중국의 승용차용 전자제어 서스펜션 산업(2025년)
China Passenger Car Electronic Control Suspension Industry Research Report, 2025
상품코드 : 1777119
리서치사 : ResearchInChina
발행일 : 2025년 07월
페이지 정보 : 영문 400 Pages
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한글목차

2023년 이후 승용차 시장에서 전자제어 서스펜션의 탑재량은 꾸준히 증가하고 있습니다. 에어 서스펜션을 예로 들면, 2024년 장착 대수가 80만 대를 넘어 전년 대비 38% 증가했습니다.

중국 승용차 프론트 마운트 전자제어 서스펜션의 개발에는 장착 대수 실적뿐만 아니라 듀얼 챔버 에어 스프링 채택, 전자식 쇽업소버를 선형 모터로 대체, 풀 액티브 유압식 전자식 쇽업소버 채택, 국산 모델 최초 듀얼 챔버 듀얼 밸브 서스펜션 채택 등 많은 하이라이트가 있습니다. 듀얼 챔버 듀얼 밸브 서스펜션 채택 등 기술적으로도 많은 변화가 있었습니다.

1. 에어 스프링의 단일 챔버에서 이중 챔버로 이터레이션

듀얼 챔버-에어 스프링은 주실과 보조실의 두 개의 챔버를 가지고 있으며, 두 개의 챔버의 온/오프는 솔레노이드 밸브로 제어됩니다. 단일 챔버-공기 스프링의 강성 제어와 차고 조정의 상호 영향에 비해 듀얼 챔버-공기 스프링은 강성과 차고의 디커플링을 실현합니다. 듀얼 챔버-에어 스프링의 주요 장점은 다음과 같습니다.

1. 시스템은 두 가지 강성 모드를 가질 수 있습니다. 듀얼 챔버-에어 스프링은 솔레노이드 밸브를 통해 주 기실과 보조 기실의 연결 및 분리를 제어하여 다단계 강성 조정을 실현합니다. 보조 기실이 열리면 기실 부피가 증가하고 강성이 감소하고 보조 기실이 닫히면 주 기실만 작동하고 강성이 증가합니다. 이 두 모드의 강성 차이는 40%-50%입니다. 이 설계를 통해 차량은 '컴포트 모드'와 '스포츠 모드'를 유연하게 전환할 수 있습니다. Li Auto의 듀얼 챔버 에어 서스펜션을 예로 들면, '컴포트 매직 카펫'과 '스포츠 매직 카펫'이라는 두 가지 주행 스타일이 중앙 제어 화면의 서스펜션 설정에 제공되어 사용자가 선택할 수 있도록 되어 있습니다.

2. 더 빠른 강성 조정 속도. 듀얼 챔버 솔레노이드 밸브는 0.1초 이내에 에어 챔버의 상태를 전환할 수 있으며, 즉각적인 강성 조정을 실현할 수 있습니다. 단일 챔버-공기 스프링과 비교하면, 그 응답 속도는 몇 초 정도입니다.

3. 강성 조정은 차고 조정과 분리되어 있습니다. 서스펜션의 강약을 조절해도 차체 높이는 변하지 않습니다.

듀얼 챔버 에어 스프링은 새로운 에너지 자동차의 핸들링과 편안함의 요구에 부합합니다. 지난 1년 동안 Xpeng G9, Xpeng X9, Li L9를 포함한 많은 신에너지 모델들이 듀얼 챔버 에어 스프링을 선택했습니다.

2. 독립 브랜드에 장착된 듀얼 밸브 CDC 충격 흡수 장치

듀얼 밸브 CDC의 두 개의 솔레노이드 밸브는 각각 압축 및 확장시 오일 유량을 제어하고 압축 및 확장 감쇠 조정을 분리하여 더 빠른 응답 속도와 더 큰 감쇠 조정 폭을 가지고 있습니다. 기존의 단일 밸브 CDC는 하나의 솔레노이드 밸브로 압축과 신장의 감쇠를 제어하고, 두 개의 감쇠는 서로 영향을 미치고받습니다.

신형 Li L9를 장착한 듀얼 밸브 쇽업소버를 예로 들면, 싱글 밸브에서 듀얼 밸브로 변경함으로써 서스펜션 시스템의 감쇠력이 최대 50%까지 향상되었습니다. 스포티함과 편안함을 보장할 뿐만 아니라 피치와 롤 성능을 더욱 최적화합니다. 듀얼 챔버 에어 스프링은 리뉴얼된 Li L9의 주행 성능을 다음과 같이 최적화합니다(2024 Li L9 듀얼 챔버-싱글 밸브 서스펜션과 비교).

