2024년 일본 수소 생성 시장 규모는 106억 달러로 추정되며, IMARC 그룹은 2025-2033년간 연평균 4.1%의 성장률을 기록해 2033년 시장 규모가 140억 달러에 달할 것으로 예측했습니다. 이 시장은 정부의 이니셔티브와 산업 및 에너지 수요 증가로 인해 빠르게 성장하고 있습니다. 또한, 그린 수소 인프라 구축 증가, 다양한 산업 분야에서의 수소 사용 확대, 수소 공급망에 대한 세계 파트너십 강화 등이 시장 확대에 박차를 가하고 있습니다.
청정에너지로서의 수소를 지원하는 강력한 정부 프로그램과 규제가 일본 수소 생성 시장을 이끄는 주요 요인입니다. 수소는 2050년까지 탄소중립을 달성하기 위한 일본 정부의 에너지 전환 전략의 핵심 요소입니다. 연료전지 기술 및 그린 수소 프로젝트와 같은 수소 생성 인프라는 보조금, 세제 혜택 및 막대한 지출을 받고 있습니다. 또한, 일본의 수소 기본 전략과 수소 사회 로드맵은 산업, 발전, 수송 등 다양한 산업에서 수소의 활용을 확대하기 위한 세부적인 계획을 제시하고 있습니다. 예를 들어, 일본은 2024년 일본 수소협회와 어드밴티지 파트너스와 함께 발전, 액화 기술, 운송 시설에 초점을 맞춘 동남아시아의 수소 프로젝트를 지원하는 1500억 엔 규모의 펀드를 계획하고 있습니다. 이러한 노력은 수소 생성 기술 혁신과 투자에 도움이 되는 환경을 조성하고 있습니다.
일본의 산업 및 에너지 부문은 이산화탄소 배출량을 줄이기 위한 지속 가능한 솔루션으로 수소에 주목하고 있습니다. 철강, 화학 제조, 전자 등의 산업은 엄격한 환경 규제를 충족하기 위해 수소 기반 공정을 채택하고 있습니다. 또한, 수소는 발전 및 재생에너지 발전의 저장 매체로서 에너지 분야에서도 각광을 받고 있습니다. 예를 들어, 도시바는 2024년 다나카 귀금속공업의 쇼난 공장에 500kW 규모의 H2Rex(TM) 수소 연료전지 시스템을 수주하여 보다 깨끗하고 효율적인 전력 솔루션에 대한 일본의 산업 및 에너지 수요 증가에 대응하고 있습니다. 이러한 수요 증가는 수소 발전 시장을 촉진하고 있으며, 일본은 세계 수소 경제의 선두주자로서의 입지를 다지고 있습니다.
가속화되는 그린 수소 인프라 개발
2050년까지 탄소중립을 달성하기 위한 일본의 국가 전략의 주요 구성 요소 중 하나는 그린 수소 인프라입니다. 이를 위해 풍력 및 태양광을 포함한 일본의 재생 가능 에너지를 이용한 수전해를 통한 수소 생성이 점차 확대될 것입니다. 정부 자금, 민간 투자, 전해조 기술 비용 절감은 이러한 전환을 보장할 것입니다. 현재 지속 가능한 수소 경제를 실현하기 위한 제조 비용 절감을 목표로 많은 대규모 그린 수소 프로젝트가 진행 중입니다. 예를 들어, 2024년 ENEOS, 이데미츠코산, 홋카이도 전력은 지역 플랜트 및 홋카이도 정유소를 위해 해상풍력 발전으로 구동되는 100MW의 전기분해로 연간 1만 톤의 그린수소 공급망을 계획하고 있습니다. 이러한 그린수소에 대한 집중은 환경적 지속가능성에 대한 일본의 약속과 청정 에너지 혁신에 대한 일본의 선도적 야망을 강조하고 있습니다.
