세계의 물류 로봇 시장 : 예측 - 컴포넌트별, 로봇 유형별, 기능별, 적재량별, 동력원별, 최종 사용자별, 지역별 분석(-2032년)
Robotics in Logistics Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Component, Robot Type, Function, Payload Capacity, Power Source, End User and By Geography
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리서치사 : Stratistics Market Research Consulting
발행일 : 2025년 07월
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한글목차

Stratistics MRC에 따르면 세계의 물류 로봇 시장은 2025년에 122억 4,000만 달러로 추정되고, 2032년에는 406억 6,000만 달러에 이를 것으로 예측되며, 예측 기간 중 CAGR은 18.7%로 전망됩니다.

물류 로봇은 물품의 취급, 보관, 운송에 혁명을 가져와 공급망의 속도, 정밀도, 효율을 향상시키고 있습니다. 창고나 배송센터에서는 재고관리, 피킹, 포장, 구분 등의 작업을 자동화하기 위해 자율이동로봇(AMR), 로봇팔, 무인반송차(AGV), 드론 시스템 등의 로봇 도입이 진행되고 있습니다. 전자상거래 및 저스트인타임 배송 모델 수요에 대응하기 위해서는 휴먼 에러를 막고 인건비를 절감하며 24시간 365일 운영을 가능하게 하는 이러한 기술이 특히 중요합니다. 게다가 물류 로봇은 인공지능 및 머신러닝이 계속 발전함에 따라 보다 지능적이고 적응성이 높아지며 공급망 운영을 더욱 합리화하고 확장 가능하고 실시간 대응을 촉진할 것으로 예상됩니다.

국제로봇연맹(IFR)에 따르면 2023년 말까지 세계 공장에서 가동한 산업용 로봇은 428만 1,585대로 전년대비 10% 증가했습니다. 이것은 3년 연속으로 50만 대 이상의 신규 도입이 되어, 제조업과 물류에서 자동화에 대한 세계의 기세를 강하게 하고 있습니다.

온라인 쇼핑의 급속한 개발

전자상거래의 급속한 발전은 소비자의 행동 방식을 바꾸어 정확하고 신속하며 유연한 배송 옵션에 대한 요구가 높아지고 있습니다. 이 때문에 로지스틱스 기업은 소액으로 맞춤화된 대량 주문을 신속하게 처리해야 한다는 큰 압박에 처해 있습니다. 기존의 수작업으로는 당일이나 익일 배달의 요구에 부응하는 것이 더 이상 불가능합니다. 로봇 공학은 이러한 변화를 촉진하는 주요 수단으로 등장하여 기업은 주문의 피킹, 분류, 포장 등의 반복 프로세스를 보다 신속하고 정확하게 자동화할 수 있게 되었습니다. 게다가 로봇 시스템을 통해 전자상거래 기업은 업무를 효율적으로 확장하고 쇼핑 수요가 높은 시기에도 일관된 처리 능력을 보장할 수 있습니다.

고액의 초기 투자 비용

로봇 시스템의 구매, 셋업 및 통합에 드는 고가의 초기 비용은 물류에서 로봇 도입의 가장 큰 장애물 중 하나입니다. 이러한 비용은 자동반송차(AGV), 로봇팔, 자율이동로봇(AMR)을 포함한 로봇 자체의 비용 외에도 관련된 소프트웨어, 인프라의 업그레이드, 종업원의 트레이닝에도 이릅니다. 이러한 비용은 중소 규모의 물류 기업에 있어서는, 특히 투자에 대한 확실한 리턴을 바로 얻을 수 없는 경우에는, 손이 닿지 않는 것이 될 가능성이 있습니다. 게다가 센서, 충전소, 강화된 바닥 추가 등 자동화에 대응하기 위해 시설이 업그레이드될 경우 전체적인 비용도 증가할 수 있습니다.

Robotics Az A Service(RaaS) 프레임 워크 확장

RaaS(Robotics-as-a-Service) 모델의 상승에 따라 물류 기업의 로봇 솔루션 사용이 변화하고 있습니다. RaaS에서는 로봇을 서브스크립션 기반으로 대여 및 리스할 수 있기 때문에 기업은 더 이상 많은 선투자를 할 필요가 없습니다. 중소기업(SME)에 있어서, 이 모델은 참가 장벽을 극적으로 저감해, 리스크를 거의 지지 않고 최첨단의 로봇 기술을 도입하는 것을 가능하게 합니다. 또한 RaaS는 분석, 유지보수, 업그레이드 등의 지원 서비스를 포함함으로써 장기적인 약속을 필요로 하지 않고 지속적인 가치를 제공합니다.

