세계의 LPG 탱커 시장
LPG Tankers
상품코드 : 1798945
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 284 Pages
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한글목차

세계의 LPG 탱커 시장은 2030년까지 2,783억 달러에 도달

2024년에 2,201억 달러로 추정되는 세계의 LPG 탱커 시장은 2024-2030년에 CAGR 4.0%로 성장하며, 2030년에는 2,783억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 리포트에서 분석한 부문의 하나인 초대형 가스 캐리어선은 CAGR 3.1%를 기록하며, 분석 기간 종료시에는 1,222억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 대형 가스 운반선 부문의 성장률은 분석 기간에 CAGR 5.2%로 추정됩니다.

미국 시장은 600억 달러로 추정, 중국은 CAGR 7.2%로 성장 예측

미국의 LPG 탱커 시장은 2024년에 600억 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제대국인 중국은 2030년까지 560억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년의 CAGR은 7.2%입니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간 중 CAGR은 각각 1.7%와 3.1%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 2.3%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 LPG 탱커 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

LPG 탱커의 세계 수요 회복의 원동력은?

액화석유가스(LPG) 탱커는 프로판, 부탄 및 그 혼합물을 액화 상태로 전 세계 항로로 운송하는 데 필수적인 선박입니다. 조리용, 난방용, 석유화학 원료용, 자동차 가스용 청정 연소 연료로서 LPG에 대한 세계 수요 증가는 유조선 신조 투자를 활성화하고 세계 해상 무역량을 확대하고 있습니다. 아시아태평양과 아프리카에서는 인구 증가와 도시화로 인해 LPG 소비가 증가하고, 미국과 중동에서는 생산 잉여가 발생하여 수급 불균형이 발생하여 견고한 운송 인프라가 필요합니다.

북미 셰일가스 혁명으로 미국은 주요 LPG 수출국으로 자리매김한 반면, 중동 국가들은 대규모 채굴 및 정제 사업을 통해 공급을 주도하고 있습니다. 파이프라인 인프라와 아시아로 가는 장거리 노선이 제한적이기 때문에 해상 LPG 운송이 필수적입니다. LPG 탱커 초대형가스운반선(VLGC), 중형가스운반선(MGC), 소형가스운반선(SGC)으로 분류되는 LPG선은 하류부 용도의 확대와 신규 수입 터미널 개설에 따른 운송 수요에 대응하기 위해 현재 기록적인 수의 발주와 용선이 이루어지고 있습니다.

LPG 해운 부문의 선박 설계 및 추진 기술은 어떻게 진화하고 있는가?

최근 LPG 탱커는 고효율, 저배출, 화물 유연성 향상을 위해 설계되었습니다. 장거리 항로의 주역인 VLGC는 LPG 또는 MGO(Marine Gas Oil)로 운항할 수 있는 이중 연료 추진 시스템으로 건조되는 경우가 많아지고 있으며, 연비와 배기가스 규제에 대한 적합성이 향상되고 있습니다. 최신 선박은 대부분 전자제어 엔진, 배기가스 정화 시스템(스크러버), 샤프트 제너레이터를 장착하여 IMO 2020 황 배출 규제를 준수하고 탈탄소화 목표를 지원합니다.

화물 보관 시스템 설계도 발전하고 있습니다. VLGC는 완전 냉장 시스템이 표준으로 적용되어 대기압, -42℃에서 대용량의 LPG 운송이 가능합니다. 지역 무역에서 더 일반적인 반 냉장 또는 가압 선박은 최적화 된화물 펌프, 낮은 보일러 오프 시스템, 다양한 LPG 혼합물 및화물 교체를 효율적으로 처리 할 수있는 유연한 적재 배치로 재구성되었습니다. 상태 모니터링, 예지보전, 항해 최적화 소프트웨어와 같은 스마트 선박 기술은 운항 관리 및 비용 관리를 개선하기 위해 LPG 유조선에 통합되고 있습니다.

한국, 중국, 일본 조선소들은 기술적으로 진보된 LPG 탱커 건조를 선도하고 있으며, 경량화, 모듈식 설계, 향후 개조를 위한 LNG 지원 인프라를 통합하는 경우가 많습니다. 또한 선내 안전 시스템, 화물 탱크 검사 로봇, AI를 활용한 위험 평가 등의 혁신은 여전히 위험도가 높은 화물 부문의 안전과 규제 준수를 강화하고 있습니다.

어떤 항로와 최종 용도 시장이 선단 확장을 형성하고 있는가?

LPG 탱커 수요에서 가장 큰 비중을 차지하는 것은 미국 멕시코만과 중동의 수출업체와 중국, 인도, 일본, 한국 등 수요가 많은 지역을 연결하는 태평양 횡단 무역항로입니다. 이들 국가들은 국내 소비, 석유화학 제조, 정유소 가동에 혼합용으로 LPG 수입에 크게 의존하고 있습니다. 동남아시아 및 서아프리카에서는 새로운 수입 터미널과 저장 허브가 건설되고 새로운 무역로가 형성되고 있으며, 중형 선박에 대한 지역적 용선 수요가 증가하고 있습니다.

