세계의 클래스 5 트럭 시장
Class 5 Trucks
상품코드 : 1785987
리서치사 : Market Glass, Inc. (Formerly Global Industry Analysts, Inc.)
발행일 : 2025년 08월
페이지 정보 : 영문 284 Pages
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한글목차

세계의 클래스 5 트럭 시장은 2030년까지 282억 달러에 달할 전망

2024년에 219억 달러로 추정되는 세계의 클래스 5 트럭 시장은 2024-2030년에 CAGR 4.3%로 성장하며, 2030년에는 282억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 이 리포트에서 분석한 부문의 하나인 디젤 엔진은 CAGR 4.9%를 기록하며, 분석 기간 종료시에는 153억 달러에 달할 것으로 예상됩니다. 천연가스 엔진 부문의 성장률은 분석 기간 중 CAGR 4.0%로 추정됩니다.

미국 시장은 60억 달러, 중국은 CAGR 7.9%로 성장할 것으로 예측

미국의 클래스 5 트럭 시장은 2024년에 60억 달러로 추정됩니다. 세계 2위의 경제대국인 중국은 2030년까지 58억 달러의 시장 규모에 달할 것으로 예측되며, 분석 기간인 2024-2030년의 CAGR은 7.9%입니다. 기타 주목할 만한 지역별 시장으로는 일본과 캐나다가 있으며, 분석 기간 중 CAGR은 각각 1.7%와 3.4%로 예측됩니다. 유럽에서는 독일이 CAGR 2.5%로 성장할 것으로 예측됩니다.

세계의 클래스 5 트럭 시장 - 주요 동향과 촉진요인 정리

5등급 트럭이 지역 유통 및 직업 서비스 차량에서 각광받는 이유는 무엇인가?

클래스 5 트럭은 미국 연방 도로국에 의해 차량 총 중량 등급(GVWR)이 16,001-19,500파운드로 정의되며, 광범위한 중형 트럭 중 중요한 부문으로 자리매김하고 있습니다. 클래스 5 트럭은 소형 상용차와 더 무거운 클래스 6/7 트럭 사이의 간극을 메워 다양한 직업 및 지역 배송 용도에 대한 유연성을 유지하면서 보다 까다로운 작업에 필요한 출력과 적재량을 제공합니다. 이 트럭은 소형화물 및 화물 운송, 유틸리티 및 서비스 업무, 견인 및 회수, 조경, 건설 지원, 이동식 유지보수 서비스 등에 일반적으로 사용됩니다. 박스형 트럭, 파일형 적재함, 견인 플랫폼, 유틸리티 서비스 차체, 냉장 유닛 등 다양한 특수 차체를 장착할 수 있으며, 특정 산업의 이용 사례에 맞게 커스터마이징할 수 있습니다. 중소형 차량 운영자에게는 클래스 5 트럭이 가장 적합한 선택입니다. 즉, 대형 상용 트럭과 동일한 수준의 면허, 보험, 인프라 투자를 필요로 하지 않으면서도 능력을 향상시키는 고성능 주력 차량입니다. 유연하고 견고한 다용도 상용차에 대한 요구가 지속적으로 증가함에 따라 클래스 5 트럭은 지역 배송 및 전문 차량 생태계에서 필수적인 자산이 되고 있습니다.

전동화와 배기가스 규제는 5등급 트럭 부문을 어떻게 변화시킬 것인가?

운송 탈탄소화 및 배출가스 규제 강화에 대한 전 세계적인 노력은 5등급 트럭 시장의 제품 개발에 직접적인 영향을 미치고 있습니다. 많은 도시 지역에서 무공해 구역이 시행되기 시작했고, 규제 당국이 NOx와 CO2 기준치를 낮추면서 차량 운영자들은 더 깨끗한 대체품으로 전환해야 하는 상황에 처해 있습니다. 이에 따라 OEM 업체들은 특히 중거리 노선, 지역 배송 및 현재 배터리 항속거리 성능에 맞는 직업용 차량용으로 설계된 배터리 전기식 5등급 트럭을 적극적으로 출시하고 있습니다. 이러한 전기 모델은 ESG 목표 달성에 대한 열망과 함께 트럭의 수명주기 동안 연료 및 유지보수 비용 절감의 혜택을 누리고자 하는 지자체, 물류업체, 서비스 계약업체에 의해 채택되고 있습니다. 또한 수소연료전지 기술 및 하이브리드 구동계의 혁신은 더 무거운 하중과 더 긴 부하 주기를 가진 용도를 위한 대체 솔루션으로 시장에 진입하기 시작했습니다. 내연기관(ICE) 측면에서 제조업체들은 새로운 연비 기준을 충족하기 위해 첨단 배기가스 제어 시스템, 강화된 연료 분사 기술 및 경량화 전략을 특징으로 하는 개선된 파워트레인을 도입하고 있습니다. 세제 혜택, 차량 전기화 보조금, 친환경 조달 보조금 등 정부의 인센티브는 지속가능성에 대한 전환을 더욱 촉진하고 있습니다. 인프라가 개선되고 전기 파워트레인의 주행거리와 적재량이 동등해짐에 따라 전동화 5등급 트럭은 공공 및 민간 부문 모두에서 중형차 조달 점유율을 확대할 것으로 예측됩니다.

