HD 지도의 자격에 대한 감독이 엄격해지면서 지도 수집 비용, 업데이트 빈도, 커버리지 등의 문제가 부각되고 있습니다. 도시용 NOA(Navigation on Autopilot) 붐이 일고 있는 가운데, 2023년에는 '경량 지도'형 지능형 운전 솔루션이 화두로 떠오르고 있습니다. 이 솔루션은 오프라인 HD 맵에 대한 의존도를 낮춰 HD 맵 개발에 도전장을 내밀고 있습니다.
자율주행의 개발 과정에서 인간과 기계의 협동 운전이 일정 기간 중 존재한다는 것을 알 수 있습니다. 이 단계에서 필요한 지도가 반드시 HD 지도일 필요는 없습니다. 서로 다른 지도의 보완적인 특성을 통합한 멀티소스 지도가 이 단계의 자율주행 요구에 더 적합할 수 있습니다.
차세대 자율주행 지도 개발, 각 조직과 기업은 어떻게 대응할 것인가?
정부: HD 지도의 측량-매핑 A급 자격을 강화하는 한편, ADAS 지도와 B급 측량-매핑 자격 심사를 강화합니다.
OEM: 내비게이션용 전자지도 측량 및 매핑 A급 자격에 대한 관련 부문의 심사가 엄격해짐에 따라 OEM은 측량 및 매핑 A급 자격을 도입하는 것을 자제하고 있습니다. 현재 일부 OEM은 실시간 지도 제작에 신경망 모델 알고리즘을 사용하여 오프라인 HD 지도에 대한 의존도를 낮추고 있으며, Tesla, Li Auto, Xpeng, Huawei의 ADS 지원 모델이 그 대표적인 예입니다.
지도 프로바이더: 시장 수요를 충족시키기 위해 SD 데이터, HD 데이터, LD 데이터 등을 하나의 지도에 통합하여 내비게이션의 연속성을 보장하는 '경량화 지도' 솔루션을 발표했습니다. 일례로 텐센트는 '3-in-one' 지능형 운전 지도를 발표한 후 지도 프로바이더, 자동차 제조업체, 자율주행 기업 및 기타 기업의 협력 구축을 지원하는 '지능형 운전 클라우드 지도'를 선보였습니다.
"경량 지도" 솔루션에 적극적인 것은 주로 신흥 자동차 제조업체들입니다. 그 이유 중 하나는 그들이 도시 지역의 NOA 기능을 매우 빠르게 구현하고 있으며, HD 지도가 그들의 관련 요구에 부응하지 못하기 때문입니다.
세계 및 중국의 자율주행 맵 시장·산업에 대해 분석하고, 기술 개요 및 관련 규제·기준, 기술·시장 최신 상황(탑재 대수·보급률, 기술의 활용 동향 등), 향후 기술개발·활용 시나리오나 시장 성장의 방향성, 주요 기업의 개요와 주력 제품, 등의 정보를 정리하여 전해드립니다.
자율주행용 멀티 소스·퓨전 맵 : 도시용 NOA에서의 영속적인 문제에 대한 효과적인 해결책
도시용 NOA 시나리오 : 지도 프로바이더는 SD Pro MAP의 도입에 중점을 둔다.
SD Pro MAP의 기본 요건
도시용 NOA가 추진하는 지도 프로바이더의 레이아웃 아이디어 : 지도와 경량 지도 모델의 작성
지도 제공자의 레이아웃 전략
OEM에 의한 자율주행 맵 선정
제3장 HD 맵 시장의 현황
HD 맵 시장 규모
중국의 승용차 OEM용 HD 맵 시장 규모
HD 맵 대응 양산형 승용차 모델 : 중국내 판매 상위 10종(2022-2023년)
중국내 고정도 측위를 갖춘 양산형 승용차 모델의 가격대(2022-2023년)
HD 맵 시장의 경쟁 패턴
HD 맵 시장의 주요 기업
HD 맵 시장의 기업 : 중국의 맵 프로바이더
HD 맵 시장의 기업 : OEM의 HD 맵 레이아웃
HD 맵 시장의 기업 : OEM은 HD 맵의 자사개발에서 과제에 직면하고 있다.
