세계의 항만 인프라 시장
Port Infrastructure
상품코드 : 1792825
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 460 Pages
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한글목차

항만 인프라 세계 시장은 2030년까지 2,079억 달러에 달할 전망

2024년에 1,634억 달러로 추정되는 항만 인프라 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 4.1%로 성장하여 2030년에는 2,079억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 해상 항만은 CAGR 4.7%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 1,451억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 내륙 항만 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 2.7%로 추정됩니다.

미국 시장은 445억 달러, 중국은 CAGR 7.7%로 성장할 것으로 예측

미국의 항만 인프라 시장은 2024년에 445억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 2030년까지 427억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 7.7%를 기록할 것으로 예상됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 1.6%와 3.2%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 2.4%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 항만 인프라 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

해상 처리량 잠금 해제 항만 인프라가 전략적 경제 기둥으로 부상하는 이유

세계 무역 생태계에서 항만 인프라의 중요성이 커지는 이유는?

항만 인프라는 컨테이너 터미널, 하역 시스템, 접안 구조물, 준설 작업, 복합운송 스테이션, 항만을 중심으로 한 물류 구역 등 세계 해상 무역의 기반을 구성하고 있습니다. 국제 무역의 80% 이상이 해상 무역이기 때문에 항만 인프라의 견고성과 현대화는 국가의 무역 효율성, 공급망 복원력, 경제 경쟁력에 직접적인 영향을 미칩니다. 세계 항만 개발은 용량 확대, 자동화, 디지털화, 지속가능성에 점점 더 중점을 두고 있습니다. 기존 항만의 혼잡, 선박의 대형화(초대형 컨테이너선 등), 적시 물류의 부상으로 인해 기존의 항만 설계는 시대에 뒤떨어진 것으로 평가되고 있습니다. 차세대 항만 인프라는 스마트 크레인, 자동 스태킹 야드, AI 기반 선석 스케줄링, 친환경 에너지 사용을 통합하여 21세기 해양 경제가 기대하는 처리량과 환경에 대응할 수 있습니다. 항만 인프라의 전략적 중요성은 무역에만 국한되지 않습니다. 항만은 현재 산업 성장, 복합운송, 지정학적 영향력의 결절점으로 간주되고 있습니다. 중국의 '일대일로 이니셔티브', 인도의 '사가르말라 프로젝트', 아프리카의 '항만 확장 프로그램'과 같은 지역 경제 회랑은 항만 개발과 국가 경제 계획 및 외국인 투자 전략과의 상호 의존성이 증가하고 있음을 보여줍니다.

어떤 부문과 프로젝트가 세계 투자를 주도하고 있는가?

급증하는 E-Commerce 무역과 컨테이너화 추세에 힘입어 컨테이너 항만이 인프라 투자의 주역으로 부상하고 있습니다. 대수심 선석 확장, 자동 컨테이너 터미널, 크레인 높이 업그레이드는 대형 선박에 대응하고 빠른 처리 시간을 유지하는 데 필수적입니다. 싱가포르, 두바이, 로테르담, 파나마에 위치한 환적 허브는 경쟁력을 유지하기 위해 정박 능력뿐만 아니라 부가가치 물류 서비스도 확대하고 있습니다. 석탄, 철광석, 곡물, 석유 등의 상품에 사용되는 벌크 터미널은 안전, 환경 준수, 효율성을 높이기 위해 기계식 선박 로더, 컨베이어 시스템, 먼지 억제 기술에 투자하고 있습니다. LNG 무역의 성장도 부유식 저장 및 재기화 장치(FSRU)를 갖춘 특수 저온 터미널 건설의 원동력이 되고 있습니다.

