Software-Defined Truck Market, North America and Europe, 2024-2040
상품코드:1883961
리서치사:Frost & Sullivan
발행일:2025년 10월
페이지 정보:영문 42 Pages
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한글목차
소프트웨어 정의 트럭은 전기화와 연결성으로 인해 변혁적 성장을 이루고 있습니다.
소프트웨어 정의 트럭은 차량 기능을 분리하는 하드웨어-소프트웨어 계층으로 설계된 차량으로, 이를 통해 차량 기능 업데이트, 차량 관리, 클라우드 기반 분석은 물론 하나 또는 여러 영역에서의 무선 소프트웨어 업데이트가 가능합니다. 소프트웨어 정의 트럭은 업그레이드 여지가 거의 없거나 전혀 없는 고정형 하드웨어 메커니즘으로 구성되는 대신, 차량 기능, 적응형 메커니즘 및 수명 주기 유연성에 대한 지속적인 개선을 지원할 잠재력을 지닙니다. 소프트웨어 정의 트럭은 고정형 하드웨어 구성 대신 모듈형 소프트웨어를 통해 기본 기능을 관리하고 수정할 수 있는 상용차 엔지니어링의 새로운 접근 방식을 나타냅니다.
Frost & Sullivan은 하드웨어 정의 트럭에서 소프트웨어 정의 트럭으로의 전환에 관한 아키텍처, 운영 및 경제성에 대한 타당성 연구를 제시합니다. 본 보고서는 업계 내 소프트웨어 정의 접근 방식의 구현 사례를 검토하고, 현재의 소프트웨어 플랫폼을 강조하며, 향상된 충돌 방지 기능 및 중앙 집중식 컴퓨팅 시스템으로의 전환과 같은 소프트웨어 정의 생태계의 촉진 요인을 탐구합니다. 또한 비용, 보안 및 개인정보 보호 문제와 같은 소프트웨어 정의 트럭과 관련된 도전 과제들도 검토합니다. 본 연구는 OEM(Original Equipment Manufacturer), 1차 공급업체 및 차량 운영사가 하드웨어 기반 개발 주기를 맞춤형 소프트웨어 정의 주기로 전환함에 따라 발생하는 지속적인 영향도 심층 분석합니다.
소프트웨어 정의 트럭 산업에 미치는 상위 3대 전략적 과제 영향
변화를 가져오는 메가 트렌드
배경
트럭 업계는 운영 효율성 요구 증가와 함께 강화된 환경 규제, 변화하는 물류 패턴, 향상된 안전 기준이라는 중대한 기로에 서 있습니다. 이러한 요소들은 산업을 더 높은 디지털 통합성, 향상된 연결성, 자동화, 전기화를 갖춘 소프트웨어 정의 트럭 개발로 이끌고 있습니다.
Frost의 견해
트럭 제조사와 차량 운영사는 소프트웨어 정의 차량 군을 도입하기 시작할 것이며, 이를 통해 차량의 지속적인 개발이 가능해져 예측 유지보수 및 차량 군 운영 개선, 최적 경로 설정, 무선 업데이트(OTA) 기능이 보장될 것입니다. 많은 트럭 운송 기업들이 기술 도입 초기 단계에 있지만, 관련 역량은 점차 부상하고 있습니다.
파괴적인 기술
이유
소프트웨어 발전, 차량 내 컴퓨터 성능, 첨단 텔레매틱스, 인공지능(AI) 기능이 소프트웨어 정의 트럭 시장 성장을 급속히 가속화하고 있습니다. 차세대 트럭은 그 어느 때보다 유연하고 자율적이며 효율적일 것입니다.
Frost의 견해
중간 파트너와의 협력에는 여전히 상당한 장벽이 존재하지만, 기술 공급업체와 협력사의 역할도 중요해질 것입니다. 소프트웨어, 클라우드 서비스, AI로 구성된 기술의 발전은 차세대 트럭의 설계 및 전개 방식에 영향을 미칠 것입니다.
내부적 도전 과제
이유
소프트웨어 및 디지털 기술에 주력하는 신규 기업들이 트럭 운송 산업에 진입하고 있으며, 이들은 기존 솔루션 개발 및 도입 시 발생하는 장애물이 적어 종종 우위를 점하고 있습니다.
Frost의 견해
2030년까지 대부분의 주요 트럭 제조사는 자사 트럭 모델에 다양한 소프트웨어 정의 기능을 제공할 것입니다. 구성 가능한 소프트웨어 패키지와 구독 서비스가 포함될 가능성이 높아, 연간 수익과 더 깊은 고객 관계로 이어질 것입니다.