제품 모듈화 및 차량 디지털화가 5등급 트럭의 경쟁력을 형성?

클래스 5 트럭 시장의 주요 성장 요인은 진화하는 차량 요구 사항과 기술 통합에 대한 적응성입니다. 이 트럭들은 현재 섀시 플랫폼, 운전실 구성, 차체 호환성이 강화된 모듈성으로 개발되어 최종사용자가 업무상 필요에 따라 차량을 정확하게 커스터마이징할 수 있는 유연성을 제공합니다. 표준 건화물 및 플랫 베드 구성부터 특수 서비스 차체, 붐 리프트 또는 이동식 작업장까지 클래스 5 트럭의 설계 유연성은 일반 시장과 틈새 시장 모두에 효과적으로 대응할 수 있도록 합니다. 또한 제조업체는 이 트럭에 디지털 차량 관리 시스템, 텔레매틱스 및 클라우드 연결 진단을 장착하여 실시간 추적, 성능 모니터링, 연료 분석 및 예측 유지보수 계획을 가능하게 합니다. 차량의 디지털화는 차량 가동률을 향상시킬 뿐만 아니라 운영 비용을 절감하고, 자산의 수명을 연장하며, 데이터베이스 운영자에게 클래스 5 트럭을 더욱 매력적으로 만들고 있습니다. 또한 차선이탈 경고, 어댑티브 크루즈 컨트롤, 백업 카메라, 전자식 안정화 제어와 같은 운전 보조 시스템은 특히 도시 및 혼잡한 경로 환경에서 안전과 운전자의 편안함을 향상시키기 위해 점점 더 많이 통합되고 있습니다. 이러한 기술 스택 증가는 기존 차량 생태계와 첨단 차량 생태계 모두에서 클래스 5 트럭의 경쟁력을 높이고 있습니다. 또한 OEM과 업피터는 트럭 차체, 텔레매틱스, 서비스 계약, 금융 패키지 등을 단일 조달 모델로 묶은 엔드 투 엔드 차량 솔루션을 제공하여 차량 확보 및 운영 프로세스를 더욱 간소화합니다.

5등급 트럭 시장의 세계 확대 원동력은?

5등급 트럭 시장의 성장은 수요 측면의 다양화, 인프라 개발, 차량 현대화 추세, 중형 차량의 전기화를 지지하는 규제 변화의 조합에 의해 이루어질 것입니다. 가장 강력한 수요 동인 중 하나는 지역 물류 및 지역 화물 배송의 지속적인 급증, 특히 E-Commerce의 성장 가속화와 도시 지역으로의 배송 요구 사항에 따른 것입니다. 배송 네트워크가 분산되고 지역 창고가 확장됨에 따라 클래스 5 트럭은 장거리 운송 허브와 라스트 마일 배송 노드 사이의 간극을 메우는 데 필수적인 것으로 입증되었습니다. 이와 함께 선진국과 신흥 경제국 모두에서 건설 및 지자체 인프라 프로젝트가 확대됨에 따라 중거리 적재 능력과 강력한 맞춤형 옵션을 갖춘 직업용 트럭에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 전 세계 서비스 경제에서 큰 비중을 차지하는 중소기업(SME)은 대형 트럭에 비해 저렴한 가격, 다목적성, 낮은 운전 복잡성으로 인해 차량 확장을 위해 5등급 트럭을 점점 더 많이 이용하고 있습니다. 또한 규제적 의무와 인센티브 구조에 따른 전동화도 특히 공공 차량 조달, 유틸리티 차량, 도시 폐기물 관리 업무에서 새로운 시장 기회를 가져오고 있습니다. 또한 디지털 차량 리스, 텔레매틱스 지원 유지보수 계약, VaaS(Vehicle-as-a-Service) 플랫폼의 등장으로 모든 규모의 기업에서 클래스 5 트럭을 보다 쉽게 이용하고 관리할 수 있게 되었습니다. OEM이 연구개발에 지속적으로 투자하고, 더 넓은 모델 포트폴리오를 제공하고, 전기자동차 및 하이브리드 차량 생산을 확대함에 따라 5등급 트럭은 세계 시장에서 지속적으로 채택되어 진화하는 상업용 운송 생태계에서 중요한 주력 차량으로서의 역할을 강화할 것으로 예측됩니다.

