항공기 도어 시장 규모는 2025년에 56억 4,000만 달러로 추정되고, CAGR 5.83%로 확대될 전망이며, 2030년에는 74억 8,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.

에어버스와 보잉의 기록적인 상업 수주 잔여, 세계 보유수의 확대, 항공사에 도어 시스템의 업그레이드를 촉구하는 안전에 대한 기대의 엄격화 등이 성장을 지지하고 있습니다. eVTOL 생산 계획 상승, 세계 항공기 노후화와 관련된 애프터마켓 급증, 전동 액추에이션 축발이 수요를 더욱 끌어올리고 있습니다. 북미의 장점은 OEM과 MRO의 기초 두께에 달려 있지만, 아시아태평양공급망 투자는 다음 수요의 파도를 시사합니다. 한편, 도어 중량의 20%를 삭감하는 복합재 설계와 규제 당국이 의무화하는 실시간 모니터링이 제품 사양을 재구축하고 있습니다.
2024년 후반에 에어버스에서 8,658건, 보잉에서 5,595건의 미성취 수주가 기록되어 항공기 도어 시장에 여러 해 전망이 있었습니다. 이 주문 잔여물은 현재 생산 속도에 약 14년이 걸리기 때문에 공급업체는 장기 생산 능력을 확보해야 합니다. 에어버스는 20년 동안 42,000대 이상의 납품을 기대하고 있으며, 도어 공급업체는 공장을 확장하고 연간 4,000대의 문을 생산하는 프라운호퍼 IWU의 4시간 열가소성 공정과 같은 더 빠른 생산 방법을 채택할 수밖에 없었습니다. MRO 업체도 이에 따라 와이드 바디의 왕래에 대응하기 위해 더 키가 큰 옷걸이 문을 증설하고 있습니다.
첨단 CFRP와 열가소성 복합재는 도어 중량을 최대 20% 줄이고 연료 소비를 줄이고 유지 보수 간격을 연장합니다. 콜린스 에어로스페이스의 일체형 열가소성 수지 도어는 기계적 패스너를 용접으로 대체하여 생산 시간을 110시간에서 4시간으로 단축했다는 것을 입증했습니다. Hexcel의 빠른 경화 HexPly M51 프리프레그는 구조적 무결성을 유지하면서 더 높은 택트레이트를 지원합니다. 이러한 재료는 전동 액추에이터와 쉽게 통합될 수 있어 보다 전동화된 항공기(MEA) 아키텍처를 향한 업계의 움직임을 강화합니다.
FAA 모니터링이 강화됨에 따라 테스트 프로토콜이 증가하고 프로토타입 비용이 증가했습니다. 재료와 액추에이션이 변화할 때마다 새로운 인증 경로가 발생해, 프로그램이 장기화되고, 컴플라이언스 비용을 폭넓은 제품 라인에 분산할 수 있는 주요 Tier 1 통합자에 협상력이 기울어집니다.
보고서에서 분석된 기타 촉진요인 및 억제요인
2024년 항공기 도어 시장에서는 고정익기가 91.42%의 점유율을 차지하였고, 세계 항공기 보유 수의 62%를 차지하는 내로우 바디기에 지원되고 있습니다. 항공사가 중거리 노선에서 단일 통로를 선호하기 때문에 이러한 이점은 확대될 가능성이 높습니다. 비즈니스 항공과 일반 항공은 개인 여행이 견조하게 추이하고 MRO 업그레이드를 촉구했기 때문에 확대했습니다. 미국의 국방비는 2024년 8,860억 달러에 달했기 때문에 군사 프로그램은 안정적인 수량을 제공했습니다.
eVTOL 분야의 CAGR은 8.34%로 2026년부터 납품을 위해 라테코엘을 도어 공급업체로 선택한 이브 에어모빌리티와 같은 신규 참가 기업을 끌어들였습니다. 현재 인증 프레임워크에는 보다 가볍고 넓은 개구부와 직관적인 잠금이 필요한 수직 이륙 제약이 포함되어 있습니다. 이러한 항공기가 전기 추진을 통합함에 따라 분산형 전원 관리를 지원하는 도어에 대한 수요가 가속될 것으로 보입니다.
