엔터프라이즈 AR 소프트웨어 - 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)
Enterprise AR Software - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)
상품코드:1631587
리서치사:Mordor Intelligence
발행일:2025년 01월
페이지 정보:영문
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한글목차
엔터프라이즈 AR 소프트웨어 시장은 예측 기간 동안 28.12%의 CAGR을 기록할 것으로 예상됩니다.
주요 하이라이트
엔터프라이즈 AR의 적용이 확대됨에 따라 AR은 직원 중심의 다양한 기업 시나리오를 위한 강력한 도구가 되었으며, 제조, 교육, 엔터테인먼트, 의료, 현장 서비스, 마케팅 등 거의 모든 산업에서 AR 기술을 적용하여 프로세스 및 생산성을 향상시킬 수 있는 방법을 찾고 있습니다. 프로세스와 생산성을 향상시키는 방법을 찾고 있습니다.
증강현실(AR, Augmented Reality)은 현실 환경에 컴퓨터가 생성한 디지털 컨텐츠를 겹쳐서 보여주는 것으로, 현재 가장 큰 기술 트렌드 중 하나로 떠오르며 일상의 일부가 되고 있습니다. 기업들은 증강현실을 활용하여 워크플로우를 간소화하고 물류 및 운영 비용을 절감하며 효율성을 높이고 있습니다.
또한, 현재 시장 시나리오에서는 스마트폰과의 친밀도를 높인 컨텐츠와 도구의 제작에 관심이 집중되고 있습니다. 이는 소프트웨어와 하드웨어의 발전의 조합으로 가능해진 사실적인 AR, 스마트폰 운영체제에서 AR 전용 프레임워크의 가장 중요한 출시 중 하나에 의해 추진될 것으로 예상됩니다.
COVID-19의 대유행은 광범위한 폐쇄, 오프라인 매장 폐쇄, 필수적인 E-Commerce 배송 제한, 공급망 파괴 등 전 세계 비즈니스 환경 전반에 전례 없는 영향을 미쳤습니다. 그러나 긍정적인 측면을 보면, 팬데믹은 원격 근무를 가속화하고 클라우드 인프라 서비스 채택과 전문 소프트웨어에 대한 지출을 증가시켰습니다. 팬데믹 이후에도 하이브리드 근무 모델은 지속될 것으로 예상되기 때문에 기업용 AR 소프트웨어 시장은 더욱 성장할 것으로 예상됩니다.
AR 소프트웨어는 태블릿, 휴대폰, 헤드셋 등의 디바이스에서 작동하며 분석, 원격 지원, 컨텐츠 관리 등의 기능을 지원합니다. 이는 소수의 인원으로 대규모 설정을 관리하는 데 도움이 되기 때문에 지리적으로 서로 다른 위치에 시설을 가진 기업들이 AR 소프트웨어로 향할 것으로 예상됩니다.
엔터프라이즈 AR 소프트웨어 시장 동향
소매 부문의 성장 속도 증가
AR은 고객 참여를 위한 게임화, AR 애플리케이션, 소셜 미디어 기반 마케팅, 통합된 워크플레이스 커뮤니케이션을 위한 엔터프라이즈 협업(보험 리스크 평가를 위한 Microsoft HoloLens 등) 등 기존 애플리케이션과 플랫폼에 점점 더 많이 도입되고 있습니다. HoloLens 등) 등 기존 애플리케이션과 플랫폼에 도입이 증가하고 있습니다. 또한, 게임 개발자들은 새로운 다운로드를 유도하는 차별화 요소로 AR을 활용할 것으로 예상됩니다.
AR이 시장의 잠재력을 충분히 발휘하기까지는 아직 10년 이상 걸릴 것으로 예상되지만, 지난 2년 동안 우주 산업의 기술 발전은 시장 연구를 가속화했습니다. 컨텐츠의 증가와 ARKit과 같은 개발자 도구의 등장은 이 부문의 성장을 촉진하고 있습니다. 클라우드의 보급과 가용성 증가는 AR 시장의 주요 촉진요인으로 작용하고 있습니다. 클라우드는 온프레미스 AR 경험의 확장성 한계에 대응하기 위한 플랫폼과 인프라를 설명합니다.
