데이터 카탈로그 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Data Catalog - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1690791
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 03월
페이지 정보:영문
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한글목차
데이터 카탈로그 시장 규모는 2025년에 26억 8,000만 달러로 추정되고, 예측 기간 2025년부터 2030년까지 CAGR은 2.5%를 나타낼 전망이며, 2030년에는 30억 3,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
데이터 카탈로그 시장의 성장을 가속하는 주요 요인으로는 디지털 변환으로의 전환, 클라우드 기반 솔루션 채택 증가, 원격 워크로의 세계 이동으로 작업의 안전성 및 쾌적성을 향상시키는 데 도움이 되는 솔루션에 대한 수요 증가 등을 들 수 있습니다.
주요 하이라이트
카탈로그는 데이터베이스, 파일 및 데이터 세트 세부사항을 포함하는 정보의 디렉토리입니다. 데이터세트의 위치와 파일이 저장된 장치 유형에 대한 자세한 정보를 제공합니다. 의사결정 프로세스를 개선하기 위해 다양한 소스에서 수집된 대량의 데이터에 액세스하고 데이터의 통합된 관점을 얻는 필요성, 엄청난 양의 데이터 생산, 셀프 서비스 분석의 채택 확대가 시장의 주요 촉진요인이 되고 있습니다.
독자적인 데이터 세트의 급증은 기업, 소비자, 최종 시장에 대한 데이터 카탈로그 수요를 부추기고 생산성을 높이고 성과를 예측하기 위한 신선한 관점 및 인사이트를 약속합니다. 사이센스 조사에 따르면, 조사 대상 기업의 약 55%가 효율성 향상을 위해, 약 47%가 고객 지원을 위해, 약 45%가 향후 결과를 예측하기 위해 데이터 활용을 개시하고 있습니다. 중소기업은 대기업보다 효율성을 중시하기 때문에 업계에서는 데이터 카탈로그와 같은 제품에 대한 수요가 높아지고 있습니다.
클라우드 기반 데이터 카탈로그 솔루션은 클라우드 전개 모드의 여러 장점을 통해 높은 지원을 받고 있습니다. 이러한 장점으로는 운영 비용 절감, 쉬운 전개, 네트워크 리소스 확장성 등이 있습니다. 또한 실시간 분석을 사용하는 기업에게는 보다 자유로운 작업이 가능하며 실시간 전개가 간소화됩니다. TIBCO Software, AWS 및 IBM은 클라우드 데이터 카탈로그 솔루션 제공업체입니다.
그러나 데이터 관리의 표준화 부족과 다양한 기업 간의 데이터 보안 및 개인 정보 보호 문제는 시장 성장을 방해합니다. 또한 AI 대응 데이터 카탈로그 솔루션에 대한 투자 급증과 자동화 기술의 대두가 데이터 카탈로그 시장에 큰 기회를 창출할 것으로 예측되고 있습니다.
원격 근무 동향 및 클라우드 요구 사항은 직장 효율성과 보안 솔루션에 대한 수요를 높이고 있습니다. 그 결과 기업 데이터 분석을 지원하는 다양한 솔루션에 대한 요구가 크게 증가하고 있습니다. 또한 이러한 솔루션의 수락 경향도 좋습니다. 따라서 COVID-19는 데이터 카탈로그 시장에 긍정적인 영향을 미쳤다고 평가할 수 있습니다. 시장을 더 잘 이해하기 위한 데이터 분석의 필요성으로 인해 이러한 움직임은 앞으로 몇 년동안 계속 성장할 것으로 보입니다.
데이터 카탈로그 시장 동향
솔루션 부문이 시장 규모를 확대할 전망
데이터 카탈로그 시장에서는 예측 기간 동안 솔루션 부문 시장 규모가 확대될 것으로 예측됩니다. 솔루션의 조합은 개별 생산성 최적화, 데이터 품질 향상, 데이터 중복 및 사일로화 제거, 데이터 발견 간소화를 제공합니다.
자체 분석 데이터의 발전과 새로운 시대의 비즈니스에서의 데이터 강화는 데이터 카탈로그 솔루션 구성 요소의 성장에 매력적인 기회를 제공하는 주요 요인입니다. 예를 들어, Seagate에 따르면 세계에서 생성, 취득, 복사 및 소비된 데이터 및 정보의 양은 작년에는 79제타바이트, 올해는 97제타바이트이며 예측 기간 동안 증가할 것으로 예측됩니다. 이 디지털화의 가속적인 개발이 계속 증가하는 세계 데이터에 박차를 가하고 있습니다.
