싱가포르의 해양산업 시장 규모는 2025년에 49억 8,000만 달러로 추정되며, 예측기간(2025-2030년)의 CAGR은 4.79%로, 2030년까지 62억 9,000만 달러에 달할 것으로 예측되고 있습니다.

싱가포르 해양 항만청(MPA)에 따르면, 싱가포르는 현재 진행 중인 코로나바이러스(COVID-19) 유행 중에 항구에서 실시된 승무원 교체가 10만 명을 돌파했습니다. 2020년 3월 27일 이후, MPA는 5,000개 이상, 6,700척 이상의 선박이 관여하는 다양한 선적의 선박으로부터 모든 국적의 승무원 10만명의 사인온 사인오프를 촉진했습니다.
싱가포르는 세계 최고의 허브 항구이며 국제 해양 센터입니다. 매년 13만척의 선박이 입항합니다. 싱가포르 해역에는 상시 약 1,000척의 선박이 입항하고 있습니다. 항만은 분당 1,000톤 이상의 화물을 취급합니다. 싱가포르는 2020년에도 세계 2위 컨테이너 항구, 세계 1위 벙커 항구의 지위를 유지하고 있습니다. 또한 코로나바이러스(COVID-19) 팬데믹 중 8만명 이상의 선원의 승선교대를 촉진했습니다.
120개국 이상, 600개 이상의 항구와 연결된 싱가포르의 세계 네트워크는 어디서나 효율적으로 물자를 수송할 수 있습니다. 그러나 지역 항만이 능력을 강화하고 신기술에 투자함에 따라 경쟁이 치열해지고 있습니다. 자동화, 디지털화, 실시간 데이터 공유를 통해 항만 관리 및 해운업 효율성은 전 세계적으로 향상되었습니다.
해운업은 싱가포르의 생명줄과 같습니다. 그 빛나는 역사는 싱가포르 건국 당초 중개 무역의 거점으로 시작된 것까지 거슬러 올라갑니다. 1세대에서 제3세계에서 제1세계로 발전한 싱가포르 개발에 중요한 역할을 한 해운부문은 현재도 싱가포르 경제의 중요한 성장엔진으로 국내총생산(GDP)의 7%를 차지하며 다양한 기술직과 상업관련직에서 17만명 이상을 고용하고 있습니다.
싱가포르 정부는 세계적인 도시로서 아시아와 세계를 연결하는 중요한 수송 수단으로서의 지위를 유지하기 위해 교통 인프라에 대한 투자를 계속하고 있습니다.
투아스 항구는 싱가포르의 차세대 컨테이너 항구로 개발되고 있습니다. 최대 30년의 건설 기간을 거쳐 2040년대에 완전히 완성되면, 투아스 항은 연간 최대 6,500만 TEU를 처리할 수 있는 세계 최대의 컨테이너 항이 됩니다. 이 신항은 현재의 시가지 터미널의 리스 만료에 따른 이전에 대응하는 것으로, 싱가포르의 모든 컨테이너 활동의 집약 장소가 되어, 터미널간의 운반 작업과 온실 효과 가스 배출을 대폭 삭감합니다.
해수면 상승에 대응하기 위해 투아스항은 최고해면에서 5미터 높이에 운용 플랫폼을 설치하고 총성토 재료의 50% 이상을 준설토와 건설시 굴착토로 충당합니다. 이러한 자재를 재사용함으로써 매립을 위한 모래 의존도를 줄이고 자재 비용을 20억 SGD 이상 절약할 수 있습니다. 매립은 2015년에 시작되어 2021년에 완료되었습니다.
투아스 항구는 디지털로 자동화됩니다. Digitalport@SG와 JIT(Just In Time) 시스템은 선박의 통관 프로세스를 간소화하고 선박의 회항 시간을 단축시킵니다. 광범위한 자동화 및 로봇 공학이 원격 운영 센터에서 제어되는 하역 및 야드 처리 시스템과 함께 사용될 것입니다.
싱가포르의 항만을 보다 효율적이고 비용 효율적이고 환경 친화적이기 위해 최신 기술 혁신을 활용하는 데 특히 힘을 쏟고 있습니다.
예를 들어, 투아스의 터미널에는 첨단 항만 기술이 도입되어 수많은 자동화 시스템이 도입될 예정입니다. 자동 유도차(AGV), 자동 야드,안벽 크레인, 컨테이너용 자동 보관,검색 시스템 등이 도입되어, 야드의 보관 능력이 향상되어, 메가,인텔리전트,컨테이너 터미널이 탄생합니다. PSA 싱가포르에 따르면 싱가포르 교통부(MoT)는 PSA Corporation과 협력하여 서로 다른 항구 터미널 간 컨테이너 트럭 운송 수요 증가에 대응하기 위한 자율적인 트럭 플래터닝 시스템을 설계 및 개발하기 위해 노력하고 있습니다.
NGP2030의 일환으로 싱가포르의 항만은 디지털화를 진행하고 있습니다. 이에 따르면 Tuas Terminal은 빅데이터 및 예측 분석 기능을 활용하여 해양학적 및 기상학적 조건, 해상 교통 및 화물 흐름, 자재 및 기계 성능, 심지어 승객과 선원 정보에 대한 데이터를 관리하고 보고서를 공유합니다. 내장 알고리즘은 선박 교통 패턴의 이상을 감지하여 보다 안전한 운항에 기여합니다.
