세계의 탱커 운송 시장
Tanker Shipping
상품코드 : 1794789
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 280 Pages
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한글목차

탱커 운송 세계 시장은 2030년까지 581억 달러에 달할 전망

2024년에 364억 달러로 추정된 탱커 운송 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 8.1%로 성장하여 2030년에는 581억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 오일 탱커는 CAGR 7.5%를 기록하며 분석 기간 종료까지 310억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 액체 가스 탱커 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 9.3%로 추정됩니다.

미국 시장은 99억 달러로 추정, 중국은 CAGR 12.5%로 성장 예측

미국의 탱커 운송 시장은 2024년에 99억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 2030년까지 124억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 12.5%를 기록할 것으로 예상됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 4.2%와 7.7%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 5.4%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 탱커 운송 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

탱커 운송은 전 세계 석유, 가스, 화학제품 운송을 지배하고 있으며, 에너지 생산자와 시장을 연결하는 중요한 역할을 하고 있습니다.

원유 유조선, 제품 유조선, 화학제품 운반선으로 구성된 세계 유조선 선단은 연간 수십억 배럴의 석유 제품 이동을 보장하고 있습니다. 아시아태평양 및 신흥 경제국을 중심으로 세계 에너지 수요가 확대되는 가운데, 탱커 운송은 소비 수요를 충족시키기 위해 필수적인 운송 수단으로 자리매김하고 있습니다. 홀름스 해협, 수에즈 운하, 파나마 운하와 같은 전략적 해상 항로는 유조선의 왕래가 많아 그 지리적, 경제적 중요성이 두드러집니다. 유조선 사업자들은 또한 수요 변동, 규제 변화, 항로 재편에 대응하여 선대 프로필을 다양화하고 있습니다. 예를 들어, 중동과 아시아 간 장거리 원유 수송이 계속 활발히 이루어지고 있는 반면, 유럽과 동남아시아에서는 단거리 정제 제품 수송이 증가하고 있습니다. 또한, 청정 연료 및 석유화학제품 수출로의 전환으로 인해 고도의 안전, 코팅, 화물 분류 시스템을 갖춘 제품 탱커 및 화학제품 수송선에 대한 투자가 가속화되고 있습니다.

지속가능성은 어떻게 상황을 바꾸고 있는가?

환경 규제는 현재 탱커 운송의 선대 설계, 항로, 운항 효율의 핵심 결정 요인이 되고 있습니다. 국제해사기구(IMO)의 MARPOL Annex VI와 Energy Efficiency Existing Ship Index(EEXI)와 같은 규제는 사업자들에게 저유황 연료, 배기가스 정화 시스템(스크러버), 선박의 개조를 촉구하고 있습니다. 향후 도입될 탄소원단위지수(CII) 등급은 유조선 배치에 더 많은 영향을 미칠 것으로 보입니다. 유조선 선단의 이산화탄소 배출량을 줄이기 위해 LNG 엔진, 풍력 보조 추진, 공기 윤활 시스템 등의 기술이 검토 및 채택되고 있습니다. 디지털 트윈, AI 기반 항해 계획 도구, 실시간 성능 모니터링도 항로 효율과 연료 사용량 최적화에 중요한 역할을 하고 있습니다. 또한, 유조선 업계의 장기적인 탈탄소화 목표를 달성하기 위해 이중 연료 유조선과 배터리 하이브리드 추진 시스템 개발도 진행되고 있습니다. 이러한 기술 혁신은 유조선을 단순한 실용선박에서 효율성, 컴플라이언스, 수익성의 균형이 요구되는 전략적 자산으로 탈바꿈시키고 있습니다.

탱커 운송 시장의 성장은 몇 가지 요인에 의해 주도됩니다...

탱커 운송 시장의 성장은 에너지 무역 역학, 선대 현대화, 진화하는 최종 용도 수요와 관련된 몇 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 특히 산업화와 도시화가 진행되는 비OECD 경제권에서 화석연료에 대한 의존도가 전 세계적으로 지속되고 있는 것이 큰 요인 중 하나입니다. 이들 지역은 원유, 액화석유가스(LPG), 정유 제품의 안정적인 수입을 필요로 하기 때문에 다양한 선급의 탱커 수요가 유지되고 있습니다. 또한, 미국의 셰일오일 붐과 아프리카와 남미의 새로운 해양 석유 발견으로 인해 적응력 있는 유조선 선단을 필요로 하는 새로운 수출 통로가 형성되고 있습니다.