공급망 중단 및 부품 부족

로봇 공학 공급망은 특수 센서, 전기 부품, 반도체, 기계 부품에 의존하고 있으며, 그 중 많은 부분이 세계에서 조달되고 있습니다. 팬데믹, 자연재해, 무역제한, 지정학적 긴장 등으로 인해 이 공급망에 큰 혼란이 발생하여 제품 납품이 지연되거나 가격이 급등할 수 있습니다. 예를 들어 2020년 시작된 세계 반도체 부족은 로봇 생산 일정에 영향을 미쳐 많은 물류 기업이 배치 시기를 연기하는 원인이 됐습니다. 더욱이 이러한 중단은 사용자나 판매자가 용량이나 일정을 계획하는 능력을 방해하여 최종적으로 물류 네트워크에 있어서의 로봇 기술의 채용을 늦추게 됩니다.

COVID-19의 영향 :

노동력 부족, 사회적 거리를 둔 규제, 비접촉형 배송이나 전자상거래에 대한 수요가 높아짐에 따라 COVID-19의 대유행은 물류 업계의 로봇 도입에 큰 영향을 주었습니다. 사람의 움직임이 제한되고 건강상의 우려가 있기 때문에 자동화는 창고나 배송 센터에서 업무의 계속성을 유지하기 위해 전략적으로 필요하게 되었습니다. 아울러 팬데믹은 기존 물류 모델의 약점에 주목하게 해 보다 견고하고 확장성이 있으며 미래를 대비한 공급망을 구축하는 방법으로 로봇 기술에 대한 장기 투자에 박차를 가했습니다.

예측 기간 중 무인 반송차(AGV) 분야가 최대가 될 전망

무인 반송차(AGV) 부문은 안전하고 효과적인 상품 운송을 위해 제조 시설 및 창고에서 널리 사용되기 때문에 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. AGV는 와이어, 자석 또는 레이저에 의해 유도되는 고정 경로를 사용하기 때문에 반복적인 워크플로우를 수반하는 구조화된 환경에 매우 적합합니다. 수작업을 줄이고 정확도를 높이며 산업 재해를 줄일 수 있기 때문에 머티리얼 핸들링 작업을 자동화하기 위한 일반적인 선택지가 되고 있습니다. 처리량과 작업 효율을 높이고 현재 물류 자동화 상황에서의 우위성을 유지하기 위해 소매, 전자상거래, 자동차 등의 업계는 AGV에 많은 투자를 하고 있습니다.

예측 기간 중 포장 공동 포장 분야의 CAGR이 가장 높아질 전망

예측 기간 중 식음료, 의약품, 전자상거래 등 분야에서 포장 절차의 속도, 정확성, 개인화에 대한 수요 증가에 따라 포장 및 공동 포장 분야가 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. 박스 포장, 스티커 부착, 라벨 부착, 판촉용 패키지 조립 등의 공정을 자동화함으로써 포장 및 공동 포장 작업의 로봇화는 인건비와 인적 실수를 대폭 절감합니다. 소비자 수요가 맞춤형 대량 포장 솔루션으로 전환되면서 기업들은 일관성과 확장성을 보장하기 위해 로봇 시스템을 도입하고 있습니다. 게다가 유연한 그리퍼 기술이나 머신 비전의 개발에 의해, 자동화의 범용성이 높아져, 이 경향은 한층 더 가속하고 있습니다.

최대 점유율이 있는 지역 :

예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되지만, 이는 주로 전자상거래 붐, 급속한 산업화, 한국, 일본, 중국 등 국가에서의 자동화 기술에 대한 대규모 투자로 인한 것입니다. 중국은 인더스트리 4.0과 메이드 인 차이나 2025 전략을 지원하는 정부 프로그램을 통해 스마트 창고의 물류 로봇 이용에서 이 지역을 선도하고 있습니다. 라쿠텐, JD.com , 알리바바 같은 지역 대기업도 배송의 신속화와 공급망 최적화를 목표로 로봇 물류에 많은 투자를 하고 있습니다. 또한 이 지역의 견조한 제조 부문과 인건비 상승 압력이 자동화 수요에 기여하고 있습니다.

CAGR이 가장 높은 지역 :

예측 기간 동안 북미가 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 이것은 기술의 신속한 개발, 로봇 제조업체의 우위성, 써드파티 로지스틱스(3PL)나 전자상거래 기업에 있어서 자동화 요구의 고조에 추진된 것입니다. 로봇 팔, AI 통합 시스템, 자율형 이동 로봇(AMR)의 창고 관리 및 배송 업무에서의 이용 확대가, 특히 미국에서 현저한 성장을 재촉하고 있습니다. 게다가 로봇에 대한 투자는 인건비 급등, 노동자 부족, 코로나19 이후 비접촉 물류에 대한 관심 고조 등의 요인에 의해 추진되고 있습니다. 호의적인 정부 정책과 강력한 연구개발 지원도 이 지역의 시장 확대에 기여하고 있습니다.

