예술품 물류 시장 규모는 2025년 36억 1,000만 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년)의 연평균 성장율(CAGR)은 5.2%로, 2030년에는 46억 5,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.
예술품 물류 시장은 주로 고액 예술품에 대한 투자 증가와 같은 요인에 의해 주도되고 있습니다.
예술품 시장은 세계의 혼란에 직면하면서도 눈부신 회복력을 보여주었습니다. 2008년 금융 위기와 코로나19 팬데믹과 같은 주요 경제적 어려움에도 불구하고 꾸준히 반등했습니다. 팬데믹이 시작되었을 때 22% 감소했던 세계 미술 시장은 이듬해 빠르게 반등하여 2022년에 두 번째로 높은 가치를 기록하며 정점을 찍었습니다. 2023년에 성장이 정체되기는 했지만, 전 세계 예술품 판매액은 여전히 2019년 수준을 넘어 650억 달러에 달했습니다.
지난 10년 동안 미국은 꾸준히 세계 미술 시장을 지배해 왔으며, 중국과 영국이 그 뒤를 바짝 뒤쫓고 있습니다. 2023년에는 이 세 나라가 전체 시장 매출의 거의 80%를 차지할 것으로 예상됩니다. 전 세계 예술품과 대체 불가능한 토큰의 공개 경매 수익을 구체적으로 살펴보면, 미국과 중국이 주요 경쟁자로 부상했으며, 예술품 경매 분야에서는 그 격차가 더욱 좁혀졌습니다.
18세기에 설립된 런던에 본사를 둔 두 개의 경매 회사, Christie's와 Sotheby's가 시장의 선두주자로 두각을 나타내고 있습니다. 크리스티는 2022년 사상 최고치를 달성한 후 2023년 글로벌 매출이 26% 감소하여 약 60억 달러에 그쳤습니다. 반면, 소더비는 1.5% 미만의 미미한 하락세를 보이며 2023년 매출이 80억 달러에 약간 못 미치는 수준에 그쳤습니다. 그 뒤를 이어 2023년 헤리티지 옥션, 본햄스, 필립스가 각각 20억 달러 미만의 매출을 기록하며 가장 높은 수익을 창출하는 경매회사로 부상했습니다.
예술품의 가치가 높아짐에 따라 안전한 운송과 보관을 위한 전문 물류 서비스에 대한 수요도 증가하고 있습니다. 예술품 수집가들은 작품의 가치를 인식하고 이러한 서비스에 기꺼이 비용을 지불하고 있습니다. 컬렉터와 갤러리가 글로벌 예술품 거래에 참여하면서 복잡한 국제 예술품 운송에 능숙한 물류 서비스 제공업체에 대한 수요가 급증하고 있습니다. 이러한 수요는 전시 또는 새로운 환경을 위해 컬렉션을 이전해야 하는 컬렉터들로 인해 더욱 촉진되고 있습니다. 2023년 2월 인도 아트 페어 디렉터는 이러한 추세를 강조하며 인도와 남아시아에서 예술의 범위와 다양성이 확대되면서 현대 미술 물류 시장의 성장이 두드러지고 있다고 언급했습니다.
특히 기후가 통제된 환경에서 운송하는 개인 수집가들은 예술품에 대한 세심한 관리를 요구합니다. 최고 수준의 서비스에 대한 수요가 높아지면서 예술품 전문 물류 회사가 부상하고 있습니다.
아시아 태평양 지역의 예술품 물류 시장은 전시 산업의 성숙에 힘입어 상당한 성장세를 보이고 있습니다. 이러한 발전으로 인해 예술품 물류 회사들은 통합과 표준화를 추진하여 안정적이고 전문적인 예술품 운송 서비스에 대한 수요 증가에 대응할 수 있게 되었습니다. 예술품 구입 및 재판매에 대한 관심이 높아지면서 아시아 태평양 예술품 시장이 확대됨에 따라 효율적인 예술품 운송, 보관 및 취급의 중요성이 무엇보다 커지고 있습니다.
이러한 수요를 충족하기 위해 예술품 물류 회사는 귀중한 예술품의 고유한 요구에 맞춘 전문 운송 및 보관 서비스를 제공합니다. 이러한 성장을 보여주는 인도 아트 페어 2023에는 85개의 전시업체와 71개의 갤러리가 참가하여 인도와 남아시아의 다양한 현대미술, 현대미술, 디지털 미술을 선보였습니다. 이 박람회에는 전시업체와 갤러리뿐만 아니라 다양한 기관도 참가하여 예술품 물류 시장의 지역적 중요성을 강조했습니다. 특히 이번 행사에는 인도 및 해외 갤러리들이 적극적으로 참여하여 시장의 중요성을 더욱 강조했습니다.
