세계의 신경재활 게임 시스템 시장
Neurorehabilitation Gaming Systems
상품코드 : 1797385
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 340 Pages
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한글목차

신경재활 게임 시스템 세계 시장은 2030년까지 54억 달러에 달할 전망

2024년에 25억 달러로 추정되는 신경재활 게임 시스템 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 13.4%로 성장하여 2030년에는 54억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 하드웨어 구성요소는 CAGR 15.4%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 38억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 소프트웨어 구성요소 분야의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 9.7%로 추정됩니다.

미국 시장은 6억 8,990만 달러, 중국은 CAGR 18.3%로 성장 예측

미국의 신경재활 게임 시스템 시장은 2024년에 6억 8,990만 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 2030년까지 12억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 18.3%를 기록할 것으로 예상됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 9.6%와 12.1%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 10.7%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 신경재활 게임 시스템 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

게임 기술은 신경재활 치료의 관행을 어떻게 변화시킬 것인가?

신경재활 게임 시스템 세계 시장은 게임 기술이 최신 신경 치료 개입에 필수적인 요소로 자리 잡으면서 빠르게 성장하고 있습니다. 이러한 시스템은 뇌졸중, 외상성 뇌손상, 다발성 경화증, 파킨슨병 등 신경질환에서 회복된 환자를 대상으로 모션센싱 장치, VR/AR 인터페이스, 게임화된 인지 과제를 활용하고 있습니다. 신경재활 게임 시스템은 반복적이고 신체적 부담이 큰 기존 재활치료와 달리, 신경가소성 회복에 필수적인 요소인 환자의 동기부여, 순응도, 치료기간을 향상시키는 몰입형 인터랙티브 환경을 제공합니다.

게임 기반 재활치료는 신체적, 인지적, 행동적 치료 요소를 융합하여 운동 협응력, 기억력, 반응시간, 주의력 등을 목표로 하는 맞춤형 운동을 가능하게 합니다. 첨단 시스템은 센서와 실시간 피드백을 활용하여 각 환자의 회복 궤적에 적응하고 재활의 각 단계에 적합한 강도와 복잡성을 보장하기 위해 센서와 실시간 피드백을 활용합니다. 다감각적 상호작용을 통해 중추신경계를 자극함으로써, 이러한 기술은 운동 학습과 인지적 관여를 촉진하여 치료 결과를 크게 향상시킵니다.

제품의 발전을 뒷받침하는 기술적 기반은 무엇인가?

최신 신경재활 게임 시스템은 하드웨어와 소프트웨어의 발전된 생태계 위에 구축되어 있습니다. 주요 하드웨어 구성요소로는 관성측정장치(IMU), 근전도(EMG) 센서, 감압 매트, Microsoft Kinect 및 Leap Motion과 같은 카메라 기반 모션 트래커 등이 있습니다. 이를 통해 실시간 신체 움직임을 추적할 수 있고, 물리적 입력을 게임 플레이 요소로 변환할 수 있습니다. 보다 몰입감 있는 경험을 위해 헤드 마운트형 VR 디스플레이와 촉각 피드백 장치가 3차원 환경과 촉각을 시뮬레이션하여 신경학적 피드백 루프를 풍부하게 합니다.

AI 기반 개인화, 적응형 학습 알고리즘, 클라우드 기반 애널리틱스 등 소프트웨어도 마찬가지로 혁신적인 역할을 하고 있습니다. 환자의 치료 과정을 장기적으로 추적할 수 있으며, 치료자는 안전한 플랫폼을 통해 원격으로 치료 매개변수를 변경할 수 있습니다. 점수, 과제, 아바타, 목표 기반 도전 등 게임화된 요소들은 긴 치료 주기 동안 환자들의 참여를 유지하기 위해 전략적으로 설계되었습니다. 예를 들어, 뇌졸중 회복에 있어 가상 낚시나 요리 작업과 같은 VR 게임은 손과 눈의 협응력 및 기능적 독립성을 크게 향상시키는 것으로 나타났습니다.