예를 들어, ScopeAR이 제공하는 WorkLink 플랫폼은 스마트폰, 태블릿, 웨어러블을 지원하는 증강현실 애플리케이션 제품군입니다. 어떤 CAD 모델 형식이든 수용할 수 있도록 설계되었기 때문에 대기업들은 실제 사물 위에 큐레이션된 절차를 쉽게 확대하여 사용자를 안내할 수 있습니다. 또한, 사용자가 규정된 절차에서 벗어날 경우, 규정 위반이나 안전사고를 방지하기 위해 경고를 발령할 수도 있습니다.
또한, 실내 위치 정보 서비스의 정확도가 크게 향상되어 차량, 캠퍼스, 건물 내 내비게이션 및 인식을 위한 AR 위치정보 기능이 가능해졌습니다. 이미지 인식 기능을 통해 기업은 실시간 의사결정을 지원함으로써 사물을 식별하고 표시하는 데 AR을 활용할 수 있게 되었습니다.
AR 시장의 미래는 가상 세계와 물리적 세계의 융합을 통해 고객과 비즈니스 모두에게 이익이 되는 새롭고, 매력적이며, 인터랙티브하고, 개인화된 경험을 제공함으로써 확대될 것으로 예상됩니다.
아시아태평양이 엔터프라이즈 AR 시장을 장악
아시아태평양은 엔터프라이즈 AR 기술에 있어 가장 중요한 시장 중 하나이며, 예측 기간 동안 가장 큰 성장을 기록할 것으로 예상됩니다. 이 지역은 AR 소프트웨어의 가장 큰 기업 애플리케이션 시장 중 하나를 제공합니다. 또한, AR 기술 개발을 지원하는 정부 프로그램의 증가는 현지 벤더들이 조사 시장에 투자하도록 동기를 부여하고 있습니다.
한국 역시 기업용 AR 기술의 중요한 시장 중 하나로 부상하고 있습니다. 이는 조사 대상 시장에 대한 정부의 투자 증가와 최종사용자 애플리케이션의 AR 기술 채택이 증가하고 있기 때문입니다. 예를 들어, 한국의 대형 통신사인 LG유플러스는 세계 최초의 5G 기반 증강현실(AR) 글래스를 발표했습니다. 이 제품은 중국의 혼합현실 제품 개발 업체인 Nreal과 칩 제조업체인 Qualcomm과의 제휴를 통해 개발되었습니다.
또한, COVID-19 사태로 인해 이 지역에서는 기업용 AR 기술 도입이 크게 촉진되고 있습니다. 가상 회의, 원격 협업, 보다 효율적인 워크플로우, IT 비용 절감에 대한 요구가 빠르게 증가함에 따라 기업에서 AR 기술 도입이 빠르게 증가하고 있습니다. 예를 들어, 인도에 본사를 둔 VeativeLabs는 전력, 석유 및 가스 산업 종사자들이 위험에 노출되지 않고 시뮬레이션 세계에서 학습할 수 있는 안전한 교육 환경을 제공하고 있습니다.
게임 부문에서는 중국이 주요 기업으로 부상하고 있지만, 일본은 3위의 시장입니다. 이 나라의 게임 회사들은 세계적인 수준의 첨단 AR 기술을 채택하고 있는 주요 기업 중 하나입니다. 컴퓨터 엔터테인먼트 협회에 따르면 일본의 게임 시장은 2025년까지 약 1조 5,900억 엔에 달할 것으로 예상되며, AR 소프트웨어 부문에서 주목할 만한 일본 기업으로는 GrapeCity, Cluster, HADO(Meleap Inc.) 등이 있습니다.
또한, 아시아태평양의 의료 부문은 AR 기술의 주요 시장 중 하나로 부상하고 있으며, AR은 원격의료에 혁명을 일으키고 있으며, AR 기술은 재활, 치료 및 만성 치료 루틴에 통합될 것으로 예상됩니다.