산업을 넘어선 수소 응용 확대
수소의 응용은 오늘날 운송, 발전, 산업 공정 등 모든 분야에서 확대되고 있습니다. 일본에서는 연료 보급 인프라에 대한 투자 증가에 힘입어 연료전지차(FCV), 수소열차, 선박에 수소를 통합하고 있습니다. 예를 들어, 일본 경제산업성은 2024년까지 4조엔(미화 260억 달러) 규모의 민관합동 이니셔티브를 통해 수소를 연료로 하는 차세대 여객기를 개발하여 지속 가능한 항공 기술에 혁명을 일으키겠다는 목표를 세웠습니다. 수소는 전력 분야의 그리드 규모 에너지 저장과 화력발전소의 청정 연료로도 활용되고 있습니다. 철강 및 화학 산업은 더욱 엄격한 배기가스 규제에 대응하기 위해 수소 기반 기술을 수용하고 있습니다. 이러한 다양한 분야에서의 수소 도입은 일본 내 수소 발전 수요를 창출하는 견인차 역할을 하고 있습니다.
수소 공급망을 위한 세계 파트너십 강화/P>/p>
일본은 우수한 수소 공급망을 개발하기 위해 국제적인 파트너십을 맺고 있습니다. 재생 가능 에너지 공급국과의 계약 관계를 통해 저렴한 비용으로 수소를 수입할 수 있게 되었습니다. 공동 사업은 생산 규모 확대, 저장 및 운송 기술 개선, 안정적인 공급을 목표로 하고 있습니다. 예를 들어, 2024년 10월 에어버스 업넥스트와 도시바 에너지 시스템은 연료와 냉각에 -253℃의 액체 수소를 사용하는 수소 구동 항공기용 2메가와트급 초전도 모터를 공동 개발하기로 합의했습니다. 이러한 파트너십은 일본이 에너지 안보를 확보하는 동시에 수소 소비 수요를 충족시키는 데 있어 매우 중요합니다. 일본은 수소 기반 경제로의 전환을 앞당길 수 있는 기회를 제공함으로써 세계 수소 시장에서의 역할을 강화하고 있습니다.
석탄 가스화
증기 메탄 개질
기타
석탄 가스화는 통제된 산소와 수증기의 고온 반응을 통해 석탄을 수소, 일산화탄소, 메탄의 혼합물인 합성가스로 전환하는 기술입니다. 재생에너지 발전 인프라가 계속 성장하고 있는 가운데 대규모로 수소를 생산하기 위해 일본의 수소 발전 분야에서 사용되고 있는 과도기적 기술입니다. 이 기술은 산업용 수소의 안정적인 공급을 보장하고 일본의 에너지 다변화 목표 달성에 기여합니다. 일본의 탄소 중립 목표에 따라 현재 진행 중인 개발은 효율성 향상과 탄소 배출량 감소를 목표로 하고 있습니다.
수증기 메탄 개질(SMR)은 수증기와의 고온 반응을 통해 메탄이 많은 천연가스에서 수소를 추출하는 널리 사용되는 기술로, 전기, 운송 및 산업 분야에서 사용할 수 있는 수소를 대량으로 생산할 수 있는 저렴한 방법이기 때문에 일본에서 수소 생성 사업의 중요한 구성 요소로 자리 잡았습니다. 중요한 구성요소가 되고 있습니다. 일본은 현재 SMR이 수소 생성의 대부분을 차지하고 있지만, 관련 배출량을 줄이기 위해 탄소 회수 및 저장(CCS) 기술에 투자하고 있습니다. 이 전략을 통해 SMR은 일본이 그린 수소 인프라를 개발하는 동안 응급처치 역할을 할 수 있습니다.
상인
캡티브
시스템 유형별로 보면, 상업용 수소는 중앙 집중식 시설에서 수소를 생산하여 산업, 운송 및 에너지 부문을 포함한 다양한 최종 사용자에게 유통 및 판매하는 것을 말합니다. 일본의 상업용 수소 인프라는 안정적이고 확장 가능한 공급을 보장함으로써 일본의 수소 수요 증가에 대응하고 있습니다. 이 기술은 파이프라인, 유조선 및 실린더를 통한 운송을 단순화하여 대량 생산을 통한 비용 효율성을 가능하게 합니다. 그린 수소 인프라와 현지 생산 능력이 구축되고 있는 가운데, 상업용 수소는 공급 부족을 보완하기 위해 일본 수소 경제에 필수적입니다.
