세계의 RO-RO(Roll on/Roll off) 선박 시장
Roll-on / Roll-off (Ro-Ro) Vessels
상품코드 : 1798238
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 370 Pages
 라이선스 & 가격 (부가세 별도)
US $ 5,850 ₩ 8,452,000
PDF & Excel (Single User License) help
PDF & Excel 보고서를 1명만 이용할 수 있는 라이선스입니다. 파일 내 텍스트의 복사 및 붙여넣기는 가능하지만, 표/그래프 등은 복사할 수 없습니다. 인쇄는 1회 가능하며, 인쇄물의 이용범위는 파일 이용범위와 동일합니다.
US $ 17,550 ₩ 25,356,000
PDF & Excel (Global License to Company and its Fully-owned Subsidiaries) help
PDF & Excel 보고서를 동일 기업 및 100% 자회사의 모든 분이 이용하실 수 있는 라이선스입니다. 인쇄는 1인당 1회 가능하며, 인쇄물의 이용범위는 파일 이용범위와 동일합니다.


한글목차

세계의 RO-RO(Roll on/Roll off) 선박 시장은 2030년까지 338억 달러에 달할 전망

2024년에 269억 달러로 추정되는 세계의 RO-RO(Roll on/Roll off) 선박 시장은 2024-2030년에 CAGR 3.9%로 성장하며, 2030년에는 338억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 리포트에서 분석한 부문의 하나인 페리선 유형은 CAGR 3.0%를 기록하며, 분석 기간 종료시에는 107억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 화물선 부문은 분석 기간 중 CAGR 4.9%의 성장이 전망됩니다.

미국 시장은 73억 달러로 추정, 중국은 CAGR 7.0%로 성장 예측

미국의 RO-RO(Roll on/Roll off) 선박 시장은 2024년에 73억 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제대국인 중국은 2030년까지 68억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년의 CAGR은 7.0%입니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간 중 CAGR은 각각 1.6%와 3.0%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 2.2%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 RO-RO(Roll on/Roll off) 선박 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

진화하는 화물 역학 및 선박 설계가 RO-RO 선박 시장에 어떤 영향을 미치고 있는가?

RO-RO(Roll on/Roll off) 선박은 자동차, 트럭, 트레일러, 중장비 등 바퀴 달린 화물의 운송에 있으며, 독보적인 효율성으로 인해 세계 해상 물류에서 전략적 중요성을 더해가고 있습니다. 지난 10년간 RO-RO 선박의 설계는 증가하는 고중량(H&H) 화물을 수용하기 위해 발전해 왔으며, 새로운 선박은 대형 유닛의 안전한 승선을 위해 갑판 용량 증가, 조정 가능한 램프 시스템, 개선된 도어 클리어런스 등을 제공합니다. 내부 경사로 형태, 승강식 갑판, 가변 높이 화물창의 혁신은 선박 활용을 최적화하고 항만의 처리 효율을 높입니다. 조선사는 또한 비대칭 적재시 선박을 안정화하기 위해 밸러스트 제어 시스템과 안티 힐 기술을 통합하고 있습니다.

또한 세계 자동차 물류 부문은 주요 최종사용자 부문으로 부상하고 있으며, RO-RO 물동량에서 압도적인 점유율을 차지하고 있습니다. 주요 OEM 및 자동차 수출업체들은 특히 아시아-유럽, 북미-아시아, 유럽 내항로와 같은 무역 통로에서 예측 가능하고 확장 가능한 운송 능력을 확보하기 위해 RO-RO 운항사와 장기 계약을 체결하는 경우가 증가하고 있습니다. 전기자동차(EV)에 대한 수요가 증가함에 따라 더 큰 배터리 팩과 더 무거운 차량 중량을 수용하기 위해 선박 설계를 변경하고 있으며, 소방 시스템과 리튬이온 배터리 관리 프로토콜이 추가되고 선상에 통합되고 있습니다.

항만 인프라와 지역 무역 협정이 시장 확대를 촉진하는 이유는 무엇인가?

RO-RO 사업은 항만의 준비태세에 크게 영향을 받으며, 항만 인프라는 원활한 화물 흐름을 가능하게 하는 데 매우 중요한 역할을 합니다. RO-RO 전용부두, 고강도 부두, 다층 로딩 브릿지를 지원하는 항만은 국가 무역 물류 전략에서 그 중요성이 커지고 있습니다. 아시아태평양, 아프리카, 중동의 각국 정부는 차량 환적 물동량을 유치하고 지역 연결성을 높이기 위해 항만 현대화 프로젝트의 일환으로 전용 RO-RO 터미널에 투자하고 있습니다. 제브뤼헤항(벨기에), 브레머하펜항(독일), 요코하마항(일본) 등이 주요 RO-RO 허브항으로 성공한 것은 RO-RO 선박의 가동률을 높이는 데 있으며, 지원 인프라가 중요한 역할을 하고 있다는 것을 보여줍니다.