온라인 갤러리의 부상과 전자상거래의 확대로 예술품 물류 서비스에 대한 수요가 급증할 것으로 예상됩니다. 아시아 태평양 지역은 새로운 박물관과 미술관 건설에 상당한 투자가 이루어지고 있으며, 이는 새로운 비즈니스 기회를 창출하려는 움직임으로 보입니다. 따라서 향후 몇 년 동안 아시아 태평양 지역이 예술품 물류 시장을 주도할 것으로 예상됩니다.
예술품 물류 시장은 세분화되어 있습니다. 소수의 주요 업체들이 주도하는 집중도가 두드러집니다. 크라운 파인 아트, 카도간 테이트, 유에스 아트 컴퍼니, 모마트, 디틀 인터내셔널과 같은 유명 업체들은 귀중한 예술품을 취급하고 운송하는 데 있어 전문성을 인정받고 있습니다. 이 업체들은 업계에서 쌓은 오랜 경력과 뛰어난 실적을 바탕으로 시장에서 선두 자리를 굳건히 지키고 있습니다.
The Art Logistics Market size is estimated at USD 3.61 billion in 2025, and is expected to reach USD 4.65 billion by 2030, at a CAGR of 5.2% during the forecast period (2025-2030).
The art logistics market is mainly driven by factors such as an increase in investment in high-value art pieces.
The art market has showcased remarkable resilience in the face of global disruptions. Despite setbacks from major economic challenges, such as the 2008 financial crisis and the COVID-19 pandemic, it has consistently bounced back. Following a 22% decline at the onset of the pandemic, the global art market swiftly rebounded the next year, culminating in its second-highest value in 2022. Although the growth plateaued in 2023, global art sales still surpassed 2019 levels, reaching a notable USD 65 billion.
For the past decade, the United States has consistently dominated the global art market, with China and the United Kingdom following closely behind. In 2023, these three nations collectively accounted for nearly 80% of the market's sales. When specifically examining public auction revenues for fine art and NFTs worldwide, the United States and China emerged as the primary contenders, with a narrower gap separating them in the fine art auction arena.
Two London-based auction houses, Christie's and Sotheby's, both established in the 18th century, stand out as the market leaders. Christie's, after achieving a record high in 2022, saw a notable 26% decline in its global sales in 2023, settling at approximately USD 6 billion. In contrast, Sotheby's experienced a marginal drop of less than 1.5%, with its 2023 sales just shy of USD 8 billion. Following closely in 2023, Heritage Auctions, Bonhams, and Phillips emerged as the top revenue-generating auction houses, each with sales below USD 2 billion.
As the value of art rises, so does the need for specialized logistics services to ensure its safe transport and storage. Art collectors, recognizing the value of their pieces, are increasingly willing to pay for these services. With collectors and galleries engaging in global art transactions, there is a surging demand for logistics providers adept at navigating the complexities of international art transport. This demand is further fueled by collectors often needing to relocate their collections for exhibitions or new environments. Highlighting this trend, in February 2023, the Director of the Indian Art Fair noted how the expanding scope and diversity of art in India and South Asia underscore the growth of the modern art logistics market.
Private collectors, particularly during transport in climate-controlled settings, demand meticulous care for their artworks. This heightened demand for top-tier service has spurred the rise of specialized fine art logistics firms.
The art logistics market in Asia-Pacific is witnessing substantial growth, driven by a maturing exhibition sector. This evolution has prompted art logistics companies to consolidate and standardize, enabling them to cater to the rising demand for reliable and professional art transport services. As the Asia-Pacific art market expands, fueled by a heightened interest in art acquisition and resale, the importance of efficient art transport, storage, and handling is paramount.
To address these demands, art logistics firms offer specialized transport and safekeeping services tailored to the unique needs of valuable artworks. Illustrating this growth, the India Art Fair 2023 featured 85 exhibitors and 71 galleries, showcasing a diverse array of contemporary, modern, and digital art from India and South Asia. The fair attracted not only exhibitors and galleries but also various institutions, underscoring the regional significance of the art logistics market. Notably, the event saw the active participation of Indian and international galleries, further emphasizing the market's prominence.
With the rise of online galleries and expanding e-commerce in the region, the demand for art logistics services is poised to surge. Asia-Pacific is witnessing substantial investments in the construction of new museums and art galleries, signaling a push to create fresh business avenues. Consequently, Asia-Pacific is anticipated to dominate the art logistics market in the coming years.
The art logistics market is fragmented. It is marked by a notable concentration, largely steered by a handful of major players. Notable names such as Crown Fine Art, Cadogan Tate, U.S. Art Company, Momart, and Dietl International stand out for their expertise in handling and transporting valuable artworks. Their industry tenure and stellar track record have cemented their leading positions in the market.