수소 허브 시장 규모는 수소 연료전지 채택 확대, 수소 제조 기술 발전, 정부 지원 정책 및 인센티브에 힘입어 2024년부터 2032년까지 연평균 17% 이상 성장할 것으로 예상됩니다.
기후 변화와 환경 악영향에 대한 인식이 높아짐에 따라 전 세계 정부, 산업계, 사회는 탄소배출량 감축을 위한 노력을 강화하고 있습니다. 유엔에 따르면 2030년까지 전 세계 이산화탄소 배출량을 2010년 대비 45% 감축하고 2050년까지 순배출량 제로를 달성해야 합니다.
수소는 깨끗하고 지속 가능한 에너지로 수송, 산업, 발전 등 다양한 분야의 탈탄소화에 중요한 역할을 할 수 있는 에너지로 인식되고 있습니다. 각국이 파리협정과 같은 국제 협약에서 제시된 배출 감축 목표 달성을 위해 수소 인프라 구축이 강조되고 있으며, 수소 기반 기술의 보급이 촉진되고 있습니다. 이에 따라 수소 생산, 유통, 이용 인프라에 대한 투자가 더욱 촉진되고 있으며, 세계 수소 허브의 설립과 확대에 박차를 가하고 있습니다.
공급 기술별로는 수증기 메탄 개질(SMR) 부문이 2032년까지 17% 이상의 CAGR로 크게 성장할 것으로 예상되며, SMR은 천연가스로부터 수소를 생산하기 위해 널리 사용되는 확립된 방법입니다. 이 공정은 촉매의 존재하에 증기와 메탄을 반응시켜 수소와 일산화탄소를 생성합니다. 탄소 집약적인 특성에도 불구하고 SMR은 특히 천연가스 자원이 풍부한 지역에서 대규모 수소 생산을 위한 가장 비용 효율적이고 효율적인 방법입니다.
항공 최종 용도 부문의 수소 허브 산업은 2024년부터 2032년까지 19% 이상의 CAGR을 나타낼 것으로 예상됩니다. 수소는 기존 화석연료를 대체할 수 있는 유망한 에너지원으로 부상하고 있으며, 항공기의 추진력으로 보다 깨끗하고 지속 가능한 에너지원을 제공합니다. 항공사와 항공기 제조업체들은 탄소 배출량을 줄이고 탄소 중립 운항을 실현하기 위해 수소를 동력원으로 하는 항공기를 모색하고 있습니다. 따라서 수소연료전지는 온실가스 배출을 없애고 소음 공해를 줄임으로써 항공기의 환경 발자국을 크게 줄일 수 있는 잠재력을 가지고 있습니다.
아시아태평양 수소 허브 시장은 급속한 산업화, 도시화, 청정 에너지 도입을 촉진하는 정부 이니셔티브에 힘입어 2032년까지 연평균 19% 이상의 성장률을 나타낼 것으로 예상됩니다. 일본, 한국, 중국과 같은 국가들은 수소 인프라 개발을 주도하고 있으며, 수소 제조, 저장 및 유통 시설에 많은 투자를 하고 있습니다. 일본 역시 2050년까지 수소를 1차 에너지원으로 확립하기 위한 '수소사회 로드맵' 등 야심찬 계획을 발표하며 세계 수소 허브로 거듭나겠다는 야심찬 계획을 발표했습니다.
Hydrogen Hubs Market size is expected to grow at over 17% CAGR during 2024-2032, driven by growing adoption of hydrogen fuel cells, advancements in hydrogen production technologies, along with supportive government policies and incentives.
With the growing awareness of climate change and its adverse effects on the environment, governments, industries, and societies worldwide are intensifying their efforts to reduce carbon emissions. As per UN, the global carbon dioxide emissions must decrease by 45% from 2010 levels by 2030 and achieve net-zero emissions by 2050.
Hydrogen is recognized as a clean and sustainable energy carrier that can play a crucial role in decarbonizing various sectors, such as transportation, industry, and power generation. As countries aim to achieve their emission reduction targets outlined in international agreements like the Paris Agreement, there is a heightened emphasis on developing hydrogen infrastructure while fostering the widespread adoption of hydrogen-based technologies. This is further driving investments in hydrogen production, distribution, and utilization infrastructure for fueling the establishment and expansion of hydrogen hubs globally.
The overall market is segmented into hydrogen type, supply technique, end-use industry and region.
By supply technique, the industry size from the steam methane reforming (SMR) segment is poised to grow significantly at over 17% CAGR till 2032. SMR is a well-established and widely used method for producing hydrogen from natural gas, emerging pivotal in global hydrogen production. The process involves reacting steam with methane in the presence of a catalyst to produce hydrogen and carbon monoxide. Despite its carbon-intensive nature, SMR remains the most cost-effective and efficient method for large-scale hydrogen production, especially in regions with abundant natural gas resources.
Hydrogen hubs industry from the aviation end-use segment is set to record over 19% CAGR from 2024 to 2032. Hydrogen is emerging as a promising alternative to traditional fossil fuels, offering a cleaner and more sustainable energy source for aircraft propulsion. Airlines and aircraft manufacturers are exploring hydrogen-powered aircraft to reduce carbon emissions and achieve carbon-neutral operations. To that end, hydrogen fuel cells have the potential to significantly reduce the environmental footprint of aviation by eliminating greenhouse gas emissions and reducing noise pollution.
Asia Pacific hydrogen hubs market is set to gain traction at over 19% CAGR till 2032, driven by rapid industrialization, urbanization, and government initiatives to promote clean energy adoption. Countries like Japan, South Korea, and China are leading the charge in hydrogen infrastructure development, investing heavily in hydrogen production, storage, and distribution facilities. Japan also has unveiled ambitious plans to become a global hydrogen hub, with initiatives, such as the Hydrogen Society Roadmap aiming to establish hydrogen as a primary energy source by 2050.