세계의 공역 및 절차 설계 시장
Airspace and Procedure Designs
상품코드 : 1796072
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 381 Pages
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한글목차

공역 및 절차 설계 세계 시장은 2030년까지 120억 달러에 달할 전망

2024년에 99억 달러로 추정되는 공역 및 절차 설계 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 3.2%로 성장하여 2030년에는 120억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 항공로 관제 센터는 CAGR 2.5%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 50억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 터미널 레이더 진입 관제 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 2.8%로 추정됩니다.

미국 시장은 27억 달러, 중국은 CAGR 5.9%로 성장 예측

미국의 공역 및 절차 설계 시장은 2024년에 27억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 분석 기간인 2024-2030년 CAGR 5.9%로 2030년까지 23억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 1.3%와 2.4%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 1.8%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 공역 및 절차 설계 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

공역 및 절차 설계가 안전하고 효율적인 항공 교통 관리에 필수적인 이유는 무엇인가?

공역 및 절차 설계는 국내외 항공교통 시스템에서 항공기가 안전하고 효율적이며 질서정연하게 이동하기 위한 기초가 됩니다. 이러한 설계는 비행 경로, 항공관제 구간, 항법상의 웨이포인트, 출발, 경로 이동, 도착 단계에서 항공기를 유도하는 운항 절차의 구조적 조직을 포괄합니다. 적절하게 설계된 공역은 항공기가 상하좌우로 안전하게 분리되어 공중 충돌의 위험을 최소화하고 관제사의 부담을 덜어줍니다. 전 세계 항공 교통량이 지속적으로 증가하고 있으며, 특히 주요 공항과 교통량이 많은 항공로 근처에서 항공 혼잡이 점점 더 심해지면서 신중하게 조정된 공역 설계의 필요성이 점점 더 커지고 있습니다. 이러한 설계는 연료 소비, 비행 시간, 배기가스 배출량에도 영향을 미칩니다. 잘 짜여진 경로는 보다 직접적인 경로와 최적화된 고도 변화를 가능하게 하기 때문입니다. 공역은 민간 항공, 군용 비행, 일반 항공, 무인항공기 시스템 등 다양한 종류의 운항 통합을 지원합니다. 또한, 표준 경로에서 벗어난 이탈을 안전성을 해치지 않고 관리해야 하는 긴급 상황이나 악천후 시에는 매우 중요한 역할을 수행합니다. 절차 설계에는 표준 계기 출발(SID), 표준 터미널 도착 경로(STAR), 공항을 출입하는 질서정연한 교통 흐름을 보장하는 진입 절차를 정의하는 것이 포함됩니다. 이들은 정적인 요소가 아니라 기술, 항공기 능력, 항공교통량의 변화에 따라 진화해야 합니다. 적절하게 실행된 공역 및 절차 설계 전략은 안전과 능력을 향상시킬 뿐만 아니라 국제 조정을 지원하고 원활한 세계 운영을 보장하기 위해 다양한 국가의 항공 교통 시스템을 조정합니다. 이러한 배경에서 공역 설계는 기술적으로 필요한 것인 동시에 미래의 항공을 관리하기 위한 전략적 자산이기도 합니다.

기술의 발전은 공역 설계와 비행 절차를 어떻게 변화시키고 있는가?

기술의 발전은 영공과 비행 절차가 현대 항공 환경에 맞게 설계, 관리 및 최적화되는 방식을 재구성하는 데 있어 혁신적인 역할을 하고 있습니다. 지상 기반 항법 시스템에서 위성 기반 항법 시스템으로의 전환, 특히 성능 기반 항법(PBN)으로 인해 비행 경로의 정확성과 유연성이 극적으로 확대되었습니다. PBN은 항공기에 탑재된 GPS와 관성항법시스템을 통해 보다 직접적이고 예측 가능한 경로로 비행할 수 있도록 하여 연료 소비를 줄이고, 배출가스를 줄이며, 비행시간을 단축할 수 있습니다. 첨단 소프트웨어 도구와 시뮬레이션 플랫폼을 통해 영공 계획 담당자는 교통 흐름을 모델링하고, 절차상 충돌을 평가하고, 다양한 교통 시나리오에서 새로운 경로 설정을 테스트한 후 시행할 수 있습니다. 이러한 도구는 역동적인 섹터화와 실시간 교통 흐름 관리를 가능하게함으로써 영공 구조의 최적화를 지원합니다. 공역 계획에 자동화와 머신러닝을 통합하면 과거 비행 데이터를 쉽게 분석할 수 있어 설계자가 비효율적인 부분을 찾아내어 처리량을 향상시킬 수 있습니다. 시스템 전반의 정보 관리(SWIM)를 통해 항공 항법 서비스 제공업체(ANSP), 항공사, 규제 당국 간의 실시간 데이터 공유를 촉진하고 협력적 의사결정을 강화할 수 있게 되었습니다. 또한, 우주 기반 ADS-B 및 디지털 타워 솔루션과 같은 신기술은 원격지나 해양 지역에서도 항공기의 움직임을 보다 세밀하게 모니터링할 수 있게 해줍니다. 이러한 기능은 새로운 도시 개발, 소음 저감 구역, 혼합기 성능에 대응하기 위한 진입 및 출발 절차의 재설계에 특히 유용합니다. 무인항공기 시스템(UAS)과 첨단항공기동(AAM) 플랫폼이 등장함에 따라 공역 설계도 자율주행차를 기존 교통 환경에 안전하게 통합할 수 있는 수직층과 통로를 통합하는 방향으로 진화해야 합니다. 이러한 기술의 융합은 공역 설계를 정적인 규칙 기반 모델에서 미래지향적인 항공 시스템을 지원하는 동적 데이터 기반 프로세스로 발전시키고 있습니다.