시스템 유형 부문에서 캡티브 수소는 외부 판매용이 아닌 자체 소비를 위해 산업 시설에서 생산되는 수소를 말합니다. 캡티브 수소 시스템은 일본의 철강, 화학, 정유 부문에서 매우 중요합니다. 이 전략은 중요한 운영에 필요한 신뢰할 수 있는 수소 공급원을 보장하고 외부 공급망에 대한 의존도를 낮출 수 있습니다. 일본의 더 큰 수소 경제 및 환경 목표에 따라 포획형 수소 생성은 일본의 산업 탈탄소화 이니셔티브를 지원합니다.
메탄올 제조
암모니아 제조
석유 정제
운송
발전
기타
메탄올 생산은 수소를 주원료로 하여 일산화탄소 또는 이산화탄소와 촉매 반응을 통해 메탄올을 합성합니다. 이 응용 분야는 연료, 접착제, 플라스틱에 사용되는 다용도 화학 물질인 메탄올 생산에 필수적이며, 일본의 수소 생성 부문에서 사용되고 있습니다. 메탄올은 또한 청정 연소 연료의 대체 및 에너지 저장에도 사용됩니다. 일본은 메탄올 생산을 촉진하여 수소를 산업 수요에 활용하고 있으며, 이는 에너지 자원을 다양화하고 저탄소 경제를 실현하기 위한 노력에 도움이 되고 있습니다.
응용 분야에서의 암모니아 생산은 수소를 핵심 투입물로 사용하여 하버-보쉬 공정을 통해 질소와 결합합니다. 이 응용 분야는 산업 화학 및 비료의 중요한 성분인 암모니아를 생산하는 데 필수적이며, 일본의 수소 발전 부문에서 새로운 재생 가능 에너지 공급원이기도 합니다. 저탄소 연료 및 수소 저장 매체로서 암모니아의 잠재력은 지속 가능한 에너지 시스템으로 전환하려는 일본의 노력을 뒷받침합니다. 일본은 암모니아 생산량을 증가시킴으로써 산업 수요와 탄소 중립 목표를 달성하기 위해 수소를 활용하고 있습니다.
용도 분야에서는 주로 정유 공장에서 수소화 분해 및 탈황 공정에 수소를 사용하여 연료 품질을 개선하고 황 배출을 줄입니다. 이 용도는 환경 친화적인 연료에 대한 수요를 충족시키고 일본의 수소 생성 사업에서 엄격한 환경 규제를 준수하는 데 매우 중요한 역할을 합니다. 저유황 가솔린, 디젤 및 제트 연료는 수소를 사용하여 생산될 수 있으며, 이는 일본의 지속가능성 및 탄소 감축 목표를 지원할 수 있습니다. 정제 과정에서 수소를 사용하는 것은 일본의 산업 및 에너지 인프라를 갱신하는 것이 얼마나 중요한지 강조하고 있습니다.
수소는 연료전지 자동차(FCV), 수소열차 및 기타 모빌리티 솔루션을 위한 청정 에너지원으로서 운송에 활용되고 있습니다. 수소는 일본 교통 산업의 탈탄소화 및 탄소중립 목표 달성을 위한 노력에 필수적입니다. 연료전지 기술의 발전과 연료 보급 인프라의 성장은 수소 자동차의 보급을 촉진할 것입니다. 화석연료에 대한 의존도를 낮추고, 에너지 안보를 향상시키며, 지속 가능한 이동성을 촉진하는 수소를 운송에 통합한 결과, 일본의 수소 생성 시장이 확대되고 있습니다.
