세계의 온라인 식료품 시장은 예측 기간(2023-2030년)에 CAGR 15.1%로 성장할 것으로 예측됩니다. 기술 발전 증가, 지속적인 도시화, 소비자 쇼핑 습관의 패러다임 변화는 온라인 채널을 통한 식료품 쇼핑 선호를 촉진하고 있습니다. 온라인 결제의 확산과 온라인 식료품점에서 제공하는 주문한 식료품의 비접촉식 배송이 보장되는 것이 세계 시장 성장을 지원하는 주요 요인입니다. 식료품점들이 도입한 정시 배송, 빠른 배송, 주문형 배송, 정기 배송 모델 등 혁신적인 비즈니스 모델도 소비자들이 온라인 식료품 쇼핑을 선택하도록 유도하고 있습니다. 시장 기업은 또한 시장 성장을 더욱 강화하기 위해 쉽고 접근하기 쉬운 앱 기반 온라인 식료품 솔루션을 도입하는 데 주력하고 있습니다. 예를 들어 2023년 6월, 알디는 Instacart를 탑재한 새로운 가상 편의점에서 30개 유통을 시작했으며, Instacart를 탑재한 새로운 가상 편의점은 ALDI 한정 상품을 그 어느 때보다 빠르게 고객의 손에 전달할 가능성이 있습니다. 양사는 모두 혁신적이며, 온라인 식료품점 경험을 더욱 쉽고 친숙하게 만들어 줄 것입니다.
플랫폼 중 앱 기반의 하위 부문은 전 세계 온라인 식료품 시장에서 상당한 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 다양한 앱은 사용자의 데이터, 식사 선호도, 좋아하는 음식의 유형를 기반으로 AI가 추천을 하고, 사용자는 이를 자신의 식단 플래너에 추가할 수 있습니다. 식재료의 영양 성분 분석은 언제든지 확인할 수 있으며, 사용자는 식재료 쇼핑 리스트에 항목을 추가하고 바로 소매점의 E-Commerce 계산대로 보낼 수 있습니다. 예를 들어 Samsung Electronics는 2023년 8월 AI를 활용한 개인 맞춤형 식품 및 레시피 플랫폼인 삼성 푸드(Samsung Food)를 발표했습니다. 이 앱은 레시피를 분석하고 형식을 표준화하여 식재료에 따라 쇼핑 리스트을 작성하도록 구성합니다. 사용자는 모바일 기기 외에도 Bespoke Family Hub(TM) 냉장고에서도 삼성 푸드서비스를 이용할 수 있습니다.
북미는 웹 사이트 개선, 모바일 애플리케이션 디자인, 배송 시간 단축, 물류 개선과 같은 기술 발전이 시장 성장을 가속하고 있으므로 전 세계에서 가장 큰 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다.
모든 지역 중 아시아태평양은 예측 기간 중 상당한 CAGR로 성장할 것으로 예상됩니다. 이 지역의 성장은 E-Commerce 및 디지털화를 촉진하기 위해 인도 및 중국과 같은 국가의 정부가 추진 한 구상, E-Commerce 플랫폼의 통합 증가, 온라인 식료품 소매 업체의 확장, 급속한 디지털화, 급속한 도시화, 스마트폰 보급 증가, 지역 전체에 걸친 인터넷 사용은 이 지역의 온라인 식료품 배달 서비스에 대한 수요를 증가시킬 것입니다.
India Brand Equity Foundation에 따르면 2023년 10월 인도 온라인 식료품 시장은 2027년 269억 3,000만 달러에 달하며, 21년 39억 5,000만 달러에서 연평균 33% 성장할 것으로 추정됩니다. 인도의 소비자 디지털 경제는 E-Commerce 및 에듀테크와 같은 온라인 서비스의 강력한 도입으로 2020년 5,375억 달러에서 성장하여 2030년에는 1조 달러 규모 시장이 될 것으로 예상됩니다.
아시아의 식료품 지출은 향후 10년간 세계 어느 지역보다 커질 것으로 예상되며, 온라인은 이 지역에서 가장 빠르게 성장하는 식료품 채널입니다. 예를 들어 2023년 7월 오카도 그룹과 AEON은 일본 최초의 고객 주문 처리 센터(Customer Fulfilment Centre, CFC)를 정식으로 가동했습니다. 이 최신식 CFC는 이온과 오카도의 경영진에 의해 설립되었습니다. 이온은 온라인 식료품 배달 브랜드 '그린빈스(Green Beans)'에 이온넥스트를 도입했습니다. 이 서비스는 50,000 SKU의 대규모 상품 구색과 스마트 카트 기능 및 고객에게 1시간 배송 시간을 제공합니다.
Global Online Grocery Market Size, Share & Trends Analysis Report by Platforms (App-based and Web-based), by Product Type (Fresh produce, Breakfast & dairy, Snacks & beverages, Meat & Seafood, Staples & cooking essentials), and by Purchase Type (One Time Purchase and Subscription), Forecast Period (2023-2030)
The global online grocery market is anticipated to grow at a CAGR of 15.1% during the forecast period (2023-2030). An increase in technological advancements, continued urbanization, and a paradigm shift in consumers' shopping habits drive the preference for grocery shopping through online channels. The growing adoption of online payments and the assurances for contactless delivery of the ordered groceries offered by online grocers is the key factor supporting the growth of the market globally. Innovative business models, such as slotted or express delivery and on-demand or subscription delivery models, being introduced by grocers are also encouraging consumers to opt for online grocery shopping. The market players are also focusing on introducing effortless and accessible app-based online grocery solutions that further bolster the market growth. For instance, in June 2023, Aldi launched a 30-minute delivery with a new Instacart-powered virtual convenience store. A new Instacart-powered virtual convenience store, that gets ALDI-exclusive products to customers' doors quicker than ever. Together both innovate and make the online grocery experience even more effortless and accessible.
The global online grocery market is segmented on the platforms, product type, and purchase type. Based on the platforms, the market is sub-segmented into app-based and web-based. Based on the product type, the market is sub-segmented into Fresh produce, Breakfast & dairy, Snacks & beverages, Meat & Seafood, Staples & cooking essentials and others. Further, on the basis of purchase type, the market is sub-segmented into one-time purchases and subscriptions. Among the purchase type, the subscription sub-segment is anticipated to hold a considerable share of the market owing to the rise in development of affordable pricing and a variety of benefits ranging from price savings via cashbacks and discounts. Users also get free/priority delivery with the subscription plans.
Among the platforms, the app-based sub-segment is expected to hold a considerable share of the global online grocery market. The segmental growth is attributed to the growing influence of individualized daily meal plans for users, various app makes AI-created recommendations based on user data, dietary preferences and favourite cuisine types and lets users add them to their meal planner. Nutritional breakdowns of ingredients are available at any time, and users can add items to their food shopping list and then send it straight to a retailer's e-commerce checkout. For instance, in August 2023, Samsung Electronics launched Samsung Food, a personalized, AI-powered food and recipe platform. The app analyzes recipes, standardizes their format and organizes them to create shopping lists based on their ingredients. In addition to mobile devices, users can also access the Samsung Food service with their Bespoke Family Hub™ refrigerators.
The global online grocery market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America. Among these, North America is anticipated to hold a prominent share of the market across the globe, owing to technological advances such as improved websites, mobile application design, faster delivery times, and improved logistics drive the growth of the market.
Among all regions, the Asia-Pacific regions is anticipated to grow at a considerable CAGR over the forecast period. Regional growth is attributed to initiatives pursued by the governments of countries such as India and China to promote e-commerce and digitalization. Increased integration of e-commerce platforms, expansion of online grocery retailers, rapid digitization, rapid urbanization, increasing adoption of smartphones, and internet usage across the region increases the demand for online grocery delivery services in this region.
According to the India Brand Equity Foundation, in October 2023, The Indian online grocery market is estimated to reach US$ 26.93 billion in 2027 from US$ 3.95 billion in FY21, expanding at a CAGR of 33%. India's consumer digital economy is expected to become a US$ 1 trillion market by 2030, growing from US$ 537.5 billion in 2020, driven by the strong adoption of online services such as e-commerce and edtech in the country.
Grocery spending in Asia is set to outstrip every other region of the globe over the next decade, and online remains the fastest-growing channel in grocery across the region. For instance, in July 2023, Ocado Group and AEON the official go-live of their first Customer Fulfilment Centre (CFC) in Japan. The state-of-the-art CFC was launched by AEON and Ocado executives. AEON introduced AEON NEXT to its online grocery delivery brand, Green Beans. The service offers a 50,000 SKU product range at scale as well as a Smart Cart function and one-hour delivery slots to customers.
The major companies serving the online grocery market include AEON Co., Ltd., Amazon.com, Inc., Costco Wholesale Corp., The Kroger Co. Walmart Inc., and others. The market players are considerably contributing to the market growth by the adoption of various strategies including mergers and acquisitions, partnerships, collaborations, funding, and new product launches, to stay competitive in the market. For instance, in October 2021, Groceries on-demand delivery pioneer, Gorillas, and Britain's retailer, Tesco, announced a partnership for grocery deliveries to consumers in the UK. The partnership marks a global industry first in the rapid delivery and retail industries.