1. 헤드업 및 브레이킹시 노드 스탠딩 12% 감소, 2. 선회시 롤 24% 감소, 3. 플라잉 슬로프시 바디의 기복을 19.5% 감소. 신형 Li L9는 양산차 최초로 듀얼 밸브 CDC+ 듀얼 챔버-에어 스프링 서스펜션 조합을 채택했습니다.

2024년 11월, 샤오미가 발표한 Xiaomi Intelligent Chassis Pre-research Technology의 풀 액티브 서스펜션도 듀얼 챔버-에어 스프링 + 듀얼 밸브 CDC의 조합을 채택했습니다. 샤오미가 발표한 정보에 따르면 풀 액티브 서스펜션의 최대 리프팅 힘은 4만 4,400N을 초과하고, 서스펜션 조정 범위는 최대 140mm에 달하며, 조정 속도는 공기 스프링의 100배에 달할 전망입니다.

중국의 승용차용 전자제어 서스펜션 산업에 대해 조사분석했으며, 과거 1년간 전자제어 서스펜션 분야에서 OEM와 공급업체 관련 역학 및 제품의 기술적 특징의 분석 등을 제공하고 있습니다.

목차

제1장 전자제어 서스펜션 산업의 개요

제2장 전자제어 서스펜션 공급업체의 조사

제3장 전자제어 서스펜션 공급망의 조사

제4장 국내 승용차에 대한 전자제어 서스펜션 적용에 관한 조사

KSA
영문 목차

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Electronic control suspension research: air springs evolve from single chamber to dual chambers, CDC evolves from single valve to dual valves

ResearchInChina released "China Passenger Car Electronic Control Suspension Industry Research Report, 2025", which sorted out the relevant dynamics of OEMs and suppliers in the field of electronic control suspension in the past year, and analyzed the technical characteristics of their electronic control suspension products.

Since 2023, the installation volume of electronic control suspension in passenger car market has steadily increased. Taking air suspension as an example, in 2024, the installation volume exceeded 800,000 vehicles, a year-on-year increase of 38%.

In addition to the performance in the amount of installation volume, the development of front-mounted electronic control suspension of Chinese passenger cars also has many highlights in technology iteration, including the application of dual-chamber air springs, the replacement of electronic shock absorbers with linear motors, the installation of fully active hydraulic electronic shock absorbers, and the first installation of dual-chamber dual-valve suspension of domestic models.

1. Iteration of air springs from single chamber to dual chamber

The dual-chamber air spring has two chambers, the main chamber and the auxiliary chamber, and the on-off of the two chambers is controlled by solenoid valve. Compared with the mutual influence of stiffness control and vehicle height adjustment of single-chamber air spring, dual-chamber air spring realizes the decoupling of stiffness and height. The main advantages of dual-chamber air spring over single-chamber air spring are:

1. The system can have two stiffness modes. The dual-chamber air spring controls the connection and isolation of the main and auxiliary air chambers through the solenoid valve to achieve multi-level stiffness adjustment. When the auxiliary chamber is opened, the air chamber volume increases and the stiffness decreases; when the auxiliary chamber is closed, only the main chamber works and the stiffness increases. The difference in stiffness between the two modes is 40%~50%. This design allows the vehicle to switch flexibly between "comfort mode" and "sports mode". Taking the dual-chamber air suspension of Li Auto as an example, two driving styles, "comfort magic carpet" and "sports magic carpet", are provided in the central control screen suspension settings for users to choose.

2. Faster stiffness adjustment speed. The dual-chamber solenoid valve can switch the air chamber state within 0.1 seconds to achieve instantaneous stiffness adjustment. Compared with the single-chamber air spring, its response speed is about seconds.

3. Stiffness adjustment is decoupled from vehicle height adjustment. The height of the vehicle body remains unchanged when adjusting the hardness and softness of the suspension.

The dual-chamber air spring is more in line with the requirements of new energy vehicles for handling and comfort. In the past year, many new energy models including Xpeng G9, Xpeng X9, and Li L9 have chosen to be equipped with dual-chamber air springs.

2. Dual-valve CDC shock absorber installed on independent brands

The two solenoid valves of the dual-valve CDC control the oil flow rate during compression and stretching respectively, decoupling the damping adjustment of compression and stretching, with faster response speed and larger damping adjustment range. The traditional single-valve CDC uses one solenoid valve to control compression and stretching damping, and the two affect each other.