응용 분야에서는 발전이 수소를 청정 에너지원으로 활용하여 연료전지나 터빈에서 수소를 연소시켜 전력을 생산하고 있습니다. 일본의 수소 발전은 저탄소 에너지 믹스로의 전환을 지원하여 온실 가스 배출 감소와 에너지 안보라는 두 가지 문제를 해결합니다. 수소는 태양광이나 풍력과 같은 산발적인 재생 가능 에너지원의 균형을 맞추기 위해 그리드 규모의 에너지 저장을 위한 신뢰할 수 있는 선택입니다. 수소 발전 시장은 이러한 통합의 결과로 확대되고 있으며, 일본의 에너지 강인성을 강화하고 적극적인 탄소 중립 목표를 지원하고 있습니다.
일본의 수소 발전 시장 경쟁 구도는 그린 수소 프로젝트, 첨단 연료전지 기술, 인프라 구축에 많은 투자를 하고 있는 대기업들이 주도하고 있습니다. 예를 들어, 2024년 9월 일본 방위성은 미쓰비시 중공업과 재팬 마린 유나이티드에 각각 9억 8,000만 달러와 9억 3,000만 달러에 이지스 시스템 탑재함 2척을 건조하도록 위탁했습니다. 또한, 국제적인 이해관계자들과의 협력 관계와 수소 생성, 저장, 운송을 위한 혁신적인 솔루션이 시장 경쟁력을 높이고 있습니다. 정부의 지원은 국내 및 세계 기업의 성장 잠재력을 더욱 높여주고 있습니다.
이 보고서는 주요 기업의 상세한 프로파일과 경쟁 구도를 종합적으로 분석합니다.
2024년 11월, 미쓰비시중공업그룹의 MHI 써멀시스템즈는 아이산공업의 안조(安城) 신공장에 대규모 대수층 열에너지 저장 시스템을 수주하여 일본 중부지방에서 최초로 ATES를 실용화했습니다.
The Japan hydrogen generation market size was valued at USD 10.6 Billion in 2024. Looking forward, IMARC Group estimates the market to reach USD 14.0 Billion by 2033, exhibiting a CAGR of 4.1% from 2025-2033. The market is witnessing rapid growth due to government initiatives and growing industrial and energy demand. Additionally, increasing green hydrogen infrastructure developments, expanding hydrogen applications across various industries, and strengthening global partnerships for hydrogen supply chains are favoring market expansion.
Strong government programs and regulations supporting hydrogen as a clean energy source are the main factors propelling the hydrogen generation market in Japan. Hydrogen is a key component of the Japanese government's energy transition strategy, which aims to attain carbon neutrality by 2050. Infrastructure for hydrogen production, such as fuel cell technologies and green hydrogen projects, is receiving subsidies, tax breaks, and significant expenditures. Furthermore, a detailed plan for increasing the use of hydrogen in a variety of industries, including industry, power generation, and transportation, is laid out in Japan's Basic Hydrogen Strategy and the Hydrogen Society Roadmap. For instance, in 2024, Japan planned a ¥150 billion fund with the Japan Hydrogen Association and Advantage Partners to support hydrogen projects in Southeast Asia, focusing on power generation, liquefaction technology, and transport facilities. These efforts are creating a conducive environment for innovation and investment in hydrogen generation technologies.
Japan's industrial and energy sectors are turning to hydrogen as a sustainable solution to reduce carbon emissions. Industries such as steel, chemical manufacturing, and electronics are adopting hydrogen-based processes to meet stringent environmental regulations. Furthermore, hydrogen is gaining traction in the energy sector for power generation and as a storage medium for renewable energy. For instance, in 2024, Toshiba received an order to supply Tanaka Kikinzoku Kogyo with a 500 kW H2Rex(TM) hydrogen fuel cell system for its Shonan Plant, addressing Japan's growing industrial and energy demand for cleaner, more efficient power solutions. This growing demand is propelling the hydrogen generation market, establishing Japan as a leader in the global hydrogen economy.
