Automotive Display, Center Console and Cluster Industry Report, 2025
상품코드:1704034
리서치사:ResearchInChina
발행일:2025년 04월
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조종석 상호 작용 외에도 자동차 디스플레이는 지능형 조종석의 또 다른 중요한 역할을 담당하고 있습니다. 최근 몇 년동안 조종석의 지능 수준은 지속적으로 향상되고 있으며, 자동차 디스플레이는 점차 원래의 레이아웃을 돌파하고 솔루션 및 디스플레이 패널 기술에서보다 스마트하고 진보 된 레이아웃으로 전환하고 있습니다.
1. 탑재 데이터를 보면 2024년 더 많은 브랜드가 클러스터가 없는 조종석 솔루션을 채택하고, 후방 엔터테인먼트 스크린의 탑재 수는 두 배로 증가하고, 복합 디스플레이(듀얼 디스플레이, 트리플 디스플레이 포함)의 탑재 수는 계속 증가할 것입니다. 계속 증가합니다.
(1) 클러스터 프리가 심화되고, 중국 독립 브랜드는 HUD와 센터 콘솔 화면의 조합이 주류가 될 것입니다.
2024년 테슬라를 필두로 한'클러스터 프리'붐은 2024년에도 지속적으로 증가하여 2024년 클러스터 프리 모델 판매량은 150만 대를 넘어 전년 대비 50.0% 증가하였습니다. 이 중 Li Auto의 5개 모델이 총 32.4%의 점유율을 차지했고, Deepal의 3개 모델의 점유율은 7.9%였습니다.
테슬라의 단일 센터 콘솔 스크린과 달리 중국 독립 브랜드는 HUD와 센터 콘솔 스크린을 결합하여 클러스터를 대체하는 것이 주류를 이루고 있습니다. 대표적인 브랜드는 Li Auto와 Deepal로, Li Auto의 모든 모델은 HUD+안전운전 인터랙티브 스크린+센터 콘솔 스크린 솔루션으로 클러스터를 대체하고 있으며, Deepal S07, Deepal S05, Deepal L07은 AR -HUD + 센터 콘솔 스크린 솔루션으로 클러스터를 대체하고 있습니다.
(2) 후방 엔터테인먼트 스크린의 탑재 수가 두 배로 증가하여 2열 천장이 주요 탑재 장소가 되었습니다.
2024년 데이터에 따르면, 리어 엔터테인먼트 스크린이 장착된 신차 판매량은 90만 대에 육박하여 전년 대비 121.8% 증가하였습니다. 탑재 차량 유형별로는 중대형 세단이 48.1%를 차지하며 주요 견인차 역할을 하고 있으며, 중형 SUV가 17.0%, MPV가 13.1%로 그 뒤를 이었습니다.
2열 엔터테인먼트 스크린은 장착 위치의 관점에서 볼 때 주로 2열 천장과 앞좌석 중앙 팔걸이 뒤에 장착되어 있습니다. 화면 제어 측면에서 2열 엔터테인먼트 화면은 터치, 음성, 제스처, 리모컨, 기능 제어 화면 등 다양한 제어 방법을 개발했습니다.
(3) 복합 디스플레이(듀얼 디스플레이, 트리플 디스플레이 포함)의 탑재 수는 지속적으로 증가하고 있으며, 듀얼 디스플레이 솔루션이 90% 이상을 차지합니다.
2024년, 총 337만 8,000대의 복합 디스플레이가 탑재된 신차가 판매되었으며, 그 중 약 25만 대가 트리플 디스플레이를 탑재하여 전년 대비 200% 이상 성장했습니다. 특히, AITO M9 모델만 트리플 디스플레이 시장 점유율의 60% 이상을 차지했으며, Voyah 시리즈는 20%에 육박하는 점유율을 기록했습니다.
탑재 솔루션 측면에서 전자식 백미러(CMS)가 도로용으로 승인된 이후 5 디스플레이 솔루션을 채택한 첫 번째 모델 인 Lingxi L은 2024년9 월에 출시되었습니다. 12.3인치 디스플레이 3개 + 7인치 CMS 디스플레이 2개로 구성된 5 디스플레이 레이아웃을 채택했습니다.
2. 디스플레이 기술에서 OLED 모델이 증가하고, 곡면 스크린과 곡면 엣지 스크린이 자동차에 채택되고 있습니다.
자동차 디스플레이 패널은 LCD에서 OLED로 점차 전환되고 있으며, OLED 분야에서는 곡면 OLED와 곡선형 OLED가 자동차에 탑재되고 있습니다. 폴더블 OLED와 롤러블 OLED는 성숙한 기술 솔루션을 가지고 있습니다.
본 보고서는 중국의 자동차 디스플레이 산업에 대해 조사 분석했으며, 자동차용 디스플레이의 레이아웃, 기술, 응용 동향, 탑재 대수 데이터, 공급업체 프로파일 등의 정보를 제공합니다.