Take the dual-valve shock absorber equipped with the renewed Li L9 as an example. Switching from a single valve to a dual valve, the damping force of the suspension system is increased by up to 50%. In addition to ensuring sportiness and comfort, it further optimizes pitch and roll performance. With the dual-chamber air spring, the driving performance of the renewed Li L9 is optimized as follows (compared with the 2024 Li L9 dual-chamber single-valve suspension):

1. The head-up and braking nodding are reduced by 12%; 2. The turning roll is reduced by 24%; 3. The body ups and downs of the flying slope are reduced by 19.5%; the renewed Li L9 is also the first mass-produced model to adopt a dual-valve CDC + dual-chamber air spring suspension combination.

In November 2024, the fully active suspension in "Xiaomi Intelligent Chassis Pre-research Technology" released by Xiaomi also uses a combination of dual-chamber air springs + dual-valve CDC. According to information released by Xiaomi, the maximum lifting force of the fully active suspension exceeds 44,400N, the suspension adjustment range can reach up to 140mm, and the adjustment speed reaches 100 times that of the air spring.

3. New gameplay of fully active suspension

Traditional fully active suspension generally uses a hydraulic system with air springs, such as Porsche's Porsche Active Ride (PAR for short). PAR integrates two sets of hydraulic pumps and their control units, and a deceleration mechanism in each active suspension hydraulic pump assembly. Each system is used for the shock absorber on one wheel, so that the four-wheel suspension can be actively and independently adjusted.

NIO ET9, which was launched in December 2024, also uses a hydraulic fully active suspension. Each shock absorber is highly integrated with an independent electric hydraulic pump and a brushless DC motor. The product was jointly developed by NIO and Clearmotion. According to NIO's actual test data, the application of the above-mentioned fully active suspension allows NIO ET9 to perform well in the following driving scenarios:

1. ET9 can accelerate and start and brake at various speeds of 80-120km/h without nodding or raising its head, so that the body always maintains a nearly horizontal posture

2. At a speed of 60km/h, it can quickly drive over asymmetric continuous undulating roads, which can effectively suppress the body from swinging sharply on asymmetric undulating roads

3. At a speed of 80km/h, it can drive over uphill and downhill slopes with a drop of 30cm. When going uphill, the fully active suspension applies the main force to pull down the front of the car to avoid being lifted up by the slope. At the same time, the rear suspension applies the main force to lift the rear of the car to keep the body posture stable; when going downhill, the Tianxing fully active suspension applies the main force to support the body, and then slowly releases it

4. At a speed of 15km/h, "lift" the champagne tower over continuous speed bumps. Actively control the suspension journey in the continuous speed bump scenario, so that the wheels can run in line with the speed bump to prevent the body from swaying left and right

In the suspension compression stroke, the fully active suspension of NIO ET9 converts kinetic energy into electrical energy through a hydraulic pump, and can generate up to 5kW of energy recovery.

In addition to the hydraulic solution, BYD has mass-produced and applied a solution that uses motor vibration reduction - Yunnian-Z. Yunnian-Z replaces traditional shock absorbers with linear motors and is equipped with air springs. Also, because the motor has the functions of both working and generating electricity, Yunnian-Z can also achieve energy recovery in the suspension compression stroke.

From the data, the full-link execution time of Yunnian-Z is only 5ms, the body adjustment accuracy is only 1mm, and the adjustment speed can reach 500mm/s. The peak power of the four motors plus system reaches 50kW.

From the perspective of vehicle driving performance, the main improvements of Yangwang U7 equipped with Yunnian-Z include:

1. When the vehicle accelerates and decelerates rapidly from 0 to 100 km/h, the pitch angle can be less than 0.5°, and the user can hardly feel the pitch

2. The negative roll angle function that the maximum angle when turning is -2° effectively improves the roll feeling caused by inertia when cornering

3. When the vehicle is driving at high speed, passes through the road-bridge connection, it is easy to cause a jump due to the change in road slope. Yunnian-Z can pull the body at one time to achieve a zero-throw jump in the sense of body

4. Yunnian-Z can also achieve active defense capabilities. When the vehicle encounters a side collision, the body is instantly lifted on one side to transfer the collision to the area with higher body strength to ensure driving safety

In the past year, the technical iteration of electronic control suspension in key components such as shock absorbers and air springs has shown a "multi-point blossoming" development pattern. It is expected that more fully active suspensions will be installed in the next one to two years, further improving the penetration rate of electronic control suspensions.

Table of Contents

1 Overview of Electronic Control Suspension Industry

2 Research on Electronic Control Suspension Suppliers

3 Research on Electronic Control Suspension Supply Chain

4 Research on Application of Electronic Control Suspension for Domestic Passenger Cars

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