Accelerated Development of Green Hydrogen Infrastructure
One of the main components of Japan's national strategy for achieving carbon neutrality by 2050 is green hydrogen infrastructure. Thus, the use of Japan's renewable energies, including wind and solar sources, to produce hydrogen through electrolysis will be gradually scaled up. Government funding, private investments, and reductions in electrolyzer technology costs ensure this shift. Presently, many large-scale green hydrogen projects are underway with the goal of reducing the production cost to make a sustainable hydrogen economy viable. For instance, in 2024, ENEOS, Idemitsu Kosan, and Hokkaido Electric planned a 10,000 mt/year green hydrogen supply chain using 100 MW electrolysis powered by offshore wind for regional plants and a Hokkaido refinery. This focus on green hydrogen underscores Japan's commitment to environmental sustainability and its ambition to lead in clean energy innovation.
Expansion of Hydrogen Applications Across Industries
Applications of hydrogen are expanding today across all sectors such as transportation, power generation, and industrial processes. Japan is integrating hydrogen into fuel cell vehicles (FCVs), hydrogen-powered trains, and marine vessels, supported by increasing investments in refueling infrastructure. For instance, in 2024, the Japanese Ministry of Economy, Trade and Industry launched a ¥4 trillion (or $26 billion) public-private initiative to develop next-generation hydrogen-powered passenger jets intended to revolutionize sustainable aviation technology. Hydrogen is also used for grid-scale energy storage in the power sector and as a clean fuel for thermal power plants. In the steel and chemicals industries, hydrogen-based technologies are gaining acceptance, along with the need to comply with stricter emission regulations. Such multi-sectoral adoption of hydrogen is gaining traction in Japan, hence creating demand for hydrogen generation.
Strengthened Global Partnerships for Hydrogen Supply Chains
Japan is engaged in international partnerships towards developing a good hydrogen supply chain. Contractual ties with renewable energy-sufficient countries have allowed for the import of low-cost hydrogen. Joint ventures are aimed at scaling production, researching of improved storage and transportation technologies, and an assured supply. For instance, in October 2024, Airbus UpNext and Toshiba Energy Systems agreed to co-develop a two-megawatt superconducting motor for hydrogen-powered aircraft, leveraging -253°C liquid hydrogen for fuel and cooling. These partnerships are critical for Japan to supply the consumption demand for hydrogen while ensuring energy security. Japan is reinforcing its role in the global hydrogen market by providing opportunities for faster transitions to an economy backed by hydrogen.
Coal Gasification
Steam Methane Reforming
Others
Coal gasification is a technology that converts coal into syngas, a mixture of hydrogen, carbon monoxide, and methane through a high-temperature reaction with controlled oxygen and steam. It is a transitional technique used in Japan's hydrogen generation sector to manufacture hydrogen on a large scale as renewable energy infrastructure keeps growing. This technology guarantees a steady supply of hydrogen for industrial uses and helps the nation achieve its energy diversification objectives. In line with Japan's carbon neutrality goals, ongoing developments seek to increase efficiency and lower carbon emissions.
Steam methane reforming (SMR) is a widely used technology that extracts hydrogen from methane-rich natural gas through a high-temperature reaction with steam. SMR is a key component of the hydrogen generation business in Japan since it is an affordable way to manufacture hydrogen in large quantities for use in electricity, transportation, and industry. Japan is investing in carbon capture and storage (CCS) technology to reduce related emissions, even though SMR presently dominates hydrogen generation. With this strategy, SMR can act as a stopgap measure while the nation develops its green hydrogen infrastructure.
Merchant
Captive
In the systems type segment, merchant hydrogen refers to the production of hydrogen at centralized facilities for distribution and sale to various end-users, including industrial, transportation, and energy sectors. By guaranteeing a steady and expandable supply, Japan's merchant hydrogen infrastructure helps to meet the country's rising demand for hydrogen. This technique simplifies transportation by pipelines, tankers, or cylinders and permits cost efficiency through large-scale production. As green hydrogen infrastructure and localized production capabilities are being established, merchant hydrogen is essential to Japan's hydrogen economy because it fills supply shortages.
