포장용 접착제 시장은 예측 기간 동안 복합 연간 성장률(CAGR) 5.5%로 성장할 것으로 예측됩니다. 전자상거래의 상승으로 소비자는 안전하고 내구성 있고 효율적인 솔루션을 선호하므로 포장용 접착제에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 지속가능성의 동향과 기술의 진보가 시장 성장의 주요 촉진요인이며 수성 접착제의 인기가 높아지고 있습니다.
시장 역학
접착제 기술 혁신
포장용 접착제의 성능과 지속가능성은 무용제 및 수성 솔루션을 포함한 접착제 기술의 기술 발전으로 향상되었습니다. 예를 들어 Flow Materials는 2024년 4월 지속가능성에 중점을 둔 유연한 패키징 컨버터용 무용제 및 수성 접착제 솔루션의 새로운 시리즈를 발표했습니다. 이 회사는 영국, 독일 및 이탈리아 고객과 협력하여 공급 성능을 향상시키고 있습니다. 또한 천연 고무 접착제와 지속 가능한 삼림에서 배킹을 사용하여 새로운 종이 테이프를 추가했습니다.
지속가능한 개발과 규제기준 강화
규제 기준 증가와 지속 가능한 패키징 솔루션에 대한 소비자 수요가 제조업체에게 친환경 접착제를 채택하도록 촉구하고 있습니다. 예를 들어, 2022년 11월, Bostik은 인도에서 FMCG, 제약 및 물류 산업에서 순환 경제 및 고속 라벨 변환을 지원하는 두 가지 새로운 테이프 라벨 접착제, HM2060 및 HM2070을 발표했습니다. HM2060은 저표면 에너지 기재에 대한 내성과 점착성을 향상시키고 있습니다.
시장 세분화
부드러운 포장이 최대 부문으로 상승 할 전망입니다.
이 부문의 성장을 지원하는 주요 요인은 가볍고 편리한 패키징 솔루션에 대한 수요입니다. Flexible Packaging Association(FPA)에 따르면, 2022년 미국 연포장 산업의 매출은 2020년 348억 달러에서 390억 달러로 증가할 것으로 예상됩니다. 이 산업 부문은 인쇄, 라미네이트, 코팅, 압출, 가방/파우치 제조 등 다양한 공정을 통해 유연한 소재에 부가가치를 부여하는 데 중점을 둡니다. 이 부문의 2021년 예상 금액은 소매용 쇼핑백, 소비자 보존 가방, 쓰레기 봉투를 제외한 295억 달러입니다. 연포장은 미국 포장 산업 전체의 1,846억 달러의 약 20.0%를 차지하며, 골판지에 이어 두 번째로 큰 부문입니다.
핫멜트 하위 부문이 큰 시장 점유율을 차지할 전망입니다.
지속 가능한 패키징 솔루션에 대한 의식과 선호도가 높아짐에 따라 환경 친화적 인 접착제 수요가 증가하고 있습니다. 예를 들어, 2023년 4월, 다우와 Avery Dennison은 폴리올레핀 필름 라벨과 폴리프로필렌 또는 폴리에틸렌 포장의 기계적 재활용을 가능하게 하는 새로운 핫멜트 트래블 접착제 솔루션을 개발했습니다. 이 혁신적인 솔루션은 라벨 시장에서 처음으로 Recyclass에 의해 클래스 B HDPE 착색 스트림 재활용을 위해 승인되었습니다.
세계의 포장용 접착제 시장은 북미(미국, 캐나다), 유럽(영국, 이탈리아, 스페인, 독일, 프랑스, 기타 유럽), 아시아태평양(인도, 중국, 일본, 한국, 기타 아시아태평양), 세계의 기타 지역(중동 및 아프리카, 중남미)을 포함한 지역별로 더 세분화되어 있습니다.
북미의 R&D 투자
혁신적인 연구개발을 통해 접착제의 용도와 배합을 개선하기 위한 중요한 제안은 이 지역 시장의 발전에 크게 기여하고 있습니다. 예를 들어, 2023년 5월, Henkel은 미국 브리지워터에 접착제 기술 센터를 개설하여 프린티드 일렉트로닉스나 엔지니어링 우드 빌딩과 같은 혁신적인 혁신을 특징으로 합니다. 70,000 ft2의 이 센터는 전략적 파트너와 고객에게 서비스를 제공합니다.
아시아태평양이 주요 시장을 차지
디지털 결제 시스템의 보급으로 온라인 쇼핑을 이용하는 소비자가 늘어나고, 원활한 거래가 촉진되고 있습니다. 인도 브랜드 에퀴티 재단(IBEF)에 따르면 2024년 5월 인도의 전자상거래 금액은 2020년 462억 달러로, 2026년 18.3% 증가한 1,365억 달러로 성장할 것으로 예상됩니다. 전자상거래 활동은 디지털 결제 시스템의 이용과 함께 증가하고 있습니다. 이 판매 채널의 기세는 꾸준히 늘어나고 있지만, COVID-19의 대유행시에 증폭되었습니다. 전자상거래 채널을 통해 제품을 판매하기 위해서는 온라인 프레즌스와 전용 웹사이트가 있는 대행사를 보유하는 것이 유익한 경우가 많습니다. 전자상거래는 인도 정부가 발행한 경쟁법의 대상이 되며, 가격설정 및 유통에 관한 법률이 시행됩니다. 경쟁법 위반을 피하기 위해 미국 기업은 이러한 조항을 인식하고 판매 제휴 계약에 관련 조항을 포함시켜야 합니다.