유럽에서는 유리한 가격 정책으로 미국으로부터의 LPG 수입이 증가하고 있으며, 역내 운송이 동유럽과 남유럽의 자동차 가스 및 난방 시장을 지탱하고 있습니다. 남미와 아프리카에서는 청정 조리용 연료 사용을 촉진하는 정부 프로그램에 의해 LPG 소비가 촉진되고 있으며, 얕은 항구와 비전기화 터미널에 정박할 수 있는 소형 연안 가스 운반선이 필요합니다. 또한 프로판 탈수소(PDH) 플랜트 및 부탄을 연료로 하는 MTBE 생산 시설의 성장으로 인해 새로운 산업용 운송 수요가 발생하고 있습니다.

선대 확대는 예상되는 운임 회복, 터미널 인프라의 성장, 환경 규제의 진전에 따라 신중하게 대응하고 있습니다. 현물 및 장기 용선 시장에서는 특히 IMO의 탈탄소화 로드맵에 따른 탄소원단위지수(CII) 규제를 앞두고 친환경적이고 대용량의 선박에 대한 선호도가 높아지고 있습니다. 선주가 화물의 유연성, 환경 규제, 항만 접근의 제약에 대응할 수 있는지 여부가 용선 성공과 선대 경쟁력의 중요한 결정 요인이 되고 있습니다.

세계 LPG 탱커 시장의 성장 원동력은?

세계 LPG 탱커 시장의 성장은 세계 LPG 소비량 증가, 미국과 중동의 수출 급증, 해상 무역 인프라 확대 등 여러 요인에 의해 이루어지고 있습니다. LPG는 저탄소 청정 연소 특성으로 인해 주거, 상업, 산업 분야에서 과도기적 연료로 수요가 증가하고 있으며, 기존 유조선 용량을 더욱 압박하고 있습니다.

선대의 현대화는 규제와 경제성 모두에 의해 가속화되고 있습니다. IMO의 황 및 탄소 배출 규제는 노후 유조선을 퇴역시키고 이중 연료, 스크러버 장착, 에너지 효율이 높은 선박에 대한 투자를 촉진하고 있습니다. 용선주들은 화물의 유연성이 높고, 연비가 좋으며, 배기가스 성능 기준에 부합하는 유조선을 선호하고 있습니다. 이에 따라 주요 장거리 항로의 VLGC뿐만 아니라 지역 및 라스트마일 LPG 물류에 대응하는 중소형 선박에 대한 수요도 증가하고 있습니다.

이와 함께 미국의 새로운 수출 터미널, 아프리카와 동남아시아의 저장 허브, 부유식 수입 터미널 개발 등 세계 인프라 투자도 지속적인 시장 확대를 위한 여건을 조성하고 있습니다. 운임 경제가 회복되고 벙커링 연료비가 안정화되면서 LPG 운송은 세계 공급과잉과 급성장하는 다운스트림 수요를 연결하는 중요한 역할에 힘입어 장기적인 구조적 성장을 이룰 수 있는 태세를 갖추고 있습니다.

부문

선 형(초대형 가스 캐리어선, 대형 가스 캐리어선, 중형 가스 캐리어선, 소형 가스 캐리어선), 냉동·가압(완전 가압, 준가압, 완전 냉장, 특별 냉장)

조사 대상 기업의 예

AI 통합

Global Industry Analysts는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI 툴에 의해 시장 정보와 경쟁 정보를 변혁합니다.

Global Industry Analysts는 일반적인 LLM나 업계별 SLM 쿼리에 따르는 대신에, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 대량 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수입원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 개요

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSA
영문 목차

영문목차

Global LPG Tankers Market to Reach US$278.3 Billion by 2030

The global market for LPG Tankers estimated at US$220.1 Billion in the year 2024, is expected to reach US$278.3 Billion by 2030, growing at a CAGR of 4.0% over the analysis period 2024-2030. Very Large Gas Carrier Vessel, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 3.1% CAGR and reach US$122.2 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Large Gas Carrier Vessel segment is estimated at 5.2% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$60.0 Billion While China is Forecast to Grow at 7.2% CAGR

The LPG Tankers market in the U.S. is estimated at US$60.0 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$56.0 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 7.2% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.7% and 3.1% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 2.3% CAGR.

Global LPG Tankers Market - Key Trends & Drivers Summarized

What Is Driving the Resurgence in Global Demand for LPG Tanker Capacity?

Liquefied Petroleum Gas (LPG) tankers are essential maritime vessels that transport propane, butane, and their mixtures in liquefied form across global shipping routes. The rising global demand for LPG-as a clean-burning fuel for cooking, heating, petrochemical feedstock, and autogas-is revitalizing investments in new tanker builds and expanding global seaborne trade volumes. As Asia-Pacific and Africa witness increasing LPG consumption due to population growth and urbanization, and as production surpluses emerge from the U.S. and Middle East, the resulting supply-demand imbalances are necessitating robust shipping infrastructure.

