devices, enhancing the resilience and sustainability of the energy ecosystem.

According to the research conducted by the University of Warwick, the utilization of vehicle to grid for charging and discharging electric vehicle batteries does not necessarily harm the performance and capacity of the battery over time, on the other hand, it may increase its life span.

Market Dynamics:

Driver:

Grid stability & renewable integration

During peak hours, V2G systems transmit stored energy from EVs back to the grid, helping to balance the supply and demand for electricity. This feature helps stabilise the system by facilitating the incorporation of sporadic renewable energy sources like wind and solar. As distributed energy resources, EVs lessen the requirement for modifications to the conventional grid infrastructure. In order to control voltage fluctuations and frequency regulation, utilities and grid operators are using V2G systems more and more. The need for V2G technology is increasing in tandem with the use of renewable energy.

Restraint:

Battery degradation concerns

The longevity of V2G systems is shortened by frequent cycles of charging and discharging, which accelerate battery wear. For EV owners who worry about having to replace their batteries too soon, this creates financial issues. Because of the potential effects on warranty and performance, manufacturers are reluctant to fully enable V2G integration. Potential users are further discouraged by the lack of clarity on long-term battery health effects. These worries thus lead to consumer resistance and a slower rate of market adoption.

Opportunity:

Revenue streams for aggregators & utilities

During periods of high demand, aggregators make money by combining the energy from EVs and selling it to the grid. Reduced grid congestion and postponed expensive infrastructure upgrades are advantageous to utilities. Infrastructure investment and more EV integration are encouraged by this revenue potential. Additionally, EV users can benefit from intelligent charging and discharging through time-of-use pricing schemes. In general, market adoption and V2G implementation are accelerated by stakeholder profitability.

Threat:

Competition from alternative storage

The allure of employing electric vehicles for grid services is diminished by these substitutes, which frequently have longer lifespans and superior energy efficiency. Furthermore, centralised storage solutions might be preferred by utilities and grid operators due to their ease of integration and control. The competitiveness of V2G is further restricted by the expensive initial investment and infrastructure required. Adoption is also hampered by technological concerns and problems with interoperability with existing EVs. Consequently, the expansion of the V2G industry is slowed down by the existence of established alternatives.

Covid-19 Impact

The COVID-19 pandemic had a mixed impact on the Vehicle-To-Grid (V2G) technology market. Initial disruptions in automotive production, supply chain breakdowns, and decreased electric vehicle (EV) adoption due to economic uncertainty slowed market growth. However, the pandemic also accelerated digital transformation and highlighted the need for resilient energy infrastructure. Governments increased investments in green technologies and sustainable mobility, indirectly supporting V2G initiatives. Post-pandemic recovery has driven renewed interest in EVs and energy management, positively influencing the V2G market trajectory.

The charging stations segment is expected to be the largest during the forecast period

The charging stations segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to the essential infrastructure for bidirectional energy flow. These stations enable electric vehicles (EVs) to not only receive power but also supply excess energy back to the grid. The expansion of fast-charging and smart charging networks accelerates V2G integration into urban and residential areas. Government incentives and private investments in EV infrastructure further drive the deployment of V2G-enabled charging stations. This growth supports grid stability and energy efficiency, making V2G technology more viable and attractive to consumers and utilities alike.

The emergency backup power segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the emergency backup power segment is predicted to witness the highest growth rate by offering reliable energy during grid outages. Electric vehicles (EVs) equipped with V2G capabilities can supply stored power to homes, businesses, or critical infrastructure when needed. This dual-use functionality enhances the value proposition of EVs, encouraging wider adoption. Increasing natural disasters and power grid instabilities further drive demand for V2G as a decentralized backup solution. As a result, energy resilience becomes a key driver for market growth in this segment.

Region with largest share:

During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to robust EV adoption, government subsidies, and grid modernization initiatives in countries like China, Japan, and South Korea. These nations are integrating renewable energy with smart grid systems, enhancing the role of V2G in balancing electricity demand and storage. Japan remains a leader with its early deployment of V2G-compatible EVs and home-charging systems. Collaborations between automakers and utility providers, along with supportive policies for bidirectional charging, are further propelling market growth and infrastructure development in the region.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR by regulatory challenges, fragmented utility structures, and limited infrastructure readiness. While the U.S. and Canada show growing interest, deployments remain largely in pilot stages. Federal incentives and funding under clean energy acts aim to boost adoption, but commercial scalability is yet to be achieved. Partnerships between utilities and automakers like Ford and GM are initiating pilot programs, especially in California and New York, yet widespread V2G implementation faces hurdles in standardization and consumer awareness.

Key players in the market

Some of the key players profiled in the Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market include NUVVE Holding Corp., Denso Corporation, ABB Ltd., The Mobility House GmbH, Hitachi Energy Ltd., Mitsubishi Electric Corporation, Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co., Ltd., Tesla, Inc., EVBox Group, Fermata Energy, NextEra Energy, Inc., Siemens AG, Wallbox Chargers, S.L. and Hyundai Motor Company.

Key Developments:

In May 2025, Denso and ROHM Co., Ltd. reached a basic agreement to establish a strategic partnership in the semiconductor field, focusing on enhancing analog ICs critical for vehicle electrification and intelligence. This collaboration is expected to support next-generation vehicle systems, including electrification and automated driving, which are foundational for V2G technologies.

In January 2025, NUVVE launched a new product line of advanced bidirectional and unidirectional chargers ranging from 20 kW to 360 kW. These chargers are designed for diverse applications including school buses, commercial fleets, public infrastructure, and microgrids.

In October 2024, NUVVE collaborated with Exelon's Delmarva Power to demonstrate the industry's first three-phase AC Vehicle-to-Grid (V2G) chargers using Ford Mach-E vehicles, operating under the SAE J3068/2 standard, showcasing cost-effective, scalable grid services from electric vehicles.

Components Covered:

Charging Types Covered:

Vehicle Types Covered:

Applications Covered:

Regions Covered:

What our report offers:

Free Customization Offerings:

All the customers of this report will be entitled to receive one of the following free customization options:

Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

3 Market Trend Analysis

4 Porters Five Force Analysis

5 Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market, By Component

6 Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market, By Charging Type

7 Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market, By Vehicle Type

8 Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market, By Application

9 Global Vehicle-To-Grid (V2G) Technology Market, By Geography

10 Key Developments

11 Company Profiling

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