지역 특성과 공역 이용자는 어떻게 설계 전략을 형성할까?

공역 및 절차의 설계 전략은 지역의 지리적 특성, 교통의 복잡성, 이용자의 다양성, 정치적 고려사항에 크게 영향을 받습니다. 서유럽이나 미국 동부와 같이 여러 개의 주요 공항이 인접한 인구 밀도가 높은 지역에서는 영공 설계가 효율성을 극대화하고 안전한 분리를 보장하는 동시에 경쟁하는 이해관계의 균형을 맞춰야 합니다. 혼잡한 대도시권 공역에서는 복잡한 상하좌우 분리 체계, 복잡한 발착 패턴, 여러 관제센터 간의 조정이 필요한 경우가 많습니다. 반면, 아프리카 일부, 호주, 북극권 등 인구가 적은 지역에서는 제한된 지상 인프라로 광활한 거리를 커버해야 하기 때문에 단순성과 장거리 항해 능력을 우선시하는 경우가 있습니다. 공역 이용자의 유형도 설계 선택에 큰 영향을 미칩니다. 민간 여객기는 일관된 고도 및 속도 할당과 함께 구조화된 대용량 복도를 요구합니다. 한편, 군사 작전에서는 훈련이나 전술적 연습을 위해 제한적이거나 분리된 공역이 필요할 수 있습니다. 드론과 자율 항공기의 사용이 확대됨에 따라 새로운 변수가 도입되고, 설계자는 고속 상업 교통과 병행하여 저속으로 이동하는 저공비행 차량을 수용해야 합니다. 정치적, 규제적 요인도 특히 주권, 국방, 조정 프로토콜과 관련된 국경 간 지역의 설계 경계에 영향을 미칠 수 있습니다. 소음에 민감한 지역 사회 및 야생 동물 구역과 같은 환경적 고려는 접근 및 출발 절차의 계획을 더욱 구체화합니다. 계절풍, 눈보라, 산불 등 계절적 요인에 따라 일시적인 경로 조정이 필요할 수 있습니다. 또한, 문화적, 인프라적 준비 상태는 새로운 절차를 얼마나 빨리 시행할 수 있는지에 영향을 미칩니다. 자유항로 공역이나 궤적 기반 운항과 같은 선진적인 개념을 빠르게 채택하는 지역이 있는가 하면, 대규모 훈련, 투자, 규제 업데이트가 필요한 지역도 있습니다. 따라서 현재 수요, 미래 성장, 각 공역 이용자 그룹의 고유한 운영 특성을 고려한 지역 맞춤형 설계 전략이 필수적입니다.

공역 및 절차 설계의 세계 확장 및 현대화의 원동력은 무엇인가?

