항공기용 배터리 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Aircraft Battery - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드 : 1850304
리서치사 : Mordor Intelligence
발행일 : 2025년 06월
페이지 정보 : 영문
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한글목차

항공기용 배터리 시장 규모는 2025년에 5억 9,000만 달러로 추정되고, CAGR 11.83%로 성장할 전망이며, 2030년에는 10억 4,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.

항공기용 배터리-Market-IMG1

항공사나 제조업체가 추진력의 전동화를 급피치로 진행하고 있는 것, 인증 사이클을 단축하는 규제 상 우대조치가 있는 것, 선진적인 항공 모빌리티 프로그램에 다액의 벤처 자금이 제공되고 있는 것 등이 성장의 요인입니다. 리튬 기반 화학물질이 제품 전략의 주류를 차지하고 솔리드 스테이트 셀과 하이레이트 셀은 실험실 규모에서 파일럿 생산으로 진전하고 있습니다. 북미가 리더십을 유지하고 있지만 중국, 일본, 남미가 저고도 경제에 대한 노력을 가속화하고 있기 때문에 아시아태평양이 가장 강력한 성장을 기록하고 있습니다. 전체 플랫폼에서는 eVTOL 및 하이브리드 일렉트릭 프로그램이 공급업체와의 관계를 재구성하고 있으며 자동차 배터리 리더가 고에너지 밀도와 엄격한 안전 규정 준수를 보상하는 항공 부문으로 끌려가고 있습니다.

세계의 항공기용 배터리 시장 동향 및 인사이트

북미의 내로우 바디 프로그램에서 전동 항공기의 보급

북미의 항공사는 단통로 제트기의 설계를 공압 아키텍처를 대체하는 전기 서브 시스템을 중심으로 재검토하여 이륙 및 상승 시의 피크 부하를 3배로 높였습니다. RTX사의 1MW 모터와 같은 실증기는 연료 소비를 30% 삭감하는 것을 목표로 하고 있으며, 고성능 배터리의 연구에 공동 출자하고 있는 Clean Aviation 이니셔티브에 합치하고 있습니다. 항공사는 유지 보수 비용 절감과 탄소 컴플라이언스에 가치를 발견하고 조기 리노베이션에 의욕을 불태우고 있습니다. 연방항공국(FAA)의 지도하에 급속 충전, 하이사이클 팩을 검증할 수 있는 배터리 제조업체는 장기 공급 계약을 확보할 수 있는 입장에 있습니다.

아시아의 고부하 친환경 리튬 이온 배터리로의 OEM 이동

중국, 일본, 한국의 OEM은 니켈 카드뮴 유닛을 폐지하고 리튬 이온 팩으로 전환하고 있습니다. CATL 및 Gotion High-Tech와 같은 국내 공급업체는 이미 각각 500Wh/kg 및 300Wh/kg에 이르고 있으며, 지역 제조업체에게 선진 화학물질에 대한 확실한 액세스를 제공합니다. 소프트뱅크가 전 고체 프로토타입으로 350Wh/kg을 보고함으로써 경쟁 압력이 강해지면서 지역적인 기술 경쟁에 박차가 걸렸습니다. 이 시프트는 비행 제어 컴퓨터, 레이더 및 주방 시스템에 퍼져 무게를 줄이고 추가 페이로드를 위한 공간을 확보합니다.

열폭주 사고가 와이드 바디 채용 지연

2024년 연방항공국(FAA)은 여객기 내에서 69건의 리튬 전지 발연 및 발화 사고를 기록해 대형 팩에 대한 항공사의 경계를 강화하였습니다. EASA는 프라운호퍼의 LOKI-PED 시험을 위탁하여 객실과 조종석의 화재 위험을 정량화했습니다. 규제 당국이 새로운 취급 프로토콜을 준비하는 한편, 무방비한 파우치 셀이 충돌 속도로 갈라질 수 있음이 조사에서 밝혀졌고, 견고한 하우징이 필수가 되었습니다. 따라서 와이드 바디 프로그램은 레거시 배터리 시스템을 오랫동안 유지하게 되어, 단통로나 지역 플랫폼이 전동화되어도 대수의 신장은 제한되게 됩니다.