원격 신경재활 역시 임상현장 밖에서 치료를 지속할 수 있는 방법으로 자리 잡아가고 있습니다. 원격 게임 플랫폼과 모바일 애플리케이션은 농촌이나 자원이 부족한 지역의 접근성 격차를 해소하고 있습니다. 클라우드와의 통합을 통해 환자와 임상의 간의 안전한 데이터 공유를 보장하고, 실시간 개입과 치료의 연속성을 향상시킵니다. 이러한 시스템의 휴대성, 저가화, 사용자 중심주의가 진행됨에 따라 그 관련성은 병원에서 외래환자센터, 노인요양시설, 개인 가정으로 확대되고 있습니다.

어떤 응용 분야와 세계 시장이 보급의 선봉에 서고 있는가?

뇌졸중 재활은 여전히 신경재활 게임 시스템의 가장 크고 가장 많이 조사된 응용 분야입니다. 뇌졸중 환자의 증가와 그들이 종종 경험하는 장기적인 장애를 고려할 때, 선진국과 신흥 경제국의 의료 시스템은 기술 중심의 회복 솔루션에 투자하고 있습니다. 마찬가지로 파킨슨병이나 알츠하이머병과 같은 신경 퇴행성 질환 환자들은 기능 저하를 늦추기 위해 운동 활동과 인지 게임을 결합한 이중 과제 훈련의 이점을 누리고 있습니다.

소아 신경재활은 새로운 영역으로, 놀이와 상호작용이 가능한 환경이 뇌성마비, 자폐스펙트럼장애, 발달지연이 있는 아이들의 치료를 강화합니다. 학교, 소아과 클리닉, 조기 개입 센터에서는 태블릿 기반 게임과 증강현실(AR) 기능을 갖춘 게임을 치료 세션에 통합하여 참여 의욕과 행동 순응도를 높이고 있습니다. 외상성 뇌손상 및 PTSD에서 회복된 재향군인은 또 다른 중요한 사용자 그룹이며, 게임화된 환경은 치료적 참여와 정서적 안정을 모두 제공합니다.

북미가 세계 시장을 선도하고 있는 것은 강력한 연구개발, 지원적 상환 체계, 재활 인프라에 대한 기관 투자에 기인합니다. 유럽은 공공 의료 시스템 및 학술 의료 센터에서 많이 채택하고 있으며, 그 뒤를 잇고 있습니다. 아시아태평양은 고령화 인구 증가, 중산층 확대, 기술 활용 치료에 대한 인식이 높아지면서 큰 성장을 기록하고 있습니다. 중국, 일본, 한국, 인도에서는 지역 건강 우선순위에 따라 현지 언어 기반의 플랫폼 통합이 진행되고 있습니다.

세계 신경재활 게임 시스템 시장의 성장을 촉진하는 요인은 무엇일까?

세계 신경재활 게임 시스템 시장의 성장은 신경 질환의 증가, 헬스케어의 디지털화, 매력적인 재택 재활을 선호하는 환자 등 여러 요인에 의해 주도되고 있습니다. 전 세계 인구의 고령화, 뇌졸중, 인지기능 저하, 신경 외상의 증가로 인해 확장 가능하고 효과적인 치료 솔루션에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 기존 치료 모델은 인력 부족, 접근성 제한, 높은 비용 등의 문제를 안고 있습니다.

기술 융합은 주요 촉진요인입니다. AI, IoT, 증강현실(XR)의 통합은 개인화, 순응도 추적, 임상적 의사결정을 강화합니다. 여러 국가에서 디지털 치료제에 대한 상환이 시작되고 상업적 타당성이 향상됨에 따라 스타트업과 의료 기술 대기업의 진입이 촉진되고 있습니다. 병원, 대학, 게임 개발자 간의 전략적 파트너십을 통해 규제 당국의 기대에 부합하고 임상적으로 검증된 증거에 기반한 게임 프로토콜이 육성되고 있습니다.