목차
제1장 자동차용 디스플레이 개요
자동차용 디스플레이 기술 개요
자동차용 디스플레이 레이아웃 개요
제2장 자동차용 디스플레이 레이아웃, 기술, 응용 동향
주요 응용 시나리오에서의 자동차용 디스플레이 레이아웃 동향
자동차용 디스플레이 기술 동향
자동차용 디스플레이의 향후 응용
제3장 자동차용 디스플레이 데이터
중국에서의 승용차에 대한 LCD 클러스터 탑재
중국에서의 승용차에 대한 센터 콘솔 스크린 탑재
중국에서의 승용차에 대한 코파일럿 스크린 탑재
중국에서의 승용차에 대한 복합 디스플레이 탑재
중국에서의 승용차에 대한 리어 엔터테인먼트 스크린 탑재
제4장 세계의 자동차용 디스플레이 시스템 Tier 1 공급업체
Continental
Denso
Visteon
Bosch
FORVIA
Marelli
Desay SV
ADAYO
Hangsheng Electronics
Huawei
Tianyouwei Electronics
Mobis
Yuanfeng Technology
기타
제5장 세계의 자동차용 디스플레이 패널 공급업체
JDI
LG Display
Tianma Microelectronics
BOE
TCL CSOT
AU Optronics
innolux Corporation
Visionox
HIWAY Technology
HKC
기타
LSH
영문 목차
영문목차
In addition to cockpit interaction, automotive display is another important carrier of the intelligent cockpit. In recent years, the intelligence level of cockpits has continued to improve, and automotive displays are gradually breaking through the original layout, moving towards smarter and more advanced layout in solutions and display panel technologies.
1. Judging from the installation data, in 2024, more brands follow suit and adopt the cluster-free cockpit solution, the installation volume of rear entertainment screens doubled, and the installation volume of combined display (including dual-display and triple-display) continue to increase.
(1) Cluster-free is being deepened, and Chinese independent brands mostly use a combination of HUD and center console screen
The "cluster-free" craze led by Tesla continued to increase in 2024. In 2024, the sales of cluster-free models exceeded 1.5 million, a year-on-year increase of 50.0%. Among them, Li Auto's five models contributed a total of 32.4% of the market share. Deepal's three models contributed 7.9% of the market share.
Different from Tesla's single center console screen solution, Chinese independent brands mostly use a combination of HUD and center console screen to replace the cluster. Representative brands include Li Auto and Deepal. Li Auto's full range of models use a solution of HUD + safe driving interactive screen + center console screen to replace the cluster; Deepal S07, Deepal S05, and Deepal L07 use an AR-HUD + center console screen solution to replace the cluster.
(2) The installations of rear entertainment screens have doubled, with second-row roof being the main installation location
According to the data in 2024, the sales volume of new cars equipped with rear entertainment screens was close to 900,000 units, a year-on-year increase of 121.8%. in terms of vehicle types installed, mid-to-large-sized sedans accounted for 48.1% of these sales, serving as the primary driving force, followed by midsize SUVs at 17.0% and MPVs at 13.1%.
From the installation location point of view, the second-row entertainment screens are mainly installed on second-row roof and behind the front-row center armrest. in terms of screen control, the second-row entertainment screens have developed a variety of control methods such as touch, voice, gesture, remote control, functional control screen, etc.
(3) The installation volume of combined displays (including dual-display and triple-display) continues to rise, with dual-display solutions accounting for more than 90%
In 2024, a total of 3.378 million new cars equipped with combined display solutions were sold, of which nearly 250,000 were equipped with triple-display, a year-on-year increase of more than 200%. Specifically, the AITO M9 model alone contributed more than 60% of triple-display market share, while Voyah series accounted for nearly 20%.
From the installation solution point of view, since the electronic exterior rearview mirror (CMS) was approved for road use, the first model adopting five-display solution, Lingxi L, was launched in September 2024. It adopts a five-display layout with three 12.3-inch displays + two 7-inch CMS displays.
2. For display technology, the number of OLED models is increasing, and curved screens and curved-edge screens are being used in cars
Automotive display panels are gradually transitioning from LCD to OLED. in the field of OLED, curved OLED and curved-edge OLED have been installed in cars. Foldable OLED and rollable OLED have mature technical solutions.
In October 2024, Voyah Courage was launched. This model uses the industry's first curved-edge OLED display screen. Its' left can adjust the brightness, and the right supports volume adjustment. It is reported that this product comes from BOE Varitronix. Moreover, its center console screen supports left and right sliding.
In March 2025, Yangwang U7 was launched. This model uses a display combination of 23.6-inch LCD cluster + 12.8-inch OLED curved center console screen + 23.6-inch OLED co-pilot screen. This curved OLED center console screen was first used on Yangwang U8 in 2023, with a curvature of R800.
From the supplier's perspective, there are mature technical solutions for foldable OLED and rollable OLED. Foldable and rollable displays were first used in the mobile phone field and quickly became popular. In recent years, many display suppliers have also launched their own rollable /foldable display products. Those displays benefit from the variability of their display form. They can be adjusted in the cockpit according to driving conditions and usage purposes, and can significantly improve interior design of the vehicle by minimizing the volume and installation space.
BOE's 15.05-inch electric foldable screen
Developed based on BOE's f-OLED technology, this product has a bending radius of R3 and can be flexibly unfolded and hidden according to different usage scenarios.
LG Display's foldable OLED display
It can be installed behind the front seat and used as a display, or it can be taken down and used as a portable tablet for work, thus creating a "mobile office" scenario.
The 17-inch foldable OLED product can not only watch large-size video images, but also adjust the folding angle of the screen to allow the product to be used as a 12.3-inch tablet computer.
Table of Contents
1 Overview of Automotive Display Overview
1.1 Overview of Automotive Display Technology
Automotive Display Layout
Automotive Display Technology Categories
Comparison of Mainstream Automotive Display Technologies