도로와 철도를 통한 화물 운송은 공급망을 움직이는 데 필수적이지만, IEA에 따르면 운송 부문은 2022년 전 세계 CO2 배출량의 23%를 차지할 것으로 예상됩니다. 넷제로 목표를 달성하기 위해서는 전기화, 대체연료, 수소 등 다양한 에너지 전환 기술을 도입해야 합니다. 본 보고서에서는 각 기술의 개발 단계와 도로 및 철도 화물 운송에 대한 적합성을 살펴봅니다.
2022년 교통 관련 배출량의 74%는 도로 운송이 차지했고, 대형 화물차는 16%, 철도는 1%입니다. IEA의 2050 NZE 시나리오에 맞추기 위해 교통 부문은 2030년까지 CO2 배출량을 연간 3% 이상 감축해야 합니다. 이 요구사항은 배출량 감축을 달성하기 위해 두 부문 모두 에너지 전환 기술을 결합하여 노력해야 한다는 것을 의미합니다.
도로 화물 운송은 트럭의 전기화에 초점을 맞추고 있지만, 주행거리 제한과 긴 연료 보급 시간 등의 문제는 업계 이해관계자들의 큰 관심사입니다. 수소를 연료로 사용하는 트럭은 장거리 주행과 빠른 연료 보급의 이점을 제공함으로써 이 부문의 탈탄소화에 중요한 역할을 할 것으로 예상됩니다. 그러나 높은 제조 비용과 연료 보급 인프라 부족은 여전히 보급에 걸림돌로 작용하고 있습니다. 한편, 대체 연료와 하이브리드 혼합 연료는 산업계가 수소 가격 하락과 대형 자동차 배터리의 성능 향상을 기대하는 동안 실행 가능한 임시 해결책이 될 수 있습니다.
도로 화물 운송과 달리 철도 화물 운송의 탈탄소화는 철도가 이미 청정 운송 수단이라는 인식 때문에 그다지 시급하게 다루어지지 않았습니다. 그러나 철도는 육상 장거리 벌크 운송에서 가장 효율적인 솔루션이기 때문에 화물 운송 산업의 탈탄소화에 필수적입니다.
최종적으로 배출량을 줄이고 순 제로 목표를 달성하기 위해서는 도로 부문과 철도 부문의 협력이 필수적입니다. 철도는 장거리 운송을 담당하고, 트럭은 주거 지역과 외딴 지역의 마지막 1마일 배송에 집중할 것입니다.
이 보고서는 전 세계 도로 및 철도 화물 운송 부문에 대한 조사 및 분석을 통해 이들 부문을 탈탄소화할 수 있는 전기화, 대체연료, 수소와 같은 에너지 전환 기술의 적합성을 평가합니다.
Road and rail freight transport are essential to keep supply chains moving; however, they are significant sources of emissions. According to the IEA, in 2022, the transport sector accounted for 23% of global CO2 emissions in 2022. In order to meet net-zero targets, a range of energy transition technologies, including electrification, alternative fuels and hydrogen, will need be to be deployed. This report will tackle the development stage of each technology, as well as their suitability to road and rail freight.
In 2022, road transport accounted for 74% of all transport-related emissions, with heavy freight vehicles contributing 16% and rail only contributing 1% of all transport-related emissions. To align with the IEA's 2050 NZE scenario, the transport sector must reduce CO2 emissions by over 3% per year by 2030. Due to this requirement, both sectors will need to engage with a combination of energy transition technologies to achieve emissions reductions.
This report assesses the suitability of energy transition technologies such as electrification, alternative fuels, and hydrogen, which hold decarbonization potential for both sectors. This report also includes a snapshot of emissions targets and interim strategies from both sectors' biggest companies, as well as relevant governmental policies and initiatives.
In road freight, the emphasis is shifting toward the electrification of trucks, although challenges like limited range and lengthy refueling times are significant concerns for industry stakeholders. Hydrogen-fueled trucks are also expected to play a significant role in the sector's decarbonization, offering the benefits of longer journeys and faster refueling. However, their high production costs and a lack of refueling infrastructure continue to hinder widespread adoption. In the meantime, alternative fuels and hybrid blends present a viable interim solution while the industry anticipates price reductions for hydrogen and improved performance of batteries within heavy vehicles.
Unlike road freight, the decarbonization of rail freight has not been approached with the same urgency, largely due to the perception that rail is already a cleaner mode of transport. However, rail will be essential in decarbonizing the freight industry, as it represents the most efficient solution for long-haul bulk transport over land.
Ultimately, collaboration between the road and rail sectors will be crucial for reducing emissions and achieving net-zero targets. Intermodal transport will allow both sectors to leverage their strengths: trains will handle longer distances, while trucks will focus on last-mile deliveries in residential or remote areas.