연료전지 파워트레인 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 구성요소별, 제품별, 용도별, 최종 용도별, 지역별, 부문별 예측(2025-2033년)
Fuel Cell Powertrain Market Size, Share & Trends Analysis Report By Component (Fuel Cell Module (Stack + BoP), Hydrogen Storage System), By Product, By Application, By End User, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2033
상품코드:1842322
리서치사:Grand View Research
발행일:2025년 09월
페이지 정보:영문 130 Pages
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한글목차
연료전지 파워트레인 시장 개요
세계 연료전지 파워트레인 시장 규모는 2024년에 6억 8,530만 달러로 추정되며, 2033년에는 224억 9,810만 달러에 달할 것으로 예상되며, 2025년부터 2033년까지 CAGR 48.3%로 성장할 것으로 예상됩니다.
이 시장은 정부의 무공해 차량에 대한 우대 정책 확대와 물류 및 대중교통 분야에서 연료전지 트럭 및 버스에 대한 수요 증가로 인해 성장세를 보이고 있습니다.
연료전지 시스템과 수소 저장 기술의 지속적인 비용 절감은 전 세계적으로 친환경 수소 생산 인프라의 꾸준한 확대와 함께 광범위한 채택을 촉진하고 있습니다. 중동 및 아프리카와 라틴아메리카의 신흥 시장에서는 디젤 엔진의 대안을 찾는 지역을 중심으로 연료전지 기반의 대형 차량 도입에 대한 새로운 기회가 창출되고 있습니다. 그러나 배터리 전기를 대체할 수 있는 연료전지 시스템에 비해 초기 비용이 높다는 점은 여전히 큰 문제점으로 비용에 민감한 분야에서 빠른 상용화를 가로막고 있습니다.
정부의 인센티브는 초기 비용 절감과 인프라 구축을 지원함으로써 연료전지 파워트레인 보급을 가속화하는 데 매우 중요한 역할을 하고 있습니다. 이러한 정책적 조치는 내연기관에서 탈피하고 상업 및 공공 부문 전반에 걸쳐 무공해 모빌리티 솔루션의 채택을 촉진하는 것을 목표로 하고 있습니다. 인센티브에는 일반적으로 구매 보조금, 면세 혜택, 연구개발 자금, 차량 개조 및 교체에 대한 직접 지원 등이 포함됩니다. 이러한 이니셔티브는 연료전지 트럭이나 버스와 같은 고비용 부문에 특히 중요합니다.
예를 들어, 독일 연방 교통부는 2025년 7월, 무공해 버스 도입을 촉진하기 위해 새로운 자금 조달 라운드를 시작했습니다. 이 이니셔티브는 전국 대중교통 시스템의 탈탄소화를 촉진하기 위해 배터리 전기 버스, 수소 버스, 기존 디젤 차량의 개조 등을 대상으로 합니다. 2023년 5월, 영국 정부는 산업계 파트너와 함께 무공해 자동차 구상에 1억443만 달러(7,700만 파운드)의 자금을 지원한다고 발표했습니다. 이 프로그램에는 긴급 차량용으로 설계된 수소 연료전지 주행거리 연장장치인 HYER POWER에 대한 지원도 포함되어 있습니다. 이러한 발전은 수소 연료전지 모빌리티 확대를 위한 각국 정부의 전략적 의지를 강화하는 것으로, 예측 기간 동안 연료전지 파워트레인 산업의 확장을 크게 촉진할 것으로 예상됩니다.
대형 운송 수단의 탈탄소화에 대한 요구가 높아지면서 연료전지를 장착한 트럭과 버스의 도입이 가속화되고 있습니다. 특히 긴 항속거리, 빠른 연료 보급, 많은 적재량이 중요한 물류 및 대중교통 분야에서 두드러집니다. 차량 운영자들은 특히 장거리 노선과 도심의 집중적인 운행 주기에서 디젤을 대체할 수 있는 대안으로 수소 연료전지 차량에 대한 관심이 높아지고 있습니다. 대중교통 기관도 국가 및 지역 기후 목표를 달성하기 위해 저배출 솔루션을 우선시하고 있으며, 연료전지 버스를 전략적 투자 대상으로 삼고 있습니다. 예를 들어, 2025년 7월 오만의 국영 운송업체 무와살랏은 무스카트에서 열리는 그린 수소 서밋을 위해 빌바와 수소 버스를 배치하는 계약을 체결했습니다. 이러한 노력은 수소 모빌리티를 촉진하고 교통 부문의 배출량을 줄이기 위한 오만의 광범위한 전략을 보여줍니다. 이러한 신흥국 개척은 물류 제공업체와 공공 기관에서 연료전지차에 대한 관심이 높아지고 있음을 강조하며, 무공해 대형 모빌리티 플랫폼으로의 강력한 시장 전환을 보여줍니다.