철도망과 바지선망으로 항만과 연결된 드라이포트와 내륙 컨테이너 창고(ICD)는 항만 인프라의 중요한 확장 부분입니다. 이를 통해 부두의 혼잡 완화, 통관 시간 개선, 라스트 마일 운송 비용 절감을 가능하게 합니다. 항만 인근의 통합경제특구(SEZ)는 산업 집적과 국경을 초월한 공급망 최적화를 지원하고 있습니다. 지역적으로는 신흥시장이 가장 활발한 움직임을 보이고 있습니다. 동남아시아, 서아프리카, 라틴아메리카, 남아시아는 모두 자원 수출, 수입 대체, 지역적 환적을 지원하기 위해 새로운 항만 시설에 많은 투자를 하고 있습니다. 각국 정부는 민관협력(PPP) 및 BOT(Build-Operate-Transfer) 모델을 활용하여 브라운필드 및 그린필드 항만 프로젝트에 대한 투자를 유치하고 있습니다.

기술과 지속가능성은 항만 인프라의 미래를 어떻게 형성하고 있을까?

항만 인프라는 자동화, IoT, 블록체인, AI를 통한 디지털 혁신을 추진하고 있습니다. 자동운반차(AGV), 무인 갠트리 크레인, 로봇 검사 시스템은 컨테이너 처리를 간소화하고, 인적 오류를 줄이며, 처리 능력의 예측 가능성을 향상시키고 있습니다. 항만 커뮤니티 시스템(Port Community System, PCS)은 세관, 터미널 운영사, 선사, 물류 제공업체 등 이해관계자들을 하나의 디지털 인터페이스로 통합하기 위해 도입되었습니다. AI 기반 알고리즘은 선석 배정, 화물 흐름 예측, 자원 활용을 최적화하고 있습니다. 머신러닝 플랫폼은 설비 예방보전, 날씨 패턴 예측, 컨테이너 추적에 적용되고 있습니다. 문서화, 스마트 계약, 화물 증명에 블록체인을 적용함으로써 투명성을 높이고, 부정행위를 줄이고, 항만 통관 주기를 단축하고 있습니다.

환경문제에 대한 대응 또한 항만의 설계와 운영을 재구성하고 있습니다. 환경 친화적 항만 운영은 육상 전력 인프라, LNG 벙커링 시설, 전기 하역장비, 탄소상쇄 프로그램 등을 중점적으로 추진하고 있습니다. 항만은 배출량 감축 목표를 달성하기 위해 풍력, 태양광 등 신재생에너지원을 터미널 업무에 접목하고 있습니다. 준설 작업은 침전물 봉쇄, 토사 재사용 등 환경 친화적인 접근 방식을 채택하고 있습니다. 항만의 회복력은 또 다른 중요한 중점 분야입니다. 인프라는 해수면 상승, 이상기후, 지진 활동 등 기후변화의 위험에 견딜 수 있도록 설계되어 있습니다. 모듈식 방파제, 빗물 배수 시스템, 고가 물류 구역 등은 이러한 적응 전략의 일부입니다.

항만 인프라의 확장 및 현대화를 추진하는 세계 동향은?

항만 인프라 시장의 성장은 무역의 세계화, 해상 물류의 진화, 탄력적이고 처리량이 높은 하역 시스템의 필요성에 의해 이루어지고 있습니다. 주요 원동력은 세계 제조업과 공급망의 발자취의 변화로 인해 무역 경로가 재편되고, 서비스가 부족한 지역에 새로운 항만 개발이 필요하게 되었다는 점입니다. 컨테이너 운송의 집중화와 집약화가 진행됨에 따라 대량의 화물을 효율적으로 처리할 수 있는 항만의 능력은 국가 경쟁력과 직결됩니다. 경제 다변화, 수출 촉진, 물류 비용 절감을 위한 정부 정책은 항만 중심의 산업 클러스터 및 회랑 기반 개발에 대한 투자에 박차를 가하고 있습니다. 세계은행, IMF, 지역개발은행이 지원하는 무역원활화 프로그램도 개발도상국의 항만 현대화 자금을 지원하고 있습니다.