엔터프라이즈 AR 소프트웨어 산업 개요
기업용 증강현실 소프트웨어 시장은 적당한 경쟁이 존재하며, 여러 업체로 구성되어 있습니다. 다양한 산업에서 사용 사례가 증가함에 따라 새로운 진입자들이 진입하고, 예측 기간 동안 시장에서 사업을 전개하는 진입자들 간의 경쟁이 심화될 것으로 예상됩니다. 많은 기업들이 신제품 출시, 사업 확장, 전략적 M&A를 통해 시장에서의 입지를 강화하고 있습니다. 시장에서 사업을 전개하는 주요 기업으로는 Seiko Epson Corporation, Librestream, Scope AR, PTC 등이 있습니다.
2023년 9월, 교육 및 비즈니스 커뮤니티에 서비스를 제공하는 증강현실(AR) 기술 기업 Supernova Academy Inc.는 교육 기술 플랫폼인 Domain-U와 새로운 전략적 제휴를 발표했습니다. 이번 제휴를 통해 Supernova Academy는 Domain-U가 제공하는 온라인 교육 e-플랫폼을 통해 의료 교육 과정 일체를 제공하게 됩니다.
기타 혜택
엑셀 형식의 시장 예측(ME) 시트
3개월간 애널리스트 지원
목차
제1장 소개
조사 가정과 시장 정의
조사 범위
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 역학
시장 개요
산업 밸류체인 분석
산업의 매력 - Porter's Five Forces 분석
공급 기업의 교섭력
소비자의 협상력
신규 참여업체의 위협
경쟁 기업 간의 경쟁 관계
대체품의 위협
COVID-19의 시장에 대한 영향
시장 성장 촉진요인
다양한 산업의 3D 시각화 소프트웨어 수요 증가
산업에서의 AR 수용 확대
시장 과제
기술과 규제상 문제
제5장 시장 세분화
카테고리
교육
의료
소매
제조업
기타 최종 이용 산업별
지역
북미
유럽
아시아태평양
기타
제6장 경쟁 구도
기업 개요
Ubimax GmbH
Atheer, Inc
Scope AR
RE'FLEKT GmbH
Vuforia(PTC Inc.)
Blippar Ltd
Upskill
Librestream
Fieldbit
XMReality
Third Eye Gen Inc
Seiko Epson Corporation
제7장 투자 분석
제8장 시장 전망
ksm
영문 목차
영문목차
The Enterprise AR Software Market is expected to register a CAGR of 28.12% during the forecast period.
Key Highlights
AR has become a powerful tool for a variety of employee-oriented enterprise scenarios as the application of Enterprise AR is expanding, and almost every industry, including manufacturing, education, entertainment, healthcare, field service, and marketing, has found ways to apply AR technology to improve the process and productivity.
Augmented Reality (AR) is an overlay of computer-generated digital content over the real-world environment and has emerged as one of the biggest technology trends currently and is on the verge of becoming a part of everyday life. Companies are leveraging augmented reality to streamline their workflow, cut down on logistics and operational costs, and improve efficiency.
Furthermore, the current market scenario has observed a greater focus on creating content and tools with more smartphone compatibility. This is expected to be driven by photorealistic AR, enabled by the combination of software and hardware advances, one of the most significant launches of dedicated AR frameworks in the smartphone operating systems.
The COVID-19 pandemic has created an unprecedented impact across the global business landscape with widespread lockdowns, brick-and-mortar retail closures, essential ecommerce delivery limitations, and supply chain disruption. However, from a positive perspective, the pandemic has caused an acceleration of remote working and has increased the adoption of cloud infrastructure services and spending on specialized software. As the hybrid working model is expected to stay even in the post-pandemic age, the enterprise AR software market is expected to gain traction.
AR software works with devices such as tablets, phones, headsets, and more and supports features such as analytics, remote assistance, content management, etc. This is expected to encourage companies to have their facilities located at different geographical locations towards AR software as this can help them manage a large setup using a small group of people.
Enterprise AR Software Market Trends
Retail Segment would grow at a higher pace
AR has witnessed an increasing implementation in existing applications and platforms, including gamification for customer engagement, AR applications, social media-based marketing, and enterprise collaboration for unified workplace communications (such as Microsoft HoloLens, for assessing insurance risks). In addition, game developers are anticipated to use AR as a differentiator that could encourage new downloads.