또한 역내종합적경제동반자협정(RCEP), USMCA, AfCFTA 등의 무역협정은 지역 간 차량 이동에 대한 새로운 수요를 창출하고 있으며, 그 결과 RO-RO 선사의 선대 확대와 항로 다변화를 촉진하고 있습니다. RO-RO 선사는 다지점 항로에 대응하고, 자동차 및 트럭 적재 화물(PCTC)과 혼재화물을 모두 처리할 수 있는 더 크고 유연한 선박에 투자하여 대응하고 있습니다. 특히 일본과 한국에서 동남아시아로의 아시아 역내 무역 증가는 근해 RO-RO 서비스에 대한 수요를 자극하고 있으며, 더 큰 용량의 저배출 선박을 통한 선대 업데이트를 촉진하고 있습니다.

지속가능성 규제가 향후 선박 발주량 형성에 어떤 역할을 하는가?

RO-RO 선박 부문은 배출량 감소와 환경 성능 향상에 대한 규제 압력에 직면해 있습니다. IMO의 2023년 탄소당량 목표와 유럽과 북미의 지역 배출 규제 지역(ECA) 의무화와 함께 선박 운영사들은 대체 추진 기술 및 청정 연료 시스템에 대한 투자를 장려하고 있습니다. LNG를 동력원으로 하는 RO-RO 선박은 시장 점유율을 확대하고 있으며, 배터리 저장 및 육상 전원과 호환되는 하이브리드 선박은 Wallenius Wilhelmsen 및 NYK Line과 같은 대형 사업자가 주문하고 있습니다. 또한 조선소는 개선된 선체 유체역학, 공기 윤활 시스템, 디지털 항해 최적화 툴을 통해 연료 효율에 최적화된 RO-RO 설계를 제공합니다.

환경 규제는 항만 측의 운영에도 영향을 미치고 있으며, RO-RO 선박은 정박 중 배출량을 줄이기 위해 콜드 아이언(해안에서 선박에 전력 공급)을 지원하는 것이 점점 더 기대되고 있습니다. 또한 지속가능성 인증 및 ESG 성과 지표는 OEM 및 산업용 화주와의 장기 계약을 확보하는 데 필수적인 요소로 자리 잡고 있습니다. 일부 RO-RO 선사는 차량 제조업체와 협력하여 탄소 회계 플랫폼과 항로 기반 배출량 추적을 통합하여 엔드 투 엔드 운송의 탈탄소화를 위해 노력하고 있습니다. 이러한 노력은 RO-RO 선박의 설계, 운항, 수명주기 자산관리 분야에서 새로운 녹색 혁신의 물결을 일으키고 있습니다.

세계 RO-RO 선박 시장의 확대 원동력은?

RO-RO(Roll on/Roll off) 선박 시장의 성장은 세계 자동차 생산량 증가, 자동차 공급망의 전략적 변화, 효율적인 브레이크 벌크 화물 운송에 대한 수요 증가 등 여러 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 팬데믹 이후 자동차 수출의 급속한 회복, 특히 아시아에서 유럽과 북미로의 수출은 대용량, 고속 적재 RO-RO 선박에 대한 수요를 촉진하고 있습니다. OEM은 운송 리스크를 최소화하고 컨테이너 물류의 병목현상을 피하기 위해, 특히 FBU(Full Build Unit) 및 시간적 여유가 있는 차량 배송에 RO-RO 서비스를 활용하고 있습니다.

동시에 신흥 국가의 인프라 구축은 건설기계, 버스, 농기계의 운송을 증가시키고 있으며, 이들 모두 자체 추진 또는 트레일러 탑재가 용이하므로 RO-RO 선박에 이상적인 카테고리입니다. 선대 운영사들은 컨테이너 운송을 하지 않지만 중요한 화물 수요를 충족시키기 위해 외항 및 근해 RO-RO 서비스를 확대하고 있습니다. 또한 지정학적 변화와 생산 거점을 단일 국가에서 분산시키는 노력으로 인해 분산된 제조 및 유통 거점에 대응하기 위해 RO-RO의 유연성에 의존하는 새로운 항로가 생겨나고 있습니다.