In the systems type segment, captive hydrogen refers to hydrogen produced onsite by industrial facilities for their consumption rather than for external sale. The captive hydrogen system is crucial to Japan's steel, chemical, and refining sectors because it allows them to effectively meet their feedstock and operating energy needs. This strategy guarantees a dependable hydrogen source for vital operations while lowering reliance on outside supply chains. In line with Japan's larger hydrogen economy and environmental objectives, captive hydrogen generation aids in the country's industrial decarbonization initiatives.
Methanol Production
Ammonia Production
Petroleum Refinery
Transportation
Power Generation
Others
Methanol production in the application segment involves using hydrogen as a key feedstock to synthesize methanol through a catalytic reaction with carbon monoxide or carbon dioxide. This use is essential to the production of methanol, a versatile chemical used in fuels, adhesives, and plastics, in Japan's hydrogen generation sector. Methanol is also used as a clean-burning fuel substitute and for energy storage. Japan uses hydrogen to meet industrial demand by promoting the manufacture of methanol, which also helps with its efforts to diversify its energy sources and create a low-carbon economy.
Ammonia production in the application segment utilizes hydrogen as a core input, combining it with nitrogen through the Haber-Bosch process. This application is essential to produce ammonia, a vital component of industrial chemicals and fertilizers, as well as an emerging renewable energy carrier in Japan's hydrogen generation sector. The potential of ammonia as a low-carbon fuel and a medium for storing hydrogen supports Japan's efforts to switch to a sustainable energy system. Japan uses hydrogen to meet industrial demands and its carbon neutrality objectives by increasing ammonia production.
In the application segment, petroleum refineries use hydrogen primarily for hydrocracking and desulfurization processes, which improve fuel quality and reduce sulfur emissions. This use is crucial to satisfying the need for greener fuels and guaranteeing adherence to strict environmental rules in Japan's hydrogen-generating business. Low-sulfur gasoline, diesel, and jet fuel may be produced using hydrogen, which supports Japan's sustainability and carbon reduction objectives. The use of hydrogen in refining processes emphasizes how crucial it is to updating Japan's industrial and energy infrastructure.
Transportation utilizes hydrogen as a clean energy source for fuel cell vehicles (FCVs), hydrogen-powered trains, and other mobility solutions. Hydrogen is essential to Japan's efforts to decarbonize its transportation industry and meet its carbon neutrality targets. Improvements in fuel cell technology and growing refueling infrastructure facilitate the use of hydrogen-powered automobiles. Japan's market for hydrogen generation is expanding as a result of the integration of hydrogen into transportation, which lessens dependency on fossil fuels, improves energy security, and encourages sustainable mobility.
In the application segment, power generation leverages hydrogen as a clean energy source for producing electricity through fuel cells or hydrogen combustion in turbines. Hydrogen power generation in Japan helps the country move toward a low-carbon energy mix, tackling the dual problems of lowering greenhouse gas emissions and guaranteeing energy security. In order to balance out sporadic renewable energy sources like solar and wind, hydrogen is a dependable choice for grid-scale energy storage. The market for hydrogen generation is expanding as a result of this integration, which also strengthens Japan's energy resilience and supports its aggressive carbon neutrality goals.
The competitive landscape of Japan's hydrogen generation market is dominated by major companies that are investing heavily in green hydrogen projects, advanced fuel cell technologies, and infrastructure development. For instance, in September 2024, Japan's Ministry of Defense contracted Mitsubishi Heavy Industries and Japan Marine United to build two Aegis System Equipped Vessels for $980 million and $930 million, respectively. In addition, collaborations with international stakeholders and innovative solutions for hydrogen production, storage, and transportation are driving market competitiveness. Government support further enhances the growth potential for domestic and global players.
The report provides a comprehensive analysis of the competitive landscape in the Japan hydrogen generation market with detailed profiles of all major companies.
In November 2024, MHI Thermal Systems, part of Mitsubishi Heavy Industries Group, secured an order from Aisan Industry for a large-scale Aquifer Thermal Energy Storage system at its new Anjo Plant, marking the first practical ATES application in Japan's Chubu region.