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목차

제1장 주요 요약

제2장 서문

제3장 시장 동향 분석

제4장 Porter's Five Forces 분석

제5장 물류 로봇 시장 : 컴포넌트별

제6장 물류 로봇 시장 : 로봇 유형별

제7장 물류 로봇 시장 : 기능별

제8장 세계의 물류 로봇 시장 : 적재량별

제9장 물류 로봇 시장 : 동력원별

제10장 물류 로봇 시장 : 최종 사용자별

제11장 세계의 물류 로봇 시장 : 지역별

제12장 주요 발전

제13장 기업 프로파일링

AJY
영문 목차

영문목차

According to Stratistics MRC, the Global Robotics in Logistics Market is accounted for $12.24 billion in 2025 and is expected to reach $40.66 billion by 2032 growing at a CAGR of 18.7% during the forecast period. Logistics robotics is revolutionizing the handling, storage, and transportation of goods, increasing supply chain speed, accuracy, and efficiency. Warehouses and distribution centers are increasingly using robots, including autonomous mobile robots (AMRs), robotic arms, automated guided vehicles (AGVs), and drone systems, to automate tasks like inventory management, picking, packing, and sorting. To meet the demands of e-commerce and just-in-time delivery models, these technologies are particularly important because they prevent human error, reduce labor costs, and enable 24/7 operations. Moreover, logistics robotics is anticipated to grow more intelligent and adaptive as artificial intelligence and machine learning continue to progress, further streamlining supply chain operations and facilitating scalable, real-time responsiveness.

According to the International Federation of Robotics (IFR), their World Robotics 2023 report confirms that 4,281,585 industrial robots were operational in factories globally by the end of 2023-a 10% increase from the previous year. This marks the third consecutive year with over half a million new installations, reinforcing the global momentum toward automation in manufacturing and logistics.

Market Dynamics:

Driver:

Quick development of online shopping

The rapid growth of e-commerce has changed how consumers behave, leading to a greater need for delivery options that are accurate, quick, and flexible. Because of this, logistics companies are under tremendous pressure to handle a large number of small, customized orders quickly. It is no longer possible to meet the demands of same-day or next-day delivery using traditional manual processes. Robotics has emerged as a major facilitator of this change, enabling businesses to more quickly and accurately automate repetitive processes like order picking, sorting, and packaging. Additionally, robotic systems allow e-commerce players to scale their operations effectively and guarantee consistent throughput even during periods of high shopping demand.

Restraint:

Expensive initial investment costs

The high initial cost of buying, setting up, and integrating robotic systems is one of the biggest obstacles to the adoption of robotics in logistics. These expenses cover the cost of the robots themselves, including automated guided vehicles (AGVs), robotic arms, and autonomous mobile robots (AMRs), as well as related software, infrastructure upgrades, and employee training. These costs can be unaffordable for small and medium-sized logistics companies, particularly if there are no assured immediate returns on investment. Furthermore, the overall cost may also increase if facilities are upgraded to accommodate automation, such as by adding sensors, charging stations, and reinforced flooring.

Opportunity:

Expansion of robotics-as-a-service (RaaS) framework

The use of robotic solutions by logistics companies is changing as a result of the rise of the Robotics-as-a-Service (RaaS) model. Businesses no longer need to make significant upfront capital investments because RaaS enables them to rent or lease robots on a subscription basis. For small and medium-sized businesses (SMEs), this model dramatically reduces the entry barrier, allowing them to adopt cutting-edge robotics technology with little risk. Additionally, RaaS offers ongoing value without requiring a long-term commitment by including support services like analytics, maintenance, and upgrades.

Threat:

Supply chain interruptions and shortages of components

The supply chain for robotics depends on specialized sensors, electrical components, semiconductors, and mechanical parts, many of which are sourced from around the world. Significant disruptions in this supply chain can result from pandemics, natural disasters, trade restrictions, and geopolitical tensions, which can delay product deliveries and drive up prices. The global shortage of semiconductors, for instance, which started in 2020, had an impact on robot production schedules and caused many logistics companies to postpone their deployment dates. Moreover, these interruptions hinder the ability of users and vendors to plan capacity and schedules, which ultimately slows the adoption of robotic technologies in logistics networks.

Covid-19 Impact:

Due to labour shortages, social distancing regulations, and the growing demand for contactless delivery and e-commerce, the COVID-19 pandemic had a major impact on the logistics industry's adoption of robotics. Automation became strategically necessary to maintain operational continuity in warehouses and distribution centres due to limitations on human movement and health concerns. Furthermore, the pandemic brought attention to the weaknesses of conventional logistics models and spurred long-term investments in robotic technologies as a way to create supply chains that are more robust, scalable, and prepared for the future.