과제를 해결하는 OEM의 솔루션
HD 맵 시장의 기업 : 외자계 맵 프로바이더
HD 맵 도입의 비즈니스 모델
HD 맵 비즈니스 모델(1) : 자율주행
HD 맵 비즈니스 모델(2) : 주차장
HD 맵 매출 모델의 분류
HD 맵 비즈니스 모델의 개요 : 국내계 맵 프로바이더
HD 맵 비즈니스 모델의 개요 : 외자계 맵 프로바이더
도시용 NOA 개발에서 맵 프로바이더 비즈니스 모델의 변화
HD 맵의 개발에서의 과제
HD 맵의 개발이 보틀넥에 직면
HD 맵 개발의 과제
HD 지도 데이터 배포와 융합
HD 맵 데이터 배포·융합 프로세스
프로세스(1) : HD 맵 데이터 분배 엔진 아키텍처
프로세스(1) : HD 맵 데이터 분배 엔진 제휴 폼
프로세스(1) : HD 맵 데이터 분배 엔진의 주요 공급업체
프로세스(2) : HD 맵의 데이터 포맷 변환
프로세스(3) : HD 맵 데이터 배포측과 수신측의 상호작용
프로세스(4) : HD 맵 데이터 융합
HD 맵 데이터 배포·융합의 동향
차선 레벨 측위에 적용된 HD 맵
HD 맵 준수의 차선 레벨 측위 솔루션 : 구조
HD 맵 준수의 차선 레벨 측위 솔루션 : 프로바이더
사례
제4장 OEM의 지능형 운전 맵 애플리케이션 레이아웃
각종 레벨의 자율주행에 필요한 맵 요소
자율주행에 필요한 맵 요소 : L2 NOA 기능
자율주행에 필요한 맵 요소 : L2 핸즈프리 기능
자율주행에 필요한 맵 요소 : L3
자율주행에 필요한 맵 요소 : L4 이상
OEM에 의한 양산형 승용차에 대한 지능형 운전 맵의 도입
중국의 독립계 브랜드에 의한 양산형 승용차에 대한 지능형 운전 맵의 탑재 상황
합작계 브랜드에 의한 양산형 승용차에 대한 지능형 운전 맵의 탑재 상황
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(1) : GAC Aion의 HD 맵 솔루션
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(1) : GAC Aion의 Electronic Horizon System
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(1) : GAC Aion의 HD 맵 곡률·경사
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(2) : Xpeng에 의한 HD 맵 준수 도시 NOA의 실현
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(2) : Xpeng XNGP의 '비맵' 솔루션 갱신
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(3) : Great Wall WEY가 HD 맵을 활용하여 P2P 자율주행을 실현
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(4) : Li Auto에 의한 HD 맵의 활용
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(4) : Li AD Max 3.0에 의한 '비맵' 솔루션 갱신
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(4) : Li Auto에 의한 온라인 매핑 기술의 활용
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(5) : NIO NOP와 HD 맵의 융합
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(5) : NIO는 '비맵' 솔루션을 신중하게 검토
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(6)
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(7)
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(8)
OEM의 지능형 운전 맵 도입 사례(9)
지능형 운전 맵의 활용 상황 : 서브 시나리오별 - 승용차의 저속 주차
AVP 맵 카테고리(1) : HD 맵
AVP 맵 카테고리(1) : SLAM 실시간 맵
주차장용 주차 맵 프로바이더 : 상위 5사
도입 사례 : Avatr 주차 기능 매핑 방법
지능형 운전 맵의 활용 상황 : 서브 시나리오별 - 자동 물품 이송
저속 자동 물품 이송에서 HD 맵의 중요성
저속 자동 물품 이송을 위한 HD 매핑 방법
자동 물품 이송용 HD 맵 프로바이더의 패턴
지능형 운전 맵의 활용 상황 : 서브 시나리오별 - 자동 인원 이송
첨단(자율형) 자율주행에서 HD 맵의 중요성
자동 인원 이송의 활용 시나리오
제5장 국내계·외자계 맵 프로바이더
Baidu Maps
NavInfo
Amap
Tencent
BrightMap
Mxnavi
Huawei
Heading Data Intelligence
JD
Leador
eMapgo
Momenta
Roadgrids
Here
제6장 HD 맵 기술 기업
Mobileye
NVIDIA
DeepMotion
Mapbox
KSA
영문 목차
영문목차
As the supervision of HD map qualifications tightens, issues such as map collection cost, update frequency, and coverage stand out. Amid the boom of urban NOA, the "lightweight map" intelligent driving solution has become a hot topic in 2023. This solution lessens the dependence on offline HD maps, posing a challenge to the development of HD maps.
From the development process of autonomous driving, it can be seen that human-machine co-driving will exist for a period of time. The need for maps in this phase is not necessarily HD maps. Multi-source maps that integrate the complementary characteristics of different maps may be more suitable for the needs of autonomous driving in this phase.
How do players respond to the development of new-generation autonomous driving maps?
