세계의 선박 바이오연료 시장
Marine Biofuels
상품코드 : 1792780
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 486 Pages
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한글목차

선박 바이오연료 세계 시장은 2030년까지 56억 달러에 달할 전망

2024년에 39억 달러로 추정되는 선박 바이오연료 세계 시장은 2024년부터 2030년까지 CAGR 6.5%로 성장하여 2030년에는 56억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 보고서에서 분석한 부문 중 하나인 FAME 바이오디젤 연료는 CAGR 8.0%를 기록하며 분석 기간 종료시에는 17억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. HVO 재생 디젤 연료 부문의 성장률은 분석 기간 동안 CAGR 7.5%로 추정됩니다.

미국 시장은 11억 달러, 중국은 CAGR 10.4%로 성장 예측

미국의 선박 바이오연료 시장은 2024년에 11억 달러로 추정됩니다. 세계 2위 경제 대국인 중국은 2030년까지 12억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년 CAGR은 10.4%를 기록할 것으로 예상됩니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있고, 분석 기간 동안 CAGR은 각각 3.1%와 6.4%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 4.3%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 선박 바이오연료 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

선박용 바이오연료는 지속가능한 해운의 게임 체인저인가?

선박용 바이오연료는 해운업계에서 화석연료를 대체할 수 있는 실행 가능하고 확장 가능한 대체 연료로 빠르게 부상하고 있으며, 해상 운송의 탈탄소화를 위한 전 세계 노력의 중심에 서 있습니다. 바이오연료는 중유(HFO)나 해양 가스유(MGO)와 같은 기존 연료와 달리 폐식용유, 농업 폐기물, 조류, 기타 유기 원료 등 재생 가능한 자원에서 얻을 수 있습니다. 따라서 온실가스 배출량, 황 함유량, 미립자 물질을 크게 줄일 수 있습니다. 선박용 바이오연료는 대규모 개조가 필요 없고 기존 선박용 엔진에서 사용할 수 있는 드롭인 대체 연료로 해운 대기업의 채택이 증가하고 있습니다. 열수 액화 및 효소 변환과 같은 정제 공정의 기술적 발전은 연료의 품질과 선박용 시스템과의 적합성을 향상시키고 있습니다. 또한, 미세조류나 리그노셀룰로오스계 바이오매스와 같은 차세대 원료에 대한 연구가 진행되고 있어 에너지 수율과 확장성 향상에 대한 기대가 높아지고 있습니다. 머스크, CMA CGM, 하팍로이드와 같은 기업들은 이미 바이오연료를 이용한 장거리 항해에 성공했으며, 주요 시험 및 상업적 개발이 이미 진행 중입니다. 바이오연료는 국제해사기구(IMO)와 각 지역의 배출규제지역(ECA) 등 갈수록 강화되는 환경규제에 대응할 수 있어 민간 및 공공부문의 관심이 높아지고 있습니다. 선박용 바이오연료는 임시방편이 아니라 전 세계 선단 전체의 순배출량 제로를 달성하기 위한 장기적인 전략의 기초가 되는 요소입니다.

정책과 정책이 해운의 바이오연료 채택을 가속화할 수 있을까?

선박용 바이오연료 시장 형성에 있어 정책적 틀과 규제의 역할이 점점 더 커지고 있습니다. 국제해사기구(IMO)는 2050년까지 온실가스 배출량을 50% 이상 감축하겠다는 목표를 세웠고, 이에 따라 배출량을 즉각적으로 줄일 수 있는 대체 연료에 대한 관심이 높아지고 있습니다. 바이오연료는 새로운 선박 설계나 연료 공급 인프라를 기다릴 필요 없이 도입할 수 있다는 점에서 특히 매력적입니다. 유럽연합(EU)의 FuelEU Maritime 제안과 EU 배출권거래제(ETS)에 해운을 포함시키는 것과 같은 지역적 이니셔티브는 선박 운영자들에게 저탄소 대체연료로의 전환을 촉진하는 분명한 경제적 인센티브를 제공하고 있습니다. 이와 함께 각국 정부는 인증된 바이오연료를 사용하는 선박 운항사에 세금 감면, 보조금, 탄소배출권 등을 제공함으로써 도입 경제성을 더욱 유리하게 만들고 있습니다. 그러나 표준화와 인증은 여전히 중요한 과제입니다. 지속가능성, 원산지, 수명주기 배출량에 대한 확고한 기준을 확립하는 것은 그린워시를 방지하고 진정으로 탄소 저감 효과가 있는 연료만 시장에 출시될 수 있도록 하는 데 필수적입니다. 국제지속가능성 및 탄소인증(ISCC)과 같은 기관은 이 목표를 위해 노력하고 있지만, 업계 전반의 정합성은 아직 미흡한 실정입니다. 또한, 스칸디나비아, 싱가포르, 캘리포니아 등의 항만 당국은 청정 연료를 의무화하거나 장려하기 시작하면서 바이오연료를 주류로 끌어올리고 있습니다. 환경 규정 준수와 상업성의 결합이 강화됨에 따라, 선박용 바이오연료는 해운 밸류체인 전반에 걸쳐 급속한 확장과 혁신을 촉진하는 규제적 추진력으로 인해 수혜를 받을 가능성이 높습니다.