여객 도어는 2024년 매출의 45.95%를 차지하였고, 피난과 객실 내 좌석의 흐름을 간소화하는 폭넓은 편개 설계가 견인합니다. 항공사가 센서 및 소음 방지 패널을 개장하기 때문에 여객 도어는 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR) 5.48%로 성장할 전망입니다. 이어 화물 도어가 랭크인했지만, 이것은 P2F로의 전환과 ULD 팔레트에 대응 가능한 넓은 개구부에 박차를 가한 익스프레스 소포 거래에 뒷받침된 것입니다. 비상구는 비행 중 사고를 받고 주목받아 래치 설계의 재검토 계기가 되었습니다.
서비스 도어, 유틸리티 도어 및 조종실 도어는 틈새 요구 사항을 충족했지만 복합재료로의 전환으로 혜택을 받았습니다. 2024년 항공기 도어 시장 규모는 여객용 도어의 점유율이 46%를 차지했으며, 화물용 도어의 개수는 비싼 가격이 되었습니다. 항공기 도어 시장에서는 조립을 간소화하고 부품 수를 줄이는 Zen Privacy Door와 같은 접이식 디자인에 영감을 준 것이 점유율을 늘리고 있습니다.
북미는 항공기 도어 시장의 2024년 매출액의 38.32%를 차지했으며, 보잉, 밀집한 MRO 네트워크, 지속적인 국방예산에 의해 지원되고 있습니다. FAA(연방항공국)의 지침은 세계적인 선례가 되기 때문에 국내 공급업체는 먼저 제품을 개량한 후 수출합니다. 미국에서는 eVTOL 인증 기한이 다가오고 있으며 국내 도어 제조업체는 회전날개와 고정날개 기준을 충족하는 프로토타입을 생산하게 되었습니다.
아시아태평양은 가장 빠른 CAGR 6.79%를 기록했습니다. 중국의 국내 교통 회복, 인도의 Make-in-India 이니셔티브, A220의 Dynamatic Technologies와의 도어 계약으로 공급망이 동방으로 이동했습니다. 각 지역의 함대는 젊은층이 많지만 빠르게 성장하고 있으며, 도어 OEM은 물류 비용 절감을 위해 지역 내에 복합재의 레이업 공장을 설립하고 있습니다. 일본의 완전 자동화 여객 탑승교의 추진은 공항 인프라가 도어 기술과 어떻게 동기화되는지를 보여줍니다.
유럽은 에어버스의 최종 조립 라인과 지속 가능한 항공 분야에서의 리더십에 힘입어 계속 기술 견인 역할을 했습니다. EASA는 복합재의 연소성과 충돌 안전 기준을 중시하고, 인증 부담을 늘리며, 간접적으로 유럽 소재 기업을 지원했습니다. 열가소성 플라스틱 수요가 증가함에 따라 유럽 복합재 공급업체의 항공기 도어 시장 점유율이 상승합니다. 중동 및 아프리카에서는 걸프 항공사의 화물기 발주로 용량이 확대되고 지역 정비 허브를 보완하는 대형 화물 도어 기회가 더해집니다.
The aircraft door market size was valued at USD 5.64 billion in 2025 and is forecasted to reach USD 7.48 billion by 2030, expanding at a 5.83% CAGR.

Growth has been anchored in record commercial backlogs at Airbus and Boeing, expanding global fleets, and stricter safety expectations that push airlines to upgrade door systems. Rising eVTOL production plans, an aftermarket surge linked to an aging global fleet, and the pivot toward electric actuation have further lifted demand. North American dominance rests on its deep OEM and MRO base, while Asia-Pacific's supply-chain investments signal the next demand wave. Meanwhile, composite designs that strip 20% of door weight, plus real-time monitoring mandated by regulators, are reshaping product specifications.
Record unfilled orders-8,658 at Airbus and 5,595 at Boeing in late-2024-created multiyear visibility for the aircraft door market. The backlog would take roughly 14 years to clear at current build rates, pushing suppliers to lock in long-term capacity. Airbus projected more than 42,000 deliveries over 20 years, forcing door suppliers to expand factories and adopt faster production methods, such as Fraunhofer IWU's four-hour thermoplastic process that yields 4,000 doors annually. MRO providers have followed suit, with facilities adding taller hangar doors to handle widebody traffic.
