환자 참여 솔루션 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 유형별, 제공별, 기능별, 최종 용도별, 지역별, 부문별 예측(2025-2030년)
Patient Engagement Solutions Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (AI-Driven Engagement, Telehealth Solutions), By Delivery (Web/Cloud-based, On-premise), By Functionality, By End-use, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2030
상품코드:1701269
리서치사:Grand View Research
발행일:2025년 03월
페이지 정보:영문 150 Pages
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한글목차
환자 참여 솔루션 시장의 성장 및 동향
Grand View Research, Inc.의 최신 보고서에 따르면 세계의 환자 참여 솔루션 시장 규모는 2030년까지 866억 7,000만 달러에 이를 것으로 추정되며, 2025-2030년에 걸쳐 20.97%의 연평균 성장률(CAGR)로 성장할 것으로 예측됩니다.
시장 성장을 촉진하는 주요 요인으로는 의료 전반의 디지털화 증가, 만성 질환의 유병률 증가, 기술 발전 등이 있습니다.
의료 서비스 제공업체가 지속적으로 증가하는 확진자와 싸우면서 환자들은 치료 전달 및 모니터링을 위해 디지털 기술을 찾고 있었습니다. 2020년 12월, athenahealth는 회사의 athenaOne 플랫폼에 COVID-19 백신을 사용할 수 있을 때 즉시 투여할 수 있도록 스케줄링, 워크플로우, 문서화, 보고 기능 등의 새로운 기능을 출시했습니다.
사회적 거리두기의 필요성으로 인해 원격 환자 모니터링 솔루션에 대한 수요가 증가했으며, 환자 상태 기록을 정확하고 시의적절하게 교환하는 것이 필수적이 되었습니다. 2020년 6월 오리온 헬스는 350개 이상의 의료 시설로 구성된 네트워크인 키스톤 헬스 정보 교환과 제휴하여 펜실베이니아와 뉴저지 전역의 공중 보건 데이터 수집을 개선하기 위해 실시간 자동화된 코로나19 보고를 가능하게 했습니다.
클라우드 커뮤니케이션 제공업체이자 고객 참여를 지원하는 Twilio의 설문조사에 따르면 응답자의 68%가 코로나19로 인해 조직 내 디지털화가 가속화되었다고 답했습니다. 기업들은 경영진의 승인, 명확한 전략의 필요성, 레거시 소프트웨어 교체에 대한 거부감 등 조직 차원의 장벽이 완화되었다고 답했습니다. 실제로 마운트 사이나이 헬스 시스템의 최고 제품 책임자에 따르면, 새로 개발한 문자 채팅 플랫폼은 팬데믹으로 인해 사용량이 10배나 급증했다고 합니다.
모바일 기술은 의료 분야의 디지털 및 원격 의료 혁명의 중추적인 원동력으로 부상했습니다. 스마트폰, 태블릿, 웨어러블 디바이스는 의료 지원 및 환자 기록에 대한 액세스를 간소화하고, 환자 치료의 질을 높이며, 백오피스 운영 및 의료 교육을 간소화했습니다. WhatsApp 등의 플랫폼을 참여에 활용함으로써 병원은 이용하기 쉬운 커뮤니케이션 채널을 통해 환자와의 상호 작용을 관리할 수 있게 되었습니다. 병원은 참여를 위해 WhatsApp과 같은 플랫폼을 활용하여 접근 가능한 커뮤니케이션 채널을 통해 환자 상호 작용을 관리할 수 있게 되었습니다. 이지리워즈 헬스케어 CRM과 같은 솔루션은 병원 직원이 환자 커뮤니케이션, 예약 일정, 병실 공실 확인을 자동화할 수 있도록 지원합니다.
환자 참여 솔루션 시장 보고서 하이라이트
AI 기반 참여 부문은 2024년에 27.05%의 가장 큰 매출 점유율을 차지했습니다.
웹/클라우드 기반은 2024년에 72.27%의 가장 큰 매출 점유율을 차지했으며 예측 기간 동안 가장 빠른 CAGR로 성장할 전망입니다.
2024년에 강화된 커뮤니케이션 부문이 최대의 수익 점유율을 차지했습니다.
의료 서비스 제공자 부문은 2024년에 가장 큰 수익 점유율을 차지했습니다.