부문

엔진 유형(디젤 엔진, 천연가스 엔진, 하이브리드 전기 엔진, 기타 엔진 유형), 애플리케이션(화물 운송 애플리케이션, 공공 서비스 애플리케이션, 건설·광업 애플리케이션, 기타 애플리케이션)

조사 대상 기업의 예

AI 통합

Global Industry Analysts는 유효한 전문가 컨텐츠와 AI 툴에 의해 시장과 경쟁 정보를 변혁하고 있습니다.

Global Industry Analysts는 LLM나 업계 고유 SLM를 조회하는 일반적인 규범에 따르는 대신에, 비디오 기록, 블로그, 검색 엔진 조사, 방대한 양 기업, 제품/서비스, 시장 데이터 등, 전 세계 전문가로부터 수집한 컨텐츠 리포지토리를 구축했습니다.

관세 영향 계수

Global Industry Analysts는 본사 소재지, 제조거점, 수출입(완제품 및 OEM)을 기준으로 기업의 경쟁력 변화를 예측했습니다. 이러한 복잡하고 다면적인 시장 역학은 수입원가(COGS) 증가, 수익성 하락, 공급망 재편 등 미시적, 거시적 시장 역학 중에서도 특히 경쟁사들에게 영향을 미칠 것으로 예측됩니다.

목차

제1장 조사 방법

제2장 개요

제3장 시장 분석

제4장 경쟁

KSA
영문 목차

영문목차

Global Class 5 Trucks Market to Reach US$28.2 Billion by 2030

The global market for Class 5 Trucks estimated at US$21.9 Billion in the year 2024, is expected to reach US$28.2 Billion by 2030, growing at a CAGR of 4.3% over the analysis period 2024-2030. Diesel Engine, one of the segments analyzed in the report, is expected to record a 4.9% CAGR and reach US$15.3 Billion by the end of the analysis period. Growth in the Natural Gas Engine segment is estimated at 4.0% CAGR over the analysis period.

The U.S. Market is Estimated at US$6.0 Billion While China is Forecast to Grow at 7.9% CAGR

The Class 5 Trucks market in the U.S. is estimated at US$6.0 Billion in the year 2024. China, the world's second largest economy, is forecast to reach a projected market size of US$5.8 Billion by the year 2030 trailing a CAGR of 7.9% over the analysis period 2024-2030. Among the other noteworthy geographic markets are Japan and Canada, each forecast to grow at a CAGR of 1.7% and 3.4% respectively over the analysis period. Within Europe, Germany is forecast to grow at approximately 2.5% CAGR.

Global Class 5 Trucks Market - Key Trends & Drivers Summarized

Why Are Class 5 Trucks Gaining Prominence in Regional Distribution and Vocational Service Fleets?

Class 5 trucks-defined by the U.S. Federal Highway Administration as having a Gross Vehicle Weight Rating (GVWR) between 16,001 and 19,500 pounds-are increasingly being positioned as a critical segment within the broader medium-duty truck landscape. Bridging the gap between light-duty commercial vehicles and heavier Class 6/7 trucks, Class 5 trucks offer the power and payload capacity required for more demanding operational roles while maintaining flexibility for various vocational and regional delivery applications. These trucks are commonly used in parcel and freight delivery, utility and service operations, towing and recovery, landscaping, construction support, and mobile maintenance services. Their versatility is a key selling point, as they can be upfitted with a wide range of specialized bodies-such as box trucks, stake beds, tow platforms, utility service bodies, or refrigerated units-enabling customization to specific industry use cases. For small- and mid-sized fleet operators, Class 5 trucks represent a sweet spot: high-performance workhorses that provide enhanced capacity without requiring the same level of licensing, insurance, or infrastructure investment associated with heavy-duty commercial trucks. As the need for flexible, robust, and multi-role commercial vehicles continues to rise, Class 5 trucks are becoming integral assets in the regional distribution and vocational fleet ecosystem.

How Are Electrification and Emission Regulations Transforming the Class 5 Truck Segment?