E-Commerce와 니어쇼어링(Near-shoring)의 증가는 복합물류항만의 연결성, 세관의 디지털화, 라스트 마일 배송 효율화에 대한 수요를 증가시키고 있습니다. 팬데믹 이후 해상 무역량이 회복됨에 따라 항만 사업자들은 미래의 충격을 흡수하기 위해 터미널의 설치 면적과 창고 용량을 확장하고 있습니다. 각국 정부와 세계 해운 대기업부터 현지 물류 사업자와 기술 스타트업에 이르기까지 다양한 이해관계자가 존재하기 때문에 항만 인프라 시장은 지속적인 성장세를 보이고 있습니다. 자동화, 디지털화, 지속가능성의 혁신이 세계 항만의 미래 준비 태세를 정의할 것이며, 항만은 포괄적이고 안전하며 경쟁력 있는 세계 무역을 실현하는 중요한 원동력으로 자리매김할 것입니다.

부문

항만 유형(해상 항만, 내륙 항만), 인프라(컨테이너 인프라, 에너지 인프라, 브레이크 벌크 인프라, 롤온/롤 오프 항만 인프라), 건설 유형(터미널 건설, 설비 건설, 기타 건설 유형), 용도(여객 용도, 화물 용도)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

Global Industry Analysts는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴로 시장 정보와 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Port Infrastructure Market to Reach US$207.9 Billion by 2030

The global market for Port Infrastructure estimated at US$163.4 Billion in the year 2024, is expected to reach US$207.9 Billion by 2030, growing at a CAGR of 4.1% over the analysis period 2024-2030. Sea Port, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 4.7% CAGR and reach US$145.1 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Inland Port segment is estimated at 2.7% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$44.5 Billion While China is Forecast to Grow at 7.7% CAGR

The Port Infrastructure market in the U.S. is estimated at US$44.5 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$42.7 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 7.7% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.6% and 3.2% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 2.4% CAGR.

Global Port Infrastructure Market - Key Trends & Drivers Summarized

Unlocking Maritime Throughput: Why Port Infrastructure Is Emerging as a Strategic Economic Pillar

What Defines the Rising Importance of Port Infrastructure in Global Trade Ecosystems?

Port infrastructure constitutes the foundation of global maritime trade, encompassing container terminals, cargo handling systems, berthing structures, dredging operations, intermodal transfer stations, and port-centric logistics zones. As over 80% of international trade by volume is seaborne, the robustness and modernization of port infrastructure directly influence a country’s trade efficiency, supply chain resilience, and economic competitiveness. Global port development is increasingly focused on capacity expansion, automation, digitization, and sustainability. Congestion at legacy ports, vessel size escalation (e.g., ultra-large container ships), and the rise of just-in-time logistics have rendered traditional port designs obsolete. Next-generation port infrastructure now integrates smart cranes, automated stacking yards, AI-based berth scheduling, and green energy usage to meet the throughput and environmental expectations of the 21st-century maritime economy. The strategic importance of port infrastructure extends beyond trade. Ports are now viewed as nodes of industrial growth, multimodal connectivity, and geopolitical influence. Regional economic corridors such as China’s Belt and Road Initiative, India’s Sagarmala project, and Africa’s Port Expansion Programs highlight the growing interdependence of port development with national economic planning and foreign investment strategies.

Which Segments and Projects Are Driving Global Port Infrastructure Investment?

Container ports continue to dominate infrastructure investments, propelled by surging e-commerce trade and containerization trends. Expansion of deepwater berths, automated container terminals, and crane height upgrades are critical for accommodating large vessels and maintaining fast turnaround. Transshipment hubs in Singapore, Dubai, Rotterdam, and Panama are expanding not only their docking capacity but also value-added logistics services to remain competitive. Bulk terminals-used for commodities such as coal, iron ore, grain, and petroleum-are investing in mechanical ship loaders, conveyor systems, and dust suppression technologies to enhance safety, environmental compliance, and efficiency. The growth of LNG trade is also driving the construction of specialized cryogenic terminals with floating storage and regasification units (FSRUs).