Government: while tightening the Class A qualification for HD map surveying and mapping, work to enhance the review of ADAS maps and Class B surveying and mapping qualification.
In June 2023, the Map Technology Review Center of the Ministry of Natural Resources announced the phased progress in review of ADAS maps of ordinary urban roads across China, and allowed companies to submit ADAS maps of nationwide ordinary urban roads for review in batches. Currently, NavInfo's approved nationwide urban ADAS map data have covered 120 cities in 30 provinces; Baidu Maps has ADAS maps of 134 cities approved.
OEMs: relevant departments' stricter review of the Class A qualification for navigation electronic map surveying and mapping has discouraged OEMs to deploy the Class A qualification for map surveying and mapping. At present, some OEMs use neural network model algorithms for real-time mapping and lower reliance on offline HD maps, and the ADS-enabled models of Tesla, Li Auto, Xpeng, and Huawei are typical cases; some other OEMs prefer stability, and obtain surveying and mapping qualifications by way of applying for Class B qualification or establishing new joint ventures with map providers. For example, GAC together with its partners such as Nanjing Institute of Surveying, Mapping and Geotechnical Surveying Co., Ltd. co-funded "Guangdong Guangqi Yutu Equity Investment Partnership (Limited Partnership)"; Anhui NIO Smart Mobility Technology Co., Ltd., a subsidiary of NIO, applied for the Class A qualification for Internet map services.
Map providers: to meet the market demand, they launch "lightweight map" solutions, putting SD data, HD data, LD data, etc. on one map to ensure the continuity of navigation. One example is Tencent which introduced the "Intelligent Driving Cloud Map" to support the cooperative construction by map providers, automakers, autonomous driving companies and other players, after launching its "three-in-one" intelligent driving map.
Emerging carmakers take the lead in launching "lightweight map" solutions.
At present, OEMs' solutions that do not rely on HD maps don't mean that they do not use maps at all, but subtract elements from HD maps or add them to navigation maps instead.
It is mainly emerging carmakers that are more active in "lightweight map" solutions. One reason is that they implement urban NOA functions very quickly, and HD maps fail to answer their relevant needs.
Xpeng
In the first half of 2023, Xpeng started developing intelligent driving solutions based on SD maps. NGP that uses HD maps or does not use adopts the same technology stack. The only difference is that the original HD map input is replaced by the navigation map input, and the understanding of navigation information in real-time perception.
Xpeng's solution that does not use HD maps has the advantages of 4 to 10 times faster generalization speed, completely solving the problem of data freshness, reducing costs, and popularizing intelligent driving, compared with the solution using HD maps.
The "no offline HD map" solution implemented by Xpeng relies on XNet to build a "HD map" in real time.
Li Auto
Li Auto has launched urban NOA in 2023. This solution does not rely on HD maps. It aims to construct the features of intersections to assist in real-time perception and mapping. In a word, road sections are "unmapped", and intersections are mapped by crowdsourcing.
Li Auto is now promoting the NPN solution, hoping to solve the problem of online map updates.
In terms of OEMs' solutions, despite less dependence on HD maps, the "lightweight map" solution has higher requirements for vehicle perception and algorithms.
The voice of OEMs to "not rely on HD maps" is growing ever louder. To cater to the market demand, conventional map providers also make changes, trying hard to solve the three enduring problems of HD maps: update frequency, coverage area, and cost, and launching map products that more fit in with the current needs of autonomous driving.
Baidu
In July 2023, Baidu MapAuto 6.5, a human-machine co-driving map, was launched. It is a full 3D lane-level map and also an all-scenario human-machine co-driving map. It can provide three types of data: SD, LD and HD. Wherein, SD data has covered the whole country and is currently available on 10 million vehicles. Baidu's LD lightweight map data service consists of lane-level topology, complex scene geometry, experience layer, and dynamic information layer, allowing for daily update.
Amap
The new HQ Live MAP, launched in June 2023, combines the merits of HD MAP and SD MAP. In spite of a lower accuracy than HD MAP (absolute accuracy: 50cm, relative accuracy: 10cm), HQ Live MAP is enough for ADAS scenarios (highway and urban expressway scenarios: absolute accuracy of 1m, and relative accuracy of 30cm; ordinary urban road scenarios: relative accuracy of 1m), and it also simplifies unnecessary map elements in ordinary urban road scenarios, further reducing production and deployment costs.
Tencent
The latest Intelligent Driving Cloud Map, released in September 2023, enables fully cloud-based autonomous driving maps, supports element-level and minute-level online updates, and allows for the cooperative construction by map providers, automakers, autonomous driving companies and other players.