주요 경쟁업체
북미
Freightliner
Western Star
Rizon
Volvo
Mack
Kenworth
Peterbilt
International
Hino
Isuzu
Tesla
유럽
Mercedes Benz
Volvo
Renault
Scania
MAN
DAF
IVECO
Fuso
Tesla
성장 촉진요인
중앙 집중형 컴퓨팅 아키텍처
분산된 다수의 전자 제어 장치(ECU)에서 중앙 집중형 컴퓨팅 플랫폼으로의 전환은 소프트웨어 정의 트럭의 기반입니다. 중앙 집중화를 통해 컴퓨팅 자원을 통합하여 더 큰 데이터 세트를 더 빠르게 처리하고, 단순화된 소프트웨어 업그레이드 및 릴리스의 이점을 활용하며, 더 광범위한 기능을 통합할 수 있습니다. OEM(원본 장비 제조업체)들은 차량 플랫폼의 장기적 생존성을 지원하기 위해 확장 가능하고 모듈화된 아키텍처를 개발 중입니다.
충돌 회피 성능 향상
트럭 운전, 특히 장거리 트럭 운전은 장시간 연속 운행으로 인한 운전자의 피로, 주의 소홀 또는 긴급 상황에서의 반응 지연으로 인해 극도로 까다로운 직업입니다. 충돌 회피 기술은 특히 도로 사망 사고의 대부분을 차지하는 트럭의 경우 OEM이 더 높은 안전 수준을 달성할 수 있도록 합니다.
규제 추진
사망률 감소 및 차량 안전성 강화를 위해 유럽 규제 기관은 자동 긴급 제동 시스템(AEBS) 및 차선 이탈 경고(LDW)와 같은 일부 첨단 운전자 보조 시스템(ADAS) 기능 및 안전 사양을 의무화하는 방안을 추진할 예정입니다. 첨단 ADAS 기능 도입을 위한 정책 지침은 시장 참여자들이 향후 트럭 플랫폼에 해당 기능을 도입하는 데 방향을 제시할 것입니다.
센서 제품군 개발
시각 향상 및 센서 제품군 기술의 발전으로 ADAS는 이전 세대보다 더 신뢰할 수 있게 될 것입니다.
성장 억제요인
비용 대 효과
소유 비용
불투명한 규제 프레임워크
기능의 통합
목차
성장 환경 : 소프트웨어 정의 트럭의 변화
왜 성장이 점점 어려워지고 있는가
전략적 과제
소프트웨어 정의 트럭 업계의 3개 전략적 과제 영향
소프트웨어 정의 트럭 생태계
분석 범위
세분화
주요 경쟁
소프트웨어 정의 트럭의 성장 촉진요인
성장 지표
성장 촉진요인
성장 억제요인
가치 요인 예측 고려 사항
가치 요인 : 소프트웨어 정의 트럭
소프트웨어 정의 트럭의 기반 레이어
소프트웨어 정의 트럭의 핵심 요소
제조방법 : 기존 트럭 vs. 소프트웨어 정의 트럭
OEM별 소프트웨어 개발 접근
소프트웨어 정의 트럭의 전략적 영향 영역
E/E 아키텍처 및 컴포넌트 개발
소프트웨어 정의 트럭에서의 E/E 아키텍처의 진화
종합적인 기능 모듈 : 소프트웨어 정의 트럭
소프트웨어 정의 트럭의 기술 도입 단계
소프트웨어 정의 트럭의 파워트레인 주도 진화의 동향
소프트웨어 정의 트럭의 X-By-Wire 기술 개요
소프트웨어 정의 트럭의 용도 적합성과 채택
소프트웨어 정의 트럭의 이용 사례에 영향을 미치는 요인
소프트웨어 정의 트럭의 도메인 영향 분석
소프트웨어 정의 트럭의 잠재적 수익 모델
차량 소유자에 대한 영향 영역 : 소프트웨어 정의 트럭
현재 소프트웨어 정의 유형 트럭 개요
종합적 분석 : Flexis Mobility
종합적 분석 : Ree Automotive
종합적 분석 : Tesla Semi
기존 소프트웨어 정의 트럭 OEM의 비교 분석
OEM 소프트웨어 정의 유형 전략
Daimler : 소프트웨어 정의 전략
Volvo : 소프트웨어 정의 전략
Traton : 소프트웨어 정의 전략
Paccar : 소프트웨어 정의 전략
Hyundai : 소프트웨어 정의 전략
사이버 보안의 틀과 규정
소프트웨어 정의 트럭의 사이버 보안 위협 영역
소프트웨어 정의 트럭의 사이버 보안에 영향을 주는 주요 요인
소프트웨어 정의 트럭의 사이버 보안 컴포넌트 유형
소프트웨어 정의 트럭의 사이버 보안에 영향을 주는 규제
소프트웨어 정의 트럭의 성장 기회
성장 기회 1 : 기술 발전
성장 기회 2 : 소프트웨어 생태계
성장 기회 3 : 규제 지원
부록 및 다음 단계
HBR
영문 목차
영문목차
Software-defined Trucks are Experiencing Transformational Growth due to Electrification and Connectivity
Software-defined trucks are vehicles designed with hardware-software layers that decouple the capabilities of the vehicle, thus allowing for updates to vehicle features, fleet management, and cloud-based analytics, as well as over-the-air software updates from one or several domains. Rather than being composed of fixed hardware mechanisms with little or no room for upgrades, software-defined trucks have the potential to support ongoing improvements in functionality for vehicles, adaptive mechanisms, and lifecycle flexibility. Software-defined trucks represent a new approach in the engineering of commercial vehicles, where base functionality can be managed and modified through modular software instead of fixed hardware configurations.