의료, 은행과 금융서비스 및 보험(BFSI), 소매, 전자상거래 등 여러 산업별로 데이터 카탈로그 솔루션을 사용하여 대량의 데이터에 액세스하고 해석하고, 비즈니스 전략을 수립하고, 비즈니스에 중요한 의사 결정을 내리고, 솔루션 부문에 대한 수요를 추진하고 있습니다. 예를 들어 Alteryx와 같은 기업에서는 데이터 카탈로그를 Alteryx Connect를 통해 사용할 수 있습니다. 이 솔루션은 메트릭, 비즈니스 용어 및 정의, 정보 자산을 중앙 집중화하고 사용자가 데이터에 포함된 정보 유형, 사용자, 출처 및 사용 방법을 결정할 수 있도록 발견성과 협업을 제공합니다.
마지막으로, 기업이 데이터 중심의 의사 결정을 내릴 수 있도록 비즈니스 인텔리전스는 비즈니스 분석, 데이터 마이닝, 데이터 시각화, 데이터 도구 및 인프라 및 모범 사례를 통합합니다. 데이터 카탈로그는 대시보드를 중앙 집중화하고 보고 절차를 자동화하여 비즈니스 인텔리전스 팀이 효율적인 분석을 수행할 수 있도록 도와줍니다. 기업은 다양한 비즈니스 관련 의사결정을 지원하는 통계 모델링 기술을 필요로 하며, 이는 시장 성장을 가속하고 있습니다.
북미가 데이터 카탈로그 시장을 독점할 것으로 예측
수많은 BI 툴로 데이터의 이용이 확대되고, 은행과 금융서비스 및 보험(BFSI), 헬스케어, 통신 및 IT, 제조업 등의 분야에서 디지털 기술의 수용이 진행되고 있기 때문에 예측 기간을 통해 시장은 급성장할 것으로 예측됩니다. 이 지역은 BI 기술의 혁신, 연구 개발(R&D), 기술 진보의 리더로 등장했습니다. 제품 릴리스는 시장 기업이 사용하는 주요 기술 중 하나입니다. 깊은 수준의 전문 지식을 개발하고 효과적인 결과를 얻기 위해 BI 도구가 필요한 기업은 엄청난 양의 데이터를 제공합니다. 이러한 필요성으로 BI 도구는 데이터 카탈로그 시장에서 가장 큰 데이터 소비자 중 하나가 되었습니다.
미국과 캐나다에서는 혁신이 중시되고 있기 때문에 북미가 가장 높은 수익을 올리는 지역으로 여겨지고 있습니다. 이러한 국가의 데이터 카탈로그 시장은 세계에서 가장 역동적이고 경쟁이 치열합니다. 북미는 인프라 개발 속도가 빠르고 모든 업종의 데이터가 엄청나게 확대되고 있기 때문에 성장을 기대할 수 있는 지역의 상위에 자리잡고 있습니다.
또한 북미는 세계 데이터 카탈로그 업계 시장 리더로, 디지털 기술의 보급 및 비즈니스 인텔리전스 제품의 세계 수요 증가로 시장 경쟁도 치열해지고 있습니다. 이 지역 성장의 원동력이 되는 것은 전통적인 비즈니스의 가속적인 확대, 모든 부문에서의 엄청난 데이터 생산, 셀프 서비스 분석의 이용입니다.
데이터 카탈로그 시장은 주요 솔루션 제공업체가 북미에 진출함에 따라 확대되고 있습니다. Collibra NV, Alation Inc., TIBCO Software Inc., Informatica Inc., IBM Corporation, Alteryx Inc., Hitachi Vantara LLC, Amazon Web Services Inc., Microsoft Corporation, Datawatch Corporation 등이 이 지역의 주요 업체 중 하나입니다.
데이터 카탈로그 산업 개요
데이터 카탈로그 시장은 세계적으로 중요한 기업이 여러 개 있기 때문에 세분화가 진행될 것으로 예상됩니다. 시장 기업은 세계 시장에서 상당한 시장 점유율을 얻기 위해 협업, M&A, 파트너십 등의 고급 전략을 채택합니다. 시장의 주요 공급업체는 IBM, Informatica, Alteryx, Collibra, Alation, Microsoft, TIBCO Software, Datawatch Corporation, Zaloni 등입니다.
주요 발전의 일부를 소개합니다. 2022년 10월, IIGCC는 데이터 카탈로그를 출시하여 3개의 자산 클래스에서 투자자의 넷 제로 커미트먼트와 마이그레이션 계획의 실시를 지원하는 데이터 벤더의 검토와 선정을 회원이 할 수 있도록 했습니다. : 기업(상장 주식 및 채권), 부동산, 소블린 채권. 또한 2022년 9월 Alation은 현대 데이터 통합의 세계 리더인 Fivetran과 제휴했습니다. 두 회사의 제휴를 통해 고객은 최신 데이터 스택으로 전체 데이터 컨텍스트를 이해하고 그 위치를 파악할 수 있습니다. 이 파트너십은 Fivetran Metadata API를 사용하여 많은 소스의 신뢰할 수 있는 제어된 데이터를 단일 관점으로 통합했습니다. 이렇게 하면 데이터 가시성을 높이면서 의사결정과 데이터 파이프라인을 강화할 수 있습니다.