Global efforts to decarbonize transportation and tighten emissions regulations are having a direct impact on product development in the Class 5 truck market. As many urban areas begin enforcing zero-emission zones and regulatory agencies impose lower NOx and CO2 thresholds, fleet operators are under increasing pressure to transition toward cleaner alternatives. In response, OEMs are actively launching battery-electric Class 5 trucks, specifically designed for medium-haul routes, local deliveries, and vocational fleet applications that align well with current battery range capabilities. These electric models are being adopted by municipalities, logistics providers, and service contractors eager to meet ESG targets while also benefiting from lower fuel and maintenance costs over the truck lifecycle. Additionally, innovations in hydrogen fuel cell technology and hybrid drivetrains are beginning to enter the market as alternative solutions for heavier payload or extended duty cycle applications. On the internal combustion engine (ICE) front, manufacturers are introducing improved powertrains featuring advanced emissions control systems, enhanced fuel injection technologies, and lightweighting strategies to comply with new fuel economy standards. Government incentives, such as tax rebates, grants for fleet electrification, and green procurement subsidies, are further supporting the shift toward sustainable Class 5 trucks. As infrastructure improves and electric powertrains gain greater operational range and payload parity, electrified Class 5 trucks are expected to occupy a growing share of medium-duty vehicle procurement across both public and private sectors.

Is Product Modularity and Fleet Digitization Shaping the Competitive Edge of Class 5 Trucks?

A key growth enabler for the Class 5 truck market is its adaptability to evolving fleet requirements and technological integration. These trucks are now being developed with enhanced modularity in chassis platforms, cab configurations, and body compatibility-giving end-users the flexibility to customize vehicles precisely to their operational needs. From standard dry freight and flatbed configurations to specialized service bodies, boom lifts, or even mobile workshops, the design flexibility of Class 5 trucks ensures they can serve both general and niche markets effectively. In addition, manufacturers are equipping these trucks with digital fleet management systems, telematics, and cloud-connected diagnostics that enable real-time tracking, performance monitoring, fuel analytics, and predictive maintenance planning. Fleet digitization not only improves vehicle utilization but also reduces operating costs and increases asset longevity-making Class 5 trucks more attractive to data-driven operators. Moreover, driver-assist systems such as lane departure warnings, adaptive cruise control, backup cameras, and electronic stability control are being increasingly integrated to improve safety and driver comfort, especially in urban or congested route environments. This growing technology stack enhances the competitiveness of Class 5 trucks in both traditional and advanced fleet ecosystems. OEMs and upfitters are also offering end-to-end vehicle solutions-bundling truck bodies, telematics, service contracts, and financing packages into a single procurement model-further streamlining fleet acquisition and operation processes.

What’s Driving the Global Expansion of the Class 5 Trucks Market?

The growth in the Class 5 trucks market is driven by a combination of demand-side diversification, infrastructure development, fleet modernization trends, and regulatory shifts favoring medium-duty vehicle electrification. One of the strongest demand drivers is the ongoing surge in regional logistics and local freight distribution, especially in the wake of accelerated e-commerce growth and urban delivery requirements. As delivery networks decentralize and regional warehousing expands, Class 5 trucks are proving vital in bridging the gap between long-haul transport hubs and last-mile delivery nodes. In parallel, the expansion of construction and municipal infrastructure projects across both developed and emerging economies is fueling demand for vocational trucks with mid-range payload capacities and robust customization options. Small and mid-sized enterprises (SMEs), which represent a large share of the global service economy, are increasingly turning to Class 5 trucks for fleet expansion due to their affordability, versatility, and lower operating complexity compared to heavier trucks. Electrification, driven by regulatory mandates and incentive structures, is also opening new market opportunities, especially in public fleet procurement, utility service vehicles, and urban waste management operations. Additionally, the rise of digital fleet leasing, telematics-enabled maintenance contracts, and vehicle-as-a-service (VaaS) platforms is making Class 5 trucks more accessible and manageable for businesses of all sizes. As OEMs continue to invest in R&D, offer wider model portfolios, and scale production of electric and hybrid variants, Class 5 trucks are expected to see sustained adoption across global markets-cementing their role as a critical workhorse in the evolving commercial transport ecosystem.

SCOPE OF STUDY:

The report analyzes the Class 5 Trucks market in terms of units by the following Segments, and Geographic Regions/Countries:

Segments:

Engine Type (Diesel Engine, Natural Gas Engine, Hybrid Electric Engine, Other Engine Types); Application (Freight Delivery Application, Utility Services Application, Construction and Mining Application, Other Applications)

Geographic Regions/Countries:

World; United States; Canada; Japan; China; Europe (France; Germany; Italy; United Kingdom; Spain; Russia; and Rest of Europe); Asia-Pacific (Australia; India; South Korea; and Rest of Asia-Pacific); Latin America (Argentina; Brazil; Mexico; and Rest of Latin America); Middle East (Iran; Israel; Saudi Arabia; United Arab Emirates; and Rest of Middle East); and Africa.

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TABLE OF CONTENTS

I. METHODOLOGY

II. EXECUTIVE SUMMARY

III. MARKET ANALYSIS

IV. COMPETITION

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