부문 분석

리튬 이온은 2024년 항공기용 배터리 시장 점유율의 52.88%를 차지했으며, 이는 성숙한 공급망과 잘 이해된 성능 엔벨로프 때문입니다. 리튬 이온은 스타터 제너레이터와 하이브리드 일렉트릭의 추진력으로서 수요가 높아지고 있으며, 그 높은 중량 에너지가 설계자에게 지지되고 있습니다. 실리콘 리치 애노드를 포함한 최근의 성능 향상은 사이클 수명을 2,000회 이상의 심방전으로 밀어 올려 항공사 조달을 좌우하는 총 소유 비용 지표를 낮추고 있습니다. 반대로 니켈 카드뮴이나 납산은 극지 항로나 회전익 미션과 같은 저온 회복력이 중량 효율을 능가하는 가혹한 환경에서는 여전히 사용할 수 있습니다.

그 기세는 리튬 유황으로 옮겨가고 셔틀 효과에 의한 내구성 장애물을 해결하기 위한 공동 연구가 진행됨에 따라 2030년까지 매년 24.49%의 비율로 증가할 것으로 예측되고 있습니다. 초기 비행 테스트에서는 경량 무인 항공기의 항속 거리가 20% 향상되었으며 성능 주장이 입증되었습니다. 미국 해군의 자금을 지원하는 나트륨 이온 솔루션은 항공 모함 운영에서 열적으로 안정한 화학 물질의 미래 틈새를 보여줍니다. 이러한 개발은 경쟁 분야를 넓히고 소규모 혁신 기업들이 항공 산업의 엄격한 안전 규범에 최적화된 셀 구조 라이선스를 취득하도록 장려하고 있습니다.

백업 및 비상 시스템은 2024년 항공기용 배터리 시장 규모의 38.29%를 차지했습니다. 그러나 eVTOL 항공기의 추진 분야는 CAGR 30.04%로 모든 카테고리를 능가하고 있으며, 두바이, 로스앤젤레스, 싱가포르에서 도시 이동의 시험이 진행되고 있습니다. 파워 일렉트로닉스 무어의 법칙적인 비용 곡선은 경제적인 경우를 증폭시키고 운영자는 200km 미만의 임무에서 지역 터보프롭보다 낮은 좌석 마일 당 비용을 예측할 수 있습니다.

보조 동력 장치(APU)와 아비오닉스 팩은 정기 보수를 삭감하고 연료 소비를 감소시키는 경량의 리튬 이온 포맷의 혜택을 받습니다. BAE Systems의 하이브리드 내로우 바디 실증기용 200kWh 팩과 같은 열 관리 하드웨어와 통합된 첨단 배터리 시스템은 모듈식으로 교체 가능한 유닛으로의 시프트를 시사합니다. 이 아키텍처의 진화로 항공사는 항공기를 크게 개조하지 않고 화학물질을 업그레이드할 수 있어 잔존 가치를 높게 유지할 수 있습니다.

지역 분석

인플레이션 삭감법과 같은 연방정부 정책에 따라 국내 셀 생산 및 전기항공기 실증 프로그램에 자금이 돌렸기 때문에 북미는 2024년 30.58%의 매출을 확보했습니다. FAA의 Innovate28 로드맵은 단계적 통합 이정표를 보여주며 항공사는 인증된 전기 또는 하이브리드 모델을 중심으로 항공기 업데이트를 계획할 수 있습니다. 그러나 수입 리튬과 희토류에 대한 재료 의존은 장기적인 확대를 억제할 수 있는 공급망 리스크를 드러내고 있습니다.

아시아태평양은 2025-2030년 CAGR 10.14%로 가장 빠르게 성장할 전망이며, 이는 중국의 저고도 경제 설계도와 제조 규모에 뒷받침되는 것으로, 세계의 리튬 이온 생산량의 약 85%를 생산하고 있습니다. 일본의 전고체 리튬의 약진과 한국 정극의 전문지식은 지역의 자급자족을 강화하여 현지 OEM이 경쟁력 있는 가격을 확보할 수 있게 합니다. 인도에서는 항공 산업이 호조로 드론에 의한 수송 실험도 진행되고 있습니다.