Advanced CFRP and thermoplastic composites cut door weight by up to 20%, trimming fuel burn and extending maintenance intervals. Collins Aerospace's one-piece thermoplastic door demonstrated a production cut from 110 hours to 4 hours by replacing mechanical fasteners with welding. Hexcel's rapid-curing HexPly M51 prepreg supports higher takt rates while retaining structural integrity. These materials integrate easily with electric actuators, reinforcing the industry's move toward a more electric aircraft (MEA) architecture.
Enhanced FAA scrutiny multiplied testing protocols and raised prototype costs, discouraging smaller entrants. Each material or actuation shift invites new certification pathways, lengthening programs, and tilting bargaining power toward large tier-1 integrators that can spread compliance expense across wide product lines.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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The fixed-wing segment held 91.42% of the share of the aircraft door market in 2024, underpinned by narrowbody aircraft, which held 62% of the global fleet. That dominance is likely to widen as airlines favor single-aisles for medium-haul routes. Business and general aviation expanded as private travel stayed resilient, encouraging MRO upgrades. Military programs offered steady volumes because US defense spending reached USD 886 billion in 2024.
The eVTOL segment's 8.34% CAGR has drawn new entrants such as Eve Air Mobility, which chose Latecoere as its door supplier for deliveries beginning in 2026. Certification frameworks now include vertical take-off constraints that require lighter, wider apertures and intuitive locking. As these aircraft integrate electric propulsion, demand for doors compatible with distributed power management will accelerate.
Passenger doors captured 45.95% of 2024 revenue, led by wide single-leaf designs that simplify evacuation and cabin seating flow. Passenger doors will advance at a 5.48% CAGR to 2030 as airlines retrofit sensors and noise-dampening panels. Cargo doors ranked next, backed by P2F conversions and express-parcel trade that spurred wide apertures capable of handling ULD pallets. Emergency exits gained attention following mid-flight events, triggering latch design overhauls.
Service, utility, and cockpit doors filled niche requirements but benefited from composite material migration. The aircraft door market size for passenger doors accounted for 46% share in 2024, while cargo door retrofits commanded premium pricing. A growing share of the aircraft door market incorporates origami-inspired folding designs like the Zen Privacy Door, which simplifies assembly and cuts part counts.
The Aircraft Door Market Report is Segmented by Application (Fixed-Wing, Rotary-Wing, and EVTOL Aircraft), Door Type (Passenger, Cargo, Emergency Exit, Service/Utility, Landing Bay, and Cockpit), End Use (OEM and Aftermarket), Mechanism (Hydraulic, Electric, and Pneumatic), and Geography (North America, Europe, Asia-Pacific, South America, and the Middle East and Africa). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).
North America controlled 38.32% of 2024 revenue for the aircraft door market, supported by Boeing, a dense MRO network, and sustained defense budgets. FAA directives often set global precedents, so domestic suppliers refine products first and then export. The region's airline fleets showed a higher average age, boosting aftermarket door replacements. eVTOL certification timelines in the United States drove domestic door suppliers to produce prototypes that pass rotary and fixed-wing criteria.
Asia-Pacific posted the fastest 6.79% CAGR outlook. China's domestic traffic recovery, India's Make-in-India initiative, and A220's door contract with Dynamatic Technologies shifted supply chains eastward. Regional fleets skew young but are growing quickly; door OEMs are establishing in-region composite lay-up plants to reduce logistics costs. Japan's push for fully automated passenger boarding bridges illustrates how airport infrastructure synchronizes with door technology.
Europe remained a technology driver, anchored by Airbus' final-assembly lines and its leadership in sustainable aviation. EASA's emphasis on composite flammability and crashworthiness standards increased certification burdens, indirectly supporting European materials firms. European composite suppliers' aircraft door market share will rise as thermoplastic demand increases. Middle East and Africa expanded capacity via Gulf carrier freighter orders, adding large cargo door opportunities that complement regional maintenance hubs.