세계 공역 및 절차 설계 시장의 성장은 항공 교통 수요 증가, 항법 기술 발전, 규제 조화, 새로운 유형의 항공 업무의 출현 등 여러 가지 교차하는 추세에 의해 주도되고 있습니다. 가장 영향력 있는 원동력 중 하나는 상업 비행과 화물 비행의 꾸준한 증가로 기존 공역 구조에 부담을 주며 더 높은 효율성과 안전성으로 더 많은 비행량을 수용하기 위해 재 설계를 촉구하고 있습니다. 특히 아시아태평양, 중동 및 아프리카의 여객 수가 급증함에 따라 공항 인프라의 확장 및 새로운 항공기를 지원하는 최신 비행 절차의 필요성이 가속화되고 있습니다. 또 다른 큰 요인은 ICAO 및 IATA와 같은 조직이 경로의 정확성과 운항 예측 가능성을 향상시키기 위해 의무화하고 있는 성능 기반 항법(Performance Based Navigation)으로의 전환입니다. 많은 국가들이 PBN을 도입하고, 특히 터미널 공역에서 중복되는 교통 흐름을 해소하기 위해 대규모 공역 재설계 프로그램에 투자하고 있습니다. 또한, 기후 변화 목표가 보다 연료 효율적인 경로를 추구하는 원동력이 되고 있으며, 공역 설계는 이산화탄소 배출량을 줄이고 더 짧고 직접적인 경로를 가능하게 하는 데 중요한 역할을 하고 있습니다. 또한, 도심에서의 항공 모빌리티, 드론, 우주 비행의 부상은 공역 이용의 수직적, 수평적 범위를 확장하고 있으며, 이러한 플랫폼을 안전하게 통합하기 위한 새로운 통로, 고도, 규칙의 수립을 필요로 하고 있습니다. 유럽의 단일 유럽 하늘 이니셔티브(Single European Sky initiative)나 미국의 NextGen 프로그램(NextGen program)과 같은 국제 협력적 노력은 원활한 세계 여행에 필수적인 통일된 프레임워크와 국경을 초월한 조화로움을 조성하고 있습니다. 를 육성하고 있습니다. 훈련, 소프트웨어 개발, 항공 교통 관리 인프라에 대한 투자는 이러한 진화를 뒷받침하며 공역 설계를 역동적이고 가치 있는 시장으로 만들고 있습니다. 항공이 더욱 복잡해지고 상호연결성이 높아짐에 따라 공역 및 절차 설계는 안전, 지속가능성 및 장기적인 용량 확장을 보장하기 위한 전략적 도구로 간주되고 있습니다.

부문

공역(항공로 관제 센터, 터미널 레이더 진입 관제, 항공 관제탑, 원격 타워, 항공 정보 관리), 구성요소(하드웨어 구성요소, 소프트웨어 구성요소), 최종사용자(군사 최종사용자, 상업 최종사용자)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

우리는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장 정보와 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Airspace and Procedure Designs Market to Reach US$12.0 Billion by 2030

The global market for Airspace and Procedure Designs estimated at US$9.9 Billion in the year 2024, is expected to reach US$12.0 Billion by 2030, growing at a CAGR of 3.2% over the analysis period 2024-2030. Air Route Traffic Control Centers, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 2.5% CAGR and reach US$5.0 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Terminal Radar Approach Control segment is estimated at 2.8% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$2.7 Billion While China is Forecast to Grow at 5.9% CAGR

The Airspace and Procedure Designs market in the U.S. is estimated at US$2.7 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$2.3 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 5.9% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.3% and 2.4% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 1.8% CAGR.

Global Airspace and Procedure Designs Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Are Airspace and Procedure Designs Critical to Safe and Efficient Air Traffic Management?

Airspace and procedure designs are foundational to the safe, efficient, and orderly movement of aircraft within national and international air traffic systems. These designs encompass the structured organization of flight routes, air traffic control sectors, navigational waypoints, and operational procedures that guide aircraft during departure, enroute travel, and arrival phases. Properly designed airspace ensures that aircraft are safely separated vertically and laterally, minimizing the risk of mid-air collisions and reducing controller workload. As global air traffic continues to grow and skies become increasingly congested, especially near major airports and busy air corridors, the need for carefully coordinated airspace design becomes more pressing. These designs also impact fuel consumption, flight times, and emissions, as well-structured routes allow for more direct paths and optimized altitude changes. They support the integration of various types of operations, including commercial aviation, military flights, general aviation, and unmanned aircraft systems. Additionally, they are crucial during emergencies or severe weather events when deviations from standard routes must be managed without compromising safety. Procedural designs involve defining standard instrument departures (SIDs), standard terminal arrival routes (STARs), and approach procedures that ensure orderly traffic flow into and out of airports. These are not static elements but must evolve with changing technologies, aircraft capabilities, and air traffic volumes. A well-executed airspace and procedure design strategy not only enhances safety and capacity but also supports international harmonization, aligning different countries’ air traffic systems to ensure seamless global operations. In this context, airspace design becomes both a technical necessity and a strategic asset in managing the future of aviation.

How Are Technological Advancements Transforming Airspace Design and Flight Procedures?