목차
제1장 조사 방법과 범위
제2장 주요 요약
제3장 연료전지 파워트레인 시장 변수, 동향, 범위
시장 계통 전망
시장 역학
시장 성장 촉진요인 분석
시장 성장 억제요인 분석
업계 과제
연료전지 파워트레인 시장 분석 툴
업계 분석 - Porter's Five Forces 분석
PESTEL 분석
제4장 연료전지 파워트레인 시장 : 구성요소 추정·동향 분석
부문 대시보드
연료전지 파워트레인 시장 : 구성요소 변동 분석, 2024년 및 2033년
연료전지 모듈(스택+BoP)
수소 저장 시스템
전동 드라이브 유닛(EDU)
파워 일렉트로닉스와 제어
제5장 연료전지 파워트레인 시장 : 제품 추정·동향 분석
부문 대시보드
연료전지 파워트레인 시장 : 제품 변동 분석, 2024년 및 2033년
연료전지 스택
연료전지 시스템
연료전지 전기 파워트레인
제6장 연료전지 파워트레인 시장 : 용도 추정·동향 분석
부문 대시보드
연료전지 파워트레인 시장 : 용도 변동 분석, 2024년 및 2033년
승용차
상용 트럭과 버스
자재관리
제7장 연료전지 파워트레인 시장 : 최종 용도 추정·동향 분석
부문 대시보드
연료전지 파워트레인 시장 : 최종 용도 변동 분석, 2024년 및 2033년
상용차 제조업체와 플릿
자동차 OEM
물류·창고 오퍼레이터
제8장 연료전지 파워트레인 시장 : 지역 추정·동향 분석
연료전지 파워트레인 시장 점유율(지역별, 2024년 및 2033년)
북미
미국
캐나다
멕시코
유럽
영국
독일
프랑스
아시아태평양
중국
일본
인도
한국
호주
라틴아메리카
브라질
중동 및 아프리카
아랍에미리트
사우디아라비아
남아프리카공화국
제9장 경쟁 구도
기업 분류
기업의 시장 포지셔닝
기업 히트맵 분석
기업 개요/상장 기업
Ballard Power Systems Inc.
Plug Power Inc.
Toyota Motor Corporation
Hyundai Motor Company
Sinosynergy Hydrogen Energy Technology Co., Ltd.
Cummins Inc.
Symbio(Faurecia &Michelin JV)
Bosch Hydrogen Powertrain Systems(Bosch Group)
AVL List GmbH
Horizon Fuel Cell Technologies Pte. Ltd.
KSM
영문 목차
영문목차
Fuel Cell Powertrain Market Summary
The global fuel cell powertrain market size was estimated at USD 685.3 million in 2024, and is projected to reach USD 22,498.1 million by 2033, growing at a CAGR of 48.3% from 2025 to 2033. The market is gaining momentum, driven by growing government incentives for zero-emission vehicles and the rising demand for fuel cell-powered trucks and buses across logistics and public transport sectors.
Continuous cost reductions in fuel cell systems and hydrogen storage technologies are also supporting broader adoption, alongside the steady expansion of green hydrogen production infrastructure worldwide. Emerging markets in the Middle East & Africa and Latin America are creating new opportunities for deploying fuel cell-based heavy-duty fleets, particularly in regions seeking alternatives to diesel engines. However, high upfront costs of fuel cell systems compared to battery-electric alternatives remain a significant challenge, hindering faster commercialization across cost-sensitive segments.
Government incentives have played a pivotal role in accelerating the deployment of fuel cell powertrains by reducing upfront costs and supporting infrastructure development. These policy measures are aimed at fostering the transition away from internal combustion engines and promoting the adoption of zero-emission mobility solutions across commercial and public sectors. Incentives typically include purchase subsidies, tax exemptions, research and development funding, and direct support for fleet retrofitting or replacement. These initiatives are particularly critical for high-cost segments like fuel cell-powered trucks and buses, where operating economics remain a barrier without government intervention.
For instance, in July 2025, Germany's Federal Ministry for Transport launched a new funding round to promote the adoption of zero-emission bus fleets. The initiative covers battery-electric and hydrogen-powered buses, as well as the retrofitting of existing diesel vehicles, with the goal of expediting the decarbonization of public transport systems nationwide. In May 2023, the UK government, along with industry partners, announced USD 104.43 million (GBP 77 million) in funding for zero-emission vehicle initiatives. The program included support for the HYER POWER hydrogen fuel cell range extender designed for emergency service vehicles. These developments reinforce the strategic commitment by governments to scale hydrogen fuel cell mobility, which is expected to significantly drive the expansion of the fuel cell powertrain industry over the forecast period.
The growing need to decarbonize heavy-duty transportation is accelerating the adoption of fuel cell-powered trucks and buses, particularly in logistics and public transit sectors where long range, quick refueling, and high payload capacity are critical. Fleet operators are increasingly turning to hydrogen fuel cell vehicles as a viable alternative to diesel, especially for long-haul routes and intensive urban service cycles. Public transport agencies are also prioritizing low-emission solutions to meet national and regional climate targets, making fuel cell buses a strategic investment. For instance, in July 2025, Oman's state-owned operator Mwasalat signed an agreement with Birba to deploy hydrogen-powered buses for the Green Hydrogen Summit in Muscat. Supported by Shell's dedicated green hydrogen refueling station, the initiative illustrates Oman's broader strategy to advance hydrogen mobility and reduce emissions in the transport sector. Such developments underscore the growing interest in fuel cell vehicles among logistics providers and public agencies, signaling a strong market shift toward zero-emission heavy-duty mobility platforms.