Frost & Sullivan presents a feasibility study on the architecture, operations, and economics of transitioning from hardware-defined to software-defined trucks. The report examines implementations of software-defined approaches in the industry, highlights the current software platforms, and explores the enablers for a software-defined ecosystem, such as enhanced crash avoidance features and a shift to centralized computing systems. It also examines challenges associated with software-defined trucks, like cost, security, and privacy concerns. The study further examines continued implications for original equipment manufacturers (OEMs), Tier I suppliers, and fleets as they cultivate their development life cycles from a hardware-based to a tailored software-defined cycle.
The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Software-Defined Truck Industry
Transformative Megatrends
Why
The trucking industry is at a critical juncture, facing increasing demands for operational efficiency along with stricter environmental regulations, changing logistics patterns, and enhanced safety requirements. These factors are driving the industry towards the development of software-defined trucks that are more digitally integrated, better connected, automated, and electric.
Frost Perspective
Truck manufacturers and fleet operators will start to deploy software-defined fleets, allowing for continuous development of their vehicles, which ensure enhanced predictive maintenance and fleet operations, better routing, and over-the-air (OTA) update capabilities. While many trucking companies are early in the technology adoption phase, the capabilities are emerging.
Disruptive Technologies
Why
Software advances, onboard computer power, advanced telematics, and artificial intelligence (AI) capabilities are rapidly accelerating growth in the software-defined truck market. Next-gen trucks will be more flexible, autonomous, and efficient than ever before.
Frost Perspective
While there are still significant hurdles with intermediary partners, the role of technology providers and suppliers will also become critical. The development of technologies that consist of software, cloud services, and AI will influence how next-generation trucks are designed and deployed.
Internal Challenges
Why
New companies focused on software and digital technology are entering the trucking industry, often gaining an advantage due to fewer legacy obstacles in developing and adopting new solutions.
Frost Perspective
By 2030, most mainstream truck manufacturers will offer a broad variety of software-defined features in their truck models. The offerings will likely include configurable software packages and subscription services, resulting in annuities and deeper relationships.
Key Competitors
North America
Freightliner
Western Star
Rizon
Volvo
Mack
Kenworth
Peterbilt
International
Hino
Isuzu
Tesla
Europe
Mercedes Benz
Volvo
Renault
Scania
MAN
DAF
IVECO
Fuso
Tesla
Growth Drivers
Centralized Compute Architectures
The shift from multiple distributed electronic control units (ECUs) to a centralized computing platform is the foundation of Software-Defined Trucks. With centralization, computing resources can be pooled to process larger data sets more quickly, unlock the benefits of simpler software upgrades and releases, and allow for a broader range of features to be integrated. Original equipment manufacturers (OEMs) are developing scalable, modular architectures to support the long-term viability of vehicle platforms.
Better Crash Avoidance
Truck driving, particularly long-haul truck driving, is an extremely demanding job because of the long and continuous operating hours that cause driver fatigue, oversight, or delayed responses in emergencies. Crash avoidance technologies enable OEMs to achieve higher safety levels, particularly for trucks, as they are the vehicle type involved in a majority of road fatalities.
Regulatory Push
To reduce fatality rates and enhance vehicle safety, European regulators will push initiatives to make some advanced driver assistance system (ADAS) functions and safety features, such as the automatic emergency braking system (AEBS) and lane-departure warning (LDW), mandatory. Policy guidelines for the adoption of advanced ADAS functions will guide market participants in introducing features in future truck platforms.
Sensor Suite Development
Developments in vision enhancement and sensor suite technologies will make ADAS more reliable than previous generations.
Growth Restraints
Cost vs. Benefit
Cost of Ownership
Uncertain Regulatory Framework
Bundled Functions
Table of Contents
Growth Environment: Transformation in Software-Defined Trucks
Why is it Increasingly Difficult to Grow?
The Strategic Imperative 8
The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Software-Defined Truck Industry
Ecosystem in Software-Defined Trucks
Scope of Analysis
Segmentation
Key Competitors
Growth Generator in Software-Defined Trucks
Growth Metrics
Growth Drivers
Growth Restraints
Value Factor Forecast Considerations
Value Factor: Software-Defined Trucks
Foundation Layers of Software-Defined Trucks
Core Elements of Software-Defined Trucks
Manufacturing Approach: Traditional Trucks vs Software-Defined Trucks
Software Development Approaches by OEMs
Strategic Impact Areas in Software-Defined Trucks
E/E Architecture and Component Developments
Evolution of E/E Architecture in Software-Defined Trucks