또한 디지털화, 실시간 화물 추적, 예지보전 플랫폼에 대한 RO-RO 선사의 전략적 투자로 다운타임을 줄이고 화물 처리 효율을 향상시키는 것도 시장을 촉진하고 있습니다. 규제 프레임워크가 환경 친화적인 해운을 추진하고 화물량이 더욱 세분화되고 지역화됨에 따라 RO-RO 선박의 다목적성, 속도, 낮은 조작성의 특성은 현대 공급망 아키텍처에서 필수적인 존재로 남을 것으로 보입니다. 지속적인 신조선 수주, 용선료 개선, 운항 다변화 등으로 세계 RO-RO선 시장은 강력한 성장세를 보이고 있습니다.

부문

선박 유형(페리, 화물, 바지선, 기타), 연료 유형(기존형, 하이브리드, 기타), 용도(자동차 제조업체, 건설·광업 기업, 기타)

조사 대상 기업의 예

AI 통합

Global Industry Analysts는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI 툴에 의해 시장 정보와 경쟁 정보를 변혁하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 일반적인 LLM나 업계별 SLM 쿼리에 따르는 것이 아니라, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 대량 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수입원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 개요

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSA
영문 목차

영문목차

Global Roll-on / Roll-off (Ro-Ro) Vessels Market to Reach US$33.8 Billion by 2030

The global market for Roll-on / Roll-off (Ro-Ro) Vessels estimated at US$26.9 Billion in the year 2024, is expected to reach US$33.8 Billion by 2030, growing at a CAGR of 3.9% over the analysis period 2024-2030. Ferries Vessel Type, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 3.0% CAGR and reach US$10.7 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Cargo Ships Vessel Type segment is estimated at 4.9% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$7.3 Billion While China is Forecast to Grow at 7.0% CAGR

The Roll-on / Roll-off (Ro-Ro) Vessels market in the U.S. is estimated at US$7.3 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$6.8 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 7.0% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.6% and 3.0% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 2.2% CAGR.

Global Roll-On / Roll-Off (Ro-Ro) Vessels Market - Key Trends & Drivers Summarized

How Are Evolving Cargo Dynamics and Ship Designs Influencing the Ro-Ro Vessel Market?

Roll-on / Roll-off (Ro-Ro) vessels are gaining strategic significance in global maritime logistics, driven by their unmatched efficiency in transporting wheeled cargo such as cars, trucks, trailers, and heavy machinery. Over the past decade, Ro-Ro vessel design has advanced to accommodate growing volumes of high and heavy (H&H) cargo, with newer ships offering increased deck capacity, adjustable ramp systems, and improved door clearance to enable the safe boarding of oversized units. Innovations in internal ramp geometry, liftable decks, and variable-height cargo holds are optimizing vessel utilization and increasing port turnaround efficiency. Shipbuilders are also integrating ballast control systems and anti-heel technologies to stabilize the vessel during asymmetric loading and offloading.

Additionally, the global automotive logistics sector has emerged as a key end-user segment, accounting for a dominant share of Ro-Ro cargo volumes. Major OEMs and vehicle exporters are increasingly entering into long-term contracts with Ro-Ro operators to secure predictable and scalable shipping capacity, particularly in trade corridors such as Asia-Europe, North America-Asia, and intra-European lanes. The rise in demand for electric vehicles (EVs) is prompting vessel design changes to accommodate larger battery packs and heavier vehicle weights, with added fire suppression systems and lithium-ion battery management protocols being integrated onboard.

Why Are Port Infrastructure and Regional Trade Agreements Driving Market Expansion?

Ro-Ro operations are heavily influenced by port readiness, with port infrastructure playing a pivotal role in enabling seamless cargo flows. Ports that support dedicated Ro-Ro berths, high-strength quays, and multi-tier loading bridges are gaining prominence in national trade logistics strategies. Governments across Asia-Pacific, Africa, and the Middle East are investing in specialized Ro-Ro terminals as part of port modernization projects to attract vehicle transshipment volumes and boost regional connectivity. The success of ports like Zeebrugge (Belgium), Bremerhaven (Germany), and Yokohama (Japan) as major Ro-Ro hubs highlights the critical role of supportive infrastructure in driving Ro-Ro vessel utilization rates.

Furthermore, trade agreements such as the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), USMCA, and AfCFTA are creating new demand for inter-regional vehicle movement, thus incentivizing fleet expansion and service route diversification among Ro-Ro operators. Ro-Ro carriers are responding with investments in larger and more flexible vessels, capable of servicing multipoint routes and handling both pure car/truck loads (PCTC) and mixed cargo types. The rise in intra-Asia trade, particularly from Japan and South Korea to Southeast Asia, is stimulating demand for short-sea Ro-Ro services, prompting fleet renewal programs with higher-capacity and lower-emission vessels.