환자의 권한 부여도 시장 성장에 기여하고 있습니다. 사용자 친화적인 인터페이스와 도전적인 게임 플레이를 통해 환자가 자발적으로 치료를 시작하고 지속할 가능성이 높아집니다. 디지털 헬스 리터러시가 향상되고 원격 재활 인프라가 확대됨에 따라, 신경재활 게임 시스템은 급성기 치료와 장기적인 신경 회복 프로그램 모두에서 주류 요소로 진화할 것으로 예상됩니다.

부문

구성요소(하드웨어, 소프트웨어), 게임 시스템(콘솔 기반, PC 기반, 모션 캡쳐, 제스처 트래킹, 가상현실, 증강현실), 용도(뇌졸중 재활, 외상성 뇌손상 재활, 파킨슨병 재활, 다발성 경화증 재활, 척수 손상 재활, 뇌성마비 재활, 기타 용도), 최종사용자(병원, 재활 센터, 재택 간병 현장)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

Global Industry Analysts는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장 정보와 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 일반적인 LLM 및 업계별 SLM 쿼리를 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Neurorehabilitation Gaming Systems Market to Reach US$5.4 Billion by 2030

The global market for Neurorehabilitation Gaming Systems estimated at US$2.5 Billion in the year 2024, is expected to reach US$5.4 Billion by 2030, growing at a CAGR of 13.4% over the analysis period 2024-2030. Hardware Component, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 15.4% CAGR and reach US$3.8 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Software Component segment is estimated at 9.7% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$689.9 Million While China is Forecast to Grow at 18.3% CAGR

The Neurorehabilitation Gaming Systems market in the U.S. is estimated at US$689.9 Million in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$1.2 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 18.3% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 9.6% and 12.1% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 10.7% CAGR.

Global Neurorehabilitation Gaming Systems Market - Key Trends & Drivers Summarized

How Are Gaming Technologies Transforming Neurorehabilitation Practices?

The global market for neurorehabilitation gaming systems is rapidly gaining momentum as gaming technologies become integral to modern neurotherapy interventions. These systems utilize motion-sensing devices, VR/AR interfaces, and gamified cognitive tasks to engage patients recovering from neurological disorders such as stroke, traumatic brain injury, multiple sclerosis, and Parkinson’s disease. Unlike conventional rehabilitation, which can be repetitive and physically taxing, neurorehabilitation gaming systems offer immersive and interactive environments that boost patient motivation, adherence, and therapy duration-critical components for neuroplastic recovery.

Gaming-based rehabilitation blends physical, cognitive, and behavioral therapy elements, allowing personalized exercises that target motor coordination, memory, reaction time, and attention span. Advanced systems leverage sensors and real-time feedback to adapt to each patient’s recovery trajectory, ensuring the right intensity and complexity for every stage of rehabilitation. By stimulating the central nervous system through multisensory interaction, these technologies encourage motor learning and cognitive engagement, significantly improving therapy outcomes.

What Are the Technological Foundations Fueling Product Advancements?

Modern neurorehabilitation gaming systems are built upon an ecosystem of hardware and software advancements. Key hardware components include inertial measurement units (IMUs), electromyography (EMG) sensors, pressure-sensitive mats, and camera-based motion trackers like Microsoft Kinect or Leap Motion. These enable real-time body movement tracking, translating physical inputs into gameplay elements. For more immersive experiences, head-mounted VR displays and haptic feedback devices simulate three-dimensional environments and tactile sensations, enriching the neurological feedback loop.

Software plays an equally transformative role, incorporating AI-based personalization, adaptive learning algorithms, and cloud-based analytics. Patient progress can be tracked longitudinally, and therapists can remotely modify treatment parameters through secure platforms. Gamified elements-such as scores, rewards, avatars, and goal-based challenges-are strategically designed to sustain engagement over long treatment cycles. In stroke recovery, for instance, VR games like virtual fishing or cooking tasks have shown significant improvement in hand-eye coordination and functional independence.