The shale gas revolution in North America has positioned the U.S. as a major LPG exporter, while Middle Eastern countries continue to lead in supply through large-scale extraction and refining operations. With limited pipeline infrastructure and long-haul routes to Asia, sea-based LPG transportation has become vital. LPG tankers-categorized into Very Large Gas Carriers (VLGCs), Medium Gas Carriers (MGCs), and Small Gas Carriers (SGCs)-are now being ordered and chartered in record numbers to meet the shipping needs of expanding downstream applications and new import terminals.

How Are Vessel Designs and Propulsion Technologies Evolving in the LPG Shipping Sector?

Modern LPG tankers are being engineered for higher efficiency, lower emissions, and greater cargo flexibility. VLGCs, which dominate long-haul trade routes, are increasingly being constructed with dual-fuel propulsion systems that allow operation on LPG or marine gas oil (MGO), improving fuel economy and emission compliance. Many of the latest vessels are equipped with electronically controlled engines, exhaust gas cleaning systems (scrubbers), and shaft generators to comply with IMO 2020 sulfur emission regulations and support decarbonization goals.

The design of cargo containment systems is also advancing. Fully refrigerated systems are standard in VLGCs, allowing for the transport of large LPG volumes at atmospheric pressure and -42°C. Semi-refrigerated or pressurized vessels, more common in regional trade, are being reconfigured with optimized cargo pumps, low boil-off systems, and flexible loading arrangements to handle various LPG blends and cargo changeovers efficiently. Smart ship technologies-such as condition monitoring, predictive maintenance, and voyage optimization software-are being integrated into LPG tankers for improved operational control and cost management.

Shipyards in South Korea, China, and Japan are leading the construction of technologically advanced LPG tankers, often incorporating lightweight materials, modular design, and LNG-ready infrastructure for future retrofitting. Additionally, innovations in onboard safety systems, cargo tank inspection robotics, and AI-driven risk assessment are enhancing safety and regulatory compliance in what remains a highly hazardous cargo segment.

Which Trade Routes and End-Use Markets Are Shaping Fleet Expansion?

The largest share of LPG tanker demand is tied to the trans-Pacific trade route connecting the U.S. Gulf Coast and Middle East exporters with high-demand regions such as China, India, Japan, and South Korea. These countries rely heavily on LPG imports for domestic consumption, petrochemical manufacturing, and blending into refinery operations. The construction of new import terminals and storage hubs in Southeast Asia and West Africa is unlocking fresh trade lanes and regional chartering demand for mid-sized carriers.

In Europe, LPG imports from the U.S. are rising due to favorable pricing, while intra-regional transport is supporting autogas and heating markets in Eastern and Southern Europe. In South America and Africa, LPG consumption is being driven by government programs promoting clean cooking fuel access, necessitating smaller, coastal gas carriers that can dock at shallow ports and off-grid terminals. Moreover, the growth of propane dehydrogenation (PDH) plants and butane-fed MTBE production facilities is creating new industrial transport needs.

Fleet expansion is being carefully matched to anticipated freight rate recovery, terminal infrastructure growth, and evolving environmental regulations. Spot and long-term charter markets are reflecting increasing preference for eco-friendly and larger-capacity vessels, particularly in anticipation of carbon intensity index (CII) regulations under IMO’s decarbonization roadmap. The ability of shipowners to meet cargo flexibility, environmental mandates, and port access constraints is becoming a key determinant of chartering success and fleet competitiveness.

What Is Fueling Growth in the LPG Tankers Market Globally?

The growth in the global LPG tankers market is driven by several factors, including rising global LPG consumption, surging exports from the U.S. and Middle East, and expanding infrastructure for seaborne trade. The demand for LPG as a transitional fuel-due to its lower carbon content and clean-burning characteristics-is increasing its use across residential, commercial, and industrial sectors, further straining existing tanker capacities.

Fleet modernization is being accelerated by both regulation and economics. IMO rules on sulfur and carbon emissions are pushing older tankers into retirement and encouraging investment in dual-fuel, scrubber-equipped, and energy-efficient ships. Charterers are favoring tankers with higher cargo flexibility, better fuel economy, and compliance with emissions performance standards. This is driving demand not only for VLGCs on major long-haul routes but also for small and mid-sized vessels servicing regional and last-mile LPG logistics.

In parallel, global infrastructure investments-such as the development of new export terminals in the U.S., storage hubs in Africa and Southeast Asia, and floating import terminals-are creating supportive conditions for sustained market expansion. With freight economics recovering and bunker fuel costs stabilizing, LPG shipping is poised for long-term structural growth, underpinned by its essential role in connecting global supply surpluses with rapidly growing downstream demand.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the LPG Tankers market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Vessel Size (Very Large Gas Carrier Vessel, Large Gas Carrier Vessel, Medium Gas Carrier Vessel, Small Gas Carrier Vessel); Refrigeration & Pressurization (Fully Pressurized, Semi-pressurized, Fully Refrigerated, Extra Refrigerated)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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