What Role Are Sustainability Regulations Playing in Shaping Future Vessel Orders?

The Ro-Ro vessel segment is facing increasing regulatory pressure to reduce emissions and improve environmental performance. IMO 2023 carbon intensity targets, coupled with regional emission control area (ECA) mandates in Europe and North America, are pushing vessel operators to invest in alternative propulsion technologies and cleaner fuel systems. LNG-powered Ro-Ro vessels are gaining market share, while hybrid vessels equipped with battery storage and shore power compatibility are being ordered by major operators like Wallenius Wilhelmsen and NYK Line. Additionally, shipyards are delivering Ro-Ro designs optimized for fuel efficiency through improved hull hydrodynamics, air lubrication systems, and digital voyage optimization tools.

Environmental regulations are also influencing port-side operations, with Ro-Ro vessels increasingly expected to support cold ironing (shore-to-ship power supply) to reduce emissions while docked. Moreover, sustainability certifications and ESG performance metrics are becoming essential for securing long-term contracts with OEMs and industrial shippers. Some Ro-Ro lines are partnering with vehicle manufacturers to decarbonize end-to-end transport by integrating carbon accounting platforms and route-based emission tracking. These initiatives are driving a new wave of green innovation in Ro-Ro vessel design, operations, and lifecycle asset management.

What Is Driving the Global Expansion of the Ro-Ro Vessels Market?

The growth in the roll-on / roll-off (Ro-Ro) vessels market is driven by several factors, including increased global vehicle production, strategic shifts in automotive supply chains, and the growing need for efficient breakbulk cargo transport. The rapid recovery in automotive exports post-pandemic, particularly from Asia to Europe and North America, is fueling demand for high-capacity, fast-loading Ro-Ro vessels. OEMs are leveraging Ro-Ro services to minimize transit risk and avoid containerized logistics bottlenecks, especially for fully built units (FBUs) and time-sensitive vehicle deliveries.

Simultaneously, the infrastructure build-up in emerging economies is increasing the transport of construction equipment, buses, and agricultural machinery-all categories ideally suited for Ro-Ro vessels due to their self-propelled nature or ease of trailer mounting. Fleet operators are expanding both ocean-going and short-sea Ro-Ro services to meet demand for these non-containerized but critical cargo types. Additionally, geopolitical shifts and efforts to diversify production bases away from single countries are creating new shipping routes that rely on Ro-Ro flexibility to serve dispersed manufacturing and distribution points.

The market is also being buoyed by strategic investments from Ro-Ro carriers in digitalization, real-time cargo tracking, and predictive maintenance platforms to reduce downtime and improve cargo handling efficiency. As regulatory frameworks push toward greener shipping and cargo volumes become more fragmented and regionalized, the versatility, speed, and low-handling nature of Ro-Ro vessels will continue to make them indispensable in modern supply chain architecture. The outlook remains strong, with sustained newbuild orders, charter rate improvements, and operational diversification reinforcing a robust growth trajectory for the global Ro-Ro vessel market.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Roll-on / Roll-off (Ro-Ro) Vessels market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Vessel Type (Ferries Vessel Type, Cargo Ships Vessel Type, Barges Vessel Type, Other Vessel Types); Fuel Type (Conventional Fuel Type, Hybrid Fuel Type, Other Fuel Types); Application (Automobile Manufacturers Application, Construction & Mining Companies Application, Other Applications)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

Select Competitors (Total 34 Featured) -

AI INTEGRATIONS

We're transforming market and competitive intelligence with validated expert content and AI tools.

Instead of following the general norm of querying LLMs and Industry-specific SLMs, we built repositories of content curated from domain experts worldwide including video transcripts, blogs, search engines research, and massive amounts of enterprise, product/service, and market data.

TARIFF IMPACT FACTOR

Our new release incorporates impact of tariffs on geographical markets as we predict a shift in competitiveness of companies based on HQ country, manufacturing base, exports and imports (finished goods and OEM). This intricate and multifaceted market reality will impact competitors by increasing the Cost of Goods Sold (COGS), reducing profitability, reconfiguring supply chains, amongst other micro and macro market dynamics.

TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

(주)글로벌인포메이션 02-2025-2992 kr-info@giikorea.co.kr
ⓒ Copyright Global Information, Inc. All rights reserved.
PC버전 보기