Remote neurorehabilitation has also gained ground, enabling therapy continuity outside clinical settings. Tele-gaming platforms and mobile applications are bridging accessibility gaps in rural or resource-constrained geographies. Cloud integration ensures secure data sharing between patients and clinicians, facilitating real-time intervention and better continuity of care. As these systems grow more portable, affordable, and user-centric, their relevance is expanding from hospitals to outpatient centers, eldercare homes, and individual households.

Which Applications and Global Markets Are Spearheading Adoption?

Stroke rehabilitation remains the largest and most researched application area for neurorehabilitation gaming systems. Given the growing prevalence of stroke survivors and the long-term disability they often experience, healthcare systems across developed and emerging economies are investing in tech-driven recovery solutions. Similarly, individuals with neurodegenerative diseases such as Parkinson’s and Alzheimer’s benefit from dual-task training-combining motor activity with cognitive games-to delay functional decline.

Pediatric neurorehabilitation is an emerging frontier, where playful and interactive environments enhance therapy for children with cerebral palsy, autism spectrum disorders, or developmental delays. Schools, pediatric clinics, and early intervention centers are integrating tablet-based and AR-enhanced games into therapy sessions, improving engagement and behavioral compliance. Military veterans recovering from traumatic brain injuries and PTSD are another important user group, where gamified environments offer both therapeutic engagement and emotional relief.

North America leads the global market due to strong R&D, supportive reimbursement frameworks, and institutional investment in rehabilitation infrastructure. Europe closely follows, with high adoption in public healthcare systems and academic medical centers. Asia-Pacific is registering significant growth owing to its large aging population, expanding middle class, and increased awareness of tech-enabled therapy. China, Japan, South Korea, and India are seeing rising integration of local language-based platforms tailored to regional health priorities.

What Is Fueling Growth in the Global Neurorehabilitation Gaming Systems Market?

The growth in the global neurorehabilitation gaming systems market is driven by several factors, including the rise in neurological disorders, increased healthcare digitization, and patient preference for engaging, home-based rehabilitation. With an aging global population and growing incidence of strokes, cognitive decline, and neurotrauma, the demand for scalable and effective therapy solutions is rising. Traditional therapy models are being challenged by labor shortages, access limitations, and high costs-creating an opening for tech-enhanced rehabilitation options.

Technological convergence is a major growth driver. Integration of AI, IoT, and extended reality (XR) is enhancing personalization, adherence tracking, and clinical decision-making. Reimbursement for digital therapeutics in several countries is improving commercial viability, encouraging startups and medtech giants to enter the space. Strategic partnerships between hospitals, universities, and game developers are fostering clinically validated, evidence-backed gaming protocols that align with regulatory expectations.

Patient empowerment is also contributing to market growth. With user-friendly interfaces and rewarding gameplay, individuals are more likely to initiate and continue therapy independently. As digital health literacy improves and tele-rehabilitation infrastructure expands, neurorehabilitation gaming systems are expected to evolve into mainstream components of both acute care and long-term neuro-recovery programs.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Neurorehabilitation Gaming Systems market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Component (Hardware Component, Software Component); Gaming System (Console-based Systems, PC-based Systems, Motion Capture Systems, Gesture-Tracking Systems, Virtual Reality Systems, Augmented Reality Systems); Application (Brain Stroke Rehabilitation Application, Traumatic Brain Injury Rehabilitation Application, Parkinson's Disease Rehabilitation Application, Multiple Sclerosis Rehabilitation Application, Spinal Cord Injury Rehabilitation Application, Cerebral Palsy Rehabilitation Application, Other Applications); End-User (Hospitals End-User, Rehabilitation Centers End-User, Homecare Settings End-User)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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