원료 선택과 생산능력은 어떻게 시장 잠재력을 형성합니까?

바이오연료 원료의 가용성과 지속가능성은 선박용 바이오연료 시장의 장기적인 확장성의 핵심입니다. 식량 생산이나 토지 이용과 경쟁하는 육상 바이오연료와 달리 선박용 바이오연료는 폐유, 농업 잔재, 임산물, 빠르게 성장하는 조류 등 2세대 및 3세대 원료에 점점 더 많은 관심을 기울이고 있습니다. 이러한 변화는 순환형 경제를 지원하는 동시에 환경에 미치는 영향을 줄일 수 있습니다. 특히 조류 바이오연료는 지질 함량이 높고, 성장 속도가 빠르며, 담수 및 경작지 요구량이 적다는 점에서 큰 기대를 모으고 있습니다. 그러나 조류의 배양과 가공은 높은 비용과 복잡성을 수반하기 때문에 현재로서는 상업적 활용이 제한적입니다. 반면, 폐식용유와 수지를 원료로 하는 바이오연료는 가공 기술이 성숙하고 공급망이 확대되면서 시장 점유율이 확대되고 있습니다. 현재 해양용 바이오연료의 세계 생산량은 잠재 수요보다 훨씬 적기 때문에 생산능력도 중요한 요소입니다. 시설의 규모를 확대하기 위해서는 막대한 자본 투자와 농업, 에너지, 해운 각 부문에 걸친 조정이 필요합니다. 물류는 특히 주요 벙커링 항구에서 일관된 연료 품질과 가용성을 보장하는 데 있어 매우 중요한 역할을 합니다. 해운회사와 바이오연료 생산자의 파트너십은 이러한 격차를 해소하는 데 도움이 되고 있으며, 장기 공급 계약과 합작투자가 점점 더 보편화되고 있습니다. 기술이 발전하고 더 많은 원료를 사용할 수 있게 됨에 따라 생산 환경은 더욱 다양해지고, 리스크가 감소하며, 공급망의 탄력성이 높아질 것으로 예상됩니다. 결국 원료 혁신, 생산 규모 확대, 물류 효율화의 전략적 연계가 선박용 바이오연료가 업계를 지배하는 연료 공급원이 되는 속도를 결정하게 될 것입니다.

오늘날 선박용 바이오연료 시장을 촉진하는 요인은 무엇인가?

선박용 바이오연료 시장의 성장은 해운업계의 에너지 전환, 운항 선호도, 진화하는 시장 역학 등 여러 가지 요인에 의해 주도되고 있습니다. 첫째, 국제적인 배출량 감축 목표 달성이 시급한 상황에서 선박 운영사들은 새로운 추진 시스템을 기다리지 않고 즉시 이산화탄소 배출량을 줄일 수 있는 바이오연료와 같은 드롭인 연료를 우선시하고 있습니다. 둘째, 기존 화석연료, 특히 배출 규제 지역의 비용과 규제 부담의 증가는 장기적으로 바이오연료를 보다 경제적으로 실행 가능한 대안으로 만들고 있습니다. 셋째, 정부 보조금, 세제 혜택, 탄소상쇄 크레딧 등 강력한 정책적 지원으로 생산자와 소비자 모두 바이오연료 도입에 대한 투자를 촉진하고 있습니다. 넷째, ESG 성과를 개선하라는 소비자 및 투자자들의 압력이 증가하고 있으며, 친환경 연료로의 전환을 장려하는 풍문상의 인센티브가 생겨나고 있습니다. 다섯째, 원료 가공 기술의 발전으로 바이오연료의 에너지 밀도, 저장 안정성, 연소 효율이 향상되어 선박용 석유 및 가스, LNG와의 경쟁이 심화되고 있습니다. 여섯째, 전용 선박용 바이오 정제소 개발 및 항만 뱅킹 인프라와의 통합 등 세계 바이오연료 공급망의 확대로 공급력과 신뢰성이 향상되고 있습니다. 일곱째, 저탄소 물류에 대한 화주들의 수요 증가는 재생 연료로 운항하는 선박을 우대하는 해운 계약에 영향을 미치고 있습니다. 마지막으로, 바이오연료를 기존 선박용 연료에 혼합할 수 있기 때문에 단계적 전환이 가능하며, 운항 위험을 줄이는 동시에 선단 전체의 탈탄소화 전략을 실현할 수 있습니다. 이러한 요인들이 결합되어 선박용 바이오연료는 틈새 실험에서 지속가능한 해운의 주류 솔루션으로 발전하고 있습니다.