항만 업무에서 녹색 에너지와 재생 가능 에너지의 사용은 높은 우선 순위입니다. NGP2030은 신재생에너지 이용 기회를 파악하고 시행하기 위해 현지 대학을 참가하고 있습니다. PSA Singapore는 하이브리드 연료차 및 전기차 이용 이외에도 일본 태양열 프론티어와 제휴하여 초경량으로 접을 수 있는 CIS 박막 태양전지 모듈을 파실판장 제3터미널을 시작으로 항만터미널에 설치하고 있습니다. 청정 에너지, 특히 선박 연료로서의 LNG의 이용은 싱가포르를 LNG 벙커링 허브로 발전시키는 NGP2030의 주요 개발이 됩니다. 이를 주도하기 위해 MPA는 이미 LNG 연료 선박 개발 자금 지원 및 엔드 투 엔드 LNG 벙커링 공급 솔루션 개발과 같은 여러 계획을 시행했습니다.
싱가포르의 해양 산업은 세계의 진출기업과 지역적인 진출기업이 혼재하는 단편적인 산업입니다. 주요 진출기업으로는 PSA International, ONE(Ocean Network Express), PIL(Pacific International Lines), AP Moller Singapore Pte Ltd, NYK Group 등이 있습니다.
The Maritime Industry In Singapore Market size is estimated at USD 4.98 billion in 2025, and is expected to reach USD 6.29 billion by 2030, at a CAGR of 4.79% during the forecast period (2025-2030).

Singapore has crossed the 100,000 mark for crew change carried out at the port during the ongoing coronavirus (COVID-19) pandemic, according to the Maritime and Port Authority of Singapore (MPA). Since 27 March 2020, MPA has facilitated 100,000 sign-on and sign-off crew of all nationalities from ships of different flags involving more than 5,000 companies and 6,700 ships.
Singapore is a premier global hub port and an international maritime center. Every year, 130,000 vessels enter into ports. At any given time, there are about 1,000 vessels in Singapore's waters. More than 1,000 tonnes of cargo are handled in the ports every minute. Singapore has retained its position as the world's second-busiest container port and the number-one bunkering port in 2020. It has also facilitated crew change for more than 80,000 seafarers amid the coronavirus (COVID-19) pandemic.
Connected to more than 600 ports in over 120 countries, Singapore's global network allows goods to be transported efficiently anywhere. However, competition is also heating up as regional ports build more capacity and invest in new technology. Emerging technologies are transforming the nature of shipping, with automation, digitalization, and real-time data sharing improving the efficiency of port management and sea transport industries globally.
Maritime is steeped in the lifeblood of Singapore, with its illustrious relationship tracing back to its beginning as a hub for entrepot trade in the nation's early days. After playing such a critical role in Singapore's development from a third-world to a first-world nation within one generation, the maritime sector now continues to be a significant engine of growth for Singapore's economy, making up 7% of the nation's GDP and employing more than 170,000 people in various technical and commerce-related functions.
The Government of Singapore continues to invest in transport infrastructure to maintain the country's position as a world-class city and key transport mode between Asia and the world.
Tuas Port is being developed as the next-generation container port in Singapore. When fully completed in the 2040s, after construction of up to 30 years, Tuas Port will be the world's single largest container port, capable of handling up to 65 million TEU per annum. The new port is to accommodate the move of the current city terminals when their leases expire and will be the consolidated location for all of Singapore's container activities, significantly reducing inter-terminal haulage operations and greenhouse gas emissions.
To adapt to rising sea levels, Tuas Port will have an operational platform of five meters above maximum sea level, with over 50% of the total fill materials coming from dredged material and excavated earth from construction. Reusing such materials reduces reliance on the sand for reclamation, saving over SGD 2 billion in material costs. Reclamation began in 2015 and was completed in 2021.
Tuas Port will be automated digitally. Digitalport@SG and Just-in-Time (JIT) Systems will streamline vessel clearance processes, thereby enhancing vessel turnaround times. Extensive use of automation and robotics will be employed in conjunction with quayside and yard handling systems with operations controlled from a remote Operations Centre.
A special focus has been on leveraging the latest technological innovations to make Singapore's ports more efficient, cost-effective, and environment-friendly.
The Tuas terminal, for example, will deploy advanced port technologies and will have numerous automated systems. In the works are Automated Guided Vehicles (AGVs), automated yard and quay cranes, and an Automated Storage and Retrieval System for containers to increase the yard storage capacity and create a mega intelligent container terminal. According to PSA Singapore, Singapore's Ministry of Transport (MoT) is working with PSA Corporation to design and develop an autonomous truck platooning system that will help meet the increasing demand for container truck haulage between different port terminals.
As a part of NGP 2030, Singapore's ports are embracing digitization. It reports that the Tuas Terminal will use Big Data and Predictive Analytics capabilities to manage data and share reports on oceanographic and meteorological conditions, maritime traffic and cargo flow, material and machinery performance, and even passengers' and seafarers' information. Built-in algorithms detect anomalies in vessel traffic patterns and contribute to safer operations.
The use of green and renewable energy in port operations is a high priority. The NGP 2030 brings local universities into the fold to identify and implement opportunities for using renewable energy. Apart from using hybrid-fuel and electric vehicles, PSA Singapore has partnered with the Japanese company Solar Frontier to install ultralight and bendable CIS thin-film solar energy modules at port terminals, starting with Pasir Panjang Terminal three. The use of clean energy, especially LNG as a ship fuel, will be a key development in the NGP 2030 to develop Singapore into the LNG bunkering hub. To spearhead this, the MPA has already implemented several initiatives, such as funding the development of LNG-fuelled vessels and developing an end-to-end LNG Bunkering supply solution.
The Maritime Industry in Singapore is fragmented in nature, with a mix of global and regional players. Some of the major Players Include PSA International, ONE (Ocean Network Express), PIL (Pacific International Lines), AP Moller Singapore Pte Ltd, and NYK Group.