목차
제1장 조사 방법과 범위
제2장 주요 요약
제3장 환자 참여 솔루션 시장의 변수, 동향, 범위
시장 계통의 전망
상위 시장 전망
관련 및 하위 시장 전망
산업 분석
사용자의 시점 분석
주요 최종 사용자
기술 전망
규제 프레임워크
시장 역학
시장 성장 촉진요인 분석
시장 성장 억제요인 분석
산업의 과제와 기회의 분석
환자 포털 시장 분석 도구
PESTEL 분석
Porter's Five Forces 분석 : 약국
Porter's Five Forces 분석 : 의료 지불자
Porter's Five Forces 분석 : 제약 회사
Porter's Five Forces 분석 : 의료 서비스 제공자
규제 프레임워크
이용 사례와 통찰
COVID-19의 영향 분석
제4장 환자 참여 솔루션 시장 : 유형별, 추정 및 동향 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 유형 변동 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 유형 부문 대시보드
유형 동향과 시장 점유율 분석(2024년, 2030년)
유형별
AI 기반 참여
원격 의료 솔루션
환자 포털
원격 환자 모니터링
인구 건강 관리
예약 및 복약 알림
기타
제5장 환자 참여 솔루션 시장 : 제공별, 추정 및 동향 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 제공 변동 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 제공 부문 대시보드
제공 동향과 시장 점유율 분석(2024년, 2030년)
제공별
웹/클라우드 기반
온프레미스
제6장 환자 참여 솔루션 시장 : 기능별, 추정 및 동향 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 기능 변동 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 기능 부문 대시보드
기능 동향과 시장 점유율 분석(2024년, 2030년)
기능별
강화된 커뮤니케이션
환자 교육
예측 분석
합리화된 운용
기타
제7장 환자 참여 솔루션 시장 : 최종 용도별, 추정 및 동향 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 최종 용도 변동 분석
환자 참여 솔루션 시장 : 최종 용도 부문 대시보드
최종 용도 동향과 시장 점유율 분석(2024년, 2030년)
최종 용도별
의료 제공업체
외래 시설
입원 시설
의료 지불자
개인
공공
제약 회사
약국
독립 약국(원자력 약국)
지역 약국
통신 판매 약국
소매 약국
디지털 약국
전문 약국
센트럴필 약국
조제 약국
기타
제8장 환자 참여 솔루션 시장 : 지역 추정 및 동향 분석(지역, 유형, 제공, 기능, 최종 용도별)
The global patient engagement solutions market size is estimated to reach USD 86.67 billion by 2030, registering to grow at a CAGR of 20.97% from 2025 to 2030 according to a new report by Grand View Research, Inc. Key factors fueling the market growth include rising digitalization across healthcare, increasing prevalence of chronic conditions, and technological advancements. COVID-19 pandemic boosted digitalization across healthcare. This, in turn, has fueled the awareness and adoption of patient engagement solutions, thus propelling the market growth.
As healthcare providers were battling the constant upsurge in cases, patients were looking to digital technologies for care delivery and monitoring. This contributed to the market growth. Key companies released multiple COVID-19-related features as part of their patient engagement lineup to enhance their offerings. In December 2020, athenahealth released new features to its athenaOne platform-such as scheduling, workflow, documentation, and reporting capabilities-to enable immediate administration of COVID-19 vaccines as and when they become available.
The necessity of social distancing resulted in increased demand for remote patient monitoring solutions and prerequisite for the precise and timely exchange of patient well-being records. Pandemic has also made healthcare professionals look for alternate methods to traditional processes and systems. As a result, market participants have developed COVID-19-related features in their existing patient engagement solutions. For instance, in June 2020, Orion Health partnered with a network of more than 350 healthcare facilities called Keystone Health Information Exchange to enable real-time automated COVID-19 reporting for improved public health data collection across Pennsylvania and New Jersey.
As per a survey by Twilio, a cloud communications provider and customer engagement, 68% of respondents reported accelerated digitalization in their organizations due to COVID-19. Companies reported easing of barriers at organizational levels, such as getting executive approvals, the need for a clear strategy, and reluctance to replace legacy software. In fact, according to the Chief Product Officer at Mount Sinai Health System, their newly developed text?to?chat platform witnessed a 10x surge in volume due to the pandemic. Growing number of smartphone users around the globe expedited the adoption of digital health technologies across the sector, both from providers and consumers, which, in turn, has augmented the dependability of patients on mHealth apps.
Mobile technology has emerged as a pivotal driver of healthcare's digital and telemedicine revolution. Smartphones, tablets, and wearable devices have simplified access to healthcare support & patient records, elevated the quality of patient care, and streamlined back-office operations & medical training. Leveraging platforms such as WhatsApp for engagement enabled hospitals to manage patient interactions through an accessible communication channel. Solutions such as Easyrewardz Healthcare CRM empower hospital staff to automate patient communication, appointment scheduling, and room availability checks. These advancements are poised to fuel market growth over the forecast period.
The AI-driven engagement segment held the largest revenue share of 27.05% in 2024.
Web/cloud-based held the largest revenue share of 72.27% in 2024 and is anticipated to expand at the fastest CAGR during the forecast period.
The enhanced communication segment held the largest revenue share in 2024.
The healthcare providers segment held the largest revenue share in 2024, driven by the increasing need to improve patient outcomes and streamline healthcare delivery.