부문

연료 유형(FAME 바이오디젤 연료, HVO 재생 디젤 연료, 에탄올 연료, 바이오메탄올 연료, 바이오 LNG 연료, 기타 연료 유형), 원료(사탕수수 원료, 옥수수 원료, 식물유 원료, 바이오매스 원료, 기타 원료), 형태(액체 형태, 가스 형태), 선박 유형(여객선 유형, 화물선 유형, 군용선 유형, 기타 선박 유형)

조사 대상 기업 사례

AI 통합

우리는 검증된 전문가 컨텐츠와 AI 툴을 통해 시장 정보와 경쟁 정보를 혁신하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM 및 업계 고유의 SLM을 조회하는 일반적인 규범을 따르는 대신 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양의 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측하고 있습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 매출원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 주요 요약

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSM
영문 목차

영문목차

Global Marine Biofuels Market to Reach US$5.6 Billion by 2030

The global market for Marine Biofuels estimated at US$3.9 Billion in the year 2024, is expected to reach US$5.6 Billion by 2030, growing at a CAGR of 6.5% over the analysis period 2024-2030. FAME Biodiesel Fuel, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 8.0% CAGR and reach US$1.7 Billion by the end of the analysis period. Growth in the HVO Renewable Diesel Fuel segment is estimated at 7.5% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$1.1 Billion While China is Forecast to Grow at 10.4% CAGR

The Marine Biofuels market in the U.S. is estimated at US$1.1 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$1.2 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 10.4% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 3.1% and 6.4% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 4.3% CAGR.

Global Marine Biofuels Market - Key Trends & Drivers Summarized

Is Marine Biofuel the Game Changer for Sustainable Shipping?

Marine biofuels are rapidly emerging as a viable and scalable alternative to fossil fuels in the shipping industry, positioning themselves at the heart of global efforts to decarbonize maritime transport. Unlike conventional fuels such as heavy fuel oil (HFO) or marine gas oil (MGO), biofuels are derived from renewable sources including used cooking oil, agricultural waste, algae, and other organic feedstocks. This enables them to offer significant reductions in greenhouse gas emissions, sulfur content, and particulate matter. Marine biofuels are being increasingly adopted by shipping giants as a drop-in replacement fuel that can work with existing marine engines without requiring extensive modifications, which makes the transition both cost-effective and operationally seamless. Technological advancements in refining processes, such as hydrothermal liquefaction and enzymatic conversion, are enhancing fuel quality and compatibility with marine-grade systems. Moreover, ongoing research into next-generation feedstocks like microalgae and lignocellulosic biomass is expected to boost the energy yield and scalability of marine biofuels. Major trials and commercial deployments are already underway, with companies like Maersk, CMA CGM, and Hapag-Lloyd conducting successful long-distance voyages powered by biofuels. The fuel's ability to meet increasingly stringent environmental regulations, including those set by the IMO and regional emissions control areas (ECAs), is driving both private and public sector interest. Marine biofuels are not just a stopgap measure but a foundational component of long-term strategies aimed at achieving net-zero emissions across the global shipping fleet.

Can Policy and Regulation Accelerate Biofuel Adoption in Maritime Transport?