2022년 8월-데이터 카탈로그 플랫폼 공급업체인 Alation은 Snowflake Data Cloud 사용자가 데이터 카탈로그를 쉽게 만들 수 있도록 설계된 새로운 서비스를 시작했습니다. Alation은 또한 데이터 거버넌스 기능을 강화한 데이터 카탈로그 업데이트를 출시했습니다. Alation Cloud Service(ACS) for Snowflake는 데이터 카탈로그 공급업체가 특정 클라우드 데이터 서비스에 특화된 서비스를 제공하는 최초의 경우입니다.
기타 혜택 :
엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
3개월간의 애널리스트 서포트
목차
제1장 서론
조사 전제조건 및 시장 정의
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 인사이트
시장 개요
업계의 매력도-Porter's Five Forces 분석
구매자 및 소비자의 협상력
공급기업의 협상력
신규 참가업체의 위협
대체품의 위협
경쟁 기업간 경쟁 관계의 강도
업계 밸류체인 분석
COVID-19의 업계에 대한 영향 평가
제5장 시장 역학
시장 성장 촉진요인
클라우드 기반 솔루션 채택 확대
솔루션 부문 시장 규모가 확대될 전망
시장 성장 억제요인
표준화 부족 및 보안에 대한 우려
제6장 시장 세분화
컴포넌트별
솔루션
서비스별
전개 모드별
클라우드
온프레미스
최종 사용자 업계별
BFSI
소매 및 전자상거래
헬스케어
제조업
기타 최종 사용자 업계
지역별
북미
유럽
아시아태평양
라틴아메리카
중동 및 아프리카
제7장 경쟁 구도
기업 프로파일
IBM Corporation
Microsoft Corporation
TIBCO Software Inc.
Collibra NV
Alation Inc.
Informatica Inc.
Alteryx Inc.
Altair Enginnering Inc.
Amazon Web Services, Inc.
Zaloni, Inc.
Oracle Corporation
Hitachi Vantara LLC
SAP SE
Tamr, Inc.
제8장 투자 분석
제9장 시장 기회 및 향후 동향
AJY
영문 목차
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The Data Catalog Market size is estimated at USD 2.68 billion in 2025, and is expected to reach USD 3.03 billion by 2030, at a CAGR of 2.5% during the forecast period (2025-2030).
The major factors driving the growth of the Data Catalog Market include the shift toward digital transformation, increasing adoption of cloud-based solutions, and the global shift towards remote working has further increased the demand for solutions that help in enhancing the security and comfort of work.
Key Highlights
A catalog is a directory of information that includes details about databases, files, and data sets. It provides information about the location of a data set and additional details about the kind of device on which the file is stored. The need to access large amounts of data collected from various sources to obtain a consolidated perspective of the data for improving the decision-making process, the production of enormous amounts of data, and the expansion of adoption of self-service analytics are principal driving factors for the market.
The proliferation of unique and proprietary datasets has fueled demand for data catalogs o,n companies, consumers, and end markets, which promise fresh perspectives and insights to boost productivity and forecast outcomes. According to a study by Sisense, about 55% of the companies studied have started to use data to improve efficiency, about 47% to support customers, and about 45% to predict future outcomes. Since small firms are more concerned with efficiency than larger enterprises, the industry is seeing an increase in the demand for products like data catalogs.
Cloud-based data catalog solutions are gaining high traction due to the multiple benefits of the cloud deployment mode. These advantages include reduced operational expenses, straightforward deployments, and greater scalability in terms of networked resources. They also give businesses using real-time analysis more working freedom and simplify real-time deployment. TIBCO Software, AWS, and IBM are cloud data catalog solutions providers.
However, the lack of standardization in data management and data security & privacy concerns among different enterprises hampers the market growth. Furthermore, a surge in investment in AI-enabled data catalog solutions and a rise in automation technology are anticipated to create significant opportunities in the data catalog market.
The trend toward remote work and the requirement for the cloud has increased the demand for workplace efficiency and security solutions. As a result, there is a significantly higher need for various solutions that help businesses with data analytics. There is also a good acceptance trend for these solutions. Therefore, it can be assessed that COVID-19 positively impacted the data catalog market. The movement will continue to grow over the next few years, owing to the need for data analytics to understand the market better.
Data Catalog Market Trends
Solutions Segment is Expected to Hold a Larger Market Size
The solutions segment is anticipated to possess a larger market size through the forecast period in the data catalog market. The combined solution renders optimization of individual productivity, improved data quality, elimination of data duplication and data silos, and simplified data discovery.