While AR is still over a decade away from achieving its full market potential, technological advancements in the space industry have accelerated the market studied over the past two years. The increasing availability of content and the launch of developer tools, such as ARKit, are driving the growth of this segment. The rising adoption and availability of the cloud have been major drivers for the AR market. It provides the platform and infrastructure to address the scalability limitation of on-premise AR experiences.
For example, the WorkLink platform offered by ScopeAR is an augmented reality application suite that supports smartphones, tablets, and wearables. It is designed to ingest any CAD model format, making it easy for leading organizations to augment curated procedures over real-world objects to guide users. It also enables them to alert the user to avoid non-compliance or a safety incident if they deviate from the prescribed procedure.
Furthermore, the precision of indoor location services has grown significantly, enabling AR location features for vehicles, campus, and in-building navigation and identification. Image recognition capabilities have allowed enterprises to use AR for object identification and display by assisting real-time decision-making.
The future of the AR market is expected to be augmented by the amalgamation of the virtual and physical worlds to generate new, engaging, interactive, and personalized experiences that benefit both customers and the business.
Asia Pacific to Dominate Enterprise AR Market
Asia-Pacific is one of the most important markets for Enterprise AR technology and is supposed to record the largest growth over the forecast period. The region offers one of the largest enterprise applications markets for AR software. Moreover, the increasing government programs favoring the development of AR technologies are also motivating local vendors to invest in the studied market.
South Korea is also emerging as one of the significant markets for enterprise AR technologies, owing to the increasing government investments in the market studied and the rising adoption of AR technologies amongst the country's end-user applications. For instance, LG Uplus Corp., a major South Korean telecom firm, unveiled the world's first 5G-based augmented reality (AR) glass. The product was developed in partnership with Chinese mixed-reality product developer Nreal and chipmaker Qualcomm.
Furthermore, as a result of the COVID-19 pandemic, there has been a big push for more adoption of enterprise AR technology in the region. The sudden need for virtual meetings, remote collaboration, more efficient workflows, and reduced IT costs favors AR technology in the enterprise. For instance, VeativeLabs, headquartered in India, offers employees in the power, oil, and gas industry a safe training atmosphere wherein they can learn in a simulated world without being exposed to hazards.
Although China has emerged as a major player in the gaming sector, Japan is the third-largest market. The country's gaming companies are some of the major adopters of advanced AR technologies at a global level. According to the Computer Entertainment Supplier's Association, the Japanese gaming market is expected to reach approximately JPY 1.59 trillion by 2025. Some notable Japanese players in the AR software space include names such as GrapeCity, Cluster, and HADO (Meleap Inc.).
Furthermore, the healthcare sector in the Asia-Pacific region is on the rise and has emerged as one of the key markets for AR technology. AR is revolutionizing telehealth, and AR tech is also expected to be incorporated into rehabilitation, treatment methods, and chronic care routines.
Enterprise AR Software Industry Overview
The Enterprise AR software market is moderately competitive and consists of several players. The increasing use cases across various industries are expected to attract new players, resulting in increased competition among the players operating in the market during the forecast period. Many companies are increasing their market presence by introducing new products, expanding their operations, or entering into strategic mergers and acquisitions. Some key players operating in the market include Seiko Epson Corporation, Librestream, Scope AR, and PTC, among others.
In September 2023, Supernova Academy Inc., an augmented reality (AR) technology company serving the educational and business community, announced a new strategic partnership with Domain-U, an education technology platform. As a result of the collaboration between the two organizations, Supernova Academy will be offering its suite of medical educational courses through Domain-U's leading online training e-platform.
Additional Benefits:
The market estimate (ME) sheet in Excel format
3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
1.1 Study Assumptions and Market Definition
1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET DYNAMICS
4.1 Market Overview
4.2 Industry Value Chain Analysis
4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
4.3.2 Bargaining Power of Consumers
4.3.3 Threat of New Entrants
4.3.4 Intensity of Competitive Rivalry
4.3.5 Threat of Substitutes
4.4 Impact of COVID-19 on the market
4.5 Market Drivers
4.5.1 Increased demand for 3D visualization software across various industries.
4.5.2 Increasing acceptance of AR across industry verticals