Policy frameworks and regulatory mandates are playing an increasingly influential role in shaping the marine biofuels market. The International Maritime Organization’s (IMO) targets to cut greenhouse gas emissions by at least 50 percent by 2050 have intensified the focus on alternative fuels that can deliver immediate emissions reductions. Biofuels are especially appealing under this framework because they can be implemented without waiting for new ship designs or fueling infrastructure. Regional initiatives such as the European Union’s FuelEU Maritime proposal and inclusion of shipping in the EU Emissions Trading System (ETS) are creating clear economic incentives for vessel operators to shift toward low-carbon alternatives. In parallel, governments are offering tax breaks, subsidies, and carbon credits for marine operators utilizing certified biofuels, making the economics of adoption more favorable. However, standardization and certification remain critical challenges. Establishing robust criteria for sustainability, origin, and lifecycle emissions is essential to avoid greenwashing and ensure that only truly carbon-reducing fuels enter the market. Institutions like the International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) are working toward this goal, but industry-wide alignment is still a work in progress. Furthermore, port authorities in regions such as Scandinavia, Singapore, and California are beginning to require or incentivize cleaner fuels, further pushing biofuels into the mainstream. As environmental compliance becomes increasingly tied to commercial viability, marine biofuels are likely to benefit from regulatory tailwinds that drive rapid scaling and innovation across the shipping value chain.

How Do Feedstock Choices and Production Capacity Shape Market Potential?

The availability and sustainability of biofuel feedstocks are central to the long-term scalability of the marine biofuels market. Unlike terrestrial biofuels, which often compete with food production or land use, marine biofuels are increasingly focusing on second and third-generation feedstocks such as waste oils, agricultural residues, forestry by-products, and fast-growing algae. This shift reduces environmental impact while supporting the circular economy. Algal biofuels, in particular, hold significant promise due to their high lipid content, rapid growth rates, and minimal freshwater or arable land requirements. However, the high cost and complexity of algae cultivation and processing have so far limited commercial uptake. On the other hand, used cooking oil and tallow-based biofuels are gaining market share due to more mature processing technologies and a growing supply chain. Production capacity is another critical factor, as current global output of marine-grade biofuels falls far short of potential demand. Scaling up facilities requires significant capital investment and coordination across agricultural, energy, and shipping sectors. Logistics also play a crucial role, especially in ensuring consistent fuel quality and availability across major bunkering ports. Partnerships between shipping companies and biofuel producers are helping bridge this gap, with long-term supply agreements and joint ventures becoming increasingly common. As technology improves and more feedstocks become viable, the production landscape is expected to diversify further, reducing risk and enhancing supply chain resilience. Ultimately, the strategic alignment of feedstock innovation, production scaling, and logistical efficiency will determine the pace at which marine biofuels can become a dominant fuel source for the industry.

What Are the Key Drivers Fueling the Marine Biofuels Market Today?

The growth in the marine biofuels market is driven by several factors directly connected to the shipping industry’s energy transition, operational preferences, and evolving market dynamics. Firstly, the urgency to meet international emission reduction targets is prompting vessel operators to prioritize drop-in fuels like biofuels that can immediately reduce carbon output without waiting for new propulsion systems. Secondly, the rising cost and regulatory burden associated with traditional fossil fuels, especially in emissions control areas, are making biofuels a more economically viable option over the long term. Thirdly, strong policy support in the form of government subsidies, tax incentives, and carbon offset credits is encouraging both producers and consumers to invest in biofuel adoption. Fourth, growing consumer and investor pressure on shipping companies to improve ESG performance is creating reputational incentives to switch to greener fuels. Fifth, advances in feedstock processing technologies are improving the energy density, storage stability, and combustion efficiency of biofuels, making them more competitive with marine gas oil and LNG. Sixth, the expansion of global biofuel supply chains, including the development of dedicated marine bio-refineries and integration with port bunkering infrastructure, is improving availability and reliability. Seventh, rising demand from cargo owners for low-carbon logistics is influencing shipping contracts to favor vessels running on renewable fuels. Lastly, the ability to blend biofuels with existing marine fuels allows for a gradual transition, reducing operational risk while enabling fleet-wide decarbonization strategies. Together, these factors are propelling marine biofuels from niche experimentation into a mainstream solution for sustainable shipping.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Marine Biofuels market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Fuel Type (FAME Biodiesel Fuel, HVO Renewable Diesel Fuel, Ethanol Fuel, Biomethanol Fuel, BioLNG Fuel, Other Fuel Types); Feedstock (Sugarcane Feedstock, Corn Feedstock, Vegetable Oil Feedstock, Biomass Feedstock, Other Feedstocks); Form (Liquid Form, Gas Form); Vessel Type (Passenger Vessel Type, Cargo Vessel Type, Military Vessel Type, Other Vessel Types)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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