Tencent Intelligent Driving Cloud Map features scalable multi-layer forms, covering basic map layer, update element layer, ODD dynamic layer, driving experience layer and operation layer. Automakers can flexibly configure and manage the layers as they need, and build a data-driven operation platform suitable for themselves by combining it with their own data layer.
Autonomous Driving Map Industry Report,2024 highlights the following:
Autonomous driving map (formulation of policies, regulations, standards, etc.);
Vehicle map amid the development of urban NOA (development direction, coping strategies of conventional map providers, main types of maps used in urban NOA, etc.);
HD map (market status, market size, company pattern, business model, development challenges, etc.);
Application scenarios of intelligent driving map (high-speed autonomous driving of passenger cars, low-speed parking, autonomous human carrying, autonomous object carrying, etc.);
Major Chinese and foreign map providers (map product series, new product layout, product application cooperation, etc.);
HD map technology companies (technology layout, new technology R&D, etc.).
Table of Contents
1 Status Quo of Policies, Standards and Regulations Concerning Autonomous Driving Map
1.1 Policies Concerning Autonomous Driving Map
1.1.1 The Latest Policies in 2023: Guidelines for Construction of Intelligent Vehicle Basic Map Standard System (2023 Edition) (Released) (1)
1.1.2 The Latest Policies in 2023: Guidelines for Construction of Intelligent Vehicle Basic Map Standard System (2023 Edition) (Released) (2)
1.1.3 The Latest Policies in 2023: Guiding Opinions of Beijing Municipality on Piloting of HD Maps for Intelligent Connected Vehicles
1.1.4 The Latest Policies in 2023: Administrative Regulations of Hangzhou City on HD Maps for Intelligent Connected Vehicles
1.2 Regulations Concerning Autonomous Driving Map
1.2.1 Foreign Regulations Concerning HD Map
1.2.2 Chinese Regulations Concerning HD Map
1.2.3 The Latest Regulations in 2023: National Regulatory Authorities Allow Maps of Nationwide City-level Roads to Be Submitted for Review
1.2.4 The Latest Regulations in 2023: Improving the Efficiency of HD Map Review
1.3 Standards Concerning Autonomous Driving Map
1.3.1 Current Formulation of Foreign HD Map Standards
1.3.2 Current Formulation of Chinese HD Map Standards (Released)
1.3.3 Current Formulation of Chinese HD Map Standards (Pre-researched)
1.3.4 Formulation of HD Map Standards in 2023: Incremental Update on Autonomous Driving Maps for Intelligent Connected Vehicles (Filed) (1)
1.3.5 Formulation of HD Map Standards in 2023: Incremental Update on Autonomous Driving Maps for Intelligent Connected Vehicles (Filed) (2)
2 Status Quo of Autonomous Driving Map Market
2.1 Development Direction of Autonomous Driving Maps
2.1.1 Classification of Vehicle Maps: Navigation Map, ADAS Map and HD Map
2.1.2 Autonomous Driving Is in the Phase of Human-machine Co-driving
2.1.3 Challenges Posed to the Vehicle Map Industry in the Phase of Human-machine Co-driving
2.1.4 Framework of Vehicle Map in the Phase of Human-machine Co-driving
2.1.5 Vehicle Map Installation Trend: Navigation Map, ADAS Map and HD Map
2.2 Classification of Autonomous Driving Maps: Navigation Map (SD Map)
2.2.1 Vehicle Navigation Map Upgraded from 2D to 3D
2.2.2 3D Navigation Map Layout Case: Tencent
2.2.3 Navigation Map Provides Basic Data under the "Non-map" Intelligent Driving Solution (1)
2.2.4 Navigation Map Provides Basic Data under the "Non-map" Intelligent Driving Solution (2)
2.2.5 Installation of Mainstream Navigation Maps in Vehicles
2.2.6 Installations and Installation Rate of Navigation Maps in Passenger Cars in China
2.2.7 Installations and Installation Rate of Navigation Maps in Passenger Cars in China (by Price)
2.2.8 Installations and Installation Rate of Navigation Maps in Passenger Cars in China (TOP20 Models)
2.2.9 Installations and Installation Rate of Navigation Maps in Passenger Cars in China (TOP20 Brands)
2.3 Classification of Autonomous Driving Maps: ADAS Map (SD Pro MAP)
2.3.1 Categories of ADAS Maps
2.3.2 ADAS Map Production Process
2.3.3 ADAS Map Production Process 1
2.3.4 ADAS Map Production Process 2
2.3.5 ADAS Map Production Process 3
2.3.6 Key Technology for ADAS Maps: Foundation Model