Dry ports and inland container depots (ICDs) linked to seaports via rail or barge networks are critical extensions of port infrastructure. These enable decongestion at the quayside, improve customs clearance times, and reduce last-mile transportation costs. Integrated SEZs (Special Economic Zones) near ports are supporting industrial clustering and cross-border supply chain optimization. Geographically, emerging markets are experiencing the highest port infrastructure activity. Southeast Asia, West Africa, Latin America, and South Asia are all investing heavily in new port facilities to support resource exports, import substitution, and regional transshipment. Governments are leveraging public-private partnerships (PPPs) and Build-Operate-Transfer (BOT) models to attract investment into brownfield and greenfield port projects.

How Are Technology and Sustainability Shaping the Future of Port Infrastructure?

Port infrastructure is undergoing a digital transformation driven by automation, IoT, blockchain, and AI. Automated Guided Vehicles (AGVs), unmanned gantry cranes, and robotic inspection systems are streamlining container handling, reducing human error, and improving throughput predictability. Port Community Systems (PCS) are being deployed to integrate stakeholders such as customs, terminal operators, shipping lines, and logistics providers into a single digital interface. AI-based algorithms are optimizing berth allocation, cargo flow prediction, and resource utilization. Machine learning platforms are being applied to preventive maintenance of equipment, weather pattern prediction, and container tracking. Blockchain applications in documentation, smart contracts, and cargo provenance are enhancing transparency, reducing fraud, and speeding up port-clearance cycles.

Environmental imperatives are also reshaping port design and operations. Green port initiatives emphasize shore power infrastructure, LNG bunkering facilities, electric cargo-handling equipment, and carbon offset programs. Ports are incorporating renewable energy sources-such as wind and solar-into terminal operations to achieve emission reduction targets. Dredging operations are adopting eco-sensitive approaches, including silt containment and sediment reuse. Port resilience is another key focus area. Infrastructure is being designed to withstand climate change risks such as sea-level rise, extreme weather, and seismic activity. Modular breakwaters, stormwater drainage systems, and elevated logistics zones are part of this adaptation strategy.

What Are the Global Trends Driving the Expansion and Modernization of Port Infrastructure?

The growth in the port infrastructure market is driven by globalization of trade, evolving maritime logistics, and the need for resilient, high-throughput cargo handling systems. A key driver is the shift in global manufacturing and supply chain footprints, which is reshaping trade routes and necessitating new port development in under-served geographies. As container shipping becomes more concentrated and consolidated, the ability of ports to handle large volumes efficiently is directly tied to national competitiveness. Government policies aimed at economic diversification, export promotion, and logistics cost reduction are fueling investment in port-led industrial clusters and corridor-based development. Trade facilitation programs backed by the World Bank, IMF, and regional development banks are also providing funding for port modernization in developing countries.

The rise in e-commerce and nearshoring trends is increasing the demand for multimodal port connectivity, customs digitization, and last-mile delivery efficiency. As maritime trade volumes recover post-pandemic, port operators are expanding terminal footprints and warehousing capacity to absorb future shocks. With stakeholders ranging from national governments and global shipping conglomerates to local logistics operators and technology startups, the port infrastructure market is set for sustained growth. Innovations in automation, digitalization, and sustainability will define the future readiness of global ports-positioning them as key enablers of inclusive, secure, and competitive global trade.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Port Infrastructure market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Port Type (Sea Port, Inland Port); Infrastructure (Container Infrastructure, Energy Infrastructure, Break-Bulk Infrastructure, Roll-On / Roll-Off Ports Infrastructure); Construction Type (Terminal Construction, Equipment Construction, Other Construction Types); Application (Passenger Application, Cargo Application)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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