The advancement of self-analytic data and the intensification of data in the new-age business are the principal factors that present attractive opportunities for the growth of data catalog solution components. For Instance, According to Seagate, The volume of data/information created, captured, copied, and consumed globally was 79 Zettabytes last year and 97 Zettabytes in the current year and is projected to increase over the forecast period. This accelerated development of digitalization adds to the ever-growing global data.
Several industry verticals, such as Healthcare, Banking, Financial Services, Insurance (BFSI), and retail and e-Commerce, are using data catalog solutions to access and interpret massive volumes of data, form business strategies, and deliver business-critical decisions driving the demand for solution segment. For example, for firms like Alteryx, data cataloging is available through Alteryx Connect. The solution centralizes metrics, business terms and definitions, and information assets for discoverability and collaboration that lets users determine the kinds of information their data includes, who it uses, where it comes from, and how it is used.
Lastly, to assist businesses in making more data-driven decisions, business intelligence integrates business analytics, data mining, data visualization, data tools and infrastructure, and best practices. Data catalogs help business intelligence teams perform efficient analytics by centralizing dashboards and automating the reporting procedure. Enterprises require a statistical modeling technique to assist them in making various business-related decisions, which fuels the market's growth.
North America Expected to Dominate the Data Catalog Market
The market is predicted to grow quickly throughout the forecast period due to the expanding use of data in numerous BI tools and the increased acceptance of digital technologies in sectors like BFSI, healthcare, telecom and IT, and manufacturing. The region has emerged as a leader in BI technology innovations, research and development (R&D), and technological advancements. Product releases are one of the main techniques used by market players. In need of BI tools to develop a deep level of expertise and produce effective results, they are supplied with enormous amounts of data. This necessity has made BI tools one of the Data Catalog Market's biggest data consumers.
Given the emphasis on innovations in the US and Canada, North America is considered the region that generates the highest revenue. The data catalog markets in these countries are the most dynamic and competitive in the world. North America is regarded as one of the top prospective areas for growth due to the faster rate of infrastructure development and the vast expansion of data from all industry verticals.
Moreover, North America is the market leader in the global data catalog industry and is highly competitive due to the widespread use of digital technology and the expanding demand for business intelligence products globally. Growth in this region is fueled by the traditional businesses' accelerating expansion, the vast data production from every sector, and the use of self-service analytics.
The market for data catalogs is expanding due to the leading solution providers' presence in North America. Collibra NV, Alation Inc., TIBCO Software Inc., Informatica Inc., IBM Corporation, Alteryx Inc., Hitachi Vantara LLC, Amazon Web Services Inc., Microsoft Corporation, and Datawatch Corporation are a few of the prominent players in the region.
Data Catalog Industry Overview
The Data Catalog Market is expected to move towards fragmentation owing to the presence of several significant players globally. Market players are adopting advanced strategies such as collaboration, mergers and acquisitions, and partnerships to capture a substantial market share in the global market. Major vendors in the market are IBM, Informatica, Alteryx, Collibra, Alation, Microsoft, TIBCO Software, Datawatch Corporation, and Zaloni, among others.
Some of the key developments are observed. In October 2022, IIGCC launched a data catalog to help its members review and select data vendors to support the implementation of investor net zero commitments and transition plans across three asset classes: Corporates (listed equity and debt), Real estate, and Sovereign bonds. Also, in September 2022, Alation partnered with Fivetran, a global leader in modern data integration. Following their collaboration, the businesses wanted to make it possible for their clients to understand and locate the entire data context in the latest data stack. The partnership combined reliable, controlled data from many sources into a single perspective using the Fivetran Metadata API. This enhances decision-making and data pipelines while increasing data visibility.
In August 2022, Data catalog platform vendor Alation launched a new service designed to make it easier for Snowflake Data Cloud users to catalog data. Alation also released an update to its data catalog that provides users with enhanced data governance capabilities. The Alation Cloud Service (ACS) for Snowflake is the first time the data catalog vendor has provided a purpose-built offering for a specific cloud data service.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHTS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.2.1 Bargaining Power of Buyers/Consumers
4.2.2 Bargaining Power of Suppliers
4.2.3 Threat of New Entrants
4.2.4 Threat of Substitute Products
4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
4.3 Industry Value Chain Analysis
4.4 Assessment of Impact of COVID-19 on the Industry
5 MARKET DYNAMICS
5.1 Market Drivers
5.1.1 Growing adoption of Cloud Based Solutions
5.1.2 Solutions Segment is Expected to Hold a Larger Market Size
5.2 Market Restraints
5.2.1 Lack of Standardization and Security Concerns