기술과 디지털화도 성장의 원동력이 되고 있습니다. 실시간 내비게이션, 스마트 항만 시스템, 예지보전, AI 기반 용선 플랫폼의 활용으로 해운업자의 효율성이 향상되고 비용이 절감되고 있습니다. 최종 용도 측면에서는 플라스틱, 비료, 산업용 화학제품의 세계 수요에 힘입어 화학제품 및 특수제품 운송이 빠르게 성장하고 있습니다. 이러한 추세에 따라 내식성 코팅과 복잡한 구획 시스템을 갖춘 특수 유조선에 대한 투자가 증가하고 있습니다. 한편, 친환경 암모니아 및 수소 운송에 대한 관심이 높아지면서 탱커 운송에서 아직 시작 단계에 불과하지만 유망한 새로운 분야가 생겨나고 있습니다. 기술 혁신, 에너지 다양화, 항로 최적화를 원동력으로 하는 이러한 중층적 발전은 탱커 운송 시장을 강력하게 발전시키고 있습니다.

부문

탱커 유형(오일 탱커, 액체 가스 탱커, 케미컬 탱커), 운송 수단(심해 운송, 연안 운송, 내륙 운송)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

우리는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴로 시장과 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Tanker Shipping Market to Reach US$58.1 Billion by 2030

The global market for Tanker Shipping estimated at US$36.4 Billion in the year 2024, is expected to reach US$58.1 Billion by 2030, growing at a CAGR of 8.1% over the analysis period 2024-2030. Oil Tankers, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 7.5% CAGR and reach US$31.0 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Liquid Gas Tankers segment is estimated at 9.3% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$9.9 Billion While China is Forecast to Grow at 12.5% CAGR

The Tanker Shipping market in the U.S. is estimated at US$9.9 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$12.4 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 12.5% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 4.2% and 7.7% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 5.4% CAGR.

Global Tanker Shipping Market - Key Trends & Drivers Summarized

Tanker shipping continues to dominate the global oil, gas, and chemical transportation landscape, functioning as a critical link between energy producers and markets.

Comprising crude oil tankers, product tankers, and chemical carriers, the global tanker fleet ensures the movement of billions of barrels of petroleum products annually. With global energy demand expanding, particularly in Asia-Pacific and developing economies, tanker shipping remains an essential mode of transport for meeting consumption needs. Strategic maritime routes such as the Strait of Hormuz, Suez Canal, and the Panama Canal are heavily trafficked by tankers, underscoring their geoeconomic significance. Tanker operators are also diversifying fleet profiles in response to demand volatility, regulatory shifts, and trade route realignments. For instance, while long-haul crude transport continues to thrive between the Middle East and Asia, short-haul refined product distribution is growing in Europe and Southeast Asia. Additionally, the shift toward cleaner fuels and petrochemical exports has accelerated investment in product tankers and chemical carriers with advanced safety, coating, and cargo segregation systems.

How Is Sustainability Transforming the Tanker Shipping Landscape?

Environmental regulation is now a core determinant of fleet design, routing, and operational efficiency in tanker shipping. International Maritime Organization (IMO) regulations like MARPOL Annex VI and the Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) are pushing operators toward low-sulfur fuels, exhaust gas cleaning systems (scrubbers), and vessel retrofitting. The upcoming Carbon Intensity Indicator (CII) ratings will further impact tanker deployment, as owners are increasingly required to meet emissions targets to remain commercially viable. Technologies such as LNG-powered engines, wind-assisted propulsion, and air lubrication systems are being explored and adopted to reduce the carbon footprint of tanker fleets. Digital twins, AI-driven voyage planning tools, and real-time performance monitoring are also playing a crucial role in optimizing route efficiency and fuel usage. Additionally, dual-fuel tankers and battery-hybrid propulsion systems are under development to meet the industry's long-term decarbonization goals. These innovations are transforming tankers from purely utilitarian vessels into strategic assets that must balance efficiency, compliance, and profitability.

The Growth in the Tanker Shipping Market Is Driven by Several Factors…

The growth in the tanker shipping market is driven by several factors linked to energy trade dynamics, fleet modernization, and evolving end-use demands. One major driver is the continued global reliance on fossil fuels, particularly in non-OECD economies undergoing industrialization and urbanization. These regions require steady imports of crude oil, liquefied petroleum gas (LPG), and refined products, thereby sustaining demand for varied tanker classes. Furthermore, the shale oil boom in the U.S. and new offshore oil discoveries in Africa and South America have created new export corridors that require adaptable tanker fleets.

Technology and digitalization are also driving growth. The use of real-time navigation, smart port systems, predictive maintenance, and AI-based chartering platforms has improved efficiency and reduced costs for shipping operators. From an end-use perspective, chemical and specialty product shipping is growing rapidly, driven by global demand for plastics, fertilizers, and industrial chemicals. This trend has led to increased investment in specialized tankers with corrosion-resistant coatings and complex compartmentalization systems. Meanwhile, growing interest in green ammonia and hydrogen transport is creating a nascent but promising new vertical within tanker shipping. These layered developments, driven by technological innovation, energy diversification, and route optimization, are firmly propelling the tanker shipping market forward.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Tanker Shipping market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Tanker Type (Oil Tankers, Liquid Gas Tankers, Chemical Tankers); Transportation Mode (Deep Sea Transportation, Coastal Transportation, Inland Transportation)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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