Technological advancements are playing a transformative role in reshaping how airspace and flight procedures are designed, managed, and optimized for the modern aviation environment. The shift from ground-based to satellite-based navigation systems, particularly through Performance-Based Navigation (PBN), has dramatically expanded the precision and flexibility of flight routing. PBN enables aircraft to fly more direct, predictable paths using onboard GPS and inertial navigation systems, which reduces fuel burn, lowers emissions, and shortens flight durations. Advanced software tools and simulation platforms now allow airspace planners to model traffic flows, evaluate procedural conflicts, and test new route configurations under various traffic scenarios before implementing them. These tools support the optimization of airspace structure by enabling dynamic sectorization and real-time traffic flow management. The integration of automation and machine learning in airspace planning also facilitates the analysis of historical flight data, helping designers identify inefficiencies and improve throughput. The global push toward system-wide information management (SWIM) is promoting real-time data sharing among air navigation service providers (ANSPs), airlines, and regulators, enhancing collaborative decision-making. Moreover, new technologies such as space-based ADS-B and digital tower solutions allow for more granular monitoring of aircraft movements, even in remote or oceanic regions. These capabilities are especially valuable in redesigning approach and departure procedures to accommodate new urban developments, noise abatement zones, and mixed aircraft performance. As Unmanned Aircraft Systems (UAS) and Advanced Air Mobility (AAM) platforms emerge, airspace designs must also evolve to incorporate vertical layers and corridors that can safely integrate autonomous vehicles into existing traffic environments. The convergence of these technologies is pushing airspace design from a static, rule-based model to a dynamic, data-driven process that supports a future-ready aviation system.

How Do Regional Characteristics and Airspace Users Shape Design Strategies?

Airspace and procedure design strategies are highly influenced by regional geographic characteristics, traffic complexity, user diversity, and political considerations. In densely populated regions with multiple major airports in close proximity, such as Western Europe or the Eastern United States, airspace design must balance competing interests while maximizing efficiency and ensuring safe separation. Congested metropolitan airspace often requires complex vertical and lateral separation schemes, intricate arrival and departure patterns, and coordination among multiple control centers. In contrast, sparsely populated regions such as parts of Africa, Australia, or the Arctic may prioritize simplicity and long-range navigation capabilities to cover vast distances with limited ground-based infrastructure. The type of airspace users also greatly affects design choices. Commercial airliners demand structured, high-capacity corridors with consistent altitude and speed assignments. General aviation requires flexible access and entry points, while military operations may necessitate restricted or segregated airspace for training and tactical exercises. The growing use of drones and autonomous aircraft introduces new variables, requiring designers to accommodate slow-moving, low-altitude vehicles alongside high-speed commercial traffic. Political and regulatory factors can also influence design boundaries, particularly in cross-border regions where sovereignty, defense, and coordination protocols come into play. Environmental concerns including noise-sensitive communities and wildlife zones are further shaping approach and departure procedure planning. Seasonal factors such as monsoon winds, snowstorms, or wildfire risks may necessitate temporary route adjustments. Additionally, cultural and infrastructural readiness impacts how quickly new procedures can be implemented. Some regions adopt advanced concepts like Free Route Airspace or trajectory-based operations quickly, while others may require extensive training, investment, and regulatory updates. A regionally tailored design strategy is therefore essential, one that considers current demand, future growth, and the unique operational characteristics of each airspace user group.

What Is Driving the Global Expansion and Modernization of Airspace and Procedure Designs?

The growth in the global airspace and procedure design market is being propelled by multiple intersecting trends, including rising air traffic demand, advances in navigation technology, regulatory harmonization, and the emergence of new types of aerial operations. One of the most influential drivers is the steady increase in commercial and cargo flights, which is straining existing airspace structures and prompting redesigns to accommodate higher volumes with better efficiency and safety. Rapid growth in passenger numbers, particularly in Asia-Pacific, the Middle East, and Africa, is accelerating the need for updated flight procedures that support expanding airport infrastructure and newer aircraft types. Another major factor is the global transition to Performance-Based Navigation, which is being mandated by organizations like ICAO and IATA to improve route precision and operational predictability. Many countries are investing in large-scale airspace redesign programs to implement PBN and deconflict overlapping traffic flows, especially in terminal airspace. Additionally, climate goals are driving the demand for more fuel-efficient routing, and airspace design plays a critical role in enabling shorter, direct paths that reduce carbon emissions. The rise of urban air mobility, drones, and spaceflight operations is also expanding the vertical and lateral scope of airspace use, necessitating the creation of new corridors, altitudes, and rules to integrate these platforms safely. Collaborative international efforts such as the Single European Sky initiative and the NextGen program in the United States are fostering unified frameworks and cross-border harmonization, which is essential for seamless global travel. Investments in training, software development, and air traffic management infrastructure are supporting this evolution, making airspace design a dynamic, high-value market. As aviation becomes more complex and interconnected, airspace and procedure designs are increasingly viewed as strategic tools for ensuring safety, sustainability, and long-term capacity growth.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Airspace and Procedure Designs market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Airspace (Air Route Traffic Control Centers, Terminal Radar Approach Control, Air Traffic Control Towers, Remote Towers, Aeronautical Information Management); Component (Hardware Component, Software Component); End-User (Military End-User, Commercial End-User)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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