유럽은 에어버스, 레오나르도, 밀집한 티아완 공급업체 네트워크를 기반으로 함성을 유지하고 있습니다. EU 배터리 규제는 재활용 함량 임계값과 탄소 실적 선언을 의무화하고 제품 설계를 순환형 경제 원칙으로 향하게 합니다. 클린 에비에이션(Clean Aviation)의 자금 프레임은 하이브리드 자동차의 지역 실증 시험을 가속화하고, 각국의 에너지 전략은 스칸디나비아에서 스페인까지의 기가팩토리 건설을 맡습니다. 이러한 이니셔티브의 수렴은 프리미엄 가격의 지속 가능한 항공 분야에서 유럽의 관련성을 보장합니다.

기타 혜택 :

목차

제1장 서론

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 상황

제5장 시장 규모 및 성장 예측

제6장 경쟁 구도

제7장 시장 기회 및 향후 전망

AJY
영문 목차

영문목차

The aircraft battery market size is estimated at USD 0.59 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.04 billion by 2030, reflecting a CAGR of 11.83%.

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Growth rests on airlines and manufacturers moving quickly toward electrified propulsion, regulatory incentives that shorten certification cycles, and sizable venture funding for advanced air-mobility programs. Lithium-based chemistries dominate product strategies, while solid-state and high-rate cells progress from laboratory scale to pilot production. North America retains leadership, yet Asia-Pacific records the strongest growth as China, Japan, and South Korea accelerate low-altitude-economy initiatives. Across platforms, eVTOL and hybrid-electric programs are reshaping supplier relationships, drawing automotive battery leaders into an aviation segment that rewards high energy density and strict safety compliance.

Global Aircraft Battery Market Trends and Insights

Adoption of More-Electric Aircraft in North American Narrow-Body Programs

North American airframers are redesigning single-aisle jets around electrical subsystems that replace pneumatic architecture, tripling peak loads during take-off and climb. Demonstrators such as RTX's 1 MW motor aim to cut fuel burn by 30%, aligning with the Clean Aviation initiative that co-funds high-performance battery research. Airlines see lower maintenance costs and carbon compliance value, motivating early retrofits. Battery makers that can validate rapid-charge, high-cycle packs under Federal Aviation Administration (FAA) guidance stand to secure long-term supply contracts.

OEM Shift to Li-ion Batteries for High-Load Avionics in Asia

Chinese, Japanese, and Korean OEMs are phasing out nickel-cadmium units in favor of lithium-ion packs, which study results show reduce supply-chain complexity by 72% and carbon emissions by 75%. Domestic suppliers such as CATL and Gotion High-Tech already reach 500 Wh/kg and 300 Wh/kg, respectively, giving regional manufacturers secure access to advanced chemistries. Competitive pressure intensified when SoftBank reported 350 Wh/kg in all-solid-state prototypes, spurring a regional technology race. The shift will ripple across flight-control computers, radar, and galley systems, cutting weight and freeing space for additional payload.

Thermal-Runaway Incidents Slowing Wide-Body Adoption

In 2024, the FAA logged 69 lithium-battery smoke or fire events aboard passenger aircraft, reinforcing airline caution on large-format packs. EASA followed by commissioning Fraunhofer's LOKI-PED tests to quantify cabin and cockpit fire risk, with results due in 2025. Regulators prepare new handling protocols, while research shows that unprotected pouch cells can shatter at crash speeds, making robust housing mandatory. Wide-body programs, therefore, keep legacy battery systems longer, limiting volume growth even as single-aisle and regional platforms electrify.

Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:

  1. Rapid Certification Pipeline for eVTOL Air Taxis in Europe
  2. Military UAV Modernization Driving High-Rate Cells in Middle East
  3. Scarce Aerospace-Grade Li-S Production Capacity

For complete list of drivers and restraints, kindly check the Table Of Contents.