The automated guided vehicles (AGVs) segment is expected to be the largest during the forecast period

The automated guided vehicles (AGVs) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, motivated by their extensive use in manufacturing facilities and warehouses for the safe and effective transportation of goods. AGVs are perfect for structured environments with repetitive workflows because they use fixed paths that are guided by wires, magnets, or lasers. They are a popular option for automating material handling tasks because of their capacity to decrease manual labor, increase accuracy, and reduce workplace accidents. To increase throughput and operational efficiency and maintain their dominance in the current logistics automation landscape, industries like retail, e-commerce, and automotive make significant investments in AGVs.

The packing & co-packing segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the packing & co-packing segment is predicted to witness the highest growth rate, driven by the expanding demand for speed, accuracy, and personalization in packaging procedures in sectors like food and beverage, pharmaceuticals, and e-commerce. By automating processes like boxing, sealing, labeling, and assembling promotional packages, robotics in packing and co-packing operations drastically lower labor costs and human error. Businesses are implementing robotic systems to guarantee consistency and scalability as consumer demand shifts toward customized and high-volume packaging solutions. Moreover, the versatility of automation is increased by developments in flexible gripper technologies and machine vision, which further accelerate this trend.

Region with largest share:

During the forecast period, the Asia-Pacific region is expected to hold the largest market share, mainly due to the boom in e-commerce, fast industrialization, and large investments in automation technologies in nations like South Korea, Japan, and China. China leads the region in the use of logistics robots in smart warehouses, owing to government programs that support Industry 4.0 and the Made in China 2025 strategy. Major regional players like Rakuten, JD.com, and Alibaba have also made significant investments in robotic logistics in an effort to speed up deliveries and optimize supply chains. Additionally, the region's robust manufacturing sector and mounting labor cost pressures contribute to the demand for automation.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, propelled by the swift development of technology, the dominance of top robotics producers, and the growing need for automation among third-party logistics (3PL) and e-commerce companies? The growing use of robotic arms, AI-integrated systems, and autonomous mobile robots (AMRs) in warehousing and distribution operations is driving notable growth, especially in the United States. Furthermore, robotics investments are being driven by factors like high labor costs, a lack of workers, and the increased focus on contactless logistics following COVID-19. Favorable government policies and robust R&D assistance also contribute to the region's market expansion.

Key players in the market

Some of the key players in Robotics in Logistics Market include KUKA AG, Honeywell International Inc, Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Beumer Group, ABB Robotics, Swisslog Holding AG, Krones AG, Toshiba Corporation, Kion Group Ag, Toyota Industries Corporation, Fanuc Corporation, Omron Corporation, Yaskawa Electric Corporation, Amazon Robotics and Vecna Robotics Inc.

Key Developments:

In April 2025, Beumer Group South America has been awarded two contracts by Gerdau SA to supply stockyard machines to the Gerdau Acominas Ouro Branco steel plant. The double win will see BEUMER Group South America supply a new FAM bridge type bucket wheel reclaimer, one stacker and one reclaimer boom type for use in the stockyards of Gerdau's steel plant. The project scope, aimed at enhancing the steel plant's operational efficiency, also includes engineering, purchasing, fabrication, transport to site and site services.

In December 2024, Honeywell announced the signing of a strategic agreement with Bombardier, a global leader in aviation and manufacturer of world-class business jets, to provide advanced technology for current and future Bombardier aircraft in avionics, propulsion and satellite communications technologies. The collaboration will advance new technology to enable a host of high-value upgrades for the installed Bombardier operator base, as well as lay innovative foundations for future aircraft.

In September 2024, Kawasaki Heavy Industries, Ltd. and CB&I, a wholly owned unrestricted subsidiary of McDermott, announced their signing of a strategic agreement for promoting a commercial-use liquefied hydrogen (LH2) supply chain and realizing a zero-carbon-emission society. The signing ceremony took place at Gastech Exhibition & Conference in Houston.

Components Covered:

Robot Types Covered:

Functions Covered:

Payload Capacities Covered:

Power Sources Covered:

End Users Covered:

Regions Covered:

What our report offers:

Free Customization Offerings:

All the customers of this report will be entitled to receive one of the following free customization options:

Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

3 Market Trend Analysis

4 Porters Five Force Analysis

5 Global Robotics in Logistics Market, By Component

6 Global Robotics in Logistics Market, By Robot Type

7 Global Robotics in Logistics Market, By Function

8 Global Robotics in Logistics Market, By Payload Capacity

9 Global Robotics in Logistics Market, By Power Source

10 Global Robotics in Logistics Market, By End User

11 Global Robotics in Logistics Market, By Geography

12 Key Developments

13 Company Profiling

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