Packaging Adhesives Market Size, Share & Trends Analysis Report By Technology (Water-based, Solvent-based, and Hot-melt), by Application (Flexible Packaging, Folding Boxes and Cartons, Sealing, Labels and Tapes, Corrugated Packaging, and Others) Forecast Period (2024-2031)
Packaging adhesives market is anticipated to grow at a CAGR of 5.5% during the forecast period (2024-2031). The rise of e-commerce has increased the demand for packaging adhesives, as consumers prefer secure, durable, and efficient solutions. Sustainability trends and technological advancements are major promoters of market growth, with water-based adhesives becoming more popular.
Market Dynamics
Innovations in Adhesive Technology
The performance and sustainability of packaging materials have been enhanced by technological advances in adhesive technology, which include solvent-free and water-based solutions. For instance, in April 2024, Flow Materials introduced a new range of solvent-free, water-based adhesive solutions for flexible packaging converters, focusing on sustainability. The company is working with customers in the UK, Germany, and Italy to improve supply performance. Additionally, it has added a new paper tape with natural rubber adhesive and backing from sustainable forestry.
Increased Sustainable Development and Regulatory Standards
The rise in regulatory standards and consumer demand for sustainable packaging solutions are driving manufacturers to adopt environmentally friendly adhesives. For instance, in November 2022, Bostik introduced two new tape and label adhesives in India, HM2060, and HM2070, to support the circular economy and high-speed label converting in FMCG, pharmaceutical, and logistics industries. HM2060 offers improved resistance and adhesion on low surface energy substrates.
Market Segmentation
Flexible Packaging is Projected to Emerge as the Largest Segment
The primary factor supporting the segment's growth includes the demand for lightweight and convenient packaging solutions. According to the Flexible Packaging Association (FPA), in 2022, the US flexible packaging industry is projected to experience growth, with estimated sales of $39.0 billion in 2021, up from $34.8 billion in 2020. This industry segment focuses on adding value to flexible materials through various processes such as printing, laminating, coating, extrusion, and bag/pouch manufacturing. The estimated value of this segment is $29.5 billion for 2021, excluding retail shopping bags, consumer storage bags, or trash bags. Flexible packaging accounts for approximately 20.0% of the total $184.6 billion US packaging industry, making it the second largest segment after corrugated paper.
Hot-melt Sub-segment to Hold a Considerable Market Share
The increasing awareness and preference for sustainable packaging solutions are driving a rise in the demand for eco-friendly adhesives. For instance, in April 2023, Dow and Avery Dennison developed a new hotmelt label adhesive solution that allows mechanical recycling of polyolefin filmic labels and polypropylene or polyethylene packaging. This innovative solution is the first of its kind in the label market and is approved by Recyclass for HDPE colored stream recycling in Class B. The adhesive is based on Dow's AFFINITY GA Polymers.
The global packaging adhesives market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia-Pacific), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America).
Research and Development Investments In North America Region
Significant proposals to improve adhesive uses and formulations through innovative research and development are a major contributor to the regional market growth. For instance, in May 2023, Henkel opened an adhesive technologies center in Bridgewater, the US, featuring innovative innovations like printed electronics and engineered wood building. The 70,000ft2 center serves strategic partners and customers.
Asia-Pacific Holds Major Market
The increasing use of digital payment systems has led to more consumers shopping online, facilitating seamless transactions. According to the India Brand Equity Foundation (IBEF), in May 2024, the value of Indian e-commerce was $46.2 billion in 2020 and is expected to grow by 18.3% to $136.5 billion by 2026. E-commerce activity is increasing, as is the use of digital payment systems. Momentum in this sales channel has been steadily growing but was amplified during the COVID-19 pandemic. It is often beneficial to have a distributor with an online presence and dedicated website, positioned to market your product via the e-commerce channel. E-commerce is subject to the Competition Act issued by the Indian government to enforce pricing and distribution laws. To avoid competition law violations, US companies should be aware of such provisions and include relevant clauses in distribution partnership agreements.
The major companies serving the packaging adhesives market include 3M Co., Arkema SA, Avery Dennison Corp., Bostik Ltd., and Henkel AG & Co. KGaA among others. The market players are increasingly focusing on business expansion and product development by applying strategies such as collaborations, mergers and acquisitions to stay competitive in the market. For instance, in May 2024, Arkema acquired Dow's flexible packaging laminating adhesives business, a leading producer of adhesives for the flexible packaging market, generating annual sales of around $250.0 million, offering high-quality solutions in food, medical, and industrial applications.