Segment Analysis

Lithium-ion held 52.88% of the aircraft battery market share in 2024, owing to mature supply chains and well-understood performance envelopes. Designers favor its high gravimetric energy for starter-generator duties and growing hybrid-electric thrust demands. Recent capacity enhancements, including silicon-rich anodes, push cycle life past 2,000 deep discharges, lowering total-cost-of-ownership metrics that sway airline procurement. Conversely, nickel-cadmium and lead-acid remain serviceable in hostile environments such as polar routes or rotary-wing missions where low-temperature resilience trumps weight efficiency.

Momentum is shifting toward lithium-sulfur, forecast to compound at 24.49% annually through 2030 as collaborations resolve shuttle-effect durability hurdles. Early flight tests show 20% range gains on light drones, validating performance claims. Sodium-ion solutions under US Navy funding indicate a future niche for thermally stable chemistries in carrier operations.These developments widen the competitive field, encouraging smaller innovators to license cell architectures optimized for aviation's stringent safety codes.

Back-up and emergency systems occupied 38.29% of the aircraft battery market size in 2024 because every certified aircraft must power vital radios and fly-by-wire controls during generator loss. Yet the propulsion segment for eVTOL aircraft is outpacing all categories with 30.04% CAGR, to urban-mobility trials across Dubai, Los Angeles, and Singapore. Moore's law-style cost curves in power electronics amplify the economic case, allowing operators to forecast per-seat-mile costs below regional turboprops for missions under 200 km.

Auxiliary power units (APUs) and avionics packs benefit from lighter lithium-ion formats that cut scheduled maintenance and decrease fuel burn. Advanced battery systems integrated with thermal-management hardware, such as BAE Systems' 200 kWh pack for a hybrid narrow-body demonstrator, signal a shift toward modular, swappable units. This architectural evolution enables airlines to upgrade chemistries without major airframe modifications, keeping residual values high.

The Aircraft Battery Market Report is Segmented by Battery Type (Lead Acid, and More), Application (Propulsion, and More), Aircraft Technology (Traditional, and More), Aircraft Type (Fixed-Wing, Rotary Wing, and More), Power Density (Less Than 100Wh/Kg, and More), End-User (Original Equipment Manufacturer (OEM) and More), and Geography (North America, Europe, and More). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).

Geography Analysis

North America secured 30.58% revenue in 2024 as federal policies such as the Inflation Reduction Act channeled funding into domestic cell production and electric-aircraft demonstration programs. The FAA's Innovate28 roadmap provides step-by-step integration milestones, allowing airlines to plan fleet renewals around certified electric or hybrid models. Yet material reliance on imported lithium and rare-earths exposes a supply-chain risk that could constrain longer-term expansion.

Asia-Pacific posts the fastest 10.14% CAGR during 2025-2030, propelled by China's low-altitude economy blueprint and manufacturing scale, which produces roughly 85% of global lithium-ion output. Japanese all-solid-state breakthroughs and Korean cathode expertise reinforce regional self-sufficiency, allowing local OEMs to lock in competitive pricing. India's aviation upswing and drone-delivery trials add incremental volume, broadening the customer base for regional battery suppliers.

Europe maintains a stronghold built on Airbus, Leonardo, and a dense tier-one supplier network. The EU Battery Regulation mandates recycled-content thresholds and carbon footprint declarations, steering product design toward circular-economy principles. Funding lines from Clean Aviation accelerate hybrid-regional demonstrators, while national energy strategies underwrite gigafactory construction from Scandinavia to Spain. These converging initiatives secure Europe's relevance in premium-priced sustainable aviation segments.

  1. Saft Groupe SAS
  2. EnerSys
  3. EaglePicher Technologies, LLC
  4. GS Yuasa International Ltd.
  5. HBL Engineering Limited
  6. True Blue Power (Mid-Continent Instrument Co., Inc)
  7. Teledyne Technologies Incorporated
  8. Sichuan Changhong Battery Co., Ltd.
  9. Meggitt PLC
  10. Cella Energy Ltd.
  11. Kokam Co. Ltd.
  12. Epsilor-Electric Fuel Ltd.
  13. Securaplane Technologies Inc.
  14. Tesla Industries, Inc.
  15. Concorde Battery Corporation
  16. InoBat

Additional Benefits:

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET LANDSCAPE

5 MARKET SIZE AND GROWTH FORECASTS (VALUE